Sztuka i kultura Afryki Południowej. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
ISBN:
978-83-7969-605-5
Język:
Polski
Rok wydania:
2013
Rozmiar pliku:
54 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
40,20 zł
42,80 zł
Cena w punktach Virtualo:
4020 pkt.

Pełny opis

Książka jest pierwszą pozycją, omawiającą sztukę i kulturę tego kraju, przykładając do niej normy europejskie i odcinając się od podejścia etnograficznego, jakie jest stosowane zazwyczaj w odniesieniu do Czarnego Lądu. Zjawiska artystyczne opisywane są na szerokim tle społeczno-historycznym, ukazującym złożoną przeszłość i współczesność kraju. Pozwala to na zaakcentowanie odrębności i specyfiki sztuki południowoafrykańskiej.

Obejmuje okres od momentu wylądowania żeglarzy holenderskich pod wodzą Jana van Riebeecka w 1652 r. na klifowej plaży Przylądka Dobrej Nadziei do chwili obecnej. Znajdziemy w niej opisy sztuki kolonialnej, poprzez wiktoriańską do modernistycznej; od malarstwa realistycznego do abstrakcyjnego i neofiguratywnego, od pionierskich prac czarnych artystów poprzez rodzajowe malarstwo z czarnych gett do zaangażowanej politycznie twórczości lat 80. i 90. oraz przez kręgi awangardy. Zastosowane interpretacje sztuki i kultury artystycznej wykorzystują aparat wypracowany na gruncie rozmaitych metod współczesnej humanistyki, przede wszystkim jednak sztuka tego czasu widziana jest tu w szerszym kontekście zmian historycznych zachodzących Afryce Południowej, a także nieustannych „gier” toczonych w zamkniętym kręgu historii, kultury i władzy w opresyjnych systemach kolonializmu, postkolonializmu i apartheidu. Dzieło sztuki nie jest więc traktowane jako autonomiczna konstrukcja formy artystycznej, lecz jako dynamiczna struktura uwikłana w rozmaite mechanizmy władzy itp.

Spis treści

Przedmowa

Wstęp

 

Rys historyczny. Główne uwarunkowania historyczne kształtujące stosunki społeczno- polityczne pomiędzy grupami ludnościowymi w kraju

Zarys historyczny sytuacji politycznej w Afryce Południowej do końca XIX w.

Początki białego osadnictwa w Afryce Południowej

Władztwo Brytyjskie w Afryce Południowej

Społeczność burska

Wielki Trek i jego konsekwencje

Wojna angielsko-burska

Źródła systemu segregacji rasowej w Afryce Południowej

Opór wobec apartheidu

Republika Południowej Afryki

Ruch sprzeciwu wobec apartheidu

Reakcja międzynarodowa na system apartheidu

Apartheid w odwrocie

Czasy współczesne

 

Preludium: biała sztuka w Czarnej Afryce

Początki białej kultury na Przylądku Dobrej Nadziei

 

„Ars apodemica” jako pierwsza próba plastycznego opisania Kolonii Przylądkowej

Literatura Kolonii Przylądkowej

Rola rysowników w dokonaniach „ars apodemica” Kolonii Przylądkowej

Wizerunek Innych

Robert Gordon, François Le Vaillant i John Barrow – trzy wizje mieszkańców Przylądka Dobrej Nadziei

Romantyczna wizja Afryki Południowej – pejzaże z Zatoki Stołowej i Kapsztadu

Portrety

 

Brytyjski kolonializm, Afryka Południowa i plejada artystów-obieżyświatów

Rysownicy czy artyści?

Samuel Daniell

Rozwój kulturalny w Kolonii Kapsztadzkiej

„Niezbadane części globu” i ich mieszkańcy

Brytyjczycy a zagadnienie pejzażu południowoafrykańskiego

Poszukiwania form dla sztuki narodowej w środowisku afrykanerskim

Kulturotwórcza rola języka afrikaans

Malarstwo historyczne a ikonografia afrykanerska

Pejzaż południowoafrykański w afrykanerskich oczach

Jacob Hendrik Pierneef

Rozwinięcie koncepcji pejzażu w środowiskach afrykanerskich

Ikony kultury afrykanerskiej

Voortrekker Monument w Pretorii

Freski w budynku Old Mutual w Kapsztadzie

Kłopotliwe dziedzictwo apartheidu po 1994 r.

 

Czarny modernizm

Urbanizacja Afrykanów

„Nowi Afrykanie”

Biały mecenat

Dyskryminacja czarnej kultury

Afrykański modernizm

Artyści pionierzy czarnej sztuki

Gerard Benghu

George Pemba

Gerard Sekoto

Ernest Mancoba

John Koenakeefe Mohl

Pionierzy czarnej plastyki z afrykańskiej perspektywy

 

Barwna sztuka z czarnego getta

Ograniczenia Afrykanów związane z apartheidem

Formalne i nieformalne działania edukacyjne

Polly Street Art Centre

Sydney Kumalo

Mhlaba Dumile Feni

Rorkeʼs Drift

Azaria Mbatha

Kultura lat sześćdziesiątych

Sztuka townshipów

Ephraim Ngatane

Pozostali artyści z kręgu township art

Louis Maqhubela

Rysunek i grafik

 

Sztuka i kultura w walce z apartheidem

Ruch Świadomości Czarnych

Centrum Sztuki w Katlehong

Sztuka oporu

„Sztuka musi być funkcjonalna”

Sztuka i ideologia

Ezrom Legae

Warsztaty artystyczne a czarna abstrakcja

Biali artyści i sztuka oporu

Sztuka kobiet czy sztuka feministyczna?

Afrykański feminizm

Dyskryminacja

Saartjie Baartman

Aktywność polityczna południowoafrykańskich kobiet

Świat widziany oczami kobiet w literaturze

Malarki w Kraju Przylądkowym

Białe modernistki

Madam and Maid – najważniejsza relacja kobieca w Afryce Południowej

Schyłek doktryny apartheidu a sztuka kobiet

Czarne artystki

Sztuka kobiet i tęczowy naród

Outsiderki

Współczesna sztuka Republiki Południowej Afryki

Mitologia „tęczowego narodu”

Plastyka

Inspirująca klasyka

„Poszukiwanie tożsamości: wymyślanie nowego społeczeństwa”

Kwestie społeczne

„Sztuka przejściowa”

Projekty społecznościowe

Sytuacja artystów i świata sztuki po roku 1994

Polityka i prawodawstwo

Inicjatywy w dziedzinie sztuki i kultury

Projekty dziedzictwa

Instytucje muzealne dotowane przez fundusze rządowe i prowincjonalne

Nowe kolekcje pozamuzealne

Festiwale sztuki

Sztuki performatywne

Film i fotografia

Zakończenie

Wykaz skrótów

Bibliografia

Art and Culture of South Africa. In search of artistic identity of South Africa, as influenced by historical transformations (Summary)

Indeks

Spis ilustracji

 

Od Redakcji  403