Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Zarządzanie projektem. Wydanie 2 - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2008
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Zarządzanie projektem. Wydanie 2 - ebook

Książka ta ma za zadanie pokazać w sposób chronologiczny wszystkie etapy realizacji projektów:

od planowania wstępnego do planu struktury i zatwierdzenia projektu,

sporządzenia planu szczegółowego, planu wykorzystania zasobów, kosztorysu, kontroli jakości i oceny ryzyka związanego z projektem,

podziału i delegowania obowiązków, planu i tematyki spotkań kontrolnych, kontrolingu finansowego.

Autor wykorzystuje podstawową wiedzę z zakresu zarządzania, rozszerza ją i udziela licznych praktycznych wskazówek, które pomogą usystematyzować pracę zarówno nad małymi, jak i bardziej rozbudowanymi projektami.

Kategoria: Poradniki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-61655-27-5
Rozmiar pliku: 1 010 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wprowadzenie

Sko­ro się­gną­łeś po tę książ­kę, je­steś praw­do­po­dob­nie człon­kiem ze­spo­łu pro­jek­to­we­go lub jego kie­row­ni­kiem i chcesz zwięk­szyć sku­tecz­ność swo­jej pra­cy, a może chcesz po pro­stu za­po­znać się z za­gad­nie­nia­mi do­ty­czą­cy­mi za­rzą­dza­nia pro­jek­tem lub po­głę­bić swo­ją wie­dzę na ten te­mat.

Pro­jek­ty mogą przy­bie­rać róż­ne roz­mia­ry. Do stwo­rze­nia no­wej stra­te­gii przed­się­bior­stwa po­wo­łu­je się ze­spo­ły mniej­sze od tych, któ­rych za­da­niem jest opra­co­wa­nie pro­jek­tu kon­struk­cji po­jaz­du lub bu­do­wy lot­ni­ska. W ko­lej­nym roz­dzia­le sfor­mu­łu­je­my de­fi­ni­cję pro­jek­tu. Na ra­zie spró­buj­my uchwy­cić jego isto­tę po­przez od­nie­sie­nie do ży­cia co­dzien­ne­go.

Pla­no­wa­nie urlo­pu, za­kup sa­mo­cho­du, prze­pro­wadz­ka, bu­do­wa domu – w każ­dym z tych przy­pad­ków mamy do czy­nie­nia z ele­men­ta­mi za­rzą­dza­nia pro­jek­tem, do któ­rych na­le­żą:

- wy­zna­cza­nie ce­lów,
- za­rzą­dza­nie za­so­ba­mi,
- ad­mi­ni­stro­wa­nie bu­dże­tem,
- ko­mu­ni­ko­wa­nie się z in­ny­mi uczest­ni­ka­mi,
- spraw­dza­nie moż­li­wo­ści do­staw,
- ana­li­za szans i ry­zy­ka,
- w nie­któ­rych z tych przy­pad­ków – spo­rzą­dza­nie har­mo­no­gra­mu,
- oce­na koń­co­wa.

Oka­zu­je się, że na­wet w ży­ciu co­dzien­nym wy­stę­pu­je­my w roli me­ne­dże­rów pro­jek­tu, jed­nak w tej sfe­rze za­rzą­dza­nie może się od­by­wać mniej lub bar­dziej in­tu­icyj­ny. Gdy po­ja­wia­ją się ogra­ni­cze­nia na­tu­ry fa­cho­wej lub w grę wcho­dzą duże pie­nią­dze, ko­rzy­sta­my z po­mo­cy pro­fe­sjo­na­li­stów – do bu­do­wy domu nie­mal za­wsze za­trud­ni­my ar­chi­tek­ta.

W ży­ciu pry­wat­nym po­słu­gi­wa­nie się in­tu­icją w za­kre­sie ogól­ne­go pla­no­wa­nia, za­rzą­dza­nia cza­sem, czy kie­ro­wa­nia ze­spo­łem jest jak naj­bar­dziej wska­za­ne. In­a­czej w ży­ciu za­wo­do­wym – tu­taj wie­dza na ten te­mat po­win­na zo­stać usys­te­ma­ty­zo­wa­na i wy­ko­rzy­sty­wa­na w spo­sób świa­do­my. A to dla­te­go, że w tej sfe­rze pro­jek­ty osią­gnąć mogą taki sto­pień skom­pli­ko­wa­nia, że ich re­ali­za­cja nie bę­dzie moż­li­wa bez za­sto­so­wa­nia od­po­wied­nie­go sys­te­mu na­rzę­dzi. Nikt nie za­cznie prze­cież ko­pać ba­se­nu go­ły­mi rę­ka­mi tyl­ko dla­te­go, że po­tra­fił kie­dyś sta­wiać bab­ki z pia­sku. Uży­je do tego celu ko­par­ki, czy­li więk­sze­go na­rzę­dzia. Gdy­by chciał tę pra­cę wy­ko­nać sa­me­mu, mu­siał­by na­uczyć się ob­słu­gi ko­par­ki.

Gwa­ran­cję suk­ce­su w za­rzą­dza­niu pro­jek­ta­mi daje za­tem uży­cie od­po­wied­nich na­rzę­dzi. Za­da­niem ni­niej­szej książ­ki jest przede wszyst­kim po­moc w ustruk­tu­ra­li­zo­wa­niu dzia­łań w tej dzie­dzi­nie oraz przed­sta­wie­nie mo­de­lu sku­tecz­ne­go za­rzą­dza­nia, czy też efek­tyw­ne­go współ­dzia­ła­nia w ra­mach pro­jek­tów pro­fe­sjo­nal­nych. Po­ka­że­my rów­nież, w jaki spo­sób przejść od wła­ści­wej ży­ciu pry­wat­ne­mu in­tu­icji do wy­ma­ga­ne­go w sfe­rze biz­ne­su me­to­dy­zmu w za­kre­sie za­rzą­dza­nia pro­jek­tem, a tak­że za­po­zna­my z naj­waż­niej­szy­mi na­rzę­dzia­mi.

Jak wy­glą­da co­dzien­na rze­czy­wi­stość pro­jek­tów?

Czy­tel­ni­cy ma­ją­cy do­świad­cze­nie w re­ali­za­cji pro­jek­tów wie­dzą, że nie prze­bie­ga ona gład­ko. Trud­no­ści mogą po­ja­wić się za­raz na po­cząt­ku, po­nie­waż de­cy­zje o pro­jek­tach – zwłasz­cza w du­żych fir­mach i in­sty­tu­cjach – po­dej­mo­wa­ne są więk­szo­ścią gło­sów. A kie­dy pro­jekt jest już re­ali­zo­wa­ny, pod­le­ga róż­no­ra­kim wpły­wom i w każ­dej chwi­li może wy­mknąć się spod kon­tro­li, co ilu­stru­ją po­niż­sze wy­ni­ki ba­da­nia pro­jek­tów o bu­dże­tach.

Oka­zu­je się, że na spo­sób wy­ko­na­nia pro­jek­tu wpływ mają nie tyl­ko czyn­ni­ki me­ry­to­rycz­ne czy or­ga­ni­za­cyj­ne, ale tak­że czyn­nik ludz­ki. Za­da­niem ni­niej­szej książ­ki

nie jest pod­ręcz­ni­ko­we przed­sta­wie­nie za­gad­nie­nia za­rzą­dza­nia pro­jek­tem. Jest to prze­wod­nik stwo­rzo­ny przez prak­ty­ka, do­sko­na­le obe­zna­ne­go z ty­po­wy­mi re­alia­mi w dzie­dzi­nie pro­jek­tów.

Wy­ni­ki ba­da­nia 380 pro­jek­tów o bu­dże­tach ok. 120 tys. euro¹

To, że na­le­ży na­uczyć się me­tod, lecz nie wol­no ich sto­so­wać w spo­sób bez­myśl­ny (a już na pew­no nie po­win­no się ich uży­wać do osią­gnię­cia nie­re­ali­stycz­nych ce­lów), po­ka­zu­je pew­na pięk­na aneg­do­ta. Po­ja­wi­ła się ona nie­daw­no w In­ter­ne­cie i bar­dzo szyb­ko zo­sta­ła sko­pio­wa­na na set­kach stron, co świad­czy o tym, że wie­le osób od­naj­du­je w niej ziar­no praw­dy. Aneg­do­ta ta od­wo­łu­je się do mą­dro­ści In­dian Da­ko­ta: „Kie­dy stwier­dzisz, że do­sia­dasz mar­twe­go ko­nia, szyb­ko z nie­go zsiądź. W ży­ciu za­wo­do­wym czę­sto pró­bu­je­my jed­nak w po­dob­nej sy­tu­acji in­nych stra­te­gii…”. Je­śli je­steś cie­kaw dal­sze­go cią­gu, zaj­rzyj na ko­niec tej książ­ki, ale wpierw się za­sta­nów, jak ty byś po­stą­pił w przy­pad­ku pro­jek­tu, któ­re­go nie uda­je się sku­tecz­nie do­pro­wa­dzić do koń­ca.

Co ofe­ru­je ta książ­ka?

Książ­ka ta trak­tu­je oczy­wi­ście o tym, co mo­żesz zro­bić, aby twój pro­jekt zo­stał za­koń­czo­ny suk­ce­sem. Ad­re­su­je­my ją za­rów­no do la­ików w tej dzie­dzi­nie, jak i do osób od­po­wie­dzial­nych już za pro­jek­ty, chcą­cych swo­ją pra­cę bar­dziej spro­fe­sjo­na­li­zo­wać. Czy­tel­nik od­naj­dzie tu prze­gląd me­tod, z któ­rych – w za­leż­no­ści od stop­nia zło­żo­no­ści da­ne­go pro­jek­tu – bę­dzie w mniej­szym lub więk­szym stop­niu ko­rzy­stać.

- Przy każ­dym, na­wet naj­mniej­szym pro­jek­cie, na­le­ży sto­so­wać się do przed­sta­wia­nej sys­te­ma­ty­ki.
- Wy­bór na­rzę­dzi i prak­tycz­ne ich za­sto­so­wa­nie za­le­ży od kon­kret­ne­go pro­jek­tu. W ma­łych przed­się­wzię­ciach nie ma sen­su po­słu­gi­wać się na­rzę­dzia­mi do­sto­so­wa­ny­mi do du­żych pro­jek­tów. Z dru­giej stro­ny, pra­ca przy po­waż­niej­szych pro­jek­tach bez za­sto­so­wa­nia tech­ni­ki pla­nu sie­cio­we­go czy spe­cjal­nych pro­gra­mów kom­pu­te­ro­wych, nie bę­dzie efek­tyw­na.

Książ­ka ta po­ru­sza za­tem wszyst­kie istot­ne za­gad­nie­nia zwią­za­ne z za­rzą­dza­niem pro­jek­tem – nie tyl­ko pla­no­wa­nie i or­ga­ni­za­cję, ale rów­nież kwe­stię obec­no­ści czło­wie­ka i ze­spo­łu w pro­jek­cie.1. Podstawowe pojęcia

1.1 Kie­dy mó­wi­my o pro­jek­cie?

W każ­dej fir­mie lub in­sty­tu­cji, na wszyst­kich szcze­blach za­rzą­dza­nia, moż­na za­ob­ser­wo­wać na­stę­pu­ją­ce czyn­no­ści zwią­za­ne z or­ga­ni­za­cją przed­się­bior­stwa:

- Pro­ce­sy re­gu­la­cyj­ne, czy­li wszyst­kie za­da­nia i czyn­no­ści w toku re­ali­za­cji, nie­ma­ją­ce ce­chy nie­po­wta­rzal­no­ści i nie­po­wią­za­ne z okre­ślo­ny­mi ter­mi­na­mi za­koń­cze­nia.
- Za­da­nia li­nio­we, za­wsze jed­no­znacz­nie przy­po­rząd­ko­wy­wa­ne ja­kie­muś za­kre­so­wi dzia­łal­no­ści fir­my (dzia­ło­wi, re­sor­to­wi itp.). Za­da­nia li­nio­we nie wy­ma­ga­ją bu­do­wy wła­snej or­ga­ni­za­cji – de­cy­zje po­dej­mo­wa­ne są wsku­tek ist­nie­ją­cej hie­rar­chii w ra­mach do­stęp­ne­go bu­dże­tu rocz­ne­go.
- Pla­ny. Przy­po­mi­na­ją pro­jek­ty. Są, tak jak one, nie­po­wta­rzal­ne, ukie­run­ko­wa­ne na osią­gnię­cie ja­sno okre­ślo­nych ce­lów. Do re­ali­za­cji pla­nów nie trze­ba jed­nak two­rzyć osob­nych or­ga­ni­za­cji i z tego wzglę­du moż­na je za­li­czyć do czyn­no­ści li­nio­wych. W prak­ty­ce pro­jek­ta­mi okre­śla się ra­czej pla­ny mię­dzy­re­sor­to­we.

Plan sta­je się pro­jek­tem, je­że­li speł­nio­ne są na­stę­pu­ją­ce wa­run­ki:

- ma ja­sne, zo­rien­to­wa­ne na wy­nik, mie­rzal­ne cele,
- jest ogra­ni­czo­ny cza­so­wo dzię­ki okre­ślo­nym ter­mi­nom roz­po­czę­cia i za­koń­cze­nia,
- mamy do czy­nie­nia z jed­no­ra­zo­wym dzia­ła­niem do­kład­nie w tej sa­mej kon­ste­la­cji,
- wy­stę­pu­ją kom­plek­so­we i prze­ni­ka­ją­ce się na­wza­jem dzia­ła­nia wy­ma­ga­ją­ce za­sto­so­wa­nia szcze­gól­nych me­tod i tech­nik,
- do­stęp­ne za­so­by są ogra­ni­czo­ne, a ich po­jem­ność zde­fi­nio­wa­na,
- ist­nie­je po­dział me­ry­to­rycz­ny, a plan ma cha­rak­ter in­ter­dy­scy­pli­nar­ny,
- w nie­któ­rych przy­pad­kach ma on istot­ne zna­cze­nie dla po­li­ty­ki fir­my,
- czę­sto­kroć plan jest obar­czo­ny ry­zy­kiem,
- nie­zbęd­na jest wła­sna for­ma or­ga­ni­za­cyj­na.²

Gdy­by spró­bo­wać od­nieść wy­mie­nio­ne ele­men­ty kon­sty­tu­cyj­ne pro­jek­tu do wspo­mnia­nych we Wpro­wa­dze­niu przy­kła­dów z ży­cia co­dzien­ne­go, oka­za­ło­by się, że wszyst­kie te sy­tu­acje ży­cio­we da się opi­sać za ich po­mo­cą (np. pla­no­wa­nie urlo­pu – cel urlo­pu prze­waż­nie jest ja­sny, wy­stę­pu­je ogra­ni­cze­nie cza­so­we, dys­po­nu­je się bu­dże­tem, wy­ku­pu­je po­li­sę ubez­pie­cze­nio­wą od ry­zy­ka itd.).

W fir­mie lub in­sty­tu­cji moż­na zna­leźć na­stę­pu­ją­ce przy­kła­dy ty­po­wych pro­jek­tów:

- pro­jek­ty or­ga­ni­za­cyj­ne (np. wdro­że­nie no­wej struk­tu­ry han­dlo­wej),
- pro­jek­ty wdro­że­nio­we i ta­kie, któ­re pod­no­szą kwa­li­fi­ka­cje pra­cow­ni­ków,
- re­ali­za­cja za­mó­wień klien­tów,
- pro­jek­ty IT, np. wdro­że­nia no­wych sys­te­mów.

1.2 Co to jest za­rzą­dza­nie pro­jek­tem?

Zde­fi­niuj­my naj­pierw po­ję­cie za­rzą­dza­nia.

- Od stro­ny funk­cjo­nal­nej za­rzą­dza­nie jest jed­no­znacz­nie iden­ty­fi­ko­wal­nym pro­ce­sem, któ­ry skła­da się z faz pla­no­wa­nia, or­ga­ni­za­cji, re­ali­za­cji i kon­tro­li.³
- Za­rzą­dza­nie to kie­ro­wa­nie sys­te­ma­mi so­cjo­tech­nicz­ny­mi w sen­sie rze­czo­wym i oso­bo­wym za po­mo­cą pro­fe­sjo­nal­nych me­tod.
- W wy­mia­rze rze­czo­wym cho­dzi o wy­ko­ny­wa­nie za­dań wy­ni­ka­ją­cych z naj­wyż­szych ce­lów sys­te­mu. W wy­mia­rze oso­bo­wym – to wła­ści­we ob­cho­dze­nie się ze wszyst­ki­mi ludź­mi, z któ­ry­mi za­rząd współ­pra­cu­je.⁴

Aspek­ty za­rzą­dza­nia pro­jek­tem

Po­dob­nie jest z za­rzą­dza­niem pro­jek­tem. Z jed­nej stro­ny jest to kie­ro­wa­nie, z dru­giej – kształ­to­wa­nie pro­ce­su (przy czym za­wsze od­by­wa się to w ra­mach szcze­gól­nych wa­run­ków pro­jek­tu).

1.3 Spo­so­by spoj­rze­nia na pro­jekt

Do szcze­gól­nych uwa­run­ko­wań pro­jek­tu na­le­ży pe­wien ob­szar na­pię­cia zwią­za­ny ze współ­wy­stę­po­wa­niem trzech róż­nych spo­so­bów pa­trze­nia na pro­jekt.

1. Per­spek­ty­wa fir­my i kie­row­nic­twa

Dla za­rzą­du fir­my pro­jekt jest za­le­d­wie jed­nym spo­śród wie­lu za­dań, wy­róż­nia­ją­cym się zło­żo­no­ścią sta­wia­nych wy­ma­gań, ko­or­dy­na­cją pla­nów oraz ste­ro­wa­niem za­da­nia­mi i za­so­ba­mi. W port­fo­lio pro­jek­tów, czy­li ogól­nej ilo­ści wszyst­kich pro­jek­tów, prio­ry­te­to­we są te szcze­gól­nie na­glą­ce oraz te, któ­re mają dużą war­tość stra­te­gicz­ną.

2. Per­spek­ty­wa kie­row­ni­ka pro­jek­tu

Dla nie­go pro­jekt ak­tu­al­nie re­ali­zo­wa­ny ma naj­wyż­szy prio­ry­tet – musi sku­tecz­nie wy­ko­nać za­da­nie, trzy­ma­jąc się ja­sno okre­ślo­nych ter­mi­nów. W in­te­re­sie kie­row­ni­ka pro­jek­tu leży za­tem za­trud­nie­nie ta­kich współ­pra­cow­ni­ków, któ­rzy wy­ka­żą się wy­so­ką mo­ty­wa­cją oraz będą su­mien­nie wy­ko­ny­wać po­wie­rzo­ne im za­da­nia.

3. Per­spek­ty­wa współ­pra­cow­ni­ków

Bar­dzo czę­sto mu­szą oni łą­czyć pra­cę przy pro­jek­cie z wy­ko­ny­wa­niem swo­ich pod­sta­wo­wych obo­wiąz­ków w fir­mie. Mogą od­czu­wać na­pię­cie mię­dzy nie­cier­pią­cą zwło­ki pra­cą przy pro­jek­cie a za­da­nia­mi dłu­go­fa­lo­wy­mi. Czę­sto nie zda­ją so­bie spra­wy, jak wiel­kie zna­cze­nie ma pra­ca w ze­spo­le pro­jek­to­wym dla ich dal­szej ka­rie­ry w fir­mie.

Me­to­dy za­rzą­dza­nia pro­jek­tem

Je­że­li chce­my, by pro­jekt od­niósł suk­ces, już na po­cząt­ku na­le­ży okre­ślić ocze­ki­wa­nia wo­bec osób peł­nią­cych okre­ślo­ne funk­cje w pro­jek­cie.

Tyl­ko wte­dy, gdy każ­dy po­zna i zro­zu­mie sta­no­wi­sko in­nej oso­by, moż­na za­po­bie­gać kon­flik­tom lub je roz­wią­zy­wać. W tym celu spe­cja­li­ści zaj­mu­ją­cy się kształ­ce­niem kadr kie­row­ni­czych opra­co­wa­li sys­tem me­tod za­rzą­dza­nia. Przyj­mij­my za­tem, że do za­rzą­dza­nia pro­jek­tem nie­zbęd­ne jest:

- jed­no­znacz­ne sfor­mu­ło­wa­nie ce­lów,
- pla­no­wa­nie, or­ga­ni­za­cja, re­ali­za­cja i kon­tro­la za­dań pro­wa­dzą­cych do osią­gnię­cia tych ce­lów, rów­nież czę­ścio­wych,
- mo­ty­wo­wa­nie i pro­wa­dze­nie współ­pra­cow­ni­ków,
- pla­no­wa­nie i kon­tro­la za­so­bów, ich po­jem­no­ści oraz bu­dże­tów,
- wy­bra­nie in­stru­men­tów ste­ru­ją­cych, wy­ko­rzy­sty­wa­nych po­tem w nie­ustan­nej ana­li­zie pla­nu i sta­nu rze­czy­wi­ste­go w celu moż­li­wie wcze­sne­go roz­po­zna­wa­nia ry­zy­ka; na­stęp­nie okre­śle­nia, jaki wpływ może ono mieć na re­ali­za­cję pro­jek­tu i ewen­tu­al­nie opra­co­wa­nia zmian.2. Faza przygotowawcza

Od po­my­słu, przez kick-off do pla­nu pro­jek­tu

Pro­ces przy­go­to­wa­nia pro­jek­tu za­czy­na się od po­my­słu, a koń­czy przed­sta­wie­niem na pi­śmie zle­ce­nia za­wie­ra­ją­ce­go kon­kret­ny plan. Bar­dzo czę­sto tej fa­zie przy­go­to­waw­czej po­świę­ca się zbyt mało uwa­gi. Sta­ra re­gu­ła mówi bo­wiem: „Tak jak pro­jekt się za­czy­na, tak się i koń­czy”.

2.1 Kon­cep­cja pro­jek­tu

Kon­cep­cja pro­jek­tu może się na­ro­dzić z chę­ci zmia­ny sta­nu obec­ne­go lub z na­ra­sta­ją­cych w fir­mie pro­ble­mów (np. zwią­za­nych z prze­sta­rza­łą struk­tu­rą han­dlo­wą czy z nie­wy­ko­rzy­sta­niem ist­nie­ją­ce­go po­ten­cja­łu). Do świa­do­mo­ści osób de­cy­zyj­nych do­cie­ra fakt, że utrzy­ma­nie pew­ne­go sta­tus quo może być szko­dli­we. Po­ja­wia się plan, któ­ry może stać się po­cząt­kiem pro­jek­tu. Prze­waż­nie już samo py­ta­nie o przy­czy­nę da­ne­go sta­nu wska­zu­je moż­li­wo­ści roz­wią­za­nia pro­ble­mu.

- Re­ali­stycz­na oce­na obec­nej sy­tu­acji
- Dla­cze­go pra­cu­je­my tak, a nie in­a­czej?
- Na ile pro­duk­tyw­na jest obec­na sy­tu­acja?
- Ja­kie są jej plu­sy i mi­nu­sy?
- Jak wpływ na re­ali­za­cję pro­jek­tu i mo­ty­wa­cję współ­pra­cow­ni­ków mają we­wnętrz­ne uwa­run­ko­wa­nia fir­my?
- Czy moż­na wska­zać oso­by od­po­wie­dzial­ne za stan obec­ny?
- Jak roz­wi­nie się sy­tu­acja, je­że­li nie do­ko­na się zmian?
- Czy wią­żą się z nią ja­kieś za­gro­że­nia?

Do­pie­ro póź­niej oka­że się, czy z tych wąt­pli­wo­ści zro­dzi się pro­jekt. Do jego re­ali­za­cji nie­zbęd­ne bę­dzie stwo­rze­nie or­ga­ni­za­cji, któ­ra sko­or­dy­nu­je dzia­ła­nia ze­spo­łu. Moż­na mó­wić o pro­jek­cie, je­śli plan:

Przy­go­to­wa­nie pro­jek­tu

- nie może być wy­ko­na­ny przez or­ga­ni­za­cję li­nio­wą w ra­mach jej co­dzien­nych za­jęć jako za­da­nie do­dat­ko­we oraz
- wy­glą­da tak kom­plek­so­wo, że do jego re­ali­za­cji ko­niecz­na jest współ­pra­ca z in­ny­mi jed­nost­ka­mi, dzia­ła­mi przed­się­bior­stwa oraz/lub pra­cow­ni­ka­mi spo­za fir­my.

Od kon­cep­cji pro­jek­tu do kon­kret­ne­go zle­ce­nia jego wy­ko­na­nia jest dłu­ga dro­ga. Czym sta­ran­niej się do niej przy­go­tu­jesz, tym więk­szy suk­ces od­nie­sie twój pro­jekt.

Li­sta kon­tro­l­na kon­cep­cji pro­jek­tu

- Kto był po­my­sło­daw­cą?
- Któ­rych ob­sza­rów przed­się­bior­stwa do­ty­czy pro­jekt?
- Co na­le­ży da­lej ro­bić z tą kon­cep­cją?

2.2 De­cy­zja o re­ali­za­cji

Po przed­sta­wie­niu kon­cep­cji pro­jek­tu musi zo­stać pod­ję­ta de­cy­zja o tym, czy chce­my i czy mo­że­my ją re­ali­zo­wać. Ko­niecz­ne jest przy tym okre­śle­nie moż­li­we­go celu oraz przed­sta­wie­nie pla­nu od­po­wied­nim de­cy­den­tom – w fir­mie, w in­sty­tu­cji lub u klien­ta. W tej pierw­szej run­dzie do­ko­nu­je się oce­ny, czy plan jest re­ali­stycz­ny i czy nie kon­ku­ru­je z dzia­ła­nia­mi do­tych­cza­so­wy­mi. De­cy­zja wstęp­na słu­ży za­tem do tego, by:

- pro­jekt od­rzu­cić lub ewen­tu­al­nie prze­su­nąć na póź­niej,
- zre­ali­zo­wać za­mie­rze­nie w ra­mach do­stęp­nej or­ga­ni­za­cji li­nio­wej lub
- za­ak­cep­to­wać je jako pro­jekt.

Je­śli z kon­cep­cji wy­ło­ni się kon­kret­ny pro­jekt, wów­czas przy­dzie­la mu się jed­no­znacz­ny sym­bol, na­zwę, ewen­tu­al­nie nu­mer, i wy­zna­cza imien­nie kie­row­ni­ka.

Pro­jekt musi mieć swo­je­go zle­ce­nio­daw­cę (np. klien­ta albo – przy pro­jek­tach we­wnętrz­nych – kie­row­ni­ka jed­nost­ki li­nio­wej) oraz zle­ce­nio­bior­cę (czy­li kie­row­ni­ka pro­jek­tu). Do tego do­cho­dzą – w za­leż­no­ści od typu – inne gre­mia.

Zle­ce­nio­daw­ca

Jest to oso­ba, któ­ra po­dej­mu­je de­cy­zję o przy­stą­pie­niu do pro­jek­tu i jego wstrzy­ma­niu. Zle­ce­nio­daw­ca to tak­że ten, kto na koń­cu po­no­si od­po­wie­dzial­ność ma­te­rial­ną.

Ko­mi­tet ste­ru­ją­cy

Przy więk­szych pro­jek­tach na­le­ży po­wo­łać ko­mi­tet, któ­ry bę­dzie peł­nić funk­cję nad­rzęd­ne­go gre­mium de­cy­zyj­ne­go w spra­wach me­ry­to­rycz­nych i w kwe­stiach pla­no­wa­nia. Za­da­niem ko­mi­te­tu ste­ru­ją­ce­go jest poza tym:

- mia­no­wa­nie kie­row­ni­ka pro­jek­tu,
- ak­cep­ta­cja pla­nu i bu­dże­tu pro­jek­tu,
- an­ga­żo­wa­nie ze­wnętrz­nych do­rad­ców w po­ro­zu­mie­niu ze zle­ce­nio­daw­cą i kie­row­ni­kiem pro­jek­tu,
- dzia­ła­nie w cha­rak­te­rze ar­bi­tra w przy­pad­kach, gdy wy­kra­cza to poza kom­pe­ten­cje kie­row­ni­ka pro­jek­tu. Ko­mi­tet ste­ru­ją­cy skła­da się z re­gu­ły z kie­row­ni­ków re­sor­tów, dzia­łów i in­nych pro­jek­tów bez­po­śred­nio po­wią­za­nych z na­szym pro­jek­tem.

Ko­mi­tet me­ry­to­rycz­ny

W prze­ci­wień­stwie do ko­mi­te­tu ste­ru­ją­ce­go nie może on po­dej­mo­wać de­cy­zji. Jego za­da­niem jest dzia­ła­nie do­rad­cze i wspie­ra­ją­ce. Jako że ko­mi­tet ste­ru­ją­cy ob­sa­dza go prze­waż­nie czo­ło­wy­mi przed­sta­wi­cie­la­mi dzia­łów me­ry­to­rycz­nych, po­śred­ni­czy on w prze­pły­wie in­for­ma­cji po­mię­dzy człon­ka­mi ze­spo­łu pro­jek­to­we­go a tymi dzia­ła­mi, a tak­że ini­cju­je in­te­rak­cje ko­rzyst­ne dla oby­dwu ob­sza­rów (dzia­łów me­ry­to­rycz­nych i pro­jek­tu).

Za­da­nia kie­row­ni­ka pro­jek­tu

Istot­ny­mi za­da­nia­mi kie­row­ni­ka pro­jek­tu są:

- osią­gnię­cie celu oraz
- jak naj­wcze­śniej­sze zwró­ce­nie uwa­gi na prze­szko­dy w osią­gnię­ciu celu.

Za uży­tecz­ność pro­jek­tu w więk­szo­ści przy­pad­ków nie od­po­wia­da jego kie­row­nik. To kie­row­nic­two fir­my lub zle­ce­nio­daw­ca oce­nią za­sad­ność pro­jek­tu ze wzglę­du na jego przy­dat­ność i na­kła­dy, a tak­że po­dej­mą de­cy­zję o jego re­ali­za­cji lub wstrzy­ma­niu.

Trój­kąt na­pię­cia po­mię­dzy zle­ce­nio­daw­cą, ko­mi­te­tem ste­ru­ją­cym a kie­row­ni­kiem pro­jek­tu

Stwo­rze­nie pro­jek­tu wstęp­ne­go uła­twia pra­ce nad pro­jek­tem.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: