Techniki soscjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym - ebook

Oceń:
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
ISBN:
978-83-7969-882-0
Język:
Polski
Rok wydania:
2016
Rozmiar pliku:
1,4 MB
Zabezpieczenie:
Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
Cena Virtualo
18,70 zł
19,95 zł
Cena w punktach Virtualo:
1870 pkt.

Pełny opis

W pierwszej części opracowania zamieszczono opis najważniejszych sposobów postępowania diagnostycznego, uwzględniającego indywidualne konteksty życia dziecka i jego problemy. Natomiast w części drugiej znajdują się scenariusze zajęć socjoterapeutycznych do pracy z dziećmi agresywnymi, przeznaczone dla dwóch grup wiekowych uczniów (6–9-letnich oraz 10–12-latków). Przedstawione scenariusze stanowią jedynie przykład możliwego przebiegu zajęć i mają być inspiracją dla prowadzącego. Po uprzednio dokonanej diagnozie – uczestników zajęć i całej grupy (jej specyficznej osobowości, właściwości socjodynamicznych) – sam powinien ocenić „podatność” dzieci na niektóre zajęcia. Ponadto, planując zajęcia, należy uwzględniać możliwości organizacyjne (miejsce, czas, rytm pracy), dobór i frekwencję uczestników zajęć, posiadane umiejętności oraz specyficzne cele (sformułowane w oparciu o diagnozę). W proponowanych blokach zajęć wykorzystano wieloletnie doświadczenia dydaktyczne i terapeutyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą. Publikacja powstała z myślą o potrzebach tych pedagogów (nauczycieli, wychowawców, opiekunów), którzy borykają się z rozmaitymi trudnościami w relacjach z podopiecznymi i w socjoterapii szukają inspiracji do swojej pracy wychowawczej. Książka zawiera propozycje pracy z dzieckiem, jednak należy pamiętać, że podstawowym warunkiem projektowania zajęć socjoterapeutycznych jest diagnoza dziecka oraz wnikliwa analiza warunków jego życia (tj. kontekstu zaburzonych zachowań).

Spis treści

Wprowadzenie  9

Część I. O metodzie socjoterapii  15

1. Czym jest, a czym nie jest socjoterapia?  17

2. Etapy postępowania diagnostycznego, czyli od czego zacząć  22

3. Na co zwrócić uwagę, budując grupę socjoterapeutyczną?  38

4. Jakie zasady decydują o efektywności zajęć?  44

5. Co się dzieje w grupie małych dzieci?  49

6. Kim jest socjoterapeuta?  59

7. Techniki socjoterapeutyczne  63

Arteterapia  64

Metodyczne wskazówki do pracy z bajką w celach terapeutycznych  66

Drama i socjodrama w socjoterapii  76

Techniki ludyczne  78

Relaksacja w socjoterapii  81

Trening interpersonalny  82

Zalety i wady „burzy mózgów”  84

Część II. Socjoterapia dla dzieci z problemem agresji  91

Uwagi do pracy z dziećmi agresywnymi  93

Blok 1. Integracja i współpraca  98

1. Integracja  98

Ćwiczenie 1. Spisanie kontraktu  98

Ćwiczenie 2. „To ja”  99

Ćwiczenie 3. „Podaj dalej”  100

Ćwiczenie 4. Zamiana miejsc  100

Ćwiczenie 5. Telefon  101

2. Współpraca  102

Ćwiczenie 6. Kijek  102

Ćwiczenie 7. Wycieczka z przewodnikiem  103

Ćwiczenie 8. Masażyki  103

3. Informacja zwrotna  104

Ćwiczenie 9. Jak cię odbieram?  104

Blok 2. Agresja reaktywna i proaktywna  106

1. Emocje  106

Ćwiczenie 1. Emocje – czym są?  106

Ćwiczenie 2. Figury woskowe  108

Ćwiczenie 3. Spotkanie z rekinem  109

Ćwiczenie 4. Album emocji  110

Ćwiczenie 5. Emocje – po co nam to? (zmysły)  111

Ćwiczenie 6. Emocje – po co nam to? (potrzeby)  112

Ćwiczenie 7. Emocje – po co nam to? (wspomnienia)  113

Ćwiczenie 8. Emocje – po co nam to? (redukcja napięcia)  113

2. Gniew  114

Ćwiczenie 9. Cukierek  114

Ćwiczenie 10. Szczególny gość – gniew  115

Ćwiczenie 11. Odmierzanie gniewu  116

Ćwiczenie 12. Barometr gniewu  116

3. Zachowanie  118

Ćwiczenie 13. Jak to działa?  119

Ćwiczenie 14. Butelki z listem  119

Ćwiczenie 15. Masażyki  120

Ćwiczenie 16. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (praca z ciałem)  121

Ćwiczenie 17. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (techniki)  122

Ćwiczenie 18. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (ekspresja)  122

Ćwiczenie 19. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (obniżanie napięcia)  123

4. Samokontrola  123

Ćwiczenie 20. Cień  124

Ćwiczenie 21. Samokontrola  124

Ćwiczenie 22. Opanowanie źródła gniewu  124

Ćwiczenie 23. Wyzwalacze agresji – jak je okiełznać?  125

Ćwiczenie 24. Kontrola (praca z oddechem)  125

Ćwiczenie 25. Kontrola (relaksacja)  127

Ćwiczenie 26. Wyciszanie (wizualizacja)  129

Ćwiczenie 27. Wyciszanie (afirmacja)  131

Ćwiczenie 28. Wyciszanie i samokontrola  132

Ćwiczenie 29. Wyciszanie poprzez pozytywne emocje  133

Ćwiczenie 30. Sesja podsumowująca. Dyrygent  134

Ćwiczenie 31. Sesja podsumowująca. Utrwalanie zdobytych umiejętności  135

Blok 3. Empatia  136

1. Co czują inni?  136

Ćwiczenie 1. Lustro  136

Ćwiczenie 2. Jakie uczucia?  137

2. Konflikty  138

Ćwiczenie 3. Wchodzenie w role  139

Ćwiczenie 4. Ścieranie się  139

Ćwiczenie 5. Uczciwa kłótnia  140

3. Negocjacje  141

Ćwiczenie 6. Wyłapywacz jajek  141

Ćwiczenie 7. Reguły negocjacji  142

Ćwiczenie 8. Efekty negocjacji  143

Ćwiczenie 9. Zasłużony odpoczynek  143

Ćwiczenie 10. Po nitce do końca  144

Blok 4. Reagowanie  145

1. Osłabianie sytuacji agresywnych  145

Ćwiczenie 1. O plotce i kłamstwie  146

Ćwiczenie 2. O wyśmiewaniu się z innych  148

2. Tworzenie koalicji  149

Ćwiczenie 3. Sylwetka dziecka szykanowanego  150

Ćwiczenie 4. Panika w windzie  152

Ćwiczenie 5. Nie jestem sam  153

Ćwiczenie 6. Sesja podsumowująca 160

Bibliografia  161

 

Załączniki  165