Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Umysł kreatywny. 62 ćwiczenia rozwijające intelekt - ebook

Wydawnictwo:
Tłumacz:
Data wydania:
1 czerwca 2009
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Umysł kreatywny. 62 ćwiczenia rozwijające intelekt - ebook

Kreatywność jest umiejętnością, której każdy może się nauczyć, ćwiczyć ją i wykorzystywać.
Bez kreatywności są tylko powtórzenia i rutyna. Są to rzeczy bardzo wartościowe i stanowią znaczącą część naszego zachowania – ale to kreatywność potrzebna jest do umożliwienia zmian, rozwoju i wytyczania nowych kierunków.
W swojej książce Edward de Bono – czołowy autorytet w dziedzinie myślenia kreatywnego – przedstawia 62 ćwiczenia i gry wykorzystujące przypadkowe słowa do pobudzenia kreatywności i nieschematycznego myślenia.
Celem „Umysłu kreatywnego” jest stworzenie okazji do ćwiczenia kreatywności jako umiejętności umysłu i rozwinięcie przyzwyczajeń, które umożliwiają kreatywność.
Prosta, praktyczna i zabawna książka dla każdego, kto chce mieć wspaniałe pomysły.

„Mistrz kreatywnego myślenia.” Independent on Sunday
„Edward de Bono jest kultową postacią wymyślającą sztuczki, które mają wyostrzyć umysł.” The Times
„Edward de Bono tworzy narzędzia, które powstają by pomóc w myśleniu; by ulepszyć nasze umysły.” Peter Gabriel
„Guru przejrzystego myślenia.” Marketing Week

Kategoria: Poradniki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-63773-67-0
Rozmiar pliku: 1,1 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

SŁOWA POCHWAŁY DLA EDWARDA DE BONO

„Edward nie tyl­ko my­śli. On jest jed­no­oso­bo­wą glo­bal­ną ga­łę­zią prze­my­słu, a jego pra­ca jest bi­blią dla rzą­dów, uni­wer­sy­te­tów, szkół, kor­po­ra­cji, a na­wet in­sty­tu­cji wię­zien­nych na ca­łym świe­cie”. „Ti­mes 2”

„Mistrz kre­atyw­ne­go my­śle­nia”. „In­de­pen­dent on Sun­day”

„Edward de Bono jest kul­to­wą po­sta­cią pre­zen­tu­ją­cą sztucz­ki, któ­re mają wy­ostrzyć umysł”. „The Ti­mes”

„Edward de Bono two­rzy na­rzę­dzia, któ­re po­wsta­ją, by po­móc w my­śle­niu, by ulep­szyć na­sze umy­sły”. Pe­ter Ga­briel

„Pra­ca de Bono jest być może naj­lep­szą rze­czą, jaka obec­nie po­ja­wia się na świe­cie”. Geo­r­ge Gal­lup, twór­ca Gal­lup Poll

„Guru przej­rzy­ste­go my­śle­nia”. „Mar­ke­ting Week”

www.edward­de­bo­no.comWSTĘP

Każ­dy chce być kre­atyw­ny.

Każ­dy po­wi­nien chcieć być kre­atyw­nym. Kre­atyw­ność spra­wia, że ży­cie jest przy­jem­niej­sze, bar­dziej in­te­re­su­ją­ce i peł­ne osią­gnięć.

Ba­da­nia po­ka­zu­ją, że 94 pro­cent mło­dych lu­dzi wy­mie­nia „osią­gnię­cia” jako naj­waż­niej­szą rzecz w ich ży­ciu. Kre­atyw­ność jest klu­czo­wą umie­jęt­no­ścią nie­zbęd­ną do osią­gnię­cia cze­goś.

Bez kre­atyw­no­ści są tyl­ko po­wtó­rze­nia i ru­ty­na. To spra­wy bar­dzo war­to­ścio­we i sta­no­wią zna­czą­cą część na­sze­go za­cho­wa­nia, ale wła­śnie kre­atyw­ność po­trzeb­na jest do umoż­li­wie­nia zmian, roz­wo­ju i wy­ty­cza­nia no­wych kie­run­ków.

W świe­cie biz­ne­su kre­atyw­ność sta­ła się nie­zbęd­na. Dzie­je się tak, po­nie­waż wszyst­ko inne sta­ło się sze­ro­ko do­stęp­nym to­wa­rem.

Je­śli two­ją je­dy­ną szan­są na prze­trwa­nie jest to, że two­ja fir­ma bę­dzie bar­dziej kom­pe­tent­na niż u kon­ku­ren­cji, je­steś na stra­co­nej po­zy­cji. Nie mo­żesz zro­bić nic, co po­wstrzy­ma­ło­by two­ich kon­ku­ren­tów przed sta­niem się rów­nie kom­pe­tent­ny­mi.

In­for­ma­cja sta­ła się do­stęp­na dla każ­de­go. Ak­tu­al­na tech­no­lo­gia stwo­rzy­ła sy­tu­ację, w któ­rej, z ma­ły­mi wy­jąt­ka­mi, szes­na­ście lat praw pa­ten­to­wych za­pew­nia swo­je­go ro­dza­ju ochro­nę.

Wy­obraź so­bie kon­kurs go­to­wa­nia i wie­lu ku­cha­rzy sto­ją­cych wzdłuż dłu­gie­go sto­łu. Każ­dy z nich ma do dys­po­zy­cji ta­kie same skład­ni­ki i taki sam sprzęt. Kto wy­gra te za­wo­dy?

Na niż­szym po­zio­mie kon­kur­su zwy­cię­ży ku­charz naj­wyż­szej ja­ko­ści. Ale na wyż­szym po­zio­mie wszy­scy mają do­sko­na­łe umie­jęt­no­ści. Któ­ry z nich w ta­kim ra­zie zwy­cię­ży? Szef kuch­ni, któ­ry po­tra­fi za­mie­nić do­stęp­ne skład­ni­ki w coś o wy­róż­nia­ją­cej się ja­ko­ści.

W biz­ne­sie kon­ku­ro­wa­nie z In­dia­mi i Chi­na­mi w dzie­dzi­nie cen jest nie­moż­li­we. Stwo­rze­nie no­wej war­to­ści sta­je się pod­sta­wą kon­ku­ren­cji. A to z ko­lei wy­ma­ga po­waż­niej­sze­go niż obec­nie za­an­ga­żo­wa­nia w kre­atyw­ność.

KRE­ATYW­NOŚĆ JAKO TA­LENT

Zbyt wie­le lu­dzi uwa­ża, że kre­atyw­ność jest ta­len­tem, z ja­kim nie­któ­rzy się ro­dzą, a resz­ta może im tyl­ko za­zdro­ścić. Jest to ne­ga­tyw­ne i cał­ko­wi­cie błęd­ne po­dej­ście.

Kre­atyw­ność jest umie­jęt­no­ścią, któ­rej moż­na się na­uczyć, a po­tem roz­wi­jać ją i sto­so­wać.

Uczę kre­atyw­ne­go my­śle­nia bar­dzo róż­nych lu­dzi od po­nad trzy­dzie­stu lat:

…od czte­ro- do dzie­więć­dzie­się­cio­lat­ków

…od dzie­ci z ze­spo­łem Do­wna po lau­re­atów Na­gro­dy No­bla

…od nie­pi­śmien­nych gór­ni­ków w Afry­ce po oso­by na kie­row­ni­czych sta­no­wi­skach

Uży­wa­jąc tyl­ko jed­nej z tech­nik my­śle­nia la­te­ral­ne­go, gru­pa bio­rą­ca udział w warsz­ta­tach wy­su­nę­ła w jed­no po­po­łu­dnie 21 000 po­my­słów dla fir­my z bran­ży hut­ni­czej.

BEZ ZA­HA­MO­WAŃ

Zwy­kły męż­czy­zna idzie uli­cą. Gru­pa lu­dzi ła­pie go i zwią­zu­je sznu­rem. Na­stęp­nie po­ja­wia­ją się skrzyp­ce. Oczy­wi­ście czło­wiek zwią­za­ny sznu­rem nie może grać na skrzyp­cach. Co więc po­wie­my? Uzna­my, że gdy­by prze­ciąć sznur, męż­czy­zna za­grał­by na skrzyp­cach. Oczy­wi­ście jest to non­sens. Prze­cię­cie sznu­ra nie spra­wi, iż męż­czy­zna sta­nie się skrzyp­kiem.

Nie­ste­ty, po­dob­ne po­dej­ście mamy do kre­atyw­no­ści. Je­śli je­steś pe­łen za­ha­mo­wań, trud­no ci być kre­atyw­nym. Tym sa­mym, je­śli wpły­nie­my na po­zby­cie się two­ich za­ha­mo­wań, czy sta­niesz się kre­atyw­ny?

Jest to pod­sta­wą „bu­rzy mó­zgów” i in­nych po­pu­lar­nych tech­nik. Mają pew­ne do­bre stro­ny, ale po­dej­ście do nich jest nie­wła­ści­we. For­mal­ne i prze­my­śla­ne „na­rzę­dzia” my­śle­nia la­te­ral­ne­go są o wie­le bar­dziej ko­rzyst­ne.

Mózg za­pro­gra­mo­wa­ny jest na by­cie „nie­kre­atyw­nym”. Je­śli mózg był­by kre­atyw­ny, ży­cie sta­ło­by się nie­moż­li­we. Je­de­na­ście ubrań do wy­bo­ru każ­de­go po­ran­ka daje 39 916 800 kom­bi­na­cji stro­jów do za­ło­że­nia. Je­śli przy­mie­rze­nie jed­nej z nich zaj­mo­wa­ło­by mi­nu­tę, mu­siał­byś do­żyć do 76 lat, każ­dy swój dzień spę­dza­jąc na ubie­ra­niu się.

Na szczę­ście dla nas mózg jest za­pro­gra­mo­wa­ny tak, by two­rzyć sta­łe wzor­ce po­stę­po­wa­nia w sta­bil­nym wszech­świe­cie. Na tym po­le­ga wspa­nia­łość mó­zgu i za to po­win­ni­śmy być bar­dzo wdzięcz­ni.

Tak więc po­zby­cie się za­ha­mo­wań jest waż­ne, ale nie sta­no­wi do­brej dro­gi dla roz­wo­ju kre­atyw­no­ści.

KRE­ATYW­NOŚĆ JAKO UMIE­JĘT­NOŚĆ

Kre­atyw­ność jest umie­jęt­no­ścią, któ­rej każ­dy może się na­uczyć, ćwi­czyć ją i wy­ko­rzy­sty­wać.

Jest umie­jęt­no­ścią w ta­kim sa­mym stop­niu co jaz­da na nar­tach, gra w te­ni­sa, go­to­wa­nie czy na­uka ma­te­ma­ty­ki.

Każ­dy może zdo­być te umie­jęt­no­ści. Nie każ­dy jed­nak bę­dzie w nich rów­nie do­bry. Nie­któ­rzy go­tu­ją le­piej niż inni, tak­że le­piej niż inni gra­ją w te­ni­sa. Każ­dy jed­nak może się tego na­uczyć i tre­nu­jąc, też sta­rać się być lep­szy.

KRE­ATYW­NOŚĆ NIE JEST TA­JEM­NI­CĄ

Po raz pierw­szy w hi­sto­rii mo­że­my te­raz spoj­rzeć na kre­atyw­ność jako „lo­gicz­ne” za­cho­wa­nie pew­ne­go ro­dza­ju sys­te­mu in­for­ma­cyj­ne­go. Ta­jem­ni­czość i mi­sty­ka mogą zo­stać usu­nię­te z kre­atyw­no­ści.

1. Mu­si­my spoj­rzeć na ludz­ki mózg jak na „sa­mo­or­ga­ni­zu­ją­cy się sys­tem in­for­ma­cyj­ny”.
2. Sa­mo­or­ga­ni­zu­ją­ce się sys­te­my in­for­ma­cyj­ne two­rzą pra­wi­dło­wo­ści.
3. Wszyst­kie sys­te­my two­rzą­ce pra­wi­dło­wo­ści są „asy­me­trycz­ne”.
4. To jest wła­śnie pod­sta­wą hu­mo­ru i kre­atyw­no­ści. Hu­mor jest zde­cy­do­wa­nie naj­bar­dziej zna­mien­nym za­cho­wa­niem ludz­kie­go mó­zgu, po­nie­waż wska­zu­je na ukry­ty sys­tem. Ro­zum nie­wie­le nam mówi, po­nie­waż każ­dy „sys­tem po­rząd­ku­ją­cy” dzia­ła­ją­cy wstecz jest sys­te­mem lo­gicz­ne­go my­śle­nia. Hu­mor wska­zu­je na asy­me­trycz­ne wzor­ce. Ozna­cza to, że dro­ga z A do B nie jest taka sama jak dro­ga z B do A.

My­śle­nie la­te­ral­ne jest kre­atyw­no­ścią do­ty­czą­cą zmie­nia­ją­cych się idei, per­cep­cji i po­jęć. Za­miast pra­co­wać in­ten­syw­niej nad tymi sa­my­mi ide­ami, per­cep­cją i po­ję­cia­mi, pró­bu­je­my je zmie­nić. Ta „kre­atyw­ność ide­owa” nie jest tym sa­mym co „kre­atyw­ność ar­ty­stycz­na” i dla­te­go po­trzeb­ny był nowy ter­min.

Po­wyż­sze pro­ble­my wy­ja­śnio­ne są w mo­ich książ­kach o my­śle­niu la­te­ral­nym; zro­zu­mie­nie tych sys­te­mów jest lo­gicz­ną pod­sta­wą prak­tycz­nych na­rzę­dzi my­śle­nia la­te­ral­ne­go.

SŁO­WO „KRE­ATYW­NY”

W ję­zy­ku an­giel­skim sło­wo cre­ate (kre­ować, two­rzyć – przyp. tłum.) zna­czy stwo­rzyć coś, co wcze­śniej nie ist­nia­ło.

Ktoś może więc „zro­bić ba­ła­gan” (cre­ate a mess). Zna­czy to, że po­wstał ba­ła­gan, któ­re­go wcze­śniej nie było. Czy ta oso­ba jest kre­atyw­na?

Spie­szy­my do­dać, iż to, co po­wsta­ło, musi mieć ja­kąś war­tość. Kre­atyw­ność jest więc two­rze­niem cze­goś, co ma war­tość.

Jest tu rów­nież oczy­wi­ście ele­ment no­wo­ści, po­nie­waż po­wtó­rze­nie – nie­waż­ne jak war­to­ścio­we – nie jest uwa­ża­ne za kre­atyw­ne.

Sło­wo „kre­atyw­ny” w du­żej mie­rze zo­sta­ło prze­ję­te przez sztu­kę, po­nie­waż w tej dzie­dzi­nie każ­de dzie­ło jest nowe i ma war­tość. Co praw­da war­tość nie jest za­wsze od razu do­strze­ga­na. Na przy­kład ma­la­rze im­pre­sjo­ni­stycz­ni nie byli w peł­ni do­ce­nia­ni w swo­im cza­sie.

W ję­zy­ku an­giel­skim nie ist­nie­je osob­ne sło­wo, któ­re od­róż­nia­ło­by kre­atyw­ność no­wych po­my­słów od kre­atyw­no­ści sztu­ki. Dla­te­go kie­dy twier­dzę, że kre­atyw­no­ści rze­czy­wi­ście moż­na się na­uczyć, je­stem py­ta­ny, czy w ten spo­sób da­ło­by się stwo­rzyć Beetho­ve­na. Od­po­wiedź brzmi „nie”, ale kre­atyw­ność ide­owa może być na­uczo­na i roz­wi­nię­ta w for­mal­ny spo­sób. Ce­lem ćwi­czeń za­war­tych w tej książ­ce jest po­moc w roz­wi­nię­ciu kre­atyw­nych na­wy­ków ro­zu­mu.

Kre­atyw­ność świa­ta sztu­ki wią­że się z waż­nym ele­men­tem „oce­ny es­te­tycz­nej”. Ar­ty­sta oce­nia, że coś jest wła­ści­we. Taka oce­na to coś zu­peł­nie in­ne­go niż umie­jęt­ność two­rze­nia no­wych idei. Pod­czas gdy ar­ty­ści mogą być do­sko­na­li w swo­jej dzie­dzi­nie, nie są zbyt do­brzy w prze­kształ­ca­niu i two­rze­niu no­wych idei.

Ten pro­blem ję­zy­ko­wy ma po­waż­ne kon­se­kwen­cje.

Po pierw­sze, oso­by od­po­wie­dzial­ne za edu­ka­cję wie­rzą, że uczą kre­atyw­no­ści, za­chę­ca­jąc do tań­cze­nia i gra­nia na in­stru­men­tach. Jest to nie­wła­ści­we my­śle­nie. Te czyn­no­ści same w so­bie są war­to­ścio­we, ale nie uczą kre­atyw­no­ści.

Po dru­gie, nie­któ­rzy twier­dzą, że je­śli na za­mó­wie­nie nie stwo­rzysz Beetho­ve­na, to kre­atyw­no­ści tak na­praw­dę nie da się na­uczyć. Ta­kie stwier­dze­nie to rów­nież bzdu­ra. Kre­atyw­no­ści ide­owej moż­na na­uczyć.

Co cie­ka­we, moja pra­ca wy­ko­rzy­sty­wa­na jest dość po­wszech­nie w świe­cie sztu­ki, szcze­gól­nie w mu­zy­ce. Po­nie­waż mu­zy­ka nie re­pre­zen­tu­je ist­nie­ją­cych dźwię­ków, od­czu­wa się ogrom­ną po­trze­bę kre­atyw­no­ści, w więk­szym stop­niu niż po pro­stu eks­pre­sji.

PRZY­ZWY­CZA­JE­NIA UMY­SŁU

Nie ma zde­cy­do­wa­ne­go roz­róż­nie­nia po­mię­dzy umie­jęt­no­ścią a przy­zwy­cza­je­niem umy­słu. Obie te ce­chy na­kła­da­ją się na sie­bie i ze sobą mie­sza­ją. Ce­lem ni­niej­szej książ­ki jest za­pro­po­no­wa­nie ćwi­cze­nia kre­atyw­no­ści, jako umie­jęt­no­ści umy­słu, i roz­wi­nię­cie przy­zwy­cza­jeń, któ­re umoż­li­wia­ją kre­atyw­ność.

Za­łóż­my, że wy­kształ­ci­łeś w so­bie przy­zwy­cza­je­nie umy­słu, któ­re spra­wia, że pró­bu­jesz zna­leźć inne zna­cze­nia po­wszech­nie zna­nych akro­ni­mów.

Tak więc kie­dy pa­trzysz na skrót NASA, North Ame­ri­can Spa­ce Agen­cy nie jest je­dy­ną na­zwą, któ­ra przy­cho­dzi ci do gło­wy; my­ślisz o in­nych opcjach:

Not Al­ways Same Astro­naut

(Nie za­wsze ten sam astro­nau­ta)

Not Al­ways Same Ascent

(Nie za­wsze to samo wzno­sze­nie się)

Not Al­ways Same Am­bi­tion

(Nie za­wsze ta sama am­bi­cja)

Albo:

New Ad­ven­tu­res Splen­did Achie­ve­ments

(Nowe przy­go­dy, wspa­nia­łe osią­gnię­cia)

New Am­bi­tions Se­rio­us At­ta­in­ments

(Nowe am­bi­cje, po­waż­ne osią­gnię­cia)

Po­dob­nie jak z dow­ci­pem, nowe wy­ja­śnie­nie skró­tu bę­dzie ro­bi­ło więk­sze wra­że­nie, je­śli łą­czy się z wie­dzą lub na­wet z uprze­dze­nia­mi w sto­sun­ku do da­nej or­ga­ni­za­cji.

MOŻ­LI­WOŚĆ

Pla­ców­ki edu­ka­cyj­ne cał­ko­wi­cie lek­ce­wa­żą zna­cze­nie moż­li­wo­ści.

Dwa ty­sią­ce lat temu Chi­ny znacz­nie wy­prze­dza­ły Za­chód w dzie­dzi­nach na­uki i tech­no­lo­gii. Mia­ły ra­kie­ty i proch. Gdy­by utrzy­ma­ły ta­kie tem­po po­stę­pu, dziś z pew­no­ścią by­ły­by do­mi­nu­ją­cym mo­car­stwem.

Co się sta­ło? Co spo­wo­do­wa­ło wstrzy­ma­nie roz­wo­ju?

Chiń­scy ucze­ni za­czę­li wie­rzyć, że moż­li­we jest przej­ście od fak­tu do fak­tu. Nig­dy więc nie za­an­ga­żo­wa­li się w ry­zy­kow­ne dzia­ła­nia, moż­li­wo­ści (hi­po­te­zy itp.). W re­zul­ta­cie ich kraj prze­stał się roz­wi­jać.

Do­kład­nie to samo dzie­je się dzi­siaj. Dzię­ki do­sko­na­ło­ści kom­pu­te­rów lu­dzie za­czy­na­ją wie­rzyć, że wy­star­czy je­dy­nie zbie­rać i ana­li­zo­wać dane. Są­dzą, że to dość, by pod­jąć de­cy­zje, usta­lić po­stę­po­wa­nie i stra­te­gie. Jest to nie­bez­piecz­na sy­tu­acja, gdyż wstrzy­mu­je roz­wój. Ist­nie­je ogrom­na po­trze­ba kre­atyw­no­ści, aby: in­ter­pre­to­wać na róż­ne spo­so­by dane; łą­czyć je ze sobą w celu otrzy­ma­nia war­to­ści; wie­dzieć, gdzie szu­kać da­nych; for­mu­ło­wać hi­po­te­zy i spe­ku­la­cje itd., itp.

Pia­sto­wa­łem sta­no­wi­ska na­uko­we na uni­wer­sy­te­tach w Oks­for­dzie, Cam­brid­ge, Lon­dy­nie i Ha­rvar­dzie. Mu­szę po­wie­dzieć, że w każ­dej z tych wspa­nia­łych in­sty­tu­cji czas po­świę­ca­ny na fun­da­men­tal­ne zna­cze­nie moż­li­wo­ści rów­nał się zeru.

Na­sza kul­tu­ra i przy­zwy­cza­je­nia my­ślo­we zwal­nia­ją nas z szu­ka­nia al­ter­na­tyw­nych dróg. Mu­si­my po­świę­cać jed­na­ko­wą uwa­gę moż­li­wo­ściom.

Wrzód prze­wo­du po­kar­mo­we­go (żo­łąd­ka lub dwu­nast­ni­cy) jest po­waż­ną do­le­gli­wo­ścią wie­lu osób. Przez dwa­dzie­ścia lub wię­cej lat za­ży­wa­ły one środ­ki zo­bo­jęt­nia­ją­ce kwas. Ko­niecz­ne były ope­ra­cje usu­wa­ją­ce część żo­łąd­ka (lub na­wet cały). W szpi­ta­lach wie­le łó­żek zaj­mo­wa­nych było przez pa­cjen­tów w trak­cie le­cze­nia lub dia­gno­zo­wa­nia tego scho­rze­nia. Set­ki uczo­nych pro­wa­dzi­ło ba­da­nia nad tą cho­ro­bą.

Wte­dy mło­dy le­karz, Bar­ry J. Mar­shall z Perth w Za­chod­niej Au­stra­lii, za­su­ge­ro­wał, że wrzód tra­wien­ny może być in­fek­cją. Wszy­scy się śmia­li z tej hi­po­te­zy, po­nie­waż kwas chlo­ro­wo­do­ro­wy w żo­łąd­ku był w sta­nie za­bić każ­dą bak­te­rię. Nikt nie wziął ta­kiej su­ge­stii na po­waż­nie. Wie­le lat póź­niej oka­za­ło się, że Mar­shall miał ra­cję. Za­miast za­ży­wa­nia przez dwa­dzie­ścia lat środ­ków zo­bo­jęt­nia­ją­cych kwas i ry­zy­ka utra­ty ca­łe­go lub czę­ści żo­łąd­ka, dzi­siaj wy­star­czy brać an­ty­bio­ty­ki przez ty­dzień!

Moż­li­wość to po­ję­cie bar­dzo waż­ne. Jest bo­wiem klu­czem do kre­atyw­no­ści.JAK KORZYSTAĆ Z TEJ KSIĄŻKI

Nie ma moż­li­wo­ści na­by­cia ja­kiej­kol­wiek umie­jęt­no­ści bez jej ćwi­cze­nia. Nie ma in­ne­go spo­so­bu na roz­wi­ja­nie zdol­no­ści. Nie ma dro­gi na skró­ty. Za­sa­da ta do­ty­czy rów­nież kre­atyw­no­ści.

Nie ist­nie­je ma­gicz­ne źró­dło, z któ­re­go skosz­to­wa­nie uczy­ni­ło­by nas kre­atyw­ny­mi. Przy­bli­że­niem się do ta­kie­go źró­dła mo­gło­by być prze­czy­ta­nie tej książ­ki!

Ko­rzy­sta­nie z kre­atyw­no­ści i ćwi­cze­nie jej to naj­lep­szy spo­sób roz­wi­ja­nia umy­sło­wej umie­jęt­no­ści i na­wy­ku kre­atyw­ne­go my­śle­nia.

Je­śli chcesz być do­bry w grze w gol­fa, so­lid­niej po­ćwicz ude­rze­nia. Je­śli pra­gniesz roz­wi­nąć umie­jęt­no­ści ku­li­nar­ne, ru­szaj do kuch­ni. Je­śli na­praw­dę pra­gniesz roz­wi­nąć umie­jęt­ność kre­atyw­ne­go my­śle­nia, le­piej po­trak­tuj tę książ­kę po­waż­nie i pil­nie ją prze­stu­diuj. Im wię­cej bę­dziesz ćwi­czył, tym lep­szy się sta­niesz – za­rów­no w gol­fie, jak i w go­to­wa­niu.

Książ­ka ta jest pro­sta, prak­tycz­na i ła­twa w uży­ciu. Te­mat kre­atyw­no­ści moż­na bar­dzo skom­pli­ko­wać, ale wte­dy ta książ­ka dla wszyst­kich – oprócz uczo­nych – by­ła­by bez­war­to­ścio­wa. Książ­ka jed­nak­że po­wsta­ła z my­ślą o każ­dym, kto chce stać się bar­dziej kre­atyw­ny i kto chce się do­brze ba­wić pod­czas tego pro­ce­su.

Książ­ka zbu­do­wa­na jest wo­kół se­rii gier i ćwi­czeń. Mo­żesz grać sam w te gry – mo­żesz grać z in­ny­mi. Mo­żesz ko­rzy­stać z nich, by każ­de­go dnia cho­ciaż tro­chę ćwi­czyć kre­atyw­ność.

ĆWI­CZE­NIA/GRY

Ce­lem gier za­miesz­czo­nych w książ­ce jest tre­ning kre­atyw­ne­go my­śle­nia. Na­wy­ki, umie­jęt­no­ści i po­dej­ście do ta­kie­goż my­śle­nia będą roz­wi­ja­ne w mia­rę sys­te­ma­tycz­ne­go i zdy­scy­pli­no­wa­ne­go wy­ko­ny­wa­nia ćwi­czeń.

Jed­no­cze­śnie ćwi­cze­nia są przy­jem­ne, moż­na je więc uznać za za­ba­wę. Z re­gu­ły bę­dziesz w te gry ba­wić się sam (po­dob­nie jak przy roz­wią­zy­wa­niu krzy­żów­ki); gdy ci się uda, bę­dziesz czuć, że cze­goś do­ko­na­łeś. Moż­li­we jest rów­nież gra­nie od cza­su do cza­su z in­ny­mi i po­rów­ny­wa­nie swo­ich wy­ni­ków.

Tak więc są to przy­jem­ne ćwi­cze­nia, któ­re moż­na na­zy­wać ćwi­cze­nia­mi bądź gra­mi. Ich ce­lem jest tre­ning kre­atyw­ne­go umy­słu.

Książ­ka ta jest pla­cem za­baw. Je­śli zna­la­zł­byś się na pla­cu za­baw, na któ­rym by­ła­by pił­ka, z pew­no­ścią za­czął­byś ją ko­pać i się nią ba­wić. W taki wła­śnie spo­sób po­wi­nie­neś trak­to­wać tę książ­kę.

Baw się do­brze. Pa­mię­taj jed­nak, że to po­waż­na za­ba­wa. Kre­atyw­ność jest bar­dzo waż­ną umie­jęt­no­ścią. W prze­ci­wień­stwie do wie­lu in­nych zdol­no­ści mo­żesz ją roz­wi­jać i jed­no­cze­śnie do­brze się ba­wić.

Od tego mo­men­tu wszyst­ko za­le­ży od cie­bie. Tyle sko­rzy­stasz z tej książ­ki, ile wy­sił­ku wło­żysz w wy­ko­na­nie ćwi­czeń w niej za­war­tych.

PRO­BLE­MY I SY­TU­ACJE

Wy­ko­rzy­staj opi­sa­ne pro­ble­my i sy­tu­acje, na­wet je­śli uznasz, że są trud­ne.

Mo­żesz rów­nież sam wy­naj­dy­wać pro­ble­my i sy­tu­acje. Rób to jed­nak do­pie­ro, kie­dy spró­bo­wa­łeś wy­ko­rzy­stać za­pro­po­no­wa­ne w książ­ce. W prze­ciw­nym ra­zie pra­co­wał­byś za­pew­ne tyl­ko nad ła­twy­mi pro­ble­ma­mi, któ­re sam wy­bra­łeś.

OGRA­NI­CZE­NIA CZA­SO­WE

Ćwi­cze­nia (gry) mogą być wy­ko­ny­wa­ne bez żad­nych ogra­ni­czeń cza­so­wych.

Mo­żesz wy­zna­czyć so­bie li­mit cza­su. Za­cznij od czte­rech, pię­ciu mi­nut na ćwi­cze­nie.

W mia­rę jak bę­dziesz co­raz spraw­niej­szy, li­mit cza­su może być ogra­ni­czo­ny do dwóch lub trzech mi­nut.

PRA­WI­DŁO­WE OD­PO­WIE­DZI

Je­śli cho­dzi o kre­atyw­ność, nie ma jed­nej pra­wi­dło­wej od­po­wie­dzi.

Nie ma jed­nej pra­wi­dło­wej od­po­wie­dzi w przy­pad­ku ćwi­czeń (gier) w tej książ­ce. Każ­da od­po­wiedź zgod­na z okre­ślo­ny­mi wy­mo­ga­mi za­da­nia jest rów­nie do­bra. Gra­cze jed­nak stwier­dzą, że nie­któ­re od­po­wie­dzi są istot­nie lep­sze od in­nych – po­nie­waż są prak­tycz­niej­sze, bar­dziej nie­spo­ty­ka­ne lub war­to­ścio­we.

UWA­GA: Fakt, że nie ma pra­wi­dło­wych od­po­wie­dzi, NIE zna­czy, że żad­na od­po­wiedź nie jest do­bra. Od­po­wiedź musi speł­niać wy­mo­gi da­ne­go ćwi­cze­nia.

Je­śli po­pro­szo­no by cię o za­su­ge­ro­wa­nie „je­dze­nia na śnia­da­nie”, nie uzy­skał­byś je­dy­nej pra­wi­dło­wej od­po­wie­dzi. Jed­nak­że gdy­byś za­pro­po­no­wał „sa­mo­cho­do­wą skrzy­nię bie­gów”, by­ła­by to zła od­po­wiedź.

Je­śli ktoś spy­tał­by cię o „al­ter­na­tyw­ne me­to­dy trans­por­tu”, a ty za­su­ge­ro­wał­byś „pa­tel­nię”, by­ła­by to nie­pra­wi­dło­wa od­po­wiedź.

Czy­tel­ni­cy tej książ­ki wy­ro­bią w so­bie kre­atyw­ne przy­zwy­cza­je­nia umy­słu i płyn­nie będą się po­słu­gi­wać po­my­sła­mi, kon­cep­cja­mi, per­cep­cja­mi i war­to­ścia­mi. Na­cisk po­ło­żo­ny jest ra­czej na kre­atyw­ność „tego, co może być”, niż na to, co jest ty­po­we w przy­pad­ku edu­ka­cji, czy­li „to, co jest”.

JED­NO DZIEN­NIE

Wie­lu lu­dzi co­dzien­nie wy­ko­nu­je ja­kieś ćwi­cze­nia fi­zycz­ne. Nie­któ­rzy każ­de­go dnia cho­dzą na si­łow­nię.

Chciał­bym, abyś wy­ro­bił w so­bie na­wyk wy­ko­ny­wa­nia przy­najm­niej jed­ne­go ćwi­cze­nia dzien­nie.

Po­dob­nie jak w przy­pad­ku ćwi­czeń fi­zycz­nych, waż­ne jest tu zdy­scy­pli­no­wa­nie.

1. Wy­bierz ćwi­cze­nie.
2. Wy­znacz so­bie li­mit cza­so­wy.
3. Wy­ko­naj ćwi­cze­nie.JAK KORZYSTAĆ Z PRZYPADKOWYCH WYRAZÓW

Cała książ­ka opie­ra się na Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zach. Waż­ne jest więc, by zro­zu­mieć, jak ich uży­wać.

Przy­pad­ko­wy Wy­raz znaj­du­je się tu bez żad­ne­go po­wo­du – jest przy­pad­ko­wy. Wszyst­kie wy­ra­zy są rze­czow­ni­ka­mi, po­nie­waż ła­twiej ich uży­wać.

Ta­be­le Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów znaj­du­ją się na stro­nach 183-195.

Mo­żesz zdo­być swój Przy­pad­ko­wy Wy­raz na wie­le spo­so­bów:

1. Mo­żesz rzu­cić jed­ną kost­ką czte­ry razy:
…pierw­szy rzut wska­że ci nu­mer ta­be­li, z któ­rej sko­rzy­stasz
…dru­gi rzut wska­że nu­mer ko­lum­ny, z któ­rej sko­rzy­stasz
…trze­ci rzut po­wie ci, z któ­rej czę­ści ko­lum­ny bę­dzie po­cho­dził wy­raz
…czwar­ty rzut po­ka­że nu­mer wy­ra­zu z da­nej sek­cji
Mo­żesz rów­nież rzu­cić czte­ry kost­ki na­raz i uło­żyć z nich ciąg liczb. Mo­żesz użyć ko­lo­ro­wej kost­ki z daną se­kwen­cją ko­lo­rów.
2. Mo­żesz sko­rzy­stać z Map Licz­bo­wych na stro­nach 196-199. Z za­mknię­ty­mi ocza­mi wskaż ołów­kiem, za­pał­ką lub wy­ka­łacz­ką miej­sce na ma­pie. Zo­bacz, w któ­ry nu­mer tra­fi­łeś. Je­śli wy­ce­lu­jesz w li­nię lub nie tra­fisz w ża­den nu­mer – spró­buj jesz­cze raz. Po­wtórz tę czyn­ność czte­ry razy, aby zdo­być czte­ry nu­me­ry (nu­mer ta­be­li, ko­lum­ny, gru­py wy­ra­zów i nu­mer wy­ra­zu).
3. Sko­rzy­staj z ta­be­li Przy­pad­ko­wych Liczb na stro­nach 201-203. Uży­waj liczb w ko­lej­no­ści i za­zna­czaj te, któ­re już wy­ko­rzy­sta­łeś. Mo­żesz rów­nież wziąć ciąg liczb z ta­be­li Przy­pad­ko­wych Liczb i zmie­nić jed­ną licz­bę w da­nej se­kwen­cji. Mo­żesz tak­że wcze­śniej spo­rzą­dzić wła­sną ta­be­lę z Przy­pad­ko­wy­mi Licz­ba­mi i ko­rzy­stać z niej, kie­dy chcesz.
4. Wy­myśl ciąg nu­me­rów. Każ­dy musi być nu­me­rem od 1 do 6. Uży­waj ich tak, jak­by były wy­rzu­co­ne kost­ką.
5. We Wcze­śniej Usta­wio­nych Ta­be­lach (ze stron 205-206) cią­gi liczb są już po­da­ne. Mo­żesz wsta­wić licz­bę (od 1 do 6) w pu­ste miej­sce i otrzy­masz nową se­kwen­cję nu­me­rów.

BAR­DZO WAŻ­NE: Nie pró­buj wy­bie­rać róż­nych Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów, do­pó­ki nie tra­fisz na ja­kiś, któ­ry ci się spodo­ba. Ni­we­czy to ce­lo­wość ćwi­czeń. Mu­sisz sta­rać się wy­ko­rzy­stać pierw­sze sło­wo, któ­re wy­lo­su­jesz. Je­śli jed­nak nie bę­dziesz ro­zu­mieć zna­cze­nia Przy­pad­ko­we­go Wy­ra­zu, wy­bierz ko­lej­ny lub weź wy­raz po­ni­żej.Jest to wie­le wię­cej niż gra. To po­waż­ne kre­atyw­ne na­rzę­dzie – jed­no z pod­sta­wo­wych, je­śli cho­dzi o my­śle­nie la­te­ral­ne. Po­słu­gu­jąc się tyl­ko tym na­rzę­dziem, gru­pie bio­rą­cej udział w warsz­ta­tach w jed­no po­po­łu­dnie na­su­nę­ło się 21 000 po­my­słów dla fir­my z bran­ży hut­ni­czej.

Jest to naj­prost­sza z kre­atyw­nych gier i ćwi­czeń – w żad­nym wy­pad­ku nie jest jed­nak grą naj­ła­twiej­szą.

PRO­CES

1. Ja­sno de­fi­niu­jesz to, na czym chcesz się sku­pić. Gdzie i dla­cze­go po­trze­bu­jesz no­wych kre­atyw­nych po­my­słów? Waż­ne, aby być bar­dzo pre­cy­zyj­nym w kwe­stii przed­mio­tu za­in­te­re­so­wa­nia. Je­śli nie wiesz, do cze­go strze­lasz, ra­czej nie uda ci się tra­fić do celu!
2. Po­słu­gu­jąc się jed­ną z me­tod ze stro­ny 25-26, zdo­bądź ja­kiś Przy­pad­ko­wy Wy­raz.
3. Użyj Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów, aby po­bu­dzić po­wsta­wa­nie no­wych po­my­słów do­ty­czą­cych two­je­go przed­mio­tu za­in­te­re­so­wa­nia.

UWA­GA: Na­le­ży być zdy­scy­pli­no­wa­nym i sku­pio­nym. W żad­nym przy­pad­ku nie jest to kwe­stia za­ba­wy i na­dziei, że ja­kiś po­mysł po pro­stu się po­ja­wi.

LO­GI­KA

Lo­gi­ków zwy­kle bar­dzo zło­ści ta me­to­da. Je­śli wy­raz jest przy­pad­ko­wy, to każ­dy Przy­pad­ko­wy Wy­raz może po­móc. Tak więc każ­dy Przy­pad­ko­wy Wy­raz może po­móc w przy­pad­ku każ­de­go przed­mio­tu za­in­te­re­so­wa­nia. Wy­da­je się to de­fi­ni­cją „non­sen­su”.

Jed­nak­że w „sys­te­mie two­rzą­cym wzor­ce” (PAT­TER­NING SYS­TEM) pro­ces taki jest jak naj­bar­dziej lo­gicz­ny.

Wy­obraź so­bie, że miesz­kasz w nie­du­żym mie­ście. Za każ­dym ra­zem, gdy wy­cho­dzisz z domu, je­dziesz głów­ną dro­gą, by do­trzeć do celu po­dró­ży. Pew­ne­go dnia na obrze­żach mia­sta psu­je ci się sa­mo­chód albo masz wy­pa­dek. Z ja­kie­goś po­wo­du mu­sisz wra­cać do domu na pie­cho­tę. Py­tasz prze­chod­niów o dro­gę. Oka­zu­je się, że do miej­sca za­miesz­ka­nia do­cie­rasz tra­są, któ­rej nig­dy byś nie wy­brał, wy­cho­dząc z domu.

Gdy za­czy­nasz po­wrót na pe­ry­fe­riach, mo­żesz od­kryć ścież­ki, któ­rych nig­dy byś nie zna­lazł, za­czy­na­jąc dro­gę w cen­trum. Przy­pad­ko­wy Wy­raz wy­rzu­ca cię na pe­ry­fe­riach. Gdy ob­my­ślasz dro­gę z po­wro­tem do cen­trum, znaj­du­jesz nowe po­my­sły.

Ra­zem z in­ny­mi tech­ni­ka­mi my­śle­nia la­te­ral­ne­go me­to­da Przy­pad­ko­we­go Wej­ścia zo­sta­ła prze­ze mnie opi­sa­na w książ­ce z 1972 roku La­te­ral Thin­king. A Te­xt­bo­ok of Cre­ati­vi­ty (My­śle­nie la­te­ral­ne: pod­ręcz­nik do kre­atyw­no­ści). Od tam­tej pory po­ja­wi­ło się wie­lu na­śla­dow­ców tej me­to­dy.

WY­KO­RZY­STA­NIE ME­TO­DY

1. Nie po­wi­nie­neś szu­kać je­dy­nie ja­kie­goś po­wią­za­nia mię­dzy Przy­pad­ko­wym Wy­ra­zem a przed­mio­tem za­in­te­re­so­wa­nia. Ta­kie po­stę­po­wa­nie nie ma żad­ne­go sty­mu­lu­ją­ce­go efek­tu. Za­da­nie nie po­le­ga na po­łą­cze­niu tych dwóch rze­czy, ale na wy­ko­rzy­sta­niu Przy­pad­ko­we­go Wy­ra­zu do sty­mu­la­cji.
2. Nie po­wi­nie­neś prze­sta­wiać li­ter w Przy­pad­ko­wym Wy­ra­zie ani uży­wać ich jako akro­ni­mu. Użyj wy­ra­zu w nie­zmie­nio­nej for­mie.
3. Nie po­wi­nie­neś po­dej­mo­wać kro­ków pro­wa­dzą­cych do uzy­ska­nia no­we­go Przy­pad­ko­we­go Wy­ra­zu. Nie po­wi­nie­neś mó­wić (na przy­kład): „Sta­tek su­ge­ru­je mo­rze; mo­rze su­ge­ru­je na­wi­ga­cję; na­wi­ga­cja su­ge­ru­je gwiaz­dy – użyj­my więc sło­wa «gwiaz­dy»”.
4. Praw­do­po­dob­nie bę­dziesz mu­siał po­pra­co­wać nad kon­cep­cja­mi i war­to­ścia­mi, a nie pro­sty­mi sko­ja­rze­nia­mi.
5. Na każ­dym kro­ku zwra­caj uwa­gę na moż­li­wo­ści, war­to­ści i nowe kie­run­ki. Kie­dy moż­li­wość się po­ja­wi, po­dą­żaj za nią.
6. Nig­dy, nig­dy, nig­dy nie mów: „Nie po­do­ba mi się ten Przy­pad­ko­wy Wy­raz, we­zmę ja­kiś inny”. Zmuś się do wy­ko­rzy­sta­nia pierw­sze­go na­su­wa­ją­ce­go się Przy­pad­ko­we­go Wy­ra­zu. W prze­ciw­nym ra­zie bę­dziesz po pro­stu cze­kał na pro­ste sko­ja­rze­nie, a nie sty­mu­lo­wał po­wsta­wa­nie no­wych po­my­słów.

RE­ZUL­TA­TY

Twój nowy po­mysł może spo­wo­do­wać wie­le na­stępstw:

1. Roz­wią­zać dany pro­blem.
2. Za­pro­po­no­wać po­lep­sze­nie albo uprosz­cze­nie da­ne­go pro­ce­su.
3. Do­star­czyć nowy po­mysł.
4. Wska­zać zu­peł­nie nowy kie­ru­nek.
5. Zde­fi­nio­wać nowe po­ję­cie.
6. Zde­fi­nio­wać nową war­tość.

Za­da­nie: Wy­na­leźć nowy po­mysł dla no­wej re­stau­ra­cji.

Przy­pad­ko­wy Wy­raz: PE­LE­RY­NA (z ang. clo­ak – przyp. tłum.).

Na­tych­mia­sto­we sko­ja­rze­nia:

…na­pad na au­to­stra­dzie

…mo­tyw we­nec­ki i wi­ze­ru­nek gon­do­li

…kel­ne­rzy i kel­ner­ki w ma­skach.

Dal­sze my­śli:

…brak menu; mó­wisz głów­ne­mu kel­ne­ro­wi mniej wię­cej, na co masz ocho­tę; on lub ona na­stęp­nie de­cy­du­je, co ci po­dać

…nie wi­dzisz po­traw, któ­re jesz (są za­kry­te); re­stau­ra­cje, w któ­rych je się w ciem­no, już ist­nie­ją

…we­ge­ta­riań­ska re­stau­ra­cja, ale je­dze­nie wy­glą­da jak mię­so

…do za­ma­wia­nia po­traw uży­wa­ny jest spe­cjal­ny kod.

Wy­raź­nie wi­dać, że po­ja­wi­ły się dwa kie­run­ki my­śle­nia. Pierw­szy to mo­tyw zwią­za­ny z okry­ciem.

Dru­gi kie­ru­nek zwią­za­ny jest z po­ję­ciem „ukry­cia”, cze­goś za­ma­sko­wa­ne­go, prze­bra­ne­go, ukry­te­go.

ZA­DA­NIA

Oto czte­ry za­da­nia do roz­wią­za­nia dla cie­bie. Mo­żesz też sa­me­mu zde­fi­nio­wać ja­kiś pro­blem i się nim za­jąć.

Może to być „pro­blem” lub tyl­ko ja­kaś dzie­dzi­na, w któ­rej po­trzeb­ne ci są nowe po­my­sły.

1. Po­my­sły, jak spra­wić, by bank był bar­dziej atrak­cyj­ny dla klien­tów.
2. Pro­blem nie­le­gal­ne­go ma­lo­wa­nia graf­fi­ti na ścia­nach bu­dyn­ków w mie­ście.
3. Pro­blem zbyt szyb­ko jeż­dżą­cych sa­mo­cho­dów na pro­stym od­cin­ku dro­gi.
4. Nowe po­my­sły dla ga­ze­ty co­dzien­nej.

SU­GE­STIA

Do­brze jest no­to­wać swo­je po­my­sły. Być może uda ci się na­wet stwo­rzyć re­jestr swo­ich po­my­słów i po­stę­pów.Jest to wa­riant Gry 1, ale wy­ma­ga o wie­le więk­sze­go kre­atyw­ne­go wy­sił­ku.

Jed­no­cze­śnie są zde­fi­nio­wa­ne dwa przed­mio­ty za­in­te­re­so­wa­nia.

Lo­su­jesz tyl­ko je­den Przy­pad­ko­wy Wy­raz.

Za­da­nie po­le­ga na tym, by zo­ba­czyć, jak ten sam Przy­pad­ko­wy Wy­raz może do­star­czyć po­my­słów do­ty­czą­cych obu przed­mio­tów za­in­te­re­so­wa­nia.

UWA­GA: Ten sam kon­cept może być uzy­ska­ny z Przy­pad­ko­we­go Wy­ra­zu i po­tem za­sto­so­wa­ny dla obu przed­mio­tów za­in­te­re­so­wa­nia.

Dwa róż­ne kon­cep­ty mogą zo­stać uzy­ska­ne z Przy­pad­ko­we­go Wy­ra­zu i wy­ko­rzy­sta­ne dla dwóch róż­nych przed­mio­tów za­in­te­re­so­wa­nia.

Przed­miot za­in­te­re­so­wa­nia 1: sy­gna­li­za­cja świetl­na.

Przed­miot za­in­te­re­so­wa­nia 2: wła­ma­nie.

Przy­pad­ko­wy Wy­raz: WAR­TOŚĆ.

Na­tych­mia­sto­we sko­ja­rze­nia:

…war­tość na­le­ży prze­wi­dzieć z wy­prze­dze­niem; tak więc przy­jąć pe­wien spo­sób prze­wi­dy­wa­nia, jak za­cho­wa się sy­gna­li­za­cja świetl­na

…spo­sób da­nia do zro­zu­mie­nia wła­my­wa­czom, że w domu nie ma nic war­to­ścio­we­go, co war­to by skraść, być może wi­docz­ny cer­ty­fi­kat ubez­pie­cze­nia.

Dal­sze my­śli:

…war­tość za­le­ży od oko­licz­no­ści; za­cho­wa­nie sy­gna­li­za­cji świetl­nej po­win­no za­tem za­le­żeć od pory dnia i na­tę­że­nia ru­chu

…przed­mio­ty nie mają war­to­ści dla wła­my­wa­czy, je­śli nie moż­na ich póź­niej sprze­dać; tak więc ja­kiś nie­wi­docz­ny spray, któ­ry po­mógł­by zi­den­ty­fi­ko­wać skra­dzio­ne do­bra, a sprze­da­ją­cy zo­stał­by po­cią­gnię­ty do od­po­wie­dzial­no­ści.Jest to bar­dzo pro­ste ćwi­cze­nie. Po­dob­ne do tych z se­rii kart Think Link, któ­re stwo­rzy­łem na po­cząt­ku lat sie­dem­dzie­sią­tych dla dzie­ci. (Kar­ty Think Link po­ka­zu­ją­ce sło­wo lub ry­su­nek uży­wa­ne były do po­bu­dza­nia po­my­słów).

PRO­CES

1. Wy­lo­suj czte­ry Przy­pad­ko­we Wy­ra­zy.
2. Na ja­kiejś pod­sta­wie zde­cy­duj, że je­den z tych wy­ra­zów nie pa­su­je do resz­ty.
3. Uza­sad­nij swo­ją de­cy­zję.

UWA­GA: Po­sta­raj się unik­nąć naj­bar­dziej oczy­wi­stych po­wo­dów od­rzu­ce­nia jed­ne­go wy­ra­zu. Te oczy­wi­ste po­wo­dy to mię­dzy in­ny­mi: licz­ba li­ter; pierw­sza lub ostat­nia li­te­ra itp. Naj­le­piej wy­strze­gać się de­cy­zji opar­tych na or­to­gra­fii lub „wy­glą­dzie” wy­ra­zu.

PRZY­KŁAD

Czte­ry Przy­pad­ko­we Wy­ra­zy to: FU­TRO; OKUP; SZYM­PANS; ZMAR­TWIE­NIE.

Na­tych­mia­sto­we sko­ja­rze­nia:

…„zmar­twie­nie” to je­dy­ny wy­raz opi­su­ją­cy ludz­kie uczu­cia

…„szym­pans” to je­dy­ny wy­raz ozna­cza­ją­cy żywe stwo­rze­nie po­śród tych wy­ra­zów.

Dal­sze my­śli:

…„okup” to je­dy­ny wy­raz su­ge­ru­ją­cy ja­kieś dzia­ła­nie prze­stęp­cze

…„fu­tro”, „okup”, „zmar­twie­nie” są nie­przy­jem­ne (dla nie­któ­rych), a „szym­pans” nie.

WA­RIAN­TY

1. Moż­na grać rów­nież w ten spo­sób, że z tej sa­mej gru­py Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów mu­sisz wy­brać dru­gi, nie­pa­su­ją­cy do resz­ty.
2. Moż­na grać rów­nież w ten spo­sób, że na­le­ży po­ka­zać, w jaki spo­sób każ­dy z Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów z da­nej gru­py nie pa­su­je do resz­ty.To ko­lej­ne pro­ste ćwi­cze­nie po­cho­dzą­ce z se­rii gier Think Link, któ­ra uka­za­ła się na po­cząt­ku lat sie­dem­dzie­sią­tych.

Po­now­nie pro­ces kre­atyw­ny po­le­ga na zba­da­niu po­jęć, sko­ja­rzeń i funk­cji każ­de­go z wy­lo­so­wa­nych Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów.

PRO­CES

1. Wy­lo­suj sześć Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów.
2. Po­dziel sześć Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów na dwie gru­py (po trzy w każ­dej), kie­ru­jąc się wy­bra­ną przez sie­bie pod­sta­wą.
3. Wy­tłu­macz, na ja­kiej za­sa­dzie do­ko­na­łeś po­dzia­łu.

UWA­GA: Po­dob­nie jak po­przed­nio, uni­kaj po­dzia­łu ze wzglę­du na licz­bę li­ter, pi­sow­nię, pierw­szą lub ostat­nią li­te­rę itp. Spró­buj za­jąć się zna­cze­niem wy­ra­zów, a nie tym, jak wy­glą­da­ją.

PRZY­KŁAD

Sześć Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów to: ŁZY; NOC; UPRZE­DZE­NIE; SZPI­NAK; KĄT; PI­ŻA­MA.

Na­tych­mia­sto­we sko­ja­rze­nia:

…„uprze­dze­nie”, „noc” i „łzy” są z na­tu­ry mrocz­ne,

a inne wy­ra­zy nie

…„kąt”, „łzy” i „uprze­dze­nie” są spo­so­ba­mi po­strze­ga­nia cze­goś.

Dal­sze my­śli:

…„uprze­dze­nie”, „szpi­nak” i „łzy” mogą być skom­pli­ko­wa­ne; po­zo­sta­łe wy­ra­zy nie są.

WA­RIAN­TY

1. Wy­ko­rzy­staj te same Przy­pad­ko­we Wy­ra­zy, ale po­sta­raj się zna­leźć róż­ne kry­te­ria po­dzie­le­nia ich na gru­py.
2. Użyj czte­rech lub ośmiu wy­ra­zów.
3. Po­dziel Przy­pad­ko­we Wy­ra­zy (sześć lub wię­cej) na trzy gru­py jak w punk­cie 1.Ko­lej­ne pro­ste ćwi­cze­nie z se­rii Think Link.

Cho­ciaż gra wy­da­je się bar­dzo pro­sta, mo­men­ta­mi wy­ma­ga du­że­go kre­atyw­ne­go wy­sił­ku – kie­dy wznie­siesz się po­nad to, co oczy­wi­ste.

PRO­CES

1. Wy­lo­suj dwie li­sty Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów – każ­da po czte­ry wy­ra­zy. Będą to Li­sta A i Li­sta B.
2. Na ja­kiejś pod­sta­wie do każ­de­go wy­ra­zu z Li­sty A do­bierz parę z Li­sty B.
3. Zde­fi­niuj za­sa­dę, jaką się kie­ro­wa­łeś przy do­bie­ra­niu par.

UWA­GA: Po­dob­nie jak wcze­śniej uni­kaj pro­stych po­do­bieństw, jak licz­ba li­ter itp.

PRZY­KŁAD

Li­sta A: TOST; PRO­ROK; CHIP (z ang. – układ sca­lo­ny; ale też chips); OGON.

Li­sta B: PAS STAR­TO­WY; FOR­MU­ŁA; LI­ZAK; PI­RA­MI­DA.

Na­tych­mia­sto­we sko­ja­rze­nia:

…„tost” i „li­zak” są ja­dal­ne

…„pro­rok” i „pi­ra­mi­da” wy­stę­pu­ją w kul­tu­rach sta­ro­żyt­nych

…„ogon” i „pas star­to­wy” ko­ja­rzą się z sa­mo­lo­ta­mi

…„chip” i „for­mu­ła” zwią­za­ne są z ma­te­ma­ty­ką.

Dal­sze my­śli:

…„tost” i „pi­ra­mi­da” mogą być tego sa­me­go kształ­tu

…„chips” i „li­zak” są bar­dzo lu­bia­ne przez dzie­ci

…„ogon” i „for­mu­ła” mogą być bar­dzo dłu­gie

…„pro­rok” i „pas star­to­wy” su­ge­ru­ją wy­bie­gnię­cie w przy­szłość.

WA­RIAN­TY

1. Spró­buj róż­nych moż­li­wo­ści łą­cze­nia w pary (jak w po­da­nym przy­kła­dzie).
2. Kil­ka wy­ra­zów z Li­sty A może pa­so­wać do jed­ne­go wy­ra­zu z Li­sty B i na od­wrót. Nie­ko­niecz­nie tyl­ko je­den wy­raz z Li­sty B może być do­bra­ny w parę z jed­nym wy­ra­zem z Li­sty A.
3. Do­łącz jesz­cze je­den wy­raz do Li­sty A.Ce­lem tej gry jest zna­le­zie­nie związ­ku. To ćwi­cze­nie jest inne niż po­przed­nie, gdzie na­cisk po­ło­żo­no na zna­le­zie­nie ogni­wa łą­czą­ce­go dane wy­ra­zy.

Jaki jest zwią­zek po­mię­dzy dwo­ma Przy­pad­ko­wy­mi Wy­ra­za­mi?

Może to być na­wet ja­kiś po­śred­ni ele­ment, któ­ry je po­łą­czy.

PRO­CES

1. Wy­lo­suj li­stę pię­ciu Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów.
2. Wy­lo­suj jesz­cze je­den Przy­pad­ko­wy Wy­raz.
3. Spró­buj po­łą­czyć ostat­ni wy­lo­so­wa­ny Przy­pad­ko­wy Wy­raz z każ­dym z po­zo­sta­łych pię­ciu.

PRZY­KŁAD

Pięć Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów to: KO­REK; PO­LI­TYK; MENU; SZYN­KA; WŁA­DZA.

Po­je­dyn­czy Przy­pad­ko­wy Wy­raz to: DOK­TRY­NA.

Na­tych­mia­sto­we sko­ja­rze­nia:

…dok­try­na blo­ku­je pew­ne rze­czy – to samo robi ko­rek

…po­li­ty­cy za­wsze mają wła­sne dok­try­ny

…dok­try­na ma w swo­im menu wie­rze­nia i war­to­ści

…nie­któ­re dok­try­ny za­bra­nia­ją je­dze­nia szyn­ki

…dok­try­na może być wy­ko­rzy­sta­na jako pod­sta­wa wła­dzy.

Dal­sze my­śli:

…nie­któ­re dok­try­ny za­bra­nia­ją spo­ży­wa­nia al­ko­ho­lu („ko­rek”)

…po­li­ty­cy pró­bu­ją wy­ko­rzy­sty­wać dok­try­ny re­li­gij­ne

…dok­try­ny mogą wpły­wać na menu w re­stau­ra­cji

…dok­try­nę, po­dob­nie jak szyn­kę, moż­na prze­ciąć; po­dzie­lić na frag­men­ty

…dok­try­ny wy­ko­rzy­stu­ją wła­dzę wia­ry.

WA­RIAN­TY

1. Za­cho­waj wy­lo­so­wa­nych pięć Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów, ale do­bierz nowy po­je­dyn­czy Przy­pad­ko­wy Wy­raz i spró­buj po­łą­czyć go, po­dob­nie jak po­przed­nio, z pię­cio­ma Przy­pad­ko­wy­mi Wy­ra­za­mi.
2. Za­cho­wu­jąc wy­lo­so­wa­ne Przy­pad­ko­we Wy­ra­zy, spró­buj zna­leźć inne związ­ki.Ce­lem tej gry jest po­łą­cze­nie dwóch róż­nych rze­czy tak, by otrzy­mać nową war­tość.

Efek­tyw­ność da­ne­go po­łą­cze­nia może być okre­ślo­na na pod­sta­wie war­to­ści biz­ne­so­wej – czy na­da­je się na biz­nes i czy przy­nie­sie do­cho­dy. Taka jest mia­ra efek­tyw­no­ści. Po­mysł, któ­ry wy­da­je się in­te­re­su­ją­cy, ale nie mógł­by stać się pod­sta­wą biz­ne­su, nie kwa­li­fi­ku­je się jako roz­wią­za­nie tego ćwi­cze­nia.

PRO­CES

1. Wy­lo­suj dwa Przy­pad­ko­we Wy­ra­zy.
2. Spró­buj po­łą­czyć te dwa Przy­pad­ko­we Wy­ra­zy tak, aby stwo­rzy­ły nowy biz­nes. Po­sta­raj się po­łą­czyć je w jak naj­bar­dziej bez­po­śred­ni spo­sób, a nie bio­rąc pod uwa­gę tyl­ko dany aspekt.
3. Po­każ, jak ten nowy biz­nes mógł­by funk­cjo­no­wać i dla­cze­go moż­na by ocze­ki­wać, że przy­nie­sie zy­ski.

UWA­GA: Na­cisk po­ło­żo­ny jest bar­dziej na bez­po­śred­nie kom­bi­na­cje da­nych dwóch wy­ra­zów niż na czer­pa­nie po­my­słu z jed­ne­go wy­ra­zu i za­sto­so­wa­nie go do dru­gie­go (tak jak w nie­któ­rych wcze­śniej­szych ćwi­cze­niach).

PRZY­KŁAD

Przy­pad­ko­we Wy­ra­zy to: DOK i DO­MEK (KA­BI­NA).

Na­tych­mia­sto­we sko­ja­rze­nia:

…spe­cjal­ne par­ki, w któ­rych prze­no­śne dom­ki let­ni­sko­we mo­gły­by ła­two i wy­god­nie „cu­mo­wać”.

Dal­sze po­my­sły:

…stwo­rze­nie spe­cjal­nych do­ków dla do­mów („ka­bi­na”); by­ły­by to miej­sca, gdzie moż­na by prze­cho­wy­wać róż­ne rze­czy, ta­kie jak apa­ra­ty, kom­pu­te­ry, tecz­ki itd.; sprze­daż tych spe­cjal­nie za­pro­jek­to­wa­nych „do­ków”.

WA­RIAN­TY

1. Za­miast two­rze­nia biz­ne­su przy­no­szą­ce­go zy­ski, mo­żesz pró­bo­wać stwo­rzyć z da­nych Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów coś, co by­ło­by ko­rzyst­ne dla lu­dzi lub śro­do­wi­ska – na­wet je­śli nie przy­nio­sło­by zy­sków jako biz­nes.
2. Wy­lo­suj trze­ci wy­raz i sprawdź, czy mógł­by być do­da­ny do ist­nie­ją­cej już kom­bi­na­cji lub ją zmie­nić.Po­stęp może na­stą­pić w kie­run­ku uprosz­cze­nia cze­goś, więk­szej wy­go­dy, ob­ni­że­nia kosz­tów itd. Może tak­że ozna­czać ro­bie­nie cze­goś szyb­szym spo­so­bem. Ist­nie­je wie­le kie­run­ków po­stę­pu.

Cza­sem po­stęp zna­czy, że roz­wią­za­no ist­nie­ją­cy, mniej­szy lub więk­szy, pro­blem. Po­stęp może rów­nież na­stę­po­wać tam, gdzie ist­nie­nie pro­ble­mów nie jest oczy­wi­ste.

PRO­CES

1. Wy­lo­suj je­den Przy­pad­ko­wy Wy­raz. Jest to twój pod­sta­wo­wy wy­raz.
2. Wy­lo­suj dru­gi Przy­pad­ko­wy Wy­raz.
3. Spró­buj po­ka­zać, jak dru­gi Przy­pad­ko­wy Wy­raz może zo­stać wy­ko­rzy­sta­ny do po­pra­wy pro­ce­su, funk­cji lub na­tu­ry pierw­sze­go Przy­pad­ko­we­go Wy­ra­zu.
4. Po­każ, jak ten po­stęp miał­by na­stą­pić i dla­cze­go był­by moż­li­wy.

UWA­GA: Po­sta­raj się wy­ko­rzy­stać pierw­szy Przy­pad­ko­wy Wy­raz, któ­ry wy­lo­su­jesz, na­wet je­śli wy­da­je się to trud­ne. Je­śli to nie­moż­li­we, wy­lo­suj ko­lej­ny Przy­pad­ko­wy Wy­raz. Nie cze­kaj jed­nak na ła­twy przy­kład po­stę­pu.

PRZY­KŁAD

Pierw­szy Przy­pad­ko­wy Wy­raz to: MI­KRO­FA­LÓW­KA.

Dru­gi Przy­pad­ko­wy Wy­raz to: ŁYŻ­KA DO BU­TÓW.

Na­tych­mia­sto­we sko­ja­rze­nia:

…pla­sti­ko­wy przed­miot w kształ­cie po­dob­nym do łyż­ki do bu­tów uży­wa­ny do wyj­mo­wa­nia go­rą­cych na­czyń z mi­kro­fa­lów­ki.

Dal­sze my­śli:

…spo­sób wkła­da­nia wil­got­nych bu­tów do mi­kro­fa­lów­ki po to, żeby je wy­su­szyć.

WA­RIAN­TY

1. Zmień ko­lej­ność. Użyj pierw­sze­go wy­ra­zu, aby po­lep­szyć dzia­ła­nie dru­gie­go wy­ra­zu.
2. Wy­lo­suj nowy dru­gi Przy­pad­ko­wy Wy­raz i prze­ko­naj się, czy uda ci się wy­my­ślić coś in­ne­go.War­tość jest klu­czo­wa dla każ­de­go za­cho­wa­nia. Ist­nie­ją róż­ne jej ro­dza­je. War­tość zmie­nia się w za­leż­no­ści od oko­licz­no­ści i oso­by.

Po­niż­sze za­da­nie po­le­ga na wy­do­by­wa­niu i oce­nia­niu war­to­ści. War­tość jest czę­sto su­biek­tyw­na, więc two­ja oce­na jest rów­nie pra­wi­dło­wa jak czy­jaś inna oce­na. Coś może mieć szcze­gól­ną war­tość tyl­ko dla cie­bie. War­tość ta jest uza­sad­nio­na. Dla­te­go wła­śnie twór­cze my­śle­nie jest waż­ne, na­wet w sy­tu­acji za­leż­nej od oso­bi­ste­go po­glą­du.

PRO­CES

1. Wy­lo­suj pięć Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów.
2. Zde­fi­niuj, we­dług cze­go bę­dziesz okre­ślać ich war­tość. Po­ni­żej po­da­ne zo­sta­ło kil­ka opcji. Mo­żesz do­dać do nich, co tyl­ko chcesz:
Naj­droż­szy
Naj­bar­dziej uży­tecz­ny
Naj­bar­dziej nie­bez­piecz­ny
Naja­trak­cyj­niej­szy
Naj­bar­dziej trwa­ły
Naj­tań­szy
3. Wy­bierz Przy­pad­ko­wy Wy­raz, któ­ry ma naj­więk­szą war­tość w wy­bra­nej przez cie­bie ka­te­go­rii.
4. Wy­tłu­macz swój wy­bór.

UWA­GA: War­tość za­le­ży od oko­licz­no­ści. Moż­li­we, że w bar­dzo szcze­gól­nych oko­licz­no­ściach (na przy­kład gdy ktoś to­nie) dany przed­miot może mieć szcze­gól­ną war­tość. Wy­ko­nu­jąc to ćwi­cze­nie, wy­klucz szcze­gól­ne oko­licz­no­ści i kon­cen­truj się tyl­ko na oko­licz­no­ściach nor­mal­nych.

PRZY­KŁAD

Pięć Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów to: CZAP­KA Z DASZ­KIEM; AB­SOL­WENT; KRY­TYK; BE­TON; ALGI.

Na­tych­mia­sto­we sko­ja­rze­nia:

…naj­droż­szy: ab­sol­went

…naj­bar­dziej uży­tecz­ny: be­ton

…naj­bar­dziej nie­bez­piecz­ny: kry­tyk

…naj­tań­sze: algi

…naj­bar­dziej trwa­ły: be­ton.

…naj­bar­dziej uży­tecz­na z oso­bi­ste­go punk­tu wi­dze­nia: czap­ka z dasz­kiem

…naj­bar­dziej atrak­cyj­na: czap­ka z dasz­kiem

…po­sia­da­ją­ce naj­więk­szy po­ten­cjał: algi.

WA­RIAN­TY

1. Wy­bierz ja­kąś ka­te­go­rię war­to­ści i przy­znaj każ­de­mu Przy­pad­ko­we­mu Wy­ra­zo­wi punk­ty od jed­ne­go do pię­ciu.
2. Wy­bierz ja­kąś ka­te­go­rię war­to­ści i ułóż wszyst­kie Przy­pad­ko­we Wy­ra­zy w ko­lej­no­ści we­dług tej war­to­ści: pierw­szy, dru­gi, trze­ci itd.Oczy­wi­sta od­po­wiedź albo po­mysł zwy­kle po­wstrzy­mu­je dal­sze po­my­sły. W tym ćwi­cze­niu na­cisk jest po­ło­żo­ny na to, by wpaść na po­my­sły mniej oczy­wi­ste.

Być może mię­dzy da­ny­mi wy­ra­za­mi zaj­dzie oczy­wi­sta re­la­cja, ale ty po­sta­raj się pójść da­lej i wy­my­ślić tyle związ­ków mię­dzy nimi, ile tyl­ko ci się uda.

Jest to ko­lej­ne ćwi­cze­nie z se­rii Think Link.

PRO­CES

1. Wy­lo­suj dwa Przy­pad­ko­we Wy­ra­zy.
2. Prze­ko­naj się, jak wie­le związ­ków uda ci się zna­leźć mię­dzy tymi dwo­ma Przy­pad­ko­wy­mi Wy­ra­za­mi.
3. Zde­fi­niuj ja­sno pod­sta­wę każ­dej z ta­kich re­la­cji.

UWA­GA: Jak zwy­kle uni­kaj naj­prost­szych po­do­bieństw opar­tych na licz­bie li­ter, or­to­gra­fii itp.

PRZY­KŁAD

Pierw­szy Przy­pad­ko­wy Wy­raz to: BIUR­KO.

Dru­gi Przy­pad­ko­wy Wy­raz to: SZOR­TY.

Na­tych­mia­sto­we sko­ja­rze­nia:

…obie rze­czy są funk­cjo­nal­ne i uży­tecz­ne pod­czas da­nej czyn­no­ści, na przy­kład za­ła­twia­nia in­te­re­sów albo upra­wia­nia spor­tu

…obie rze­czy po­win­ny być za­pro­jek­to­wa­ne dla swo­bod­ne­go wy­ko­ny­wa­nia da­nych czyn­no­ści

…biur­ka mają miej­sce na nogi, a szor­ty eks­po­nu­ją nogi.

Dal­sze my­śli:

…oba po­le­ga­ją na „ocze­ki­wa­niach”; przy biur­ku po­win­no się pra­co­wać; szor­ty po­win­no się za­kła­dać pod­czas wy­ko­ny­wa­nia zu­peł­nie in­nych usta­lo­nych czyn­no­ści

…tra­dy­cyj­nie obie te rze­czy ko­ja­rzo­no z męż­czy­zna­mi; jed­nak te­raz już nie.

WA­RIAN­TY

1. Oceń każ­dy ze związ­ków, któ­ry stwo­rzysz, jako moc­ny lub sła­by.
2. Znajdź szcze­gól­ne oko­licz­no­ści, w któ­rych mo­gły­by po­ja­wić się inne związ­ki mię­dzy tymi Przy­pad­ko­wy­mi Wy­ra­za­mi.Jest to ko­lej­ne ćwi­cze­nie po­le­ga­ją­ce na zna­le­zie­niu związ­ków mię­dzy wy­ra­za­mi. Jak prze­cho­dzisz od jed­nej rze­czy do dru­giej? Mo­żesz tego do­ko­nać na pod­sta­wie cze­goś, co jest dla nich wspól­ne – ja­kie­goś po­ję­cia albo po­do­bień­stwa. Ćwi­cze­nie to jest po­dob­ne do gry Con­cept Snap z se­rii Think Link.

Za­da­nie po­le­ga na zbu­do­wa­niu „mo­stu” po­mię­dzy dwo­ma krań­ca­mi.

PRO­CES

1. Wy­lo­suj pięć Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów.
2. Z tych pię­ciu Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów wy­bierz dwa. Będą one dwo­ma krań­ca­mi mo­stu.
3. Te­raz ułóż po­zo­sta­łe trzy wy­ra­zy tak, aby stwo­rzy­ły most. Każ­dy wy­raz musi się łą­czyć z wy­ra­za­mi po jego obu stro­nach, tak że mo­żesz gład­ko po­ru­szać się z jed­ne­go koń­ca mo­stu na dru­gi.
4. Wy­ja­śnij, na ja­kiej za­sa­dzie do­ko­na­łeś każ­de­go z po­łą­czeń mię­dzy wy­ra­za­mi. Dla­cze­go dane sło­wo pro­wa­dzi do ko­lej­ne­go?

UWA­GA: Ty de­cy­du­jesz, któ­re wy­ra­zy będą na obu koń­cach mo­stu i w ja­kiej ko­lej­no­ści uło­żysz po­zo­sta­łe wy­ra­zy. Być może bę­dziesz mu­siał po­eks­pe­ry­men­to­wać, żeby stwo­rzyć jak naj­bar­dziej sta­bil­ny most.

PRZY­KŁAD

Pięć Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów to: SPODNIE; HA­SŁO; KO­MI­TET; ASPI­RY­NA; TRUM­NA.

Na­tych­mia­sto­we sko­ja­rze­nia:

…koń­co­we wy­ra­zy mo­stu: „aspi­ry­na” i „trum­na”

…„aspi­ry­na” pro­wa­dzi do „ko­mi­te­tu”: wią­żą się z bó­lem gło­wy

…„ko­mi­tet” pro­wa­dzi do „spodni”: mę­ska do­mi­na­cja

…„spodnie” pro­wa­dzą do „ha­sła”: znak roz­po­znaw­czy wśród męż­czyzn (woj­sko, kon­spi­ra­cja – przyp. tłum.)

…„ha­sło” pro­wa­dzi do „trum­ny”: śmierć daje każ­de­mu ha­sło do­stę­pu do na­stęp­ne­go ży­cia.

Dal­sze my­śli:

…koń­ce mo­stu: „ko­mi­tet” i „aspi­ry­na”

…„ko­mi­tet” pro­wa­dzi do „trum­ny”: mnó­stwo bez­u­ży­tecz­nych pra­cow­ni­ków w ko­mi­te­cie¹

…„trum­na” pro­wa­dzi do „spodni”: po­trze­ba za­kry­wa­nia

…„spodnie” pro­wa­dzą do „ha­sła”: po­trzeb­ne spe­cjal­ne otwar­cie

…„ha­sło” pro­wa­dzi do „aspi­ry­ny”: od­ko­do­wa­nie sta­nów za­pal­nych.

WA­RIAN­TY

1. Wy­ko­rzy­stu­jąc ten sam ze­staw Przy­pad­ko­wych Wy­ra­zów, wy­pró­buj róż­ne wy­ra­zy na koń­cach mo­stu.
2. Wy­bierz krań­co­we wy­ra­zy z pierw­sze­go ze­sta­wu, na­stęp­nie wy­lo­suj trzy nowe Przy­pad­ko­we Wy­ra­zy, któ­re stwo­rzą most mię­dzy dwo­ma wy­ra­za­mi krań­co­wy­mi.
3. Spró­buj ćwi­cze­nia, po­słu­gu­jąc się sze­ścio­ma lub sied­mio­ma Przy­pad­ko­wy­mi Wy­ra­za­mi.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: