Ryzyko samobójstwa u młodzieży - ebook

Oceń:
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
ISBN:
978-83-200-5012-7
Język:
Polski
Rok wydania:
2015
Rozmiar pliku:
3,8 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
59,20 zł
63,00 zł
Cena w punktach Virtualo:
5920 pkt.

Pełny opis

Wyjątkowa publikacja - odpowiedź na wiele ważnych pytań, odpowiedź na znaczący wzrost prób samobójczych młodzieży w ostatnich latach w Polsce i na świecie.
Omawia zachowania samobójcze młodzieży – myśli, próby samobójcze, samobójstwa dokonane w populacji rozwojowej z uwzględnieniem epidemiologii, uwarunkowań psychologicznych, psychiatrycznych, społecznych, środowiskowych – w tym opisy przypadków.
Autorki przedstawiają również związek zachowań samobójczych z niesamobójczymi samouszkodzeniami ciała, ocenę ryzyka samobójczego z wykorzystaniem określonych narzędzi diagnostycznych oraz zalecane strategie terapeutyczne i programy prewencji, z uwzględnieniem polskiego kontekstu (Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego). Książka dostarcza wiedzę potrzebną do skutecznych interwencji w kryzysie samobójczym.

Spis treści

Wstęp V ROZDZIAŁ 1. ZACHOWANIA AUTODESTRUKCYJNE MŁODZIEŻYMarta Makara-Studzińska
1.1. Definicje
1.2. Funkcje autoagresji
1.3. Pojęcie samobójstwa
1.4. Rodzaje samobójstw
1.5. Różnice między samouszkodzeniem a samobójstwem
1.6. Próba samobójcza a samobójstwo
1.7. Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 2. EPIDEMIOLOGIA ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH U DZIECI I MŁODZIEŻYAgnieszka Gmitrowicz
2.1. Mierniki epidemiologiczne
2.2. Oficjalne rejestrowanie zachowań samobójczych
2.3. Statystyka samobójstw dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie
2.3.1. Świat – dane ogólne
2.3.2. Polska
2.4. Wiek
2.5. Płeć
2.6. Statystyka prób samobójczych dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie
2.7. Statystyka myśli samobójczych i niesamobójczych samouszkodzeń u młodzieży
2.8. Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 3. ZWIĄZEK MIĘDZY SAMOUSZKODZENIEM A SAMOBÓJSTWEMAnita Młodożeniec
3.1. Klasyfikacja
3.2. Rozumienie zamierzonych samouszkodzeń
3.3. Osobowość chwiejna emocjonalnie
3.4. Zamierzone samouszkodzenia a zachowania samobójcze
3.4.1. Stan wyjściowy w procesie samobójczym
3.4.2. Stan bezpośrednio prowadzący do zachowania samobójczego
3.4.3. Stan po próbie samobójczej
3.5. Rola bólu psychicznego
3.6. Rola stylów radzenia sobie z sytuacją trudną
3.7. Teoria interpersonalna Joinera
3.8. Ewolucjonistyczna teoria Gilberta
3.9. Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 4. BADANIA ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH W WYBRANYCH POPULACJACH MŁODZIEŻYAgnieszka Gmitrowicz
4.1. Populacja szkolna
4.1.1. Ograniczenia dotyczące badań kwestionariuszowych wśród uczniów
4.1.2. Przegląd wybranych badań kwestionariuszowych
4.1.3. Podsumowanie
4.2. Populacja młodzieży hospitalizowanej psychiatrycznie
4.2.1. Próby samobójcze wśród młodzieży hospitalizowanej psychiatrycznie
4.2.2. Samobójstwa dokonane
4.2.3. Podsumowanie
4.3. Populacja pediatryczna
4.3.1. Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 5. SPOŁECZNO-EKONOMICZNE CZYNNIKI RYZYKAMarta Makara-Studzińska
5.1. Czynniki ryzyka zachowań samobójczych
5.2. Aspekty społeczne jako czynniki ryzyka w grupie młodzieży
5.3. Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 6. KONTEKST ROZWOJOWY I RODZINNYAgnieszka Gmitrowicz
6.1. Rozwój człowieka a zachowania samobójcze
6.2. Rodzinne czynniki ryzyka zachowań samobójczych młodzieży
6.3. Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 7. PSYCHOLOGICZNE CZYNNIKI RYZYKA SAMOBÓJSTWA Z UWZGLĘDNIENIEM STRESORÓW Marta Makara-Studzińska
7.1. Psychologiczne czynniki ryzyka samobójstwa
7.2. Stresory rozwojowe związane z zachowaniami samobójczymi
7.3. Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 8. PSYCHIATRYCZNE I SOMATYCZNE CZYNNIKI RYZYKA SAMOBÓJSTWAAgnieszka Gmitrowicz
8.1. Zaburzenia psychiczne jako czynnik ryzyka samobójstwa u młodzieży
8.2. Somatyczne/fizyczne czynniki ryzyka samobójstwa u młodzieży
8.3. Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 9. NEUROBIOLOGICZNE CZYNNIKI RYZYKA SAMOBÓJSTWA U MŁODZIEŻY - Agnieszka Gmitrowicz
Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 10. NAŚLADOWNICTWO ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH A PAKTY SAMOBÓJCZEAgnieszka Gmitrowicz
Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 11. PROCES SAMOBÓJCZY W MODELU STRES PODATNOŚĆAgnieszka Gmitrowicz
Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 12. CZYM SĄ RYZYKO SAMOBÓJSTWA I CZYNNIKI PROTEKCYJNE?Anita Młodożeniec
12.1. Ryzyko samobójstwa
12.1.1. Kiedy przeprowadzić ocenę ryzyka?
12.1.2. Jak pytać?
12.2. Znaczenie objawów chorób psychicznych
12.3. Kogo należy zapytać o myśli samobójcze?
12.4. Jak przeprowadzić ocenę ryzyka samobójstwa?
12.5. Rola uczenia się i wzmacniania w procesie samobójczym
12.6. Rola krótkoterminowych efektów zachowania samobójczego w porównaniu z długoterminowymi
12.7. Rola instrumentalna versus funkcja wyrażania uczuć
12.8. Pacjent z wielokrotnymi zachowaniami samobójczymi
12.9. Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 13. NARZĘDZIA DO OCENY RYZYKA SAMOBÓJSTWA U MŁODZIEŻYAnita Młodożeniec
13.1. Skala Oceny Myśli Samobójczych Becka
13.2. Skala Harkavy Asnis do badania ryzyka samobójstwa
13.3. Porównanie wyników badania kilkoma skalami
13.4. Inne skale do oceny ryzyka samobójstwa
13.5. Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 14. DIAGNOZA NASTOLATKA PO PRÓBIE SAMOBÓJCZEJ I ZAPLANOWANIE INTERWENCJIAgnieszka Gmitrowicz
14.1. Postępowanie diagnostyczne
14.2. Diagnozowanie nastolatka po próbie samobójczej w stanie zagrożenia życia i zdrowia w szpitalnej izbie przyjęć
14.3. Rozpoznanie próby samobójczej zgodnie z klasyfikacjami
14.4. Wywiad w kierunku zaburzeń depresyjnych
14.5. Zaplanowanie miejsca i rodzaju interwencji
14.6. Skierowanie do placówki specjalistycznej
14.7. Postępowanie diagnostyczne u pacjenta po próbie samobójczej w warunkach szpitala psychiatrycznego
14.8. Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 15. LECZENIE PSYCHIATRYCZNE MŁODZIEŻY Z ZACHOWANIAMI SAMOBÓJCZYMIAgnieszka Gmitrowicz
15.1. Ogólne zasady postępowania z nastolatkiem z zachowaniami samobójczymi w opiece psychiatrycznej
15.2. Szczegółowe zalecenia dotyczące leczenia psychiatrycznego nastolatków z ryzykiem samobójczym
15.3. Farmakoterapia
15.3.1. Leki przeciwdepresyjne (LPD)
15.3.2. Stabilizatory nastroju
15.3.3. Leki przeciwpsychotyczne (LPP)
15.3.4. Benzodiazepiny (BDA)
15.4. Terapia nastolatka z długoterminowym ryzykiem samobójstwa
15.5. Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 16. PSYCHOTERAPIA OSÓB PO PRÓBIE SAMOBÓJCZEJMarta Makara-Studzińska
16.1. Terapia poznawczo-behawioralna
16.2. Dialektyczna terapia behawioralna
16.2.1. Standardy stosowania dialektycznej terapii behawioralnej
16.2.2. Psychoterapia indywidualna w DBT
16.2.3. Psychoterapia rodzinna i grupy treningowe w DBT
16.2.4. Konsultacje telefoniczne jako forma terapii dla członków rodziny
16.3. Terapia poprzez naukę radzenia sobie z chorobą i zdrowienia
16.4. Interwencja kryzysowa
16.5. Grupy wsparcia
16.6. Podsumowanie
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 17. SKUTECZNOŚĆ RÓŻNYCH TERAPII MŁODZIEŻY Z ZACHOWANIAMI SAMOBÓJCZYMI W ŚWIETLE AKTUALNYCH BADAŃAgnieszka Gmitrowicz
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 18. PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH MŁODZIEŻYAgnieszka Gmitrowicz
18.1. Zgoda na leczenie w przypadku nastolatka po próbie samobójczej
18.2. Stosowanie przymusu bezpośredniego
18.3. Zachowania samobójcze młodzieży a prawo karne
18.4. Procedura „Niebieskiej Karty”
18.5. Problemy etyczne – eutanazja
Piśmiennictwo

ROZDZIAŁ 19. NOWE MEDIA A SAMOBÓJSTWA NIELETNICHAnita Młodożeniec
19.1. Nowe i stare media
19.2. Aplikacje na telefony komórkowe
19.3. Programy samopomocowe
19.4. Negatywne strony nowych mediów
19.5. Podsumowanie
Piśmiennictwo

Rozdział 20. ZAPOBIEGANIE ZACHOWANIOM SAMOBÓJCZYM MŁODZIEŻYAnita Młodożeniec
20.1. Ogólna charakterystyka działań prewencyjnych
20.2. Zapobieganie samobójstwom u osób z zaburzeniami psychicznymi
20.3. Zapobieganie samobójstwom u osób z tzw. przewlekłym (chronicznym) ryzykiem samobójstwa
20.4. Opieka nad osobami po próbach samobójczych. Zapobieganie samobójstwu po wypisie ze szpitala
20.5. Efektywność działań prewencyjnych
20.5.1. Leki/leczenie farmakologiczne
20.5.2. Psychoterapia
20.5.3. Szkolenia/treningi
20.5.4. Poszukiwanie pomocy
20.5.5. Interwencje społeczne
20.5.6. Dostępność metod popełnienia samobójstwa
20.5.7. Epidemiologia
20.6. Podsumowanie
Piśmiennictwo

Rozdział 21. POSTWENCJA. POMOC PO SAMOBÓJCZEJ ŚMIERCI BLISKIEJ OSOBYAnita Młodożeniec
21.1. Pomoc po śmierci bliskiej osoby
21.2. Formy pomocy
21.3. Interwencja kryzysowa w szkole po samobójstwie ucznia
21.4. Terapeuta po samobójstwie pacjenta
21.5. Podsumowanie
Piśmiennictwo
Aneks 1 – Uznane narzędzia psychometryczne do oceny ryzyka samobójstwa
SAD PERSONS
NO HOPE
TASR (The Tool for Assessment of Suicide Risk)
Skala Beznadziejności Becka (Beck Hopelessness Scale, BHS)
Skala Oceny Myśli Samobójczych Becka (Beck Scale for Suicide Ideation, BSSI)
Skale depresji dostępne w Polsce
Wywiad w kierunku zaburzeń depresyjnych według ICD-10 (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems)

Aneks 2 – Budowa Suicide Status Form (SSF)
Aneks 3 – Nowe media
Aneks 4 – Model stres–podatność
Aneks 5 – Wybrane kwestionariuszowe badania uczniów, dokumentujące dwa rodzaje zamierzonych samouszkodzeń: 1) z jednoznaczną intencją zabicia się (próba samobójcza) oraz 2) bez rozstrzygania o intencji samobójczej (deliberate self-harm, DSH)
Badania prób samobójczych w populacji uczniów łódzkich szkół ponadgimnazjalnych
Badania angielskie dotyczące epizodów DSH
Badania wieloośrodkowe CASE dotyczące DSH (Child & Adolescent Self-harm in Europe Study; Australia, Belgia, Anglia, Węgry, Irlandia, Holandia i Norwegia)
Badania wieloośrodkowe SEYLE (The Saving and Empowering Young Lives in Europe) dotyczące prób samobójczych 260
Aneks 6 – Polskie badania populacji pediatrycznej po zatruciach samobójczych
Aneks 7 – Rysunek jako technika niewerbalna w diagnozie nastolatka po próbie samobójczej
Skorowidz