O sztuce opowiadania - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Wydawnictwo:
ISBN:
978-83-7850-107-7
Język:
Polski
Data wydania:
16 sierpnia 2012
Rozmiar pliku:
66 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
42,10 zł
44,80 zł
Cena w punktach Virtualo:
4210 pkt.

Pełny opis

 

Opowiadanie czyni z życia jedną całość, porządkuje je wciąż na nowo i pozwala nam – tak zupełnie mimochodem – przeżywać samych siebie. Na przykład doświadczać tego, że każdy z nas rzeczywiście potrafi opowiadać i że czyni to w niepowtarzalny, autentyczny, pełen wyrazu sposób. Kto początkowo nie ma po temu dość odwagi, może dzięki podanym przez Autorkę ćwiczeniom nauczyć się docierać do źródeł własnej kreatywności i wykorzystywać zdobyte możliwości dla ożywienia komunikacji. Nie mniej ważne jest poza tym nawiązywanie dialogu z własną fantazją oraz intuicją.

Książka wprowadza w tajniki sztuki opowiadania biograficznego, opowiadania baśni oraz teatru narracyjnego. Ukazuje możliwości wykorzystania sztuki opowiadania w pedagogice oraz w terapii. Nie pomija także problemu narracyjnych natręctw i nadużyć. Na zakończenie zaś proponuje Czytelnikowi opowieści jako prezenty. Jest to cenna publikacja dla tych wszystkich, którzy wobec zalewu anonimowego słowa płynącego z mediów starają się na nowo odkryć zapomnianą sztukę opowiadania.

Publikacja O sztuce opowiadania to podręcznik dla studentów, nauczycieli, terapeutów, duszpasterzy i pracowników społecznych, a także oczywiście dla rodziców, dla wszystkich babć i dziadków, którym dziecko często wdrapuje się na kolana i... tak bardzo prosi o jakąś opowieść.

Słowo od redakcji do wydania niemieckiego

 

Sztukę posługiwania się żywym słowem można z pewnością nazwać jedną z zasadniczych kolumn, na jakich wspiera się cała waldorfska sztuka wychowania. Nie tylko w przedszkolu, lecz także w kolejnych latach nauki szkolnej każdego dnia dużo się dzieciom opowiada. Opanowanie umiejętności opowiadania, zarówno swobodnego, jak i w obrębie ustalonych form, przysparza jednak współczesnym pedagogom i rodzicom coraz więcej trudności. A przecież, jak stwierdza autorka książki O sztuce opowiadania, każdy człowiek potrafi opowiadać lub może się tego nauczyć. Każdy wychowawca, jeśli tylko tego chce, potrafi dotrzeć do drzemiących we własnej duszy zasobów twórczych umożliwiająch snucie opowieści i swobodną ekspresję werbalną.

Słowo od redakcji do wydania polskiego

Przekład z języka niemieckiego Michał Głażewski.

Spis treści

 

Prolog:

Dominium komunikacji: opowiadanie; 11

Część pierwsza: Opowieść o samym sobie…

„Nie potrafię opowiadać…”; 28

Negatywne doświadczenia z przeszłości, lęki i zahamowania narracyjne; 29

Pięć filarów nauki opowiadania; 34

„Umiem opowiadać!”; 37

„Chodzenie”; 41

Obrazy praźródeł i początków, raju i dzieci, krajobrazów, ukochanych miejsc, ulubionych motywów i przedmiotów miłych sercu; 45

Dziecko opowiada; 48

Dzieci opowiadają; 49

Żywioły i „żywiołowe” opowiadanie; 52

Baśń jako dostęp; 62

Zabawa; 69

Role i modele narracyjne; 75

Niech zabawa w opowiadanie cię wyzwoli; 79

Część druga: Swobodne opowiadanie

Zabawy i ćwiczenia czyniące opowiadającego bardziej mobilnym, a tym samym przydające dynamiki jego opowieści; 82

Zabawy zapoznawcze w kręgu; 83

Zabawy percepcyjne; 86

Ćwiczenia aktywujące naszą percepcję zmysłową; 87

Zabawy narracyjne z elementami ruchu; 95

Dźwięk i przejrzystość; 97

Rytmy i rymy; 99

Perspektywy – napięcie – stopniowanie; 107

Tok opowiadania; 111

Asocjacje i dysocjacje; 112

Swobodne opowiadanie dla dzieci; 115

Opowieści mojej babci; 115

Receptywność; 122

Opowiadanie dzisiaj; 126

Wymyślanie historii – sposoby podejścia i skojarzenia; 127

Drogocenna szkatuła; 130

Fantazja; 130

Fantastyka; 132

Różne opowiadania dla ludzi w różnym wieku?; 133

Swobodne opowiadanie dla dorosłych słuchaczy; 136

Stosunek do słuchacza; 138

Podróże imaginacyjne; 140

Pośrednie włączanie słuchacza; 142

Epicki styl opowiadania; 142

Dramatyczny styl opowiadania; 148

Stosunek do narratora; 151

Brak uprzedzeń; 153

Postawa aktywnego słuchania; 155

Świadoma akceptacja opowiadającego; 156

Stosunek do samego siebie; 157

Baśnie biograficzne; 169

Przykładowa baśń; 172

Część trzecia: Opowiadanie aranżowane

Opowiadanie baśni; 177

Na tropach baśni: wprowadzenie do języka obrazów i symboli; 177

Baśń jako ścieżka praktyki dla narratora; 184

Uczenie się baśni na pamięć; 186

Teatr narracyjny; 195

Środki inscenizacyjne jako pomoce w teatrze narracyjnym; 197

Teatrzyk na stole albo inscenizacja ze stojącymi lalkami; 206

Gra światła i cienia; 213

Malowanie, rysowanie i materiał ilustracyjny; 217

Muzyka; 221

Wcielanie się w role i mowa niezależna; 225

Teatrzyk współnarracyjny dla dzieci; 229

Tytułem podsumowania tematu „teatrzyk narracyjny”; 235

Część czwarta: Opowiadanie – Ars longa…

Narracyjne natręctwa i nadużycia; 238

Pewna para małżeńska opowiada dowcip; 240

Pedagogiczne aspekty opowiadania; 243

Opowieść pedagogiczna; 243

Tworzenie sprzyjających okazji narracyjnych; 248

Analiza narracyjna, która wiedzie dość daleko poza aspekty pedagogiczne; 255

Pytania kluczowe; 258

Skrypty; 260

Gdybym był drzewem... – ciąg dalszy opowiadań; 264

Terapeutyczne aspekty opowiadania; 267

O uzdrawiającej mocy słowa; 267

Opresja jako źródło opowiadania; 269

Słuchacz odpowiada, opowiadając historię; 276

Opowieści jako prezenty; 280

Opowieści dla ciebie i dla mnie; 280

Pierwsza historia; 283

Druga historia; 285

Podziękowanie; 287

Narrare necesse est. Posłowie do polskiego wydania (Michał Głażewski); 289

Zakres zastosowań ćwiczeń; 313

Bibliografia; 317

Bibliografia uzupełniająca (Barbara Kowalewska); 323