Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Sprawozdawczość budżetowa 2015 z uwzględnieniem zmian z kwietnia 2015 roku. Nowe wytyczne, aktualne procedury, przykłady wypełnionych formularzy - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
Maj 2015
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Sprawozdawczość budżetowa 2015 z uwzględnieniem zmian z kwietnia 2015 roku. Nowe wytyczne, aktualne procedury, przykłady wypełnionych formularzy - ebook

Na mocy ustawy o finansach publicznych jednostki sektora budżetowego zostały zobligowane do opracowywania sprawozdań z wykonania procesów związanych z gromadzeniem oraz rozdysponowywaniem środków publicznych. Zaniedbania w tym zakresie mogą narazić przedstawicieli jednostek na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Poprawne, rzetelne i terminowe sporządzanie sprawozdań nabiera szczególnego znaczenia po ostatniej nowelizacji rozporządzenia MF w sprawie sprawozdawczości budżetowej z kwietnia 2015 roku.

Spis treści

Od autora
Rozdział I. Sprawozdania w zakresie operacji finansowych
1.1. Modyfikacja sprawozdań z operacji finansowych
1.2. Podmioty sporządzające sprawozdania
1.3. Forma przekazywania
1.4. Terminy opracowywania formularzy
1.5. Rodzaje sprawozdań z operacji finansowych
1.6. Sprawozdanie Rb-N
1.7. Sprawozdanie Rb-Z
1.8. Sprawozdanie Rb-UZ
1.9. Sprawozdanie Rb-UN
1.10. Sprawozdanie Rb-ZN
1.11. Korekta sprawozdań
Rozdział II. Sprawozdawczość budżetowa – zasady ogólne
2.1. Jednostki sporządzające sprawozdania budżetowe
2.2. Zmiany w sprawozdawczości budżetowej
2.3. Rodzaje sprawozdań budżetowych
2.4. Korekta i przechowywanie sprawozdań
2.5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów
Rozdział III. Zasady sporządzania poszczególnych sprawozdań budżetowych
3.1. Sprawozdanie o wydatkach strukturalnych
3.1.1. Wydatki strukturalne
3.1.2. Wydatki niekwalifikowane
3.1.3. Kwalifikowanie wydatków strukturalnych w jednostce
3.2. Sprawozdanie Rb-34S
3.2.1. Dochody jednostek oświatowych
3.2.2. Terminy przekazywania formularzy Rb-34S
3.3. Sprawozdanie Rb-27ZZ
3.4. Sprawozdanie Rb-28
3.5. Sprawozdanie Rb-28S
3.6. Sprawozdanie Rb-27
3.6.1. Dysponenci środków budżetu państwa
3.6.2. Organy podatkowe
3.6.3. Dysponent części 77
3.7. Sprawozdanie Rb-27S
3.8. Sprawozdanie Rb-28NWS
3.9. Sprawozdanie Rb-NDS
3.10. Sprawozdanie Rb-30S
Rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej
Podstawa prawna
Wykaz tabel i wzorów
Kategoria: Podatkowe
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-269-3935-8
Rozmiar pliku: 4,1 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Od autora

Na mocy ustawy o finansach publicznych jednostki sektora budżetowego zostały zobligowane do opracowywania sprawozdań z wykonania procesów związanych z gromadzeniem oraz rozdysponowywaniem środków publicznych. Zaniedbania w tym zakresie mogą narazić przedstawicieli jednostek na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Poprawne, rzetelne i terminowe sporządzanie sprawozdań nabiera szczególnego znaczenia, biorąc pod uwagę decyzję Ministerstwa Finansów o znowelizowaniu wcześniej obowiązujących przepisów. Od kwietnia 2015 roku obowiązuje zmienione rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Ostatnia nowelizacja w zakresie sprawozdań z operacji finansowych miała miejsce pod koniec 2013 roku.

Aby ułatwić Państwu wykonywanie obowiązków sprawozdawczych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, zachęcamy do zapoznania się z publikacją „Sprawozdawczość budżetowa 2015. Nowe wytyczne, aktualne procedury, przykłady wypełnionych formularzy”.

Opracowanie to jest skierowane przede wszystkim do księgowych samorządowych oraz państwowych jednostek budżetowych, którzy w codziennej praktyce zawodowej stykają się z koniecznością opracowywania formularzy sprawozdawczych. Zaprezentowano w nim zasady sporządzania najczęściej spotykanych sprawozdań. Praktyczne wskazówki zostały poparte licznymi tabelami oraz przykładami wypełnionych wzorów.

Dzięki nim unikną Państwo niepotrzebnych kłopotów oraz stresowych sytuacji związanych z ewentualną kontrolą.Rozdział I

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych

Jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są m.in. do sporządzania sprawozdań, o których mowa w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Należy pamiętać, że pod koniec 2013 roku weszła w życie nowelizacja tego aktu prawnego. Zmiany wprowadzone w 2014 roku ujednoliciły jedynie dotychczas obowiązujące rozporządzenie.

1.1. Modyfikacja sprawozdań z operacji finansowych

Nowelizacja z 25 października 2013 r. zmieniła m.in. wzory sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz instrukcję ich sporządzania.

W formularzu Rb-Z została zmodyfikowana część C i D. Pierwsza z nich „Uzupełniające dane o niektórych zobowiązaniach jednostki samorządu terytorialnego” została rozszerzona o dodatkowe informacje i podzielona na:

- C1 „Kredyty i pożyczki oraz wyemitowane papiery wartościowe na realizację programów, projektów lub zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy” (red. o finansach publicznych),
- C2 „Dodatkowe dane uzupełniające”.

Zmiana w części C1 wynika m.in. z faktu, że jednostki samorządu terytorialnego realizujące programy i projekty finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA (Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu) mogą emitować papiery wartościowe.

Dane uzupełniające w części C2 zawierają informacje, które mają wpływ na ustalenie limitu zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego. W części tej przedstawiana jest np. spłata zobowiązań przekształconych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (przejęcie zobowiązania).

Po zmianie przepisów rozporządzenia część D „Dane o krótkoterminowych zobowiązaniach wynikających z umów nienazwanych związanych z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych” obejmuje krótkoterminowe zobowiązania wynikające z umów nienazwanych. Wypełniają ją wszystkie jednostki samorządu teryto-rialnego.

Nowelizacja wprowadziła także do sprawozdania Rb-Z niefunkcjonującą wcześniej część F „Lista jednostek sporządzających sprawozdania”. Wypełniana jest wyłącznie przez jednostki sporządzające zbiorcze i łączne sprawozdania za IV kwartał roku budżetowego.

W zakresie sprawozdania Rb-UZ zmianie uległa część B „Struktura walutowa tytułów dłużnych według wartości nominalnej”. Została ona rozszerzona na wszystkie kategorie tytułów dłużnych (układ kolumn). Jednostki zostały zobowiązane do wykazywania zobowiązania w walutach obcych według średnich kursów NBP oraz średniej arytmetycznej ze średnich kursów NBP. Są one dostępne na stronach internetowych Ministerstwa Finansów.

1.2. Podmioty sporządzające sprawozdania

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych sporządzają oraz składają:

- organy władzy publicznej, w tym: organy administracji rządowej, kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy oraz trybunały,
- jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki,
- jednostki budżetowe,
- samorządowe zakłady budżetowe,
- agencje wykonawcze,
- instytucje gospodarki budżetowej,
- państwowe fundusze celowe,
- ZUS i zarządzane przez niego fundusze oraz KRUS i fundusze zarządzane przez prezesa KRUS,
- Narodowy Fundusz Zdrowia,
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
- uczelnie publiczne,
- Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne,
- państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe,
- inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.

Po nowelizacji rozporządzenia jednostki nadal muszą sporządzać trzy sprawozdania:

- Rb-N,
- Rb-Z oraz
- Rb-ZN

niezależnie od tego, czy mają na koniec kwartału należności lub zobowiązania (tzw. sprawozdanie zerowe).

+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| Ograniczony zakres podmiotowy |
| |
| Jednostki sektora finansów publicznych sporządzają tylko te sprawozdania, w zakresie których, zgodnie z obowiązującymi przepisami, mogą posiadać należności lub zaciągać zobowiązania. |
+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+

Sprawozdanie z operacji finansowych Rb-UZ sporządzają podległe samorządom jednostki sektora finansów publicznych, u których wystąpiły zobowiązania wy­magalne.

1.3. Forma przekazywania

Nowelizacja rozporządzenia wprowadziła również możliwość rezygnacji ze stosowania przez jednostki formy papierowej.

Warunkiem jest jednak opatrzenie sprawozdań kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP oraz przesłanie na elektroniczną skrzynkę podawczą odbiorcy.

Jednostki samorządu terytorialnego zostały zobowiązane do przekazywania sprawozdań wyłącznie w formie elektronicznej opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym.

1.4. Terminy opracowywania formularzy

Daty końcowe złożenia sprawozdania wynikają z tabeli stanowiącej załączniki do nowego rozporządzenia. Należy pamiętać, że jeśli ostatni dzień złożenia sprawozdania, w tym oznaczony datą, jest dniem wolnym od pracy (sobota nie jest dniem wolnym), to termin złożenia przesuwa się na pierwszy dzień roboczy następujący po tym dniu.

Dochowanie terminów przekazywania sprawozdań jest o tyle ważne, że zaniedbania w tym zakresie mogą skutkować zarzutem naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Potwierdza to pismo ministra finansów (znak: BDF1/033/12/HKA/11/4352).

Tabela 1. Terminy sporządzania i przekazywania oraz odbiorcy sprawozdańw zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego

Rodzaj sprawozdania

Jednostki przekazujące sprawozdania

Jednostki otrzymujące sprawozdanie

Termin złożenia sprawozdania po upływie okresu sprawozdawczego nie później niż1)

1

2

3

4

Kwartalne za I, II i III kwartał

Rb-Z, Rb-N

jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe

zarządy jednostek samorządu terytorialnego

10 dni

zarządy jednostek samorządu terytorialnego

regionalne izby obrachunkowe

22 dni

regionalne izby obrachunkowe

Ministerstwo Finansów2)

30 dni

Główny Urząd Statystyczny

30 dni

Rb-ZN

jednostki bezpośrednio realizujące zadania

zarządy jednostek samorządu terytorialnego

10 dni

zarządy jednostek samorządu terytorialnego

dysponenci główni przekazujący dotacje

22 dni

Kwartalne za IV kwartał

Rb-Z, Rb-N

jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe

zarządy jednostek samorządu terytorialnego

1 lutego

zarządy jednostek samorządu terytorialnego

regionalne izby obrachunkowe

23 lutego

regionalne izby obrachunkowe

Ministerstwo Finansów2)

6 marca

Główny Urząd Statystyczny

6 marca

Rb-ZN

jednostki bezpośrednio realizujące zadania

zarządy jednostek samorządu terytorialnego

1 lutego

zarządy jednostek samorządu terytorialnego

dysponenci główni przekazujący dotacje

7 lutego

Roczne

Rb-UZ, Rb-UN

jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe3)

zarządy jednostek samorządu terytorialnego

1 lutego

zarządy jednostek samorządu terytorialnego

regionalne izby obrachunkowe

23 lutego

regionalne izby obrachunkowe

Ministerstwo Finansów2)

6 marca

Główny Urząd Statystyczny

6 marca

1) W przypadku gdy ostatni dzień złożenia sprawozdania, w tym oznaczony datą, jest dniem wolnym od pracy – pierwszy dzień roboczy następujący po tym dniu.

2) Plik bazy danych.

3) Nie dotyczy Rb-UN.

1.5. Rodzaje sprawozdań z operacji finansowych

Ze względu na ilość prezentowanych danych przepisy rozróżniają trzy rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych:

- jednostkowe,
- łączne,
- zbiorcze.

Sprawozdania jednostkowe – sporządzane są na podstawie ksiąg rachunkowych jednostki.

Sprawozdania łączne – sporządza się na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek organizacyjnych oraz własnego sprawozdania jednostkowego, które obejmuje organ i urząd. Sporządzane są przez jednostki nadzorujące.

Sprawozdania zbiorcze – sporządza się w szczegółowości sprawozdań jednostkowych, według rodzaju jednostki. Opracowują je jednostki będące organem założycielskim lub nadzorującym dla jednostek, które posiadają osobowość prawną. Mogą być tworzone na podstawie sprawozdań zbiorczych lub łącznych.

Jednostki samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania zbiorcze:

- samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
- samorządowych instytucji kultury,
- samorządowych osób prawnych.

+-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| • Przed przystąpieniem do wypełniania należy zapoznać się z instrukcją. |
| |
| O czym należy pamiętać przed sporządzeniem sprawozdania |
| |
| - Podstawą sporządzania sprawozdań jest poprawna ewidencja księgowa zgodna z obowiązującymi zasadami rachunkowości oraz dokumenty potwierdzające imiennie należność lub zobowiązanie. |
| - Należy uzgodnić księgi za dany okres sprawozdawczy. |
| - Kwoty wykazane w sprawozdaniach muszą być zgodne z danymi w ewidencji księgowej. |
| - Kwoty wykazuje się w złotych i groszach. |
| - Należy je sporządzić w sposób trwały i czytelny. |
| - Powinny być sporządzone w sposób rzetelny i prawidłowo pod względem merytorycznym oraz formalnorachunkowym. |
| - Jednostki sporządzają wyłącznie te sprawozdania, do których zostały zobowiązane (obowiązek sprawozdawczy). |
| - Sprawozdania podpisuje główny księgowy oraz kierownik jednostki. |
| - Odbiorcy sprawozdań przeprowadzają kontrolę formalnorachunkową. Mogą również przeprowadzić kontrolę merytoryczną (np. w przypadku różnic danych). |
| - Sprawozdania wykorzystywane są do danych statystycznych. |
| - Sporządza się je według stanu na koniec okresu sprawozdawczego (narastająco). |
+-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+

+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| - Wzory sprawozdań muszą być zgodne ze wzorami określonymi w rozporządzeniu zmieniającym. |
| - Należność lub zobowiązanie wymagalne powstaje następnego dnia po terminie płatności. Faktury, rachunki z terminem płatności 31 grudnia roku nie są wymagalne, stają się nimi dopiero 1 stycznia. |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+

1.6. Sprawozdanie Rb-N

Jest sprawozdaniem kwartalnym o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych.

Składa się z 2 części:

- A „Należności oraz wybrane aktywa finansowe”,
- B „Należności z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji”.

Dane w sprawozdaniu wykazuje się narastająco na koniec okresu sprawozdawczego w układzie:

- przedmiotowym – tytułami,
- podmiotowym – z podziałem na grupy dłużników.

Część A sporządza się w wartości nominalnej. Wartość należności wykazuje się w wartości brutto (z pominięciem odpisów aktualizujących).

Począwszy od sprawozdań za IV kwartał 2013 roku, w kategorii „depozyty” nie należy wykazywać środków otrzymanych od innych jednostek lub na rzecz innej jednostki, które trzeba zwrócić w następnym okresie (np. dotacja). Środki, które znajdują się na rachunku bankowym, ale dotyczą zobowiązania przyszłego okresu sprawozdawczego, również nie podlegają ujęciu w sprawozdaniu (np. środki na realizację zadań zleconych w przypadku komend powiatowych straży pożarnej).

W sprawozdaniu tym nie ujmujemy również środków zgromadzonych na rachunkach ZFŚS. Do depozytów nie zalicza się środków wpłaconych na rachunek jednostki przez podmioty zewnętrzne biorące udział w postępowaniu przetargowym (lub podobnym).

+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| Jedno konto bankowe |
| |
| Jeśli jednostka posiada jeden rachunek bankowy, w sprawozdaniu należy wykazać saldo konta 130 (również dochody). |
+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+

Układ przedmiotowy sprawozdania przedstawia należności powstałe z następujących tytułów:

- papiery wartościowe – jednostka wykazuje tu wartość należności wynikającą z nabytych papierów wartościowych, obligacje, certyfikaty inwestycyjne, bony, listy zastawne bez akcji (dla których istnieje rynek wtórny, płynny),
- pożyczki – obejmują wartość należności wynikające z udzielonych kredytów, pożyczek oraz umów leasingu finansowego,
- gotówka i depozyty – należy tu wykazać środki jednostki zgromadzone w kasie oraz na rachunku bieżącym, jak też złożone przez jednostkę depozyty, np. kaucja,
- należności wymagalne – wykazujemy tu wszystkie bezsporne należności (nieprzedawnione oraz nieumorzone – bez odsetek), przeważnie są to należności z tytułu niezapłaconych dostaw usług,
- pozostałe należności – w tej części wykazujemy bezsporne należności niewymagalne.

Jednostka jako płatnik podatku czy składek ZUS powstałe podczas rozliczenia należności ujmuje w wierszu N5.3. „z tytułu innego niż wymienione”.

Układ podmiotowy przedstawia należności oraz wybrane aktywa finansowe z podziałem na dłużników krajowych i zagranicznych. Podmioty należące do sektora finansów publicznych zostały przydzielone do grup I–IV. Dłużnicy zagraniczni zostali podzielni na dwie grupy:

- podmioty należące do strefy EURO,
- pozostałe podmioty zagraniczne.

+--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| Liczbę pracowników można szacować |
| |
| Stan osób zatrudnionych w danej jednostce w celu ustalenia określonej grupy podmiotowej uwzględnia się na koniec okresu sprawozdawczego. W przypadku braku wiarygodnej informacji, na podstawie której można przydzielić podmiot do określonej grupy, dopuszcza się szacunek. Powinno to być jednak zapisane w polityce rachunkowości jednostki. |
+--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+

W części B sprawozdania jednostki wykazują należności z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji, które powstały w wyniku uruchomienia poręczenia (realizacja umowy poręczenia). Odsetki oraz inne opłaty (świadczenia uboczne poręczenia), jeśli zostały objęte poręczeniem (gwarancją), również wykazuje się w wierszu B1.

Przykład sporządzenia sprawozdania Rb-N

Na koniec IV kwartału w samorządowej jednostce budżetowej wystąpiły należności niewymagalne i wymagalne na kwotę 2.430 zł.

1) Należności wymagalne z tytułu:

- nierozliczonej przez pracownika zaliczki (termin minął), udzielonej w związku z podróżą służbową – 100 zł.

2) Należności niewymagalne dotyczą czynszu za pomieszczenie od:

- osoby fizycznej (zatrudnia 2 osoby) – 580 zł,
- stowarzyszenia – 1.200 zł,
- spółki – 200 zł,
- wpłat za wyżywienie od rodziców – 250 zł,
- zaliczki na podróż służbową pracownika – 100 zł.

Jednostka budżetowa posiada 3 rachunki bankowe:

- rachunek bieżący jednostki (wydatki i dochody) – 112.250 zł,
- rachunek ZFŚS – 5.800 zł,
- rachunek sum depozytowych (otrzymane wadium) – 1.000 zł,
- gotówka w kasie – 250 zł.

Wzór 1. Sprawozdanie Rb-N. Część A. Należności oraz wybrane aktywa finansowe

Jednostka w sprawozdaniu Rb-N za IV kwartał wykaże w części A w wierszu:

- N3.1. „gotówka” kolumna 2 – 250 zł,
- N3.2. „depozyty na żądanie” kolumna 10 – 112.250 zł,
- N4.2. „pozostałe” kolumna 13 – 100 zł,
- N5.3. „z tytułu innych niż wymienione powyżej” kolumna 12 – 200 zł, kolumna 13 – 930 zł, kolumna 14 – 1.200 zł.

Należności należy wykazać bez odsetek za opóźnienie.

1.7. Sprawozdanie Rb-Z

Jest kwartalnym sprawozdaniem o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń. Przedstawia się w nim również zobowiązania długoterminowe (spłata po 12 miesiącach).

Składa się z następujących części:

- A „Zobowiązania według tytułów dłużnych”.
- B „Poręczenia i gwarancje”.
- C „Uzupełniające dane o niektórych zobowiązaniach jednostki samorządu terytorialnego”.
- D „Dane o krótkoterminowych zobowiązaniach wynikających z umów nienazwanych związanych z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych”.
- E „Zobowiązania z tytułu odsetek jednostek posiadających osobowość prawną z wyłączeniem jednostek samorządu terytorialnego”.
- F „Lista jednostek sporządzających sprawozdania”.

W części A wykazuje się zobowiązania na koniec okresu sprawozdawczego w układzie podmiotowym według grup wierzycieli oraz w układzie przedmiotowym według tytułów dłużnych. Jeśli nie ma informacji dotyczącej obrotu papierów wartościowych na rynku wtórnym, należy wykazać pierwotnego nabywcę. Wartość nominalną zobowiązań według tytułów dłużnych określa się na podstawie rozporządzenia ministra finansów z 30 marca 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu ustalania wartości zobowiązań zaliczanych do państwowego długu publicznego, długu Skarbu Państwa, wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji wydanego na podstawie art. 73 ustawy o finansach publicznych.

W części B sprawozdania należy wykazać zobowiązania dotyczące udzielonych poręczeń i gwarancji. W części tej wykazujemy również zobowiązania wymagalne, które należy spłacać za dłużnika (realizacja umowy poręczenia), wyłączając wzajemne zobowiązania jednostek z tego tytułu.

Do ustalenia wartości nominalnej niewymagalnego zobowiązania objętego poręczeniem lub gwarancją, które podlega oprocentowaniu według zmiennych stóp procentowych, stosuje się stopę procentową obowiązującą w ostatnim dniu danego okresu sprawozdawczego. Wartość nominalnego zobowiązania jednostki objętego poręczeniem lub gwarancją, wyrażonego w walucie obcej wylicza się, stosując średni kurs tej waluty ogłaszany przez NBP, który obowiązuje w ostatnim dniu roboczym danego okresu sprawozdawczego.

Darmowy fragmentWykaz tabel i wzorów

- Tabela 1. Terminy sporządzania i przekazywania oraz odbiorcy sprawozdań w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego
- Tabela 2. Rodzaje sprawozdań i podmioty je sporządzające
- Tabela 3. Zmiany w sprawozdawczości budżetowej
- Tabela 4. Części budżetów województw
- Tabela 5. Kody klasyfikacji wydatków strukturalnych występujące w większości jednostek
- Tabela 6. Terminy sporządzania sprawozdania Rb-34S
- Tabela 7. Terminy składania sprawozdania Rb-27ZZ
- Tabela 8. Terminy składania sprawozdania Rb-28
- Tabela 9. Terminy składania sprawozdań Rb-28S
- Tabela 10. Typowe zapisy na koncie 980
- Tabela 11. Typowe zapisy na koncie 998
- Tabela 12. Terminy składania sprawozdania Rb-27
- Tabela 13. Terminy składania sprawozdania Rb-27S
- Tabela 14. Terminy składania sprawozdania Rb-28NWS
- Tabela 15. Typowe zapisy konta 903
- Tabela 16. Typowe zapisy konta 904
- Tabela 17. Typowe zapisy konta 135
- Tabela 18. Terminy składania i przekazywania sprawozdania kwartalnego Rb-NDS
- Tabela 19. Typowe zapisy na koncie 991
- Tabela 20. Typowe zapisy na koncie 901
- Tabela 21. Typowe zapisy na koncie 901
- Tabela 22. Typowe zapisy na koncie 902
- Tabela 23. Typowe zapisy na koncie 961
- Tabela 24. Terminy składania sprawozdania Rb-30S
- Wzór 1. Sprawozdanie Rb-N. Część A. Należności oraz wybrane aktywa finansowe
- Wzór 2. Sprawozdanie Rb-Z. Część A. Zobowiązania według tytułów dłużnych
- Wzór 3. Sprawozdanie Rb-Z. Część B. Poręczenia i gwarancje
- Wzór 4. Sprawozdanie Rb-Z. Część C. Uzupełniające dane o niektórych zobowiązaniach jednostki samorządu terytorialnego
- Wzór 5. Sprawozdanie Rb-Z. Część D. Dane o krótkoterminowych zobowiązaniach wynikających z umów niezwiązanych z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych
- Wzór 6. Sprawozdanie Rb-Z, Część E. Zobowiązania z tytułu odsetek jednostek posiadających osobowość prawną z wyłączeniem jednostek samorządu terytorialnego
- Wzór 7. Sprawozdanie Rb-Z. Część F. Lista jednostek sporządzających sprawozdania
- Wzór 8. Sprawozdanie Rb-UZ. Część A. Zobowiązania z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej
- Wzór 9. Sprawozdanie Rb-UZ. Część B. Struktura walutowa tytułów według wartości nominalnej
- Wzór 10. Sprawozdanie Rb-UZ. Część C. Struktura terminowa zobowiązań zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych
- Wzór 11. Sprawozdanie Rb-ZN Część B. Należności oraz wybrane aktywa finansowe
- Wzór 12. Określenie formy sprawozdań przez jednostki organizacyjne
- Wzór 13. Zarządzenie w sprawie kwalifikowania wydatków strukturalnych
- Wzór 14. Zarządzenie w sprawie kwalifikowania wydatków strukturalnych
- Wzór 15. Rb-WSa – sprawozdanie o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego
- Wzór 16. Rb-WSa skonsolidowane
- Wzór 17. Rb-WSb sprawozdanie o wydatkach strukturalnych w podziale wojewódzkim (regionalnym) poniesionych przez pozostałe jednostki sektora finansów publicznych z wyłączeniem placówek
- Wzór 18. Przykład wypełnionego sprawozdania Rb-34S
- Wzór 19. Przykład wypełnionego sprawozdania Rb-27ZZ
- Wzór 20. Sprawozdanie Rb-27ZZ – dane uzupełniające
- Wzór 21. Sprawozdanie zbiorcze Rb-27ZZ
- Wzór 22. Sprawozdanie jednostkowe Rb-28
- Wzór 23. Sprawozdanie jednostkowe Rb-28S
- Wzór 24. Sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych
- Wzór 25. Sprawozdanie państwowej jednostki budżetowej Rb-27
- Wzór 26. Przekazanie dochodów do jednostki nadrzędnej
- Wzór 27. Sprawozdanie miesięczne Rb-27S
- Wzór 28. Przykład uchwały w sprawie wydatków niewygasających
- Wzór 29. Sprawozdanie z Rb-28NW
- Wzór 30. Sprawozdanie Rb-NDS
- Wzór 31. Uchwała zwalniająca zakład budżetowy z wpłaty nadwyżki środków obrotowych
- Wzór 32. Sprawozdanie Rb-30S
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: