Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Zarządzanie własnością intelektualną w transferze technologii - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
Styczeń 2014
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
44,39

Zarządzanie własnością intelektualną w transferze technologii - ebook

Prawa własności intelektualnej posiadają ogromny potencjał gospodarczy, którego wykorzystanie w coraz większym stopniu zależy od zdolności różnych podmiotów tych praw do współpracy i licencjonowania technologii, produktów i treści kreatywnych oraz do udostępniania nowych produktów i usług konsumentom. W publikacji ukazana została problematyka transferu własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem umów licencyjnych, jako najbardziej skutecznego instrumentu pozwalającego na korzystanie z dóbr intelektualnych i rozwój działalności innowacyjnej przedsiębiorstw.

Spis treści

Wstęp

Rozdział 1. GOSPODARKA OPARTA NA WIEDZY. WIEDZA JAKO WYZNACZNIK
NOWEGO PORZĄDKU EKONOMICZNEGO


1.1. Wprowadzenie
1.2. Istota gospodarki opartej na wiedzy
1.3. Pojęcie i znaczenie wiedzy jako zasobu niematerialnego

Rozdział 2. WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA – OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA

2.1. Własność w ujęciu ekonomicznym, prawnym i ekonomiczno-socjologicznym
2.2. Zasoby niematerialne
2.3. Pojęcie własności intelektualnej
2.4. Przegląd kategorii własności intelektualnej
2.4.1. Prawo autorskie – pojęcie utworu
2.4.2. Prawa autorskie i ich zakres
2.5. Bazy danych
2.6. Własność przemysłowa
2.6.1. Wynalazek
2.6.2. Wzór użytkowy
2.6.3. Wzór przemysłowy
2.6.4. Topografia układu scalonego
2.6.5. Projekty racjonalizatorskie
2.6.6. Znak towarowy
2.6.7. Oznaczenia geograficzne
2.6.8. Know-how
2.7. Instytucjonalne źródła ochrony własności intelektualnej

Rozdział 3. ZARZĄDZANIE I KOMERCJALIZACJA WIEDZY I WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ

3.1. Wprowadzenie
3.2. Zarządzanie wiedzą jako podstawa zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie
3.3. Znaczenie zarządzania wiedzą w procesie komercjalizacji

Rozdział 4. OGÓLNE ZASADY ZAWIERANIA UMÓW – ISTOTA ZOBOWIĄZAŃ UMOWNYCH

4.1. Umowy i zobowiązania umowne
4.1.1. Swoboda zawierania umów
4.1.2. Sposoby zawarcia umowy
4.1.3. Oferta i jej przyjęcie
4.1.4. Zawarcie umowy w drodze negocjacji
4.1.5. Aukcja i przetarg
4.1.6. Umowa przedwstępna
4.1.7. Forma umowy
4.1.8. Funkcje umów
4.1.9. Istota zobowiązań umownych
4.1.10. Wykonanie zobowiązania umownego
4.1.11. Konsekwencje niewykonania lub nienależytego wykonania umów
4.1.12. Odstąpienie od umowy
4.1.13. Kara umowna
4.1.14. Klauzule regulujące odpowiedzialność za niewykonanie umowy
4.1.15. Ustanie zobowiązania umownego
4.1.16. Przedawnienie roszczeń

Rozdział 5. UMOWA LICENCYJNA JAKO INSTRUMENT ZARZĄDZANIA I KOMERCJALIZACJI WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ

5.1. Ogólna charakterystyka umowy licencyjnej
5.2. Charakter prawny umowy licencyjnej
5.3. Funkcje umowy licencyjnej
5.4. Ustawowy model umowy licencyjnej
5.5. Rodzaje licencji
5.6. Prawa i obowiązki stron umowy licencyjnej
5.7. Struktura umowy licencyjnej
5.8. Umowa licencyjna a prawo konkurencji

Zakończenie

Wykaz literatury

Wykaz tabel i rysunków

Wykaz załączników

Kategoria: Prawo
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-7930-056-3
Rozmiar pliku: 2,3 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wstęp

Wzra­sta­ją­ce za­in­te­re­so­wa­nie pro­ble­ma­ty­ką za­rzą­dza­nia i ko­mer­cja­li­za­cji wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej jest przede wszyst­kim od­po­wie­dzią na wy­zwa­nia prak­ty­ki ryn­ko­wej, któ­ra do­bra nie­ma­te­rial­ne po­strze­ga jako istot­ny skład­nik w pro­ce­sie kre­owa­nia war­to­ści ryn­ko­wej współ­cze­sne­go przed­się­bior­stwa¹. Umie­jęt­ne wy­ko­rzy­sta­nie wie­dzy i kom­pe­ten­cji w za­kre­sie wy­ko­rzy­sta­nia wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej w przed­się­bior­stwach jest czę­sto jed­nym z głów­nych czyn­ni­ków wpły­wa­ją­cych na zbu­do­wa­nie prze­wa­gi kon­ku­ren­cyj­nej i roz­wój przed­się­bior­czo­ści tech­no­lo­gicz­nej.

Pa­ten­ty, zna­ki to­wa­ro­we, zna­ki han­dlo­we, pra­wa au­tor­skie, se­kre­ty han­dlo­we i inne skład­ni­ki wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej mogą być przed­mio­tem li­cen­cjo­wa­nia. Jest to je­den z po­wszech­nie sto­so­wa­nych w prak­ty­ce go­spo­dar­czej me­cha­ni­zmów ko­mer­cja­li­za­cji kre­atyw­nych i in­no­wa­cyj­nych re­zul­ta­tów dzia­łań ludz­kich. Stra­te­gie li­cen­cjo­no­wa­nia są ele­men­tem za­rzą­dza­nia wła­sno­ścią in­te­lek­tu­al­ną przed­się­bior­stwa. W celu zwięk­sze­nia kon­ku­ren­cyj­no­ści, uzy­ska­nia do­cho­du i zdo­by­cia ryn­ków, zmie­rza ono do pla­no­wa­nia, po­zy­ski­wa­nia i sko­mer­cja­li­zo­wa­nia wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej. Stra­te­gie li­cen­cjo­no­wa­nia naj­czę­ściej wy­ko­rzy­stu­je się w celu wdro­że­nia tech­no­lo­gii na ryn­ku przez sprze­daż, wy­mia­nę lub za­kup wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej. Stra­te­gie te słu­żą ko­mer­cja­li­za­cji na­uki i tech­no­lo­gii, a w wy­pad­ku już sko­mer­cja­li­zo­wa­nej tech­no­lo­gii są ele­men­tem roz­wo­ju za­so­bów tech­no­lo­gicz­nych, pro­duk­tu i ryn­ku.

Za­mie­rze­niem au­tor­ki jest – na tle roz­wa­żań o pro­ce­sie za­rzą­dza­nia i ko­mer­cja­li­za­cji wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej – przed­sta­wie­nie umo­wy li­cen­cyj­nej jako in­stru­men­tu po­zwa­la­ją­ce­go na prze­kształ­ca­nie wie­dzy w nowe pro­duk­ty, tech­no­lo­gie i roz­wią­za­nia or­ga­ni­za­cyj­ne. Wy­na­la­zek otwie­ra nowe moż­li­wo­ści tech­nicz­ne i sam w so­bie jest bez­war­to­ścio­wy, do­pó­ki nie wska­że­my po­ten­cjal­nych moż­li­wo­ści jego za­sto­so­wa­nia i efek­tyw­no­ści eko­no­micz­nej. Tu­taj roz­po­czy­na się pro­ces ko­mer­cja­li­za­cji wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej, po­le­ga­ją­cy na wni­kli­wym roz­po­zna­niu za­let no­we­go po­my­słu, pro­duk­tu czy tech­no­lo­gii oraz oce­nie jego po­ten­cja­łu ryn­ko­we­go.

Książ­ka skła­da się z pię­ciu roz­dzia­łów, któ­re ukła­da­ją się w ciąg lo­gicz­ny. Za­war­tość pierw­sze­go roz­dzia­łu wy­ni­ka z po­trze­by przed­sta­wie­nia wie­dzy jako wy­znacz­ni­ka no­we­go po­rząd­ku eko­no­micz­ne­go. Za­da­niem roz­dzia­łu jest pre­zen­ta­cja isto­ty go­spo­dar­ki opar­tej na wie­dzy oraz zna­cze­nia wie­dzy jako za­so­bu nie­ma­te­rial­ne­go sta­no­wią­ce­go pod­sta­wę bo­gac­twa przed­się­biorstw na po­cząt­ku XXI wie­ku. Uka­za­no po­ję­cia wie­dzy, ce­chy wie­dzy, spo­sób jej okre­śla­nia przez teo­re­ty­ków i prak­ty­ków zaj­mu­ją­cych się tym ob­sza­rem ba­dań oraz po­dział ro­dza­jów wie­dzy. Na­kre­ślo­na cha­rak­te­ry­sty­ka wie­dzy po­zwo­li­ła na uka­za­nie jej jako wszech­stron­ne­go za­so­bu, któ­ry po­zwa­la prze­kształ­cać sys­te­my eko­no­micz­ne i pro­ce­sy pro­duk­cji, two­rzyć nowe war­to­ści spo­łecz­ne i wzor­ce za­cho­wań.

W roz­dzia­le dru­gim za­pre­zen­to­wa­no pro­ble­ma­ty­kę do­ty­czą­cą wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej. Trud­no jest wska­zać jed­ną, po­wszech­nie ak­cep­to­wa­ną de­fi­ni­cję, pre­cy­zyj­nie okre­śla­ją­cą ramy za­kre­su po­ję­cio­we­go wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej, mię­dzy in­ny­mi dla­te­go, że ma ona dy­na­micz­ny cha­rak­ter. Ist­nie­je na­to­miast po­wszech­na zgo­da, że po­ję­cie wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej jest zwią­za­ne z pro­ce­sa­mi two­rze­nia i prak­tycz­ne­go wy­ko­rzy­sty­wa­nia wie­dzy oraz od­no­si się do wszel­kich wy­two­rów ludz­kie­go umy­słu: ar­ty­stycz­nych, na­uko­wych, wy­na­laz­czych oraz do praw ko­rzy­sta­nia z nich, przy czym mogą one mieć cha­rak­ter praw oso­bi­stych lub praw ma­jąt­ko­wych. Uży­wa­ne w pra­cy po­ję­cie pra­wa wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej ozna­cza pra­wo wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej w zna­cze­niu pod­mio­to­wym. To sze­ro­kie ko­rzy­sta­nie z praw pod­mio­to­wych do po­szcze­gól­nych dóbr nie­ma­te­rial­nych od­dzia­łu­je na funk­cjo­no­wa­nie ryn­ku. Pra­wa wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej róż­nią się przed­mio­tem ochro­ny, za­sa­da­mi na­by­wa­nia, za­kre­sem ochro­ny, for­ma­mi ma­te­ria­li­za­cji i ko­mer­cyj­nej eks­plo­ata­cji, ale łą­czy je jed­na ce­cha wspól­na: wszyst­kie opie­ra­ją się na tej sa­mej kon­struk­cji, jaką jest bez­względ­ne pra­wo pod­mio­to­we do przed­mio­tu ochro­ny². W za­kre­sie okre­ślo­nym przez od­po­wied­nie prze­pi­sy pra­wo to przy­zna­je okre­ślo­ne­mu pod­mio­to­wi wy­łącz­ność po­słu­gi­wa­nia się kon­kret­nym do­brem nie­ma­te­rial­nym. Ko­re­la­tem tego pra­wa jest moż­li­wość za­ka­za­nia wszyst­kim in­nym oso­bom in­ge­ro­wa­nia w sfe­rę wy­łącz­no­ści. Tak więc upraw­nio­ny jest je­dy­nym dys­po­nen­tem okre­ślo­ne­go do­bra i tyl­ko on może czer­pać ko­rzy­ści z go­spo­dar­czej eks­plo­ata­cji tego do­bra, a przez to de­cy­do­wać o wa­run­kach ko­rzy­sta­nia z nie­go przez inne pod­mio­ty w ich dzia­łal­no­ści na ryn­ku.

Głów­nym ce­lem roz­dzia­łu trze­cie­go było przed­sta­wie­nie pro­ble­ma­ty­ki za­rzą­dza­nia wie­dzą. W go­spo­dar­ce w co­raz więk­szym stop­niu opar­tej na wie­dzy wła­sność in­te­lek­tu­al­na sta­je się naj­cen­niej­szym skład­ni­kiem war­to­ści przed­się­bior­stwa. Sta­no­wi część jego ma­jąt­ku i jako taka słu­ży po­mna­ża­niu zy­sków i pod­le­ga pro­ce­som za­rzą­dza­nia. Efek­tyw­ne za­rzą­dza­nie wła­sno­ścią in­te­lek­tu­al­ną po­win­no być jed­nym z pod­sta­wo­wych dzia­łań po­li­ty­ki roz­wo­jo­wej przed­się­bior­stwa, któ­re przez in­no­wa­cyj­ność i kształ­to­wa­nie wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej nie tyl­ko pod­no­si swą kon­ku­ren­cyj­ność na ryn­ku, ale i przy­czy­nia się do ogól­ne­go roz­wo­ju eko­no­micz­ne­go i ulep­sze­nia do­bra ogól­ne­go.

Wła­sno­ścią in­te­lek­tu­al­ną za­rzą­dza się na każ­dym eta­pie – od mo­men­tu jej po­wsta­nia do mo­men­tu ko­mer­cja­li­za­cji. W mo­men­cie po­wsta­nia wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej wy­bie­ra się okre­ślo­ną me­to­dę jej ochro­ny, by za­pew­nić wy­łącz­ność. Ochro­na ta sta­no­wi gwa­ran­cję pew­no­ści ob­ro­tu no­wy­mi tech­no­lo­gia­mi, wy­na­laz­ka­mi, czy wy­ni­ka­mi ba­dań na­uko­wych. Jej ce­lem jest bo­wiem za­bez­pie­cze­nie in­te­re­sów osób upraw­nio­nych do dóbr nie­ma­te­rial­nych sta­no­wią­cych wy­nik twór­czej i po­znaw­czej dzia­łal­no­ści czło­wie­ka. Ochro­na obej­mu­je dzia­ła­nia zmie­rza­ją­ce lub ma­ją­ce wpływ na do­stęp­ność, na­by­cie, za­kres, utrzy­ma­nie w mocy, do­cho­dze­nie i eg­ze­kwo­wa­nie oraz ko­rzy­sta­nie z praw wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej w praw­nie do­zwo­lo­ny spo­sób. Za­bez­pie­cze­nie tych praw sta­no­wi za­tem pod­sta­wę sku­tecz­ne­go roz­po­wszech­nia­nia in­no­wa­cyj­nych po­my­słów, po­wsta­wa­nia no­wych to­wa­rów i usług.

Dzię­ki za­bez­pie­cze­niu dóbr in­te­lek­tu­al­nych każ­dy twór­ca in­no­wa­cji ma moż­li­wość swo­bod­ne­go roz­po­rzą­dza­nia pra­wa­mi ma­te­rial­ny­mi do niej przy­pi­sa­ny­mi (np. sprze­daż do­bra, jego li­cen­cjo­no­wa­nie), a każ­da oso­ba/pod­miot, bio­rą­cy udział w jej ko­mer­cja­li­za­cji, ma moż­li­wość we­ry­fi­ka­cji wy­ge­ne­ro­wa­nych praw wła­sno­ści, a co za tym idzie, pro­gno­zo­wa­nia ra­chun­ku zy­sków i ewen­tu­al­nych strat z wdro­że­nia pro­duk­tu na ry­nek.

W roz­dzia­le trze­cim opi­sa­no rów­nież pro­ces ko­mer­cja­li­za­cji wie­dzy, ro­zu­mia­ny jako ukie­run­ko­wa­ne prze­ka­zy­wa­nie wie­dzy i umie­jęt­no­ści do pro­ce­su pro­duk­cyj­ne­go, ce­lem uda­ne­go jej uryn­ko­wie­nia w po­sta­ci pro­duk­tu. Wa­run­kiem uda­ne­go uryn­ko­wie­nia jest spraw­na i sku­tecz­na ko­mer­cja­li­za­cja wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej. Na sku­tecz­ność ko­mer­cja­li­za­cji wpływ mają ce­chy tech­no­lo­gii, któ­ra oce­nia­na jest z uży­ciem kry­te­riów tech­nicz­nych i ryn­ko­wych oraz spo­sób ko­mer­cja­li­za­cji. Wy­bór spo­so­bu ko­mer­cja­li­za­cji wie­dzy za­le­ży od wie­lu czyn­ni­ków. Bę­dzie on inny w przy­pad­ku, gdy wy­nik ko­mer­cja­li­za­cji jest ja­sno okre­ślo­ny, a inny w sy­tu­acji, gdy stro­ny nie są w sta­nie prze­wi­dzieć re­zul­ta­tów ba­dań. W pierw­szym wy­pad­ku moż­na po­wie­dzieć, że twór­cy sprze­da­ją pro­dukt. W dru­gim na­to­miast, że stro­ny po pro­stu współ­pra­cu­ją w na­dziei na stwo­rze­nie no­wej wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej. Wy­bór spo­so­bu ko­mer­cja­li­za­cji za­le­ży tak­że od zło­żo­no­ści sa­mej tech­no­lo­gii, stop­nia na­sy­ce­nia tech­no­lo­gii wie­dzą nie­jaw­ną oraz od zdol­no­ści tech­no­lo­gii do ge­ne­ro­wa­nia wo­kół sie­bie no­wych po­my­słów i wy­na­laz­ków. Na wy­bór spo­so­bu ko­mer­cja­li­za­cji wpły­wa rów­nież sy­tu­acja kon­ku­ren­cyj­na w da­nej bran­ży, oce­nia­na przez pry­zmat siły prze­tar­go­wej po­szcze­gól­nych czyn­ni­ków kon­ku­ren­cji (do­staw­ców, od­bior­ców, sub­sty­tu­tów, po­ten­cjal­nych i ak­tu­al­nych kon­ku­ren­tów). Im więk­sze na­tę­że­nie wal­ki kon­ku­ren­cyj­nej w bran­ży, tym chęt­niej twór­cy tech­no­lo­gii wy­bie­ra­ją ta­kie spo­so­by ko­mer­cja­li­za­cji, jak sprze­daż praw wła­sno­ści lub li­cen­cjo­no­wa­nie.

W prak­ty­ce ob­ro­tu go­spo­dar­cze­go po­wszech­nie przy­ję­ty­mi ścież­ka­mi ko­mer­cja­li­za­cji są udzie­le­nie li­cen­cji na ko­rzy­sta­nie z tech­no­lo­gii oraz prze­nie­sie­nie praw do tech­no­lo­gii (naj­czę­ściej w for­mie sprze­da­ży). Źró­dłem tych czyn­no­ści praw­nych jest umo­wa.

Ogól­ne za­sa­dy za­wie­ra­nia umów oraz isto­tę zo­bo­wią­zań umow­nych przed­sta­wio­no w roz­dzia­le czwar­tym pra­cy. Roz­dział ten kon­cen­tru­je się na omó­wie­niu kom­plek­so­wych za­gad­nień do­ty­czą­cych swo­bo­dy kon­trak­to­wej, spo­so­bów za­wie­ra­nia umów, oraz isto­ty wy­ko­na­nia zo­bo­wią­zań umow­nych.

Wy­ja­śnie­nie pro­ble­ma­ty­ki zo­bo­wią­zań umow­nych sta­no­wi­ło pod­sta­wę dla za­pre­zen­to­wa­nia w roz­dzia­le pią­tym umo­wy li­cen­cyj­nej jako in­stru­men­tu za­rzą­dza­nia i ko­mer­cja­li­za­cji wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej.

Na za­war­tość tego roz­dzia­łu skła­da się ogól­na cha­rak­te­ry­sty­ka umo­wy li­cen­cyj­nej oraz opis jej funk­cji. W roz­dzia­le znaj­du­je się rów­nież ma­te­riał do­ty­czą­cy usta­wo­we­go mo­de­lu li­cen­cji, któ­rej przed­mio­tem są do­bra nie­ma­te­rial­ne okre­śla­ne jako wła­sność in­te­lek­tu­al­na. Za­da­niem roz­dzia­łu jest pre­zen­ta­cja ro­dza­jów li­cen­cji, pod­sta­wo­wych praw i obo­wiąz­ków stron umo­wy li­cen­cyj­nej oraz struk­tu­ry sa­mej umo­wy. Sta­ra­no się nie za­wę­żać za­kre­su roz­wa­żań do umów li­cen­cyj­nych dla po­szcze­gól­nych dóbr nie­ma­te­rial­nych, choć w zde­cy­do­wa­nie więk­szym stop­niu od­wo­ły­wa­no się do przy­kła­dów li­cen­cji w za­kre­sie pra­wa wła­sno­ści prze­my­sło­wej. Swo­istym uzu­peł­nie­niem roz­wa­ża­nych tre­ści są wzo­ry umów li­cen­cyj­nych, któ­re za­miesz­czo­no w po­sta­ci za­łącz­ni­ków.

Roz­dział koń­czy się przed­sta­wie­niem pro­ble­ma­ty­ki re­la­cji mię­dzy pra­wem kon­ku­ren­cji a pra­wem wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej. Współ­cze­śnie ak­cen­tu­je się zbież­ność, a przy­najm­niej brak ko­li­zji mię­dzy ce­la­mi pra­wa kon­ku­ren­cji i pra­wa wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej. Za­rów­no w pra­wie unij­nym, jak i pra­wie kra­jo­wym przyj­mu­je się, że w ogra­ni­czo­nej licz­bie przy­pad­ków pra­wo wła­sno­ści in­te­lek­tu­al­nej może być na­rzę­dziem, za po­mo­cą któ­re­go upraw­nio­ny może ogra­ni­czyć kon­ku­ren­cję. Za­tem zna­jo­mość prze­pi­sów pra­wa kon­ku­ren­cji, zwłasz­cza zaś nie­do­zwo­lo­nych klau­zul umow­nych, ma kon­kret­ne zna­cze­nie prak­tycz­ne dla oce­ny kon­ku­ren­cyj­nych skut­ków za­war­te­go po­ro­zu­mie­nia ma­ją­ce­go za przed­miot do­bro nie­ma­te­rial­ne.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: