Służba cywilna po nowelizacji. Kompendium służb zatrudnienia - ebook
Służba cywilna po nowelizacji. Kompendium służb zatrudnienia - ebook
Z dniem 23 stycznia 2016 r. weszła w życie – po wyjątkowo szybkim procesie legislacyjnym – ustawa z 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta wprowadza zasadniczą zmianę w systemie organizacji służby cywilnej niejako „wyjmując” z systemu naboru konkursowego i sformalizowanych form zatrudnienia wyższe stanowiska w służbie cywilnej. Obecnie stanowiska te stanowić będą odrębną kategorię w korpusie służby cywilnej, obsadzane zaś będą na podstawie powołania. Wprowadzenie powołania jako podstawy prawnej zatrudnienia na taką skalę jest nowością w służbie cywilnej. Istotne jest więc właściwe stosowanie przepisów kodeksowych. Pomogą w tym m.in. praktyczne przykłady oraz wzory dokumentów przydatnych w codziennej praktyce.
Kategoria: | Pracy |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-269-4707-0 |
Rozmiar pliku: | 200 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Na fali zmian przepisów, reformujących działalność niektórych instytucji publicznych, 30 grudnia 2015 r. Sejm uchwalił ustawę nowelizującą przepisy o służbie cywilnej. Ustawa z 30 grudnia 2015 r.o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 34) nie zmieniając zasadniczego zrębu instytucjonalnego służby cywilnej oraz zasad jej funkcjonowania, wprowadza natomiast istotne modyfikacje w zakresie zatrudniania niektórych kategorii członków korpusu służby cywilnej. Wchodzą one w życie 23 stycznia 2016 r.
Nowelizacja zakłada, iż wyższe stanowiska w służbie cywilnej będą obsadzane na podstawie powołania, co spowoduje zakończenie dotychczasowych stosunków pracy i konieczność powołania nowych pracowników.
Szef Służby Cywilnej – z powołania premiera
Znowelizowane przepisy przewidują – podobnie jak dotychczas – powołanie Szefa Służby Cywilnej przez Prezesa Rady Ministrów (art. 10 ust. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, Dz.U. z 2014 r.poz. 1111 ze zm. – dalej ustawa o sc). Jednak do powołania Szefa Służby Cywilnej nie będzie już potrzebna opinia Rady Służby Cywilnej (która zresztą przestanie funkcjonować, zastąpiona przez inny organ doradczy, o czym niżej). Premier uzyskuje zresztą znacznie większą swobodę w obsadzaniu stanowiska Szefa Służby Cywilnej, a to ze względu na przyznane mu prawo do odwołania Szefa, bez określania szczegółowych warunków dla takiej czynności. Uchylone zostały bowiem art. 12 i 13 ustawy o sc, określające warunki odwoływania Szefa Służby Cywilnej.
Utworzenie Rady Służby Publicznej
W miejsce dotychczasowej Rady Służby Cywilnej mającej kompetencje opiniodawczo-doradcze znowelizowana ustawa o sc przewiduje utworzenie podobnego organu, o zbliżonych kompetencjach, noszącego miano Rady Służby Publicznej. W skład nowej Rady wchodzi 7–9 członków powoływanych wyłącznie przez Prezesa Rady Ministrów na 4-letnią kadencję. Również premier ma kompetencję do powoływania przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady spośród jej członków. Istotną zmianą jest wprowadzenie zasady, że członkowie Rady Służby Publicznej wykonują swoje funkcje społecznie, a więc nie mają z tytułu zasiadania w Radzie prawa do wynagrodzenia.
Członek Rady Służby Publicznej zasadniczo nie podlega odwołaniu, chyba że złoży rezygnację ze swojej funkcji (premier, przyjmując dymisję, odwołuje członka Rady). Poza tym przed upływem kadencji mandat członka Rady wygasa w razie jego śmierci, zaprzestania pełnienia obowiązków przez ponad 12 miesięcy, jeśli przyczyną nie jest długotrwała choroba, stwierdzona orzeczeniem lekarskim, oraz niespełnienie warunków do bycia członkiem Rady, po powołaniu (np. z powodu utraty obywatelstwa polskiego lub skazania prawomocnym wyrokiem sądowym), określonych w przepisach ustawy o sc.Rozdział 2. Zatrudnianie na wyższych stanowiskach po nowelizacji
Nowa kategoria zatrudnionych
Nowelizacja wprowadziła nową kategorię zatrudnionych w korpusie służby cywilnej. Poza dotychczasowymi dwiema zasadniczymi grupami zatrudnionych: pracowników służby cywilnej (zatrudnionych na podstawie umów o pracę na czas określony lub nieokreślony) oraz mianowanych urzędników służby cywilnej (jako jedynych pracowników administracji państwowej zatrudnionych na podstawie mianowania) pojawia się nowa grupa zatrudnionych – osoby zajmujące wyższe stanowiska w służbie cywilnej.
Darmowy fragment