O systematyzacji treści kształcenia - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Wydawnictwo:
ISBN:
978-83-7850-135-0
Język:
Polski
Data wydania:
26 października 2012
Rozmiar pliku:
7,5 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
28,20 zł
30,00 zł
Cena w punktach Virtualo:
2820 pkt.

Pełny opis

 

Współczesny człowiek żyje w warunkach nieustannych zmian, gdzie zwłaszcza środowisko informacyjne ulega wzrastającej złożoności. Coraz częstszym problemem jest zjawisko „cyfrowego podzielenia” – nienadążania części społeczeństwa za zmianami, jakie się w nim dokonują. Naczelnym zadaniem pedagogiki powinno być zatem określenie modelu pozwalającego na przygotowanie kolejnych pokoleń do udanego, społecznego współżycia. W rozważaniach nad tym zagadnieniem pomocna okazuje się teoria systemów, polegająca na analizowaniu struktury rzeczywistości w ujęciu hierarchicznym, tj. działaniu w bardzo złożonych strukturach poprzez ich sprowadzenie do struktur prostych. Zwracał na to uwagę Kartezjusz, uznając, że doskonała wiedza jest siecią ( systemem ogniw ) , a nie prostym ciągiem ( łańcuchem ) stwierdzeń.

„Głównym motywem tej książki jest przekonanie, że umiejętność myślenia systemowego to jedna z kluczowych cech współczesnego człowieka. Jeżeli trend zmian cywilizacyjnych utrzyma się w przyszłości, to własności te będą coraz bardziej potrzebne do funkcjonowania. Dlatego uważam, że niezbędne jest włączenie zdolności myślenia systemowego do struktury celów wychowania, i to nie tylko wychowania instytucjonalnego, ale przede wszystkim do przekazywania przez kulturę wzorca człowieka, rozwijającego się samodzielnie przez całe życie".

Materiały uzupełniające do książki dostępne są na stronie: http://bolek.ped.univ.szczecin.pl/stachura

Spis treści

 

Wstęp; 9

Część I

Systemowa struktura umysłu jako podstawa planowania procesu kształcenia

Rozdział 1

Pojęcie systemu w świetle ogólnej teorii systemów i jego zastosowanie w pedagogice; 17

1.1. Pojęcie i struktura systemu; 17

1.2. Rodzaje systemów; 19

1.3. System teoretyczny a system konkretny; 21

1.4. Zastosowanie teorii systemów w pedagogice; 22

1.5. Człowiek jako system; 23

1.6. Systemowe ujęcie procesu kształcenia; 24

Rozdział 2

Pojęcie jako kategoria epistemologiczna, psychologiczna i dydaktyczna; 29

2.1. Pojęcie jako kategoria epistemologiczna; 30

2.2. Pojęcie jako komponent struktury umysłu; 33

2.3. Pojęcie jako komponent treści kształcenia; 40

Rozdział 3

System pojęć w umyśle człowieka i jego reprezentacja (ujęcie statyczne); 43

3.1. Relacje między pojęciami; 44

3.2. Hierarchiczna struktura systemu pojęć; 49

3.3. System pojęć a działanie; 51

3.4. Zapis i prezentacja systemu pojęć. Znaczenie wizualizacji; 52

Rozdział 4

Operacje umysłowe na systemie pojęć – myślenie systemowe (ujęcie dynamiczne); 59

4.1. Pojęcie myślenia systemowego; 61

4.2. Składniki myślenia systemowego: operacje na systemie pojęć; 62

4.3. Myślenie dywergencyjne i twórcze a myślenie systemowe; 65

Rozdział 5

Określanie celów kształcenia na statycznych i dynamicznych własnościach systemu pojęć; 69

5.1. Model procesu wychowania; 69

5.2. Wychowanie jako proces komunikacji; 70

Rozdział 6

Zasada systemowości rozwoju człowieka; 75

6.1. Własności procesu naturalnego rozwoju człowieka; 75

6.2. Refleksja nad systemem edukacyjnym w świetle własności rozwoju człowieka; 80

Część II

Konstrukcja usystematyzowanych zasobów treści i ich wykorzystanie w procesie kształcenia

Rozdział 7

Systemowe rozumienie pojęć przez ucznia jako cel kształcenia; 85

7.1. Cel kształcenia: możliwe sposoby definiowania; 85

7.2. Klasyczne teorie konstruktywizmu dydaktycznego i ich krytyka; 88

7.3. Uzupełnienie postulatów konstruktywizmu; 91

7.4. Cel systematyzacji treści kształcenia; 93

7.5. Pożądane własności usystematyzowanego zasobu treści kształcenia; 94

Rozdział 8

Treści kształcenia jako składnik warunków kształcenia; 97

8.1. Systematyzacja treści kształcenia; 98

8.2. Procedura systematyzacji treści kształcenia; 99

8.3. Etapy systematyzacji treści; 102

8.4. Składniki zasobu treści i ich właściwości; 106

8.5. Zastosowanie usystematyzowanego zasobu treści w kształceniu; 107

8.6. Prezentacja usystematyzowanej treści kształcenia; 109

8.7. Wizualizacja struktury treści; 110

8.8. Graf jako forma prezentacji struktury treści kształcenia; 112

8.9. Konstruktywistyczne podejście do odbioru treści: hipertekst; 116

8.10. Linearność przekazu a wielowymiarowość struktury treści; 117

8.11. Budowa systemowego zasobu treści kształcenia; 119

Rozdział 9

Warunki kształcenia związane z własnościami ucznia; 121

9.1. Struktura posiadanego systemu pojęć i jej diagnozowanie; 124

Rozdział 10

Sposób podawania usystematyzowanej treści kształcenia; 149

Rozdział 11

Sposób diagnozy procesu kształtowania systemu pojęć; 155

11.1. Charakterystyka ilościowa działań studenta z usystematyzowanym zasobem treści; 155

11.2. Zmienne opisujące działania studentów; 156

11.3. Działania na całym zasobie treści; 157

11.4. Działania na blokach treści; 159

11.5. Działania na modułach treści; 160

11.6. Struktura procesu – relacje między własnościami części procesu; 161

11.7. Opis sposobu wykorzystania przez studenta poszczególnych komponentów zasobu – relacje wynikające ze struktury zasobu; 162

Rozdział 12

Prawidłowości przebiegu procesu przyswajania systemu pojęć; 165

12.1. Ogólna charakterystyka pracy z usystematyzowanym zasobem treści; 165

12.2. Szczegółowa charakterystyka pracy z zasobem i jego komponentami; 166

Rozdział 13

Wnioski z diagnozy procesu kształtowania systemu pojęć; 173

13.1. Wnioski dotyczące wyników diagnozy; 173

13.2. Wnioski dotyczące organizacji zajęć i badania; 174

13.3. Wnioski dotyczące możliwości wykorzystania i kontynuacji badania; 175

Rozdział 14

Podsumowanie; 177

14.1.Postulat projektu kształcenia systemowego; 177

14.2. System treści kształcenia jako komponent ogólnego systemu kształcenia; 178

14.3. Zasada indywidualizacji w projektowaniu systemu kształcenia; 178

14.4.Zasada ciągłości rozwoju w projektowaniu systemu kształcenia; 180

14.5.Zasada systemowości rozwoju w projektowaniu systemu kształcenia; 183

14.6.Konkluzje; 184

Bibliografia; 187