Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Bank lokalny. Studium prawne - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
Styczeń 2014
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
52,93

Bank lokalny. Studium prawne - ebook

Autorka dokonała analizy i oceny konstrukcji regulacyjnej banku lokalnego w polskim systemie prawnym, obejmując prezentację rozwiązań prawnych istniejących w prawie UE oraz jej państw członkowskich.

W pracy skoncentrowano się na prezentacji typów banków lokalnych, rozważając odrębnie dla każdego z nich istniejące rozwiązania prawne przede wszystkim odnoszące się do formy organizacyjno-prawnej, normatywnego określenia celów działalności i zadań banków lokalnych, dokonując jednocześnie oceny przepisów jako czynników sprzyjających funkcjonowaniu banków lokalnych bądź hamujących ich powstawanie oraz rozwój.

Spis treści

Wykaz skrótów

Wprowadzenie

Rozdział I. BANK LOKALNY W UJĘCIU HISTORYCZNO-PRAWNYM I TEORETYCZNYM


1.1. Uwagi wprowadzające
1.2. Instytucja banku lokalnego w perspektywie historycznej (w okresie od XIII w. do lat 90. XX w.)
1.3. Bank lokalny we współczesnych poglądach doktryny (lata 1990–2013)
1.4. Bank jako pojęcie prawne
1.5. Lokalność jako pojęcie prawne
1.6. Bank lokalny – pojęcie i podstawy koncepcji doktrynalnej
1.7. Uwagi podsumowujące

Rozdział II. BANKI LOKALNE NA RYNKU FINANSOWYM UNII EUROPEJSKIEJ

2.1. Uwagi wprowadzające
2.2. Regulacja działalności banków lokalnych (lokalnych instytucji kredytowych) w prawie unijnym
2.2.1. Bank lokalny, lokalna instytucja kredytowa, system bankowości lokalnej – ustalenia terminologiczne
2.2.2. Zakres regulacji działalności lokalnych instytucji kredytowych w prawie unijnym w świetle koncepcji społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej
2.2.3. Unormowanie działalności bankowej lokalnych instytucji kredytowych w prawie unijnym
2.2.4. Działalność lokalnych instytucji kredytowych a unijne przepisy o pomocy państwa
2.2.5. Lokalne instytucje kredytowe a zakaz uprzywilejowanego dostępu do usług finansowych
2.3. System bankowości lokalnej w państwach Unii Europejskiej
2.3.1. Cechy i struktura systemu bankowości lokalnej w państwach Unii Europejskiej
2.3.2. Banki społeczności lokalnych (instytucje kredytowe społeczności lokalnych) w państwach Unii Europejskiej
2.3.3. Lokalne banki komunalne (lokalne komunalne instytucje kredytowe) w państwach Unii Europejskiej
2.3.4. Inne lokalne podmioty świadczące usługi bankowe w państwach Unii Europejskiej
2.4. Uwagi podsumowujące

Rozdział III. ODDZIAŁYWANIE PODSTAWOWYCH ZASAD USTROJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO POLSKI NA REGULACJE DZIAŁALNOŚCI BANKU LOKALNEGO

3.1. Uwagi wprowadzające
3.2. Bank lokalny a zasada społecznej gospodarki rynkowej
3.3. Bank lokalny a zasada społeczeństwa obywatelskiego
3.4. Bank lokalny a zasada decentralizacji władzy publicznej i samorządu terytorialnego
3.5. Bank lokalny a zasada wolności działalności gospodarczej
3.6. Uwagi podsumowujące

Rozdział IV. REGULACJA DZIAŁALNOŚCI BANKU LOKALNEGO W ŚWIETLE PODSTAWOWYCH ZASAD PRAWA BANKOWEGO

4.1. Uwagi wprowadzające
4.2. Typizacja zasad prawa bankowego
4.3. Zasada licencjonowania działalności banków
4.4. Zasada monopolu wykonywania czynności bankowych
4.5. Zasada nadzoru publicznego
4.6. Zasada minimalizacji ryzyka
4.7. Zasada szczególnej ochrony środków powierzonych (wierzytelności deponentów)
4.8. Zasada szczególnej ochrony strony zawierającej z bankiem umowę o świadczenie usług bankowych
4.9. Zasada przeciwdziałania wykorzystywaniu systemu bankowego do działań przestępczych
4.10. Uwagi podsumowujące

Rozdział V. KONSTRUKCJA REGULACYJNA BANKU SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ
W PRAWIE POLSKIM


5.1. Uwagi wprowadzające
5.2. Formy organizacyjno-prawne banku społeczności lokalnej
5.3. Bank spółdzielczy jako bank społeczności lokalnej
5.3.1. Zakres działalności spółdzielczego banku społeczności lokalnych
5.3.2. Utworzenie i funkcjonowanie spółdzielczego banku społeczności lokalnej
5.4. Bankowa spółka akcyjna jako bank społeczności lokalnej
5.4.1. Zakres działalności banku społeczności lokalnych w formie spółki akcyjnej
5.4.2. Utworzenie i funkcjonowanie banku społeczności lokalnych w formie spółki akcyjnej
5.5. Uwagi podsumowujące

Rozdział VI. KONSTRUKCJA REGULACYJNA LOKALNEGO BANKU KOMUNALNEGO
W PRAWIE POLSKIM


6.1. Uwagi wprowadzające
6.2. Działalność bankowa samorządu terytorialnego
6.2.1. Podejmowanie i prowadzenie działalności bankowej przez samorządy
6.2.2. Bank z udziałem mienia komunalnego a lokalny bank komunalny – ustalenia terminologiczne
6.3. Lokalny bank komunalny jako bank jednostek samorządu lokalnego
6.3.1. Zadania własne samorządu terytorialnego a działalność lokalnego banku komunalnego
6.3.2. Status organizacyjno-prawny lokalnego banku komunalnego
6.3.3. Zakres działalności lokalnego banku komunalnego
6.3.4. Utworzenie i funkcjonowanie lokalnego banku komunalnego
6.4. Uwagi podsumowujące

Wnioski

Załączniki

Bibliografia

Wykaz aktów prawnych

Wykaz orzecznictwa

Wykaz źródeł internetowych

Wykaz innych dokumentów i materiałów

Kategoria: Prawo
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-7930-172-0
Rozmiar pliku: 1,2 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wykaz skrótów

A. Źró­dła pra­wa

CRD IV — dy­rek­ty­wa Par­la­men­tu Eu­ro­pej­skie­go i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerw­ca 2013 r. w spra­wie wa­run­ków do­pusz­cze­nia in­sty­tu­cji kre­dy­to­wych do dzia­łal­no­ści oraz nad­zo­ru ostroż­no­ścio­we­go nad in­sty­tu­cja­mi kre­dy­to­wy­mi i fir­ma­mi in­we­sty­cyj­ny­mi, zmie­nia­ją­ca dy­rek­ty­wę 2002/87/WE i uchy­la­ją­ca dy­rek­ty­wy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE, Dz.Urz. UE L 176 z 27.6.2013 r., s. 338

CRR — roz­po­rzą­dze­nie Par­la­men­tu Eu­ro­pej­skie­go i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerw­ca 2013 r. w spra­wie wy­mo­gów ostroż­no­ścio­wych dla in­sty­tu­cji kre­dy­to­wych i firm in­we­sty­cyj­nych, zmie­nia­ją­ce roz­po­rzą­dze­nie (UE) nr 648/2012, Dz.Urz. UE L 176 z 27.6.2013 r., s. 1

dy­rek­ty­wa 2006/48/WE — dy­rek­ty­wa 2006/48/WE Par­la­men­tu Eu­ro­pej­skie­go i Rady z dnia 14 czerw­ca 2006 r. w spra­wie po­dej­mo­wa­nia i pro­wa­dze­nia dzia­łal­no­ści przez in­sty­tu­cje kre­dy­to­we, Dz.Urz. UE L 177 z 30.6.2006 r., s. 1

EKST — Eu­ro­pej­ska Kar­ta Sa­mo­rzą­du Te­ry­to­rial­ne­go, spo­rzą­dzo­na w Stras­bur­gu dnia 15 paź­dzier­ni­ka 1985 r., Dz.U. z 1994 r., Nr 124, poz. 607

k.c. — usta­wa z dnia 23 kwiet­nia 1964 r. – Ko­deks cy­wil­ny, Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.

k.s.h. — usta­wa z dnia 15 wrze­śnia 2000 r. Ko­deks spół­ek han­dlo­wych, t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1030

Kon­sty­tu­cja RP — Kon­sty­tu­cja Rze­czy­po­spo­li­tej Pol­skiej z dnia 2 kwiet­nia 1997 r., Dz.U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.

pr.bank. — usta­wa z dnia 29 sierp­nia 1997 r. – Pra­wo ban­ko­we, t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 1376 z późn. zm.

pr.spół. — usta­wa z dnia 16 wrze­śnia 1982 r. Pra­wo spół­dziel­cze, t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1443

roz­po­rzą­dze­nie 3604/93 — roz­po­rzą­dze­nie Rady (WE) nr 3604/93 z dnia 13 grud­nia 1993 r. okre­śla­ją­ce de­fi­ni­cje do ce­lów sto­so­wa­nia za­ka­zu uprzy­wi­le­jo­wa­ne­go do­stę­pu wy­mie­nio­ne­go w art. 104a Trak­ta­tu, OJ L 332 z 31.12.1993 r., s. 4

r.s.s.e. — roz­po­rzą­dze­nie Rady nr 1435/2003/WE z dnia 22 lip­ca 2003 r. w spra­wie sta­tu­tu spół­dziel­ni eu­ro­pej­skiej (SCE), OJ L 207 z 18.08.2003 r., s. 1

TUE — Trak­tat o Unii Eu­ro­pej­skiej – wer­sja skon­so­li­do­wa­na Dz.Urz. UE C 326 z 26.10.2012 r., s. 13

TFUE — Trak­tat o funk­cjo­no­wa­niu Unii Eu­ro­pej­skiej – wer­sja skon­so­li­do­wa­na, Dz.Urz. UE C 326 z 26.10.2012 r., s. 47

u.f.b.s. (usta­wa o funk­cjo­no­wa­niu ban­ków spół­dziel­czych) — usta­wa z dnia 7 grud­nia 2000 r. o funk­cjo­no­wa­niu ban­ków spół­dziel­czych, ich zrze­sza­niu się i ban­kach zrze­sza­ją­cych, Dz.U. Nr 119, poz. 1252 z późn. zm.

u.f.p. — usta­wa z dnia 27 sierp­nia 2009 r. o fi­nan­sach pu­blicz­nych, t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.

u.g.k. — usta­wa z dnia 20 grud­nia 1996 r. o go­spo­dar­ce ko­mu­nal­nej, t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236 z późn. zm.

u.g.n. — usta­wa z dnia 21 sierp­nia 1997 r. o go­spo­dar­ce nie­ru­cho­mo­ścia­mi, t.j. Dz.U. z 2010 r., Nr 102, poz. 651 z późn. zm.

u.k.k. — usta­wa z dnia 12 maja 2011 r. o kre­dy­cie kon­su­menc­kim, Dz.U. Nr 126, poz. 715 z późn. zm.

u.o.n.p.k. — usta­wa z dnia 2 mar­ca 2000 r. o ochro­nie nie­któ­rych praw kon­su­men­tów oraz o od­po­wie­dzial­no­ści za szko­dę wy­rzą­dzo­ną przez pro­dukt nie­bez­piecz­ny, t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 1225

usta­wa o BFG — usta­wa z dnia 14 grud­nia 1994 r. o Ban­ko­wym Fun­du­szu Gwa­ran­cyj­nym, t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 84, poz. 711 z późn. zm.

u.p.s.f. — usta­wa z dnia 22 wrze­śnia 2006 r. o przej­rzy­sto­ści sto­sun­ków fi­nan­so­wych po­mię­dzy or­ga­na­mi pu­blicz­ny­mi a przed­się­bior­ca­mi pu­blicz­ny­mi oraz o przej­rzy­sto­ści fi­nan­so­wej nie­któ­rych przed­się­bior­ców, Dz.U. Nr 191, poz. 1411 z późn. zm.

u.r.b.s. (usta­wa re­struk­tu­ry­za­cyj­na) — usta­wa z dnia 24 czerw­ca 1994 r. o re­struk­tu­ry­za­cji ban­ków spół­dziel­czych i Ban­ku Go­spo­dar­ki Żyw­no­ścio­wej oraz o zmia­nie nie­któ­rych ustaw, Dz.U. Nr 80, poz. 369 z późn. zm.

u.s.d.g. — usta­wa z dnia 2 lip­ca 2004 r. o swo­bo­dzie dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej, t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 672 z późn. zm.

u.s.e. — usta­wa z dnia 22 lip­ca 2006 r. o spół­dziel­ni eu­ro­pej­skiej, Dz.U. Nr 149, poz. 1077 z późn. zm.

u.s.g. — usta­wa z dnia 8 mar­ca 1990 r. o sa­mo­rzą­dzie gmin­nym, t.j. Dz.U. 2013, poz. 594 z późn. zm.

u.s.k.o.k. — usta­wa z dnia 5 li­sto­pa­da 2009 r. o spół­dziel­czych ka­sach oszczęd­no­ścio­wo-kre­dy­to­wych, Dz.U. z 2012 r., poz. 855 z późn. zm.

u.s.p. — usta­wa z dnia 5 czerw­ca 1998 r. o sa­mo­rzą­dzie po­wia­to­wym, t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 595 z późn. zm.

u.s.w. — usta­wa z dnia 5 czerw­ca 1998 r. o sa­mo­rzą­dzie wo­je­wódz­twa, t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 596 z późn. zm.

u.u.p. — usta­wa z dnia 19 sierp­nia 2011 r. o usłu­gach płat­ni­czych, Dz.U. Nr 199, poz. 1175 z późn. zm.

u.z.n.k. — usta­wa z dnia 16 kwiet­nia 1993 r. o zwal­cza­niu nie­uczci­wej kon­ku­ren­cji, t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503

B. Or­ga­ny orze­ka­ją­ce

ETS — Eu­ro­pej­ski Try­bu­nał Spra­wie­dli­wo­ści

NSA — Na­czel­ny Sąd Ad­mi­ni­stra­cyj­ny

RIO — Re­gio­nal­na Izba Ob­ra­chun­ko­wa

SN — Sąd Naj­wyż­szy

TK — Try­bu­nał Kon­sty­tu­cyj­ny

WSA — Wo­je­wódz­ki Sąd Ad­mi­ni­stra­cyj­ny

C. Ozna­cze­nia wy­daw­nictw le­gi­sla­cyj­nych

Amtsbl. — Amts­blatt des Sa­ar­lan­des

BayRS — Bay­eri­sche Rechts­sam­m­lung

BGBL — Bun­des­ge­set­zblatt

BOE — Bo­le­tín Ofi­cial del Es­ta­do

BOC — Bo­le­tín Ofi­cial de Can­ta­bria

BOJA — Bo­le­tín Ofi­cial de la Jun­ta de An­da­lu­cía

BREM.GBL. — Ge­set­zblatt der Fre­ien Han­se­stadt Bre­men

DOGC — Dia­ri Ofi­cial de la Ge­ne­ra­li­tat de Ca­ta­lu­nya

DR — Dia­ro da Re­pu­bli­ca

Dz. P. P. P. — Dzien­nik Praw Pań­stwa Pol­skie­go

Dz.U. — Dzien­nik Ustaw (do 1952 – Dzien­nik Ustaw Rze­czy­po­spo­li­tej Pol­skiej; 1952–1989 – Dzien­nik Ustaw Pol­skiej Rze­czy­po­spo­li­tej Lu­do­wej, od 1989 po­now­nie Dzien­nik Ustaw Rze­czy­po­spo­li­tej Pol­skiej)

Dz.Urz. UE — Dzien­nik Urzę­do­wy Unii Eu­ro­pej­skiej (skrót sto­so­wa­ny do ozna­cze­nia urzę­do­we­go pu­bli­ka­to­ra UE wy­da­wa­ne­go po 1 maja 2004 r.)

Dz.Urz. KNF — Dzien­nik Urzę­do­wy Ko­mi­sji Nad­zo­ru Fi­nan­so­we­go

Dz.Urz. Woj. Święt. — Dzien­nik Urzę­do­wy Wo­je­wódz­twa Świę­to­krzy­skie­go

GBl. — Ge­set­zblatt für Ba­den-Würt­tem­berg

GU — Gaz­zet­ta Uf­fi­cia­le del­la Re­pub­bli­ca Ita­lia­na

GVBI. LSA — Ge­setz- und Ve­rord­nungs­blatt für das Land Sach­sen-An­halt

GV. NRW. — Ge­setz- und Ve­rord­nungs­blatt für das Land Nor­dr­he­in-West­fa­len

GVOBl — Ge­setz- und Ve­rord­nungs­blatt

GVOBl. M-V — Ge­setz- und Ve­rord­nungs­blatt für Mec­klen­burg-Vor­pom­mern

GVOBl. Schl.-H. — Ge­setz- und Ve­rord­nungs­blatt Schle­swig-Hol­ste­in

ΦΕΚ — Εφημερίς της Κυβερνήσεως

HMSO — Her Ma­je­sty’s Sta­tio­ne­ry Of­fi­ce

JORF — Jo­ur­nal Of­fi­ciel de la Répu­bli­que Fra­nça­ise

LV — La­tvi­jas Vēst­ne­sis

M. Of. — Mo­ni­to­rul Ofi­cial al Ro­mâniei

M. P. — Mo­ni­tor Pol­ski

Nds. GVBl. — Nie­der­säch­si­sches Ge­setz- und Ve­rord­nungs­blatt

OJ — Of­fi­cial Jo­ur­nal (skrót sto­so­wa­ny do ozna­cze­nia urzę­do­we­go pu­bli­ka­to­ra WE, UE wy­da­wa­ne­go przed 1 maja 2004 r.)

PGS — Po­li­ti­sche Ge­set­zes­sam­m­lung

RGB1. — Re­ichs­ge­set­zblatt (au­striac­ki albo nie­miec­ki)

RT — Rii­gi Te­ata­ja

Sb. — Sbír­ka záko­nů

SFS — Svensk för­fat­t­nings­sam­ling

Stb. — Sta­ats­blad

Žin. — Val­sty­bės ži­nios

D. Cza­so­pi­sma praw­ni­cze i ofi­cjal­ne wy­daw­nic­twa z orzecz­nic­twem

ECR — Eu­ro­pe­an Co­urt Re­ports (skrót ECR sto­so­wa­ny do zbio­rów orzecz­nic­twa wy­da­wa­nych przed 1 maja 2004 r.)

Bezp.B. — Bez­piecz­ny Bank

BiK — Bank i Kre­dyt

FK — Fi­nan­se Ko­mu­nal­ne

GSP — Gdań­skie Stu­dia Praw­ni­cze

KP — Kon­tro­la Pań­stwo­wa

KPP — Kwar­tal­nik Pra­wa Pry­wat­ne­go

OSA — Orzecz­nic­two Są­dów Ape­la­cyj­nych

OSN — Orzecz­nic­two Sądu Naj­wyż­sze­go

OSNC — Orzecz­nic­two Sądu Naj­wyż­sze­go Izby Cy­wil­nej

OSNCP — Orzecz­nic­two Sądu Naj­wyż­sze­go Izby Cy­wil­nej i Pra­cy

OwSS — Orzecz­nic­two w Spra­wach Sa­mo­rzą­do­wych

OTK — Orzecz­nic­two Try­bu­na­łu Kon­sty­tu­cyj­ne­go

OTK–A — Orzecz­nic­two Try­bu­na­łu Kon­sty­tu­cyj­ne­go – Se­ria A

NBS — No­wo­cze­sny Bank Spół­dziel­czy

NZS — Nowe Ze­szy­ty Sa­mo­rzą­do­we

PB — Pra­wo Ban­ko­we

PiP — Pań­stwo i Pra­wo

PL — Prze­gląd Le­gi­sla­cyj­ny

PPH — Prze­gląd Pra­wa Han­dlo­we­go

PPP — Prze­gląd Pra­wa Pu­blicz­ne­go

Pr.Sp. — Pra­wo Spół­ek

PS — Prze­gląd Są­do­wy

PUG — Prze­gląd Usta­wo­daw­stwa Go­spo­dar­cze­go

RPE­iS — Ruch Praw­ni­czy, Eko­no­micz­ny i So­cjo­lo­gicz­ny

SP — Stu­dia Praw­ni­cze

SM — Spra­wy Mię­dzy­na­ro­do­we

Zb. Orz. — Zbiór Orze­czeń (skrót Zb. Orz. sto­so­wa­ny do zbio­rów orzecz­nic­twa wy­da­wa­nych po 1 maja 2004 r.)

E. Inne skró­ty

art. — ar­ty­kuł

b.d. — brak da­nych

BCC-CR — Ban­che di Cre­di­to Co­ope­ra­ti­vo e Cas­se Ru­ra­li

BFG — Ban­ko­wy Fun­dusz Gwa­ran­cyj­ny

BGŻ — Bank Go­spo­dar­ki Żyw­no­ścio­wej jako bank pań­stwo­wo-spół­dziel­czy

BGŻ SA — Bank Go­spo­dar­ki Żyw­no­ścio­wej spół­ka ak­cyj­na

BKNB — Ba­zy­lej­ski Ko­mi­tet Nad­zo­ru Ban­ko­we­go

BSE — Biu­ro Stu­diów i Eks­per­tyz

c. — chap­ter

CBO­SA — cen­tral­na baza orze­czeń są­dów ad­mi­ni­stra­cyj­nych

CEBS — Com­mit­tee of Eu­ro­pe­an Ban­king Su­per­vi­sors

d.a. — dane ar­chi­wal­ne

EBA — Eu­ro­pe­an Ban­king Au­tho­ri­ty

EBOR — Eu­ro­pej­ski Bank Od­bu­do­wy i Roz­wo­ju

EFI — Eu­ro­pej­ski Fun­dusz In­we­sty­cyj­ny

EOG — Eu­ro­pej­ski Ob­szar Go­spo­dar­czy

FRBS — Fun­dusz Re­struk­tu­ry­za­cji Ban­ków Spół­dziel­czych

FROB — Fon­do de Re­estruc­tu­ra­ción Or­de­na­da Ban­ca­ria

IBnGR — In­sty­tut Ba­dań nad Go­spo­dar­ką Ryn­ko­wą

IPS — In­sti­tu­tio­nal Pro­tec­tion Sche­me (sys­tem ochro­ny in­sty­tu­cjo­nal­nej)

JST — jed­nost­ka sa­mo­rzą­du te­ry­to­rial­ne­go

KE — Ko­mi­sja Eu­ro­pej­ska

KKO — Ko­mu­nal­na Kasa Oszczęd­no­ścio­wa

KNF — Ko­mi­sja Nad­zo­ru Fi­nan­so­we­go

Le­ga­lis — Sys­tem In­for­ma­cji Praw­nej Le­ga­lis

LEX — Sys­tem In­for­ma­cji Praw­nej LEX

Le­xPo­lo­ni­ca — Sys­tem In­for­ma­cji Praw­nej Le­xPo­lo­ni­ca

MF — Mi­ni­ster Fi­nan­sów

MŚP — sek­tor ma­łych i śred­nich przed­się­biorstw

NBP — Na­ro­do­wy Bank Pol­ski

NIK — Naj­wyż­sza Izba Kon­tro­li

nie­publ. — nie­pu­bli­ko­wa­na (e, y)

OECD — Or­ga­ni­sa­tion for Eco­no­mic Co-ope­ra­tion and De­ve­lop­ment

RBG — Ra­if­fe­isen Ban­ken­grup­pe Öster­re­ich

RFN — Re­pu­bli­ka Fe­de­ral­na Nie­miec

RIO — Re­gio­nal­na Izba Ob­ra­chun­ko­wa

RTS — Re­gu­la­to­ry Tech­ni­cal Stan­dards (re­gu­la­cyj­ne stan­dar­dy tech­nicz­ne)

SA — spół­ka ak­cyj­na

SCE — So­cie­tas Eu­ro­pa­ea Co­ope­ra­ti­va (spół­dziel­nia eu­ro­pej­ska)

SI — Sta­tu­to­ry In­stru­ments

skok — spół­dziel­cza kasa oszczęd­no­ścio­wo-kre­dy­to­wa

SLA — so­ci­étés lo­ca­les d’épar­gne

t. — tom

t.j. — tekst jed­no­li­ty

UOKiK — Urząd Ochro­ny Kon­ku­ren­cji i Kon­su­men­tów

UE — Unia Eu­ro­pej­ska

z. — ze­szyt

ZBP — Zwią­zek Ban­ków Pol­skich

zn — ze­staw no­we­li­zu­ją­cy

ZN — Ze­szy­ty Na­uko­weWprowadzenie

Do pod­ję­cia re­flek­sji na­uko­wej na te­mat ban­ku lo­kal­ne­go w pol­skim sys­te­mie praw­nym skła­nia kil­ka po­wo­dów. Mają one za­rów­no cha­rak­ter teo­re­tycz­ny, jak i – co w przy­pad­ku in­sty­tu­cji o tak do­nio­słym spo­łecz­nie wy­dźwię­ku rów­nie waż­ne – prak­tycz­ny.

W aspek­cie prag­ma­tycz­nym za­in­te­re­so­wa­nie pro­ble­ma­ty­ką ban­ko­wo­ści lo­kal­nej i kon­cep­cją ban­ku lo­kal­ne­go wią­zać moż­na z pró­bą po­szu­ki­wa­nia roz­wią­zań ak­tu­al­nych pro­ble­mów go­spo­dar­czych w co naj­mniej dwóch ob­sza­rach. Po pierw­sze, za­pew­nie­nia sta­bil­no­ści ryn­ku fi­nan­so­we­go (w tym w szcze­gól­no­ści sek­to­ra ban­ko­we­go) i, po wtó­re, lo­kal­ne­go i re­gio­nal­ne­go roz­wo­ju spo­łecz­no-go­spo­dar­cze­go.

W kon­tek­ście wy­da­rzeń ostat­nich lat, w spo­sób nie­unik­nio­ny po­strze­ga­nych przez pry­zmat kry­zy­su fi­nan­so­we­go, po­wsta­ją przede wszyst­kim istot­ne py­ta­nia o pra­wi­dło­wość or­ga­ni­za­cji sys­te­mu ban­ko­we­go. In­ter­wen­cjo­nizm pań­stwo­wy w po­sta­ci ogrom­nej po­mo­cy pu­blicz­nej, wspie­ra­nie in­sty­tu­cji kre­dy­to­wych środ­ka­mi po­cho­dzą­cy­mi od rzą­dów czy ban­ków cen­tral­nych, zmia­ny wła­sno­ścio­we pro­wa­dzą­ce do upań­stwo­wie­nia nie­któ­rych in­sty­tu­cji kre­dy­to­wych (a więc czę­ści sys­te­mu ban­ko­we­go) w pań­stwach UE po­sta­wi­ły pod zna­kiem za­py­ta­nia do­tych­cza­so­we kon­cep­cje de­re­gu­la­cji i wol­ne­go ryn­ku. Uka­za­ły sła­bo­ści da­le­ko idą­cej li­be­ra­li­za­cji ryn­ków fi­nan­so­wych. Jak­kol­wiek w pol­skim sys­te­mie ban­ko­wym ta­kie in­ter­wen­cje pu­blicz­ne nie mia­ły miej­sca, a ban­ki kra­jo­we nie były be­ne­fi­cjen­ta­mi po­mo­cy pu­blicz­nej w tym okre­sie, to jed­nak do­świad­cze­nia in­nych państw skła­nia­ją do re­flek­sji na te­mat za­gro­żeń, ja­kie nie­sie ze sobą taka a nie inna struk­tu­ra sys­te­mu ban­ko­we­go. Ma­jąc na uwa­dze, że w Pol­sce (tak jak i w wie­lu in­nych pań­stwach) w cza­sie kry­zy­su to wła­śnie ban­ki okre­śla­ne mia­nem lo­kal­nych oka­za­ły się in­sty­tu­cja­mi sta­bil­ny­mi fi­nan­so­wo, w na­tu­ral­ny spo­sób po­ja­wia się py­ta­nie o ich zna­cze­nie dla sta­bil­no­ści sys­te­mu fi­nan­so­we­go, da­lej zaś o rolę pra­wa w kształ­to­wa­niu ich dzia­łal­no­ści i za­sad funk­cjo­no­wa­nia.

Dru­gą, in­spi­ro­wa­ną wzglę­da­mi prak­tycz­ny­mi, istot­ną przy­czy­ną pod­ję­cia ba­dań nad in­sty­tu­cją ban­ku lo­kal­ne­go jest jego po­ten­cjal­ne zna­cze­nie dla lo­kal­ne­go i re­gio­nal­ne­go roz­wo­ju spo­łecz­no-go­spo­dar­cze­go. Cho­ciaż­by wciąż nie­roz­wią­za­ny pro­blem wy­klu­cze­nia fi­nan­so­we­go za­rów­no na po­zio­mie kra­jo­wym, jak i UE, wska­zy­wa­nie li­kwi­da­cji ubó­stwa i roz­war­stwie­nia spo­łecz­ne­go jako za­da­nia pu­blicz­ne­go skła­nia do po­szu­ki­wa­nia roz­wią­zań – w tym in­sty­tu­cjo­nal­nych – mo­gą­cych przy­czy­niać się do za­pew­nia­nia środ­ków pie­nięż­nych nie­zbęd­nych dla roz­wo­ju jed­no­stek, ale rów­nież wspól­not lo­kal­nych i miej­sco­wych przed­się­biorstw. W tym kon­tek­ście ro­dzi się py­ta­nie, ja­kie­go typu in­sty­tu­cje świad­czą­ce usłu­gi fi­nan­so­we mo­gły­by efek­tyw­nie taką rolę speł­niać Czy mo­gły­by być nimi ban­ki lo­kal­ne? Nie­wąt­pli­wie ban­ki dzia­ła­ją­ce glo­bal­nie, zo­rien­to­wa­ne na osią­ga­nie zy­sku, oka­za­ły się wy­raź­nie nie­sku­tecz­ne spo­łecz­nie. Na­ra­zi­ły ogół oby­wa­te­li na nie­uza­sad­nio­ne z ich punk­tu wi­dze­nia kosz­ty. Do­pro­wa­dzi­ły do kry­zy­su za­ufa­nia oraz spo­wo­do­wa­ły ero­zję wia­ry w me­cha­ni­zmy ryn­ko­we¹. Wiel­ką war­tość spo­łecz­ną mają w obec­nych cza­sach te pod­mio­ty go­spo­dar­cze, w któ­rych ren­tow­ność i efek­tyw­ność go­dzo­ne są z dzia­łal­no­ścią pro­spo­łecz­ną i ukie­run­ko­wa­niem na so­li­dar­ność spo­łecz­ną. Wy­da­rze­nia i prze­mia­ny, ja­kie mają obec­nie miej­sce w go­spo­dar­ce świa­to­wej, oraz zja­wi­ska za­cho­dzą­ce w po­szcze­gól­nych pań­stwach wy­mu­sza­ją re­wi­zję wie­lu po­glą­dów, do­tąd uzna­nych za nie­pod­wa­żal­ne, a do­ty­czą­cych or­ga­ni­za­cji sek­to­ra ban­ko­we­go, miej­sca w nim i zna­cze­nia ban­ków lo­kal­nych. Pro­wo­ku­je to do po­dej­mo­wa­nia de­ba­ty nad po­ję­ciem spra­wie­dli­wo­ści spo­łecz­nej w kon­tek­ście efek­tyw­no­ści eko­no­micz­nej, przy­czyn wy­stę­pu­ją­cych nie­spra­wie­dli­wo­ści i de­for­ma­cji. Na­ka­zem tak­że, a może przede wszyst­kim dla na­uki pra­wa fi­nan­so­we­go sta­je się re­flek­sja na te­mat spo­łecz­nej od­po­wie­dzial­no­ści ban­ków i nor­ma­tyw­nych in­stru­men­tów od­dzia­łu­ją­cych na jej wzmoc­nie­nie. Ran­gi tego ro­dza­ju stwier­dze­nia nie da się prze­ce­nić. Zwłasz­cza w kon­tek­ście za­sad ustro­ju wy­ra­żo­nych w pol­skiej Kon­sty­tu­cji², a w szcze­gól­no­ści kom­po­nen­tu za­sa­dy wy­ra­żo­nej w jej ar­ty­ku­le dru­gim, ja­kim jest spra­wie­dli­wość spo­łecz­na. Spo­łecz­ny ele­ment jest wy­raź­nie ak­cen­to­wa­ny w pol­skiej usta­wie za­sad­ni­czej, jako na­da­ją­cy nową ja­kość nor­ma­tyw­ną okre­śle­niom „spra­wie­dli­wość” czy „go­spo­dar­ka ryn­ko­wa”. Jest wy­ra­zem szcze­gól­nej aten­cji pra­wo­daw­cy, by w sta­no­wio­nym pra­wie (jak i przy jego sto­so­wa­niu) uwzględ­nia­ny był aspekt spo­łecz­ny. Ko­niecz­ne sta­je się w związ­ku z tym po­szu­ki­wa­nie kon­struk­tyw­nych spo­so­bów dzia­ła­nia po­zwa­la­ją­cych wpro­wa­dzić wy­móg urze­czy­wist­nie­nia, rów­nież po­przez pra­wo, kom­po­nen­tu spo­łecz­ne­go. Sta­no­wi­ło­by to jed­no­cze­śnie o do­sko­na­le­niu sys­te­mu praw­ne­go, któ­ry po­wi­nien być ukie­run­ko­wa­ny na kon­tekst spo­łecz­ny. War­to roz­wa­żać roz­wią­za­nia praw­ne, or­ga­ni­za­cyj­ne czy spo­łecz­ne, któ­re po­zwa­la­ją go­dzić nowe za­da­nia pu­blicz­ne i ocze­ki­wa­nia spo­łecz­ne w sek­to­rze ban­ko­wym³. Pły­nie stąd po­stu­lat, by pro­po­no­wać roz­wią­za­nia in­sty­tu­cjo­nal­ne sa­nu­ją­ce nie­wy­dol­ne do­tąd ob­sza­ry spo­łecz­nie od­po­wie­dzial­nej re­dy­stry­bu­cji środ­ków pie­nięż­nych na po­zio­mie lo­kal­nym. Dla osią­gnię­cia tego za­mie­rze­nia po­moc­ne może być prze­nie­sie­nie na grunt pra­wa ban­ko­we­go for­mu­ło­wa­nej w pol­skiej dok­try­nie praw­nej kon­cep­cji „przed­się­bior­cy spo­łecz­nie wraż­li­we­go”. W kon­cep­cji tej przed­się­bior­ca re­ali­zu­je cele wy­kra­cza­ją­ce poza te o cha­rak­te­rze ko­mer­cyj­nym, w swo­jej dzia­łal­no­ści uwzględ­nia­jąc rów­nież ta­kie, któ­re są zgod­ne z po­stu­la­ta­mi mo­ral­ny­mi, ma­jąc po­czu­cie od­po­wie­dzial­no­ści przed spo­łe­czeń­stwem⁴. Do­peł­nie­nie oczy­wi­stych cech cha­rak­te­ry­zu­ją­cych pod­mio­ty go­spo­dar­cze o ta­kie, jak dba­łość o lo­kal­ną wspól­no­tę, so­li­dar­ność spo­łecz­na etc., pro­wa­dzi do po­wsta­nia no­wej ja­ko­ści – ban­ku zo­rien­to­wa­ne­go nie tyl­ko na wła­sną ko­rzyść, ale i na re­ali­za­cję war­to­ści etycz­nych.

W tym kon­tek­ście nie moż­na nie od­wo­łać się do kon­cep­cji for­mu­ło­wa­nych na grun­cie teo­rii pra­wa do­ty­czą­cych wzro­stu wy­ma­gań praw­nych wo­bec spo­łe­czeń­stwa, a tak­że spo­strze­żeń, że pra­wo kła­dzie co­raz więk­szy na­cisk na za­cho­wa­nia zgod­ne z ra­cja­mi spo­łe­czeń­stwa jako ca­ło­ści, na po­dej­mo­wa­nie dzia­łań spo­łecz­nie uży­tecz­nych⁵. Trze­ba za­tem za­dać py­ta­nie, czy ta­kim wy­mo­giem nie sta­je się, aby ak­tyw­ność oby­wa­te­li i ich dzia­ła­nia rów­nież w sfe­rze go­spo­dar­czej wy­zna­cza­ła spo­łecz­na od­po­wie­dzial­ność. Wy­da­je się rów­nież słusz­ne, by re­fleks ustro­jo­wej za­sa­dy de­cen­tra­li­za­cji czy sub­sy­diar­no­ści od­naj­dy­wać na grun­cie pra­wa ban­ko­we­go. W tym kon­tek­ście oży­wa idea ban­ku lo­kal­ne­go. Ule­ga ona – co oczy­wi­ste – prze­obra­że­niom w związ­ku z prze­mia­na­mi, ja­kie za­cho­dzą na ryn­ku usług fi­nan­so­wych. Kształ­tu­ją ją tak­że zmia­ny za­cho­dzą­ce w spo­łe­czeń­stwie. Jed­nak oba te czyn­ni­ki nie osła­bia­ją, ale wręcz prze­ciw­nie, wzmac­nia­ją prze­ko­na­nie o za­sad­no­ści funk­cjo­no­wa­nia w sys­te­mach ban­ko­wych ban­ków lo­kal­nych.

Upa­try­wa­nie w ban­kach lo­kal­nych pod­mio­tów mo­gą­cych peł­nić wska­za­ne role uza­sad­nia­ją ba­da­nia em­pi­rycz­ne. Ban­ki te mają wie­lo­let­nią tra­dy­cję w wie­lu pań­stwach UE⁶ i – jak po­ka­zu­ją ana­li­zy ich do­ty­czą­ce – wkom­po­no­wa­nie w sys­tem fi­nan­so­wy roz­wią­zań umoż­li­wia­ją­cych funk­cjo­no­wa­nie ban­ków lo­kal­nych przy­no­si wie­le ko­rzy­ści⁷. In­sty­tu­cje tego typu sta­ją się wła­śnie mię­dzy in­ny­mi sta­bi­li­za­to­rem dla sys­te­mu ban­ko­we­go, re­dy­stry­bu­ują środ­ki pie­nięż­ne w spo­sób bar­dziej od­po­wie­dzial­ny spo­łecz­nie, wspie­ra­jąc miej­sco­wą zbio­ro­wość i przed­się­bior­ców, przy­czy­nia­ją się do wzro­stu spój­no­ści spo­łecz­nej i roz­wo­ju go­spo­dar­ki lo­kal­nej, a tak­że do efek­tyw­niej­sze­go wy­ko­ny­wa­nia za­dań pu­blicz­nych w związ­ku z po­dej­mo­wa­ną prze­zeń współ­pra­cą z wła­dza­mi lo­kal­ny­mi. Im­pli­ku­je to wnio­sek, że są one ele­men­tem po­żą­da­nym. Już ta kon­sta­ta­cja mo­gła­by wy­star­czyć za uza­sad­nie­nie pod­ję­cia pro­ble­ma­ty­ki ban­ku lo­kal­ne­go. Je­śli pra­wi­dło­we są usta­le­nia od­no­szą­ce się do ko­rzy­ści pły­ną­cych z funk­cjo­no­wa­nia ban­ków lo­kal­nych w sys­te­mach ryn­ko­wych wie­lu kra­jów, to w na­tu­ral­ny spo­sób ro­dzi się py­ta­nie, jak na tym tle pre­zen­tu­ją się pol­skie ban­ki lo­kal­ne.

W tym miej­scu po­ja­wia się pro­blem kwa­li­fi­ka­cji kra­jo­wych ban­ków do gru­py ban­ków lo­kal­nych w świe­tle pol­skich prze­pi­sów. Brak bez­po­śred­nie­go usta­wo­we­go przy­pi­sa­nia im ce­chy „lo­kal­no­ści” wy­mu­sza roz­wa­że­nie tych kwe­stii przez dok­try­nę. Wy­ma­ga za­da­nia py­tań o kry­te­ria prze­są­dza­ją­ce o ich przy­po­rząd­ko­wa­niu do tej ka­te­go­rii in­sty­tu­cji. Tym­cza­sem za­gad­nie­nie ban­ków lo­kal­nych w pol­skiej li­te­ra­tu­rze praw­ni­czej pod­no­szo­ne jest sto­sun­ko­wo rzad­ko. Za­in­te­re­so­wa­nie tą te­ma­ty­ką w ostat­nich la­tach oży­wa­ło głów­nie w cza­sie de­bat nad moż­li­wo­ścią re­sty­tu­cji ban­ków ko­mu­nal­nych i w mo­men­tach in­ge­ren­cji pra­wo­daw­cy w struk­tu­ry spół­dziel­cze­go sek­to­ra ban­ko­we­go. Na­to­miast kwe­stia wy­od­ręb­nie­nia wy­zna­cza­nych praw­nie cech kon­sty­tu­tyw­nych ta­kich in­sty­tu­cji i stwo­rze­nia ca­ło­ścio­wej kon­cep­cji re­gu­la­cji sprzy­ja­ją­cych two­rze­niu i funk­cjo­no­wa­niu ban­ków lo­kal­nych nie była przed­mio­tem szer­sze­go dys­kur­su na­uko­we­go. Ro­dzi to prze­świad­cze­nie o ist­nie­ją­cej po­trze­bie teo­re­tycz­ne­go opra­co­wa­nia in­sty­tu­cji ban­ku lo­kal­ne­go w na­ukach praw­nych i ana­li­zy jego kon­struk­cji re­gu­la­cyj­nej. Prze­ko­na­nie to uza­sad­nia rów­nież fakt, że ter­min „bank lo­kal­ny” bez wąt­pie­nia na­le­ży do ję­zy­ka praw­ni­cze­go, choć nie praw­ne­go, a do­tych­cza­so­we pró­by opi­sa­nia tej ka­te­go­rii trud­no uznać za kom­plet­ne, wy­czer­pu­ją­ce czy za­do­wa­la­ją­ce. Brak w tek­stach pol­skie­go pra­wa okre­śle­nia „bank lo­kal­ny” pro­wa­dzi na­tu­ral­nie do po­wsta­nia dy­le­ma­tów me­to­do­lo­gicz­nych wy­ni­ka­ją­cych z nie­moż­no­ści jego ana­li­zy i in­ter­pre­ta­cji jako ter­mi­nu praw­ne­go. Nie­mniej moż­na przy­jąć, że iden­ty­fi­ko­wa­ny przez dok­try­nę pra­wa przy­miot tzw. „lo­kal­no­ści” czy lo­kal­ne­go cha­rak­te­ru na­ka­zu­je uznać, że musi on mieć opar­cie w kon­struk­cjach praw­nych. To wy­raź­ne „sko­do­wa­nie” do­gma­tycz­ne – czy ra­czej „do­gma­ty­zu­ją­ce” – nie za­my­ka bez­względ­nie pola wnio­sko­wań gra­ni­ca­mi pra­wa po­zy­tyw­ne­go. Mu­szą one wszak­że wy­zna­czać pod­sta­wę oraz ramy wnio­sko­wań praw­ni­czych i roz­wa­żań dok­try­ny pra­wa. Zwłasz­cza tam, gdzie przyj­mu­jąc ja­kąś for­mu­łę praw­nych cech ban­ku lo­kal­ne­go re­kon­stru­owa­nych z norm praw­nych, ro­dzą się pro­po­zy­cje for­mu­ło­wa­nia jego opi­so­wej i po­stu­lo­wa­nej po­sta­ci. Nie­wąt­pli­wie wska­za­ne czyn­ni­ki utrud­nia­ją wy­zna­cza­nie cech nor­ma­tyw­nych ban­ku lo­kal­ne­go i być może w pew­nym stop­niu uza­sad­nia­ją brak szer­szych opra­co­wań pro­ble­ma­ty­ki ban­ku lo­kal­ne­go.

Do pod­ję­cia po­głę­bio­nych sys­te­mo­wych roz­wa­żań nad ure­gu­lo­wa­niem in­sty­tu­cji ban­ku lo­kal­ne­go w Pol­sce, co nie mia­ło do­tych­czas miej­sca w żad­nej z mo­no­gra­fii praw­ni­czych, mo­ty­wu­je w związ­ku z tym za­rów­no po­win­ność na­uko­wa, jak i uka­za­ne wzglę­dy prag­ma­tycz­ne. Wspól­nie dają one asumpt do do­ko­na­nia ana­li­zy do­rob­ku dok­try­ny w celu iden­ty­fi­ka­cji kon­sty­tu­tyw­nych kom­po­nen­tów ban­ku lo­kal­ne­go w kon­cep­cji dok­try­nal­nej, jak i prze­pi­sów pra­wa dla re­kon­struk­cji jego kon­cep­cji nor­ma­tyw­nej w pol­skim po­rząd­ku praw­nym, cze­mu słu­ży sfor­mu­ło­wa­nie hi­po­tez i za­ło­żeń na­uko­wo-ba­daw­czych, któ­re pod­po­rząd­ko­wa­ne zo­sta­ły głów­ne­mu ce­lo­wi ni­niej­szej roz­pra­wy, ja­kim jest roz­wa­że­nie, po raz pierw­szy w li­te­ra­tu­rze przed­mio­tu, w spo­sób kom­plek­so­wy kon­struk­cji re­gu­la­cyj­nej ban­ku lo­kal­ne­go w pol­skim sys­te­mie praw­nym oraz jego kon­cep­cji nor­ma­tyw­nej. Dą­że­niem na­uko­wym w ni­niej­szej roz­pra­wie sta­je się za­tem re­kon­struk­cja norm kształ­tu­ją­cych swo­iste ce­chy, szcze­gól­ną or­ga­ni­za­cję czy spo­sób funk­cjo­no­wa­nia ban­ku lo­kal­ne­go (in­ny­mi sło­wy, iden­ty­fi­ka­cja jego kon­struk­cji re­gu­la­cyj­nej) oraz ca­ło­ścio­wa oce­na od­two­rzo­ne­go ze­spo­łu po­wią­za­nych ze sobą tre­ścio­wo norm z punk­tu wi­dze­nia kom­plet­no­ści oraz spój­no­ści przy­ję­tych roz­wią­zań praw­nych. Po­zwo­li to na do­ko­na­nie osą­du, czy w Pol­sce moż­na mó­wić o ist­nie­niu kon­cep­cji nor­ma­tyw­nej ban­ku lo­kal­ne­go. Czy po­dob­nie jak ma to miej­sce w nie­któ­rych pań­stwach Unii Eu­ro­pej­skiej⁸ pol­ski pra­wo­daw­ca two­rzy wła­ści­we roz­wią­za­nia praw­ne dla funk­cjo­no­wa­nia ban­ków lo­kal­nych?

W tym kon­tek­ście po­ja­wia­ją się pierw­sze kwe­stie pro­ble­ma­tycz­ne od­no­szą­ce się do za­sto­so­wa­nej ter­mi­no­lo­gii. Do­ty­czą one sto­so­wa­nia na grun­cie pro­wa­dzo­nych ba­dań po­ję­cia kon­struk­cji re­gu­la­cyj­nej za­miast nor­ma­tyw­nej. Nie­wąt­pli­wie fakt, że za­mie­rze­niem na­uko­wym bę­dzie od­two­rze­nie kon­struk­cji ban­ku lo­kal­ne­go okre­ślo­nej nor­ma­mi pra­wa, czy­ni da­le­ce za­sad­ne po­słu­że­nie się po­ję­ciem „kon­struk­cja nor­ma­tyw­na” jako naj­bar­dziej ade­kwat­nym. Jed­nak za­stą­pie­nie okre­śle­nia „nor­ma­tyw­na” sy­no­ni­micz­nym okre­śle­niem „re­gu­la­cyj­na” znaj­du­je swo­je głę­bo­kie uza­sad­nie­nie w uję­ciu pro­ble­ma­ty­ki i za­kre­sie pro­wa­dzo­nych ba­dań. Zwa­żyw­szy, że rów­no­le­gle do roz­wa­żań nad kon­struk­cją pro­wa­dzo­ne są re­flek­sje nad kon­cep­cją nor­ma­tyw­ną ban­ku lo­kal­ne­go, wska­za­ne sta­je się wy­raź­ne za­ak­cen­to­wa­nie, tak­że po­przez od­po­wied­ni do­bór apa­ra­tu po­ję­cio­we­go, do­ko­na­ne­go roz­róż­nie­nia mię­dzy od­czy­ty­wa­ną z norm pra­wa kon­cep­cją a kon­struk­cją. Skła­nia to do po­szu­ki­wa­nia wła­ści­we­go od­po­wied­ni­ka dla okre­śle­nia „nor­ma­tyw­ny”. Wy­da­je się, że stać się nim może przy­miot­nik „re­gu­la­cyj­ny”, któ­ry po­dob­nie jak „nor­ma­tyw­ny”, wią­za­ny jest zna­cze­nio­wo z uj­mo­wa­niem w nor­my praw­ne. Sta­ra­jąc się za­tem za­pew­nić peł­ną po­praw­ność ter­mi­no­lo­gicz­ną, a jed­no­cze­śnie trans­pa­rent­ność do­ko­ny­wa­nych ana­liz i pro­wa­dzo­nych ba­dań, osta­tecz­nie przy­ję­to, że w ni­niej­szej roz­pra­wie sto­so­wa­ne będą po­ję­cia „kon­struk­cja re­gu­la­cyj­na” oraz „kon­cep­cja nor­ma­tyw­na”.

Sku­pia­jąc uwa­gę już bez­po­śred­nio na za­gad­nie­niu ban­ku lo­kal­ne­go i sfor­mu­ło­wa­niu pro­ble­mów ba­daw­czych, stwier­dzić trze­ba, że obec­nie w Pol­sce ban­ki lo­kal­ne ko­ja­rzo­ne są z funk­cjo­nu­ją­cy­mi na kra­jo­wym ryn­ku fi­nan­so­wym ban­ka­mi spół­dziel­czy­mi. Po­wsta­je w związ­ku z tym z jed­nej stro­ny py­ta­nie, czy obo­wią­zu­ją­ce ak­tu­al­nie ramy praw­ne unie­moż­li­wia­ją two­rze­nie ban­ków lo­kal­nych opar­tych o inną for­mę or­ga­ni­za­cyj­no-praw­ną, z dru­giej zaś, na ile ban­ki spół­dziel­cze są ban­ka­mi lo­kal­ny­mi i czy jako ta­kie wła­śnie kształ­tu­ją je obec­ne re­gu­la­cje praw­ne. Jed­no­cze­śnie wnik­nię­cie w pro­ble­ma­ty­kę wy­zna­cza­ną te­ma­tem pra­cy po­zwa­la na do­strze­że­nie, że okre­śle­nie „bank lo­kal­ny” i kon­cep­cje dok­try­nal­ne ban­ku lo­kal­ne­go wła­ści­we są nie tyl­ko pol­skiej li­te­ra­tu­rze przed­mio­tu, ale mają wy­miar swo­iście uni­wer­sal­ny. Ter­min „bank lo­kal­ny” sto­so­wa­ny jest przy tym za­zwy­czaj dla okre­śle­nia pew­ne­go typu ban­ków⁹ funk­cjo­nu­ją­cych w róż­nych pań­stwach. Po­ja­wia się on w na­uko­wych opra­co­wa­niach teo­re­tycz­nych au­to­rów z wie­lu kra­jów¹⁰. In­sty­tu­cja ta pod­da­wa­na jest ana­li­zie w aspek­cie mię­dzy­na­ro­do­wym¹¹, a tak­że w róż­ne­go ro­dza­ju ra­por­tach i pro­gra­mach¹². Moż­na po­wie­dzieć, że ter­min „bank lo­kal­ny” słu­ży opi­sa­niu pew­nej ka­te­go­rii in­sty­tu­cji fi­nan­so­wych dzia­ła­ją­cych na kra­jo­wym ryn­ku, a jed­no­cze­śnie wy­stę­pu­ją­cych w ska­li glo­bal­nej. W wie­lu pań­stwach pod­mio­ty opi­sy­wa­ne ter­mi­nem „bank lo­kal­ny” są sta­łym ele­men­tem sek­to­ra ban­ko­we­go. Pod­kre­ślić przy tym na­le­ży, że w nie­któ­rych z nich okre­śle­nie to ma zde­cy­do­wa­nie wy­miar nor­ma­tyw­ny. Prze­pi­sy sta­tu­ują in­sty­tu­cje okre­śla­ne tym mia­nem expres­sis ver­bis¹³. Istot­ny jest rów­nież fakt, że trak­to­wa­nie da­ne­go ban­ku jako lo­kal­ne­go za­le­ży od wie­lu czyn­ni­ków spo­łecz­nych, eko­no­micz­nych, a i w znacz­nej mie­rze od jego funk­cjo­no­wa­nia w prze­strze­ni te­ry­to­rial­nej. Otwie­ra to ob­szar re­flek­sji nad moż­li­wą ty­po­lo­gią ka­te­go­rii (po­jęć) in­sty­tu­cji pra­wa ban­ko­we­go oraz uzna­nie, że bank lo­kal­ny za­li­cza­ny musi być do ka­te­go­rii (po­jęć) in­sty­tu­cji „po­nad­kra­jo­wych”. Ta kon­sta­ta­cja na­ka­zu­je do­ko­ny­wa­nie sze­ro­kich ba­dań praw­no­po­rów­naw­czych – a przy­najm­niej zde­cy­do­wa­nie uwzględ­nia­ją­cych kon­tekst kom­pa­ra­ty­stycz­ny. Po dru­gie, wy­mu­sza re­flek­sję, czy usta­la­jąc gra­ni­ce po­ję­cio­we (okre­śle­nie praw­ne) ban­ku lo­kal­ne­go w kon­kret­nym sys­te­mie praw­nym, na­le­ży to czy­nić w ode­rwa­niu od in­nych sys­te­mów i obo­wią­zu­ją­cych w nich re­gu­la­cji. Dla wszech­stron­nej ana­li­zy pro­ble­ma­ty­ki po­ru­sza­nej w roz­pra­wie nie­zbęd­ne jest do­ko­na­nie sze­ro­kich ba­dań mię­dzy­sys­te­mo­wych, zwłasz­cza tam, gdzie pro­po­no­wa­ne będą wła­sne kon­cep­cje i pro­po­zy­cje ure­gu­lo­wa­nia po­zy­cji praw­nej ban­ku lo­kal­ne­go w pol­skim pra­wie.

Już tych kil­ka po­czy­nio­nych uwag po­zwa­la nie tyl­ko za­ry­so­wać ob­szar ba­daw­czy sze­rzej niż je­dy­nie re­gu­la­cje kra­jo­we, ale rów­nież sfor­mu­ło­wać hi­po­te­zę, że moż­li­we jest wy­zna­cze­nie wspól­ne­go dla wszyst­kich państw, po­nadna­ro­do­we­go zna­cze­nia po­ję­cia „bank lo­kal­ny”. Wska­zu­jąc jego ce­chy szcze­gól­ne, trze­ba czy­nić to za­wsze przez pry­zmat funk­cjo­no­wa­nia kon­kret­nych jego po­sta­ci dzia­ła­ją­cych na ryn­kach kra­jo­wych, gdyż to kra­jo­we re­gu­la­cje (w znacz­nym stop­niu, jak nie wy­łącz­nie) wła­ści­we da­ne­mu re­gio­no­wi, pań­stwu, oprócz czyn­ni­ków po­za­nor­ma­tyw­nych, kształ­tu­ją i osta­tecz­nie prze­są­dza­ją o moż­li­wo­ści za­ist­nie­nia i funk­cjo­no­wa­nia ban­ków lo­kal­nych. Ta­kie uję­cie i sze­ro­kie ba­da­nia mię­dzy­sys­te­mo­we nie były do­tych­czas po­dej­mo­wa­ne w li­te­ra­tu­rze przed­mio­tu.

Prze­pro­wa­dze­niu po­głę­bio­nej re­flek­sji na­uko­wej nad nor­ma­tyw­ną kon­cep­cją ban­ku lo­kal­ne­go w pol­skim sys­te­mie praw­nym słu­ży sfor­mu­ło­wa­nie dal­szych, bar­dziej szcze­gó­ło­wych py­tań pro­ble­mo­wych: jaka jest ak­tu­al­na treść nor­ma­tyw­na po­ję­cia „bank lo­kal­ny” w pol­skim po­rząd­ku praw­nym, czy moż­na wska­zać pod­sta­wę praw­ną (nor­mę ogól­ną) uza­sad­nia­ją­cą two­rze­nie szcze­gól­nych re­gu­la­cji de­dy­ko­wa­nych ban­kom lo­kal­nym, ja­kie są unij­ne i pol­skie (kra­jo­we) ramy praw­ne wy­zna­cza­ją­ce za­kres i za­sa­dy dzia­łal­no­ści ban­ków lo­kal­nych, gdzie są gra­ni­ce swo­bo­dy le­gi­sla­cyj­nej pra­wo­daw­cy pol­skie­go, po­strze­ga­ne nie tyl­ko po­przez pry­zmat ogól­nych re­guł do­ty­czą­cych po­praw­nej le­gi­sla­cji (pań­stwa praw­ne­go) etc., ale w spe­cy­ficz­nej ma­te­rii pra­wa ban­ko­we­go i ad­mi­ni­stra­cyj­ne­go od­no­szą­ce się do ban­ków lo­kal­nych, ja­kie­go typu ban­ki lo­kal­ne mogą po­dej­mo­wać i pro­wa­dzić dzia­łal­ność w Pol­sce?

Po­wyż­sze py­ta­nia, sta­ły się pod­sta­wą dla stwo­rze­nia głów­nej hi­po­te­zy ba­daw­czej, sta­no­wią­cej za­sad­ni­czy przed­miot roz­wa­żań w ni­niej­szej dy­ser­ta­cji. Na ba­zie wstęp­nych usta­leń uzna­no, że jak­kol­wiek prze­pi­sy Kon­sty­tu­cji RP oraz pra­wa unij­ne­go dają pod­sta­wę do kre­owa­nia roz­wią­zań praw­nych po­zwa­la­ją­cych na two­rze­nie oraz funk­cjo­no­wa­nie ban­ków lo­kal­nych, to w Pol­sce re­gu­la­cje bez­po­śred­nio do­ty­czą­ce tego typu in­sty­tu­cji mają cha­rak­ter frag­men­ta­rycz­ny. Przy­ję­to, że pra­wo­daw­ca pol­ski stop­nio­wo do­ko­nu­je zmian le­gi­sla­cyj­nych spra­wia­ją­cych, że tra­cą za­ko­rze­nie­nie nor­ma­tyw­ne te ce­chy, któ­re spra­wia­ły, że okre­ślo­ne ban­ki po­strze­ga­ne były jako lo­kal­ne. Mimo to nie ule­ga wąt­pli­wo­ści, że obo­wią­zu­ją­ce prze­pi­sy po­zwa­la­ją na pro­wa­dze­nie dzia­łal­no­ści ban­ko­wej na nie­wiel­kim ob­sza­rze i o róż­nym pro­fi­lu spo­łecz­ne­go ukie­run­ko­wa­nia, w tym tak­że o ukie­run­ko­wa­niu lo­kal­nym (lo­kal­nej orien­ta­cji).

Dla udzie­le­nia od­po­wie­dzi na przed­sta­wio­ne py­ta­nia oraz dą­żąc do we­ry­fi­ka­cji tak sfor­mu­ło­wa­nych hi­po­tez, za po­trzeb­ne i za­sad­ne uzna­no sze­ro­kie uję­cie pra­cy ma­ją­ce roz­pa­try­wać za­gad­nie­nie ban­ku lo­kal­ne­go nie tyl­ko w od­nie­sie­niu do ist­nie­ją­cych re­gu­la­cji do­ty­czą­cych ban­ków spół­dziel­czych (uzna­wa­nych w li­te­ra­tu­rze za lo­kal­ne), a to ze wzglę­du na ich cząst­ko­wy cha­rak­ter z punk­tu wi­dze­nia pod­sta­wo­wej ka­te­go­rii, tj. lo­kal­no­ści, ale znacz­nie sze­rzej. Ana­li­zą praw­ną ob­ję­to w związ­ku z tym nie tyl­ko unor­mo­wa­nia dzia­łal­no­ści ban­ków spół­dziel­czych, ale pod­ję­to kom­plek­so­we ba­da­nia, po­szu­ku­jąc tak­że in­nych roz­wią­zań le­gi­sla­cyj­nych da­ją­cych pod­sta­wy funk­cjo­no­wa­nia ban­ków lo­kal­nych. Sta­wia­jąc py­ta­nia o re­la­cje w prze­strze­ni nor­ma­tyw­nej i funk­cjo­nal­nej mię­dzy dzia­łal­no­ścią ban­ko­wą a jej lo­kal­nym cha­rak­te­rem, przy­ję­to, jako ko­lej­ną hi­po­te­zę, że nie tyle for­ma or­ga­ni­za­cyj­no-praw­na prze­są­dzać bę­dzie o kwa­li­fi­ka­cji da­ne­go ban­ku jako lo­kal­ne­go, ale pew­ne „ma­te­rial­ne” wła­ści­wo­ści ban­ków. Już tyl­ko to twier­dze­nie czy­ni umo­ty­wo­wa­nym po­sze­rze­nie ana­liz i nie­ogra­ni­cze­nie ich wy­łącz­nie do ban­ków spół­dziel­czych. In­te­re­su­ją­ce i za­sad­ne sta­je się do­dat­ko­wo prze­ana­li­zo­wa­nie obec­nie obo­wią­zu­ją­cych pol­skich prze­pi­sów pod ką­tem moż­li­wo­ści two­rze­nia ban­ków lo­kal­nych rów­nież w in­nych do­zwo­lo­nych pra­wem for­mach or­ga­ni­za­cyj­no-praw­nych, co nie było do­tych­czas przed­mio­tem roz­wa­żań pol­skiej dok­try­ny. Za­uwa­żyć jed­no­cze­śnie trze­ba i to, że spo­sób or­ga­ni­za­cji, cele i funk­cje pod­mio­tów pro­wa­dzą­cych dzia­łal­ność go­spo­dar­czą, a więc tak­że i ban­ków, de­ter­mi­nu­je rów­nież pod­miot wła­ści­ciel­ski, w tym zna­cze­niu, że w przy­pad­ku pod­mio­tów pu­blicz­nych ko­niecz­ne jest uwzględ­nie­nie tego szcze­gól­ne­go sta­tu­su wła­ści­cie­li i nie­co in­ne­go po­dej­ścia re­gu­la­cyj­ne­go, co skła­nia do ich od­ręb­nej ka­te­go­ry­za­cji. Wpraw­dzie w Pol­sce nie ma dziś ban­ków okre­śla­nych mia­nem ko­mu­nal­nych, jed­nak moż­li­we i nie­odzow­ne jest prze­ana­li­zo­wa­nie roz­wią­zań praw­nych pod ką­tem moż­li­wo­ści or­ga­ni­zo­wa­nia lo­kal­nych ban­ków ko­mu­nal­nych w Pol­sce. Do­strze­ga­jąc róż­no­rod­ność za­dań pu­blicz­nych współ­cze­snych sa­mo­rzą­dów lo­kal­nych z po­wo­dze­niem re­ali­zo­wa­nych w wie­lu pań­stwach Eu­ro­py przy współ­udzia­le ko­mu­nal­nych in­sty­tu­cji kre­dy­to­wych (m.in. w Niem­czech, Au­strii), w tym urze­czy­wist­nia­nie roz­wo­ju re­gio­nal­ne­go, któ­re tak­że w Pol­sce na­le­ży trak­to­wać jako usta­wo­we za­da­nie pu­blicz­ne¹⁴, nie moż­na nie pod­jąć się po­szu­ki­wa­nia od­po­wie­dzi na py­ta­nie, czy na na­szym ro­dzi­mym ryn­ku wła­dze lo­kal­ne mo­gły­by być w po­dob­ny spo­sób wspie­ra­ne przez pol­skie lo­kal­ne ban­ki ko­mu­nal­ne.

Te sze­ro­kie roz­wa­ża­nia im­pli­ku­je kon­sta­ta­cja, że za­kła­dać trze­ba, iż ka­te­go­ria ban­ków lo­kal­nych nie jest jed­no­li­ta. Skła­nia to do do­ko­na­nia pew­nej kla­sy­fi­ka­cji ban­ków lo­kal­nych w celu prze­pro­wa­dze­nia kom­plek­so­wych roz­wa­żań nad za­gad­nie­niem ban­ku lo­kal­ne­go i prze­są­dze­nia, czy po­sta­wio­ne hi­po­te­zy i przy­ję­te za­ło­że­nia znaj­du­ją po­twier­dze­nie w świe­tle ana­liz praw­nych. Jako kry­te­rium do­ko­na­ne­go po­dzia­łu przy­ję­to sta­tus oso­by/osób wła­ści­cie­la/wła­ści­cie­li, uzna­jąc, że iden­ty­fi­ko­wać moż­na dwo­ja­kie­go typu ban­ki lo­kal­ne (któ­re ukształ­to­wa­ły się w wie­lu z państw eu­ro­pej­skich, a tak­że były swe­go cza­su ele­men­tem pol­skie­go sys­te­mu ban­ko­we­go, za­nim na sku­tek prze­mian ustro­jo­wych nie zo­sta­ły one zli­kwi­do­wa­ne lub ich dzia­łal­ność nie ule­gła zna­czą­cej de­for­ma­cji): ban­ki sa­mo­rzą­dów lo­kal­nych (lo­kal­ne ban­ki ko­mu­nal­ne) oraz ban­ki spo­łecz­no­ści lo­kal­nych (in­sty­tu­cje bę­dą­ce wła­sno­ścią człon­ków spo­łecz­no­ści lo­kal­nych). Nie ma wąt­pli­wo­ści, że obie ka­te­go­rie ban­ków lo­kal­nych wy­ma­ga­ją od­ręb­nej ana­li­zy, gdyż po­zwo­li to od­po­wie­dzieć na py­ta­nie, czy ist­nie­ją prze­pi­sy pra­wa, któ­re co naj­mniej umoż­li­wia­ją two­rze­nie i funk­cjo­no­wa­nie każ­dej z ka­te­go­rii. Na­stęp­nie zaś, w przy­pad­ku po­zy­tyw­nej we­ry­fi­ka­cji, usta­lić za­kres dzia­ła­nia, spo­sób or­ga­ni­za­cji, ale, co szcze­gól­nie istot­ne, okre­ślić te ce­chy, któ­re trak­to­wać na­le­ży jako „iden­ty­fi­ka­to­ry” „ma­te­rial­nej” wła­ści­wo­ści ban­ków lo­kal­nych. W płasz­czyź­nie me­to­do­lo­gicz­nej nie­odzow­na bę­dzie pró­ba wy­od­ręb­nie­nia norm (grup prze­pi­sów) uwzględ­nia­ją­cych spe­cy­fi­kę ban­ków lo­kal­nych (ban­ków ko­mu­nal­nych i ban­ków spo­łecz­no­ści lo­kal­nych). Wska­za­ne bę­dzie tak­że za­pro­po­no­wa­nie pew­nych pa­ra­me­trów nor­ma­tyw­nych, co nie było do­tych­czas przed­mio­tem ba­dań dok­try­ny pra­wa, i tre­ści dok­try­nal­nej kon­cep­cji ban­ku lo­kal­ne­go, mo­gą­cej być przed­mio­tem dal­szej dys­pu­ty na­uko­wej.

Ko­niecz­ność ty­pi­za­cji i wy­od­ręb­nie­nia lo­kal­ne­go ban­ku ko­mu­nal­ne­go oraz ban­ku spo­łecz­no­ści lo­kal­nych, jaką do­strze­żo­no na grun­cie pro­wa­dzo­nych ba­dań, spra­wia, że nie­zbęd­nym ele­men­tem ana­li­zy nor­ma­tyw­nej bę­dzie uści­śle­nie zna­cze­nia pro­po­no­wa­nych ter­mi­nów. In­ter­dy­scy­pli­nar­ne łą­cze­nia ter­mi­no­lo­gicz­ne, w tym w szcze­gól­no­ści spo­je­nie po­jęć z za­kre­su pra­wa sa­mo­rzą­do­we­go oraz ban­ko­we­go, sta­ją się rów­nież jed­nym z za­mie­rzeń re­ali­zo­wa­nych w ni­niej­szej mo­no­gra­fii, a słu­żą­cych za­pew­nie­niu ko­he­ren­cji i trans­pa­rent­no­ści pro­wa­dzo­nych roz­wa­żań w płasz­czyź­nie ter­mi­no­lo­gicz­nej i po­ję­cio­wej.

Tak uję­te za­ło­że­nia, pro­ble­my i cele ba­daw­cze de­ter­mi­nu­ją za­kres i kon­struk­cję ni­niej­szej mo­no­gra­fii. Usta­le­nia do­ko­ny­wa­ne w pierw­szej czę­ści pra­cy – w znacz­nej mie­rze ter­mi­no­lo­gicz­ne oraz uka­zu­ją­ce bank lo­kal­ny w per­spek­ty­wie nor­ma­tyw­no-hi­sto­rycz­nej i po­glą­dach dok­try­ny – słu­żą jako punkt wyj­ścia do dal­szej ana­li­zy praw­nej in­sty­tu­cji ban­ku lo­kal­ne­go. Na­stęp­nie, z uwa­gi na obec­ną spe­cy­fi­kę struk­tu­ry źró­deł re­gu­la­cji praw­nych oraz ist­nie­nie współ­za­leż­no­ści mię­dzy pra­wem unij­nym a sys­te­ma­mi państw człon­kow­skich, ko­niecz­ne jest od­wo­ła­nie się do unor­mo­wań dzia­łal­no­ści ban­ku na szcze­blu UE. Cho­dzi tu zwłasz­cza o roz­strzy­gnię­cie na grun­cie pra­wa unij­ne­go o za­kre­sie moż­li­wo­ści two­rze­nia róż­nych struk­tur in­sty­tu­cji kre­dy­to­wych oraz gra­nic swo­bo­dy w tej ma­te­rii ze wzglę­du na funk­cję tych in­sty­tu­cji (np. dzia­ła­nia w ogól­nym in­te­re­sie eko­no­micz­nym/go­spo­dar­czym), prze­pi­sów o kon­ku­ren­cji czy po­mo­cy pu­blicz­nej, któ­ry to pro­blem na­bie­ra szcze­gól­nej wagi w od­nie­sie­niu do lo­kal­nych ban­ków ko­mu­nal­nych, a tak­że roz­wią­zań obo­wią­zu­ją­cych na jed­no­li­tym ryn­ku fi­nan­so­wym w od­nie­sie­niu do lo­kal­nych in­sty­tu­cji kre­dy­to­wych. Prze­są­dze­nie, na ile pra­wo unij­ne wy­łą­cza sto­so­wa­nie źró­deł kra­jo­wych w ana­li­zo­wa­nej pro­ble­ma­ty­ce ban­ku lo­kal­ne­go oraz jaki jest mar­gi­nes swo­bo­dy le­gi­sla­cyj­nej pra­wo­daw­cy kra­jo­we­go, ma za­sad­ni­cze zna­cze­nie dla uzna­nia, czy uza­sad­nio­ne jest ocze­ki­wa­nie, że w pol­skim po­rząd­ku praw­nym moż­na w ogó­le po­szu­ki­wać norm od­no­szą­cych się do tego typu ban­ku. Twier­dzą­ca od­po­wiedź wy­zna­czy dal­szy kie­ru­nek ba­daw­czy. Uzna­no, że w ta­kim przy­pad­ku re­flek­sji nad pra­wem unij­nym to­wa­rzy­szyć bę­dzie i inna, wiel­ce istot­na z punk­tu wi­dze­nia pod­ję­tej te­ma­ty­ki ba­daw­czej, a wią­żą­ca się z py­ta­niem o to, jak pra­wo sta­no­wio­ne na szcze­blu UE wpły­nę­ło na sys­tem ban­ko­wo­ści lo­kal­nej w UE. Waż­ne wy­da­je się bo­wiem zba­da­nie, czy idea ban­ku lo­kal­ne­go ma współ­cze­śnie swo­je od­zwier­cie­dle­nie w kon­struk­cji sys­te­mów ban­ko­wych po­szcze­gól­nych państw człon­kow­skich, na czym po­le­ga spe­cy­fi­ka lo­kal­nych in­sty­tu­cji kre­dy­to­wych, któ­re z cech kon­sty­tu­tyw­nych, kar­dy­nal­nych ban­ku lo­kal­ne­go pod­da­ne zo­sta­ły re­gu­la­cji praw­nej.

Stu­dium nad nor­ma­tyw­ną kon­cep­cją ban­ku lo­kal­ne­go w pol­skim sys­te­mie praw­nym wy­ma­ga na­stęp­nie roz­strzy­gnię­cia od­no­śnie do umo­co­wa­nia praw­ne­go dla dzia­ła­nia tego typu in­sty­tu­cji w pol­skich prze­pi­sach. Wska­za­ne jest za­da­nie py­ta­nia, na ile prze­pi­sy pol­skie­go pra­wa do­pusz­cza­ją ak­tyw­ność tego ro­dza­ju pod­mio­tów na ryn­ku fi­nan­so­wym, ale tak­że czy ist­nie­ją od­po­wied­nie ramy praw­ne dla ich two­rze­nia i funk­cjo­no­wa­nia. Z punk­tu wi­dze­nia pra­wa kra­jo­we­go in­te­re­su­ją­ca jest za­tem ana­li­za re­gu­la­cji praw­nych, któ­re moż­na od­no­sić do in­sty­tu­cji ban­ku lo­kal­ne­go, w tym za­rów­no tych uję­tych w usta­wie za­sad­ni­czej mię­dzy in­ny­mi po­przez pry­zmat kon­cep­cji spo­łecz­nej go­spo­dar­ki ryn­ko­wej, za­sad so­li­dar­no­ści i spra­wie­dli­wo­ści spo­łecz­nej, spo­łe­czeń­stwa oby­wa­tel­skie­go, sub­sy­diar­no­ści, de­cen­tra­li­za­cji i ich urze­czy­wist­nie­nia w sys­te­mie ban­ko­wym, jak i ak­tach niż­sze­go rzę­du, okre­śla­ją­cych za­kres in­ge­ren­cji pra­wo­daw­cy w swo­bo­dę po­dej­mo­wa­nia i pro­wa­dze­nia dzia­łal­no­ści ban­ko­wej oraz spo­sób or­ga­ni­za­cji sys­te­mu ban­ko­we­go.

W ko­lej­nych czę­ściach pra­cy skon­cen­tro­wa­no się na pre­zen­ta­cji ty­pów ban­ków lo­kal­nych, roz­wa­ża­jąc od­ręb­nie dla każ­de­go z nich ist­nie­ją­ce roz­wią­za­nia praw­ne przede wszyst­kim od­no­szą­ce się do for­my or­ga­ni­za­cyj­no-praw­nej, nor­ma­tyw­ne­go okre­śle­nia ce­lów dzia­łal­no­ści i za­dań ban­ków lo­kal­nych, do­ko­nu­jąc jed­no­cze­śnie oce­ny prze­pi­sów jako czyn­ni­ków sprzy­ja­ją­cych funk­cjo­no­wa­niu ban­ków lo­kal­nych bądź ha­mu­ją­cych ich po­wsta­wa­nie oraz roz­wój. Wią­że się to nie tyl­ko z ko­niecz­no­ścią iden­ty­fi­ka­cji norm roz­strzy­ga­ją­cych o kształ­cie kon­struk­cji re­gu­la­cyj­nej ban­ku lo­kal­ne­go w pol­skim po­rząd­ku praw­nym, pod­da­nia pew­nej oce­nie ich me­ry­to­rycz­nej traf­no­ści, ale tak­że ze wska­za­niem ob­sza­rów nie­nor­mo­wa­nych przez pra­wo­daw­cę. Brak re­gu­la­cji nie po­zo­sta­je bo­wiem bez wpły­wu na efek­tyw­ne od­dzia­ły­wa­nie na ży­cie spo­łecz­ne, a to na­ka­zu­je i czy­ni uza­sad­nio­nym iden­ty­fi­ko­wa­nie ta­kich ob­sza­rów oraz sta­wia­nie py­tań o po­trze­bę in­ge­ren­cji pra­wo­daw­czej dla za­pew­nie­nia spój­no­ści roz­wią­zań i efek­tyw­no­ści pra­wa.

Fakt pew­nej ułom­no­ści pol­skich prze­pi­sów praw­nych, prze­ja­wia­ją­cy się w tym, że kwe­stie ban­ków lo­kal­nych re­gu­lo­wa­ne są w spo­sób nie­zwy­kle ru­dy­men­tar­ny, z jed­nej stro­ny, wy­ma­ga do­ko­ny­wa­nia wie­lo­płasz­czy­zno­wej ana­li­zy obo­wią­zu­ją­cych prze­pi­sów, a z dru­giej, de­ter­mi­nu­je przy­ję­cie okre­ślo­nych me­tod ba­daw­czych. Na ich wy­bór wpływ mia­ły czyn­ni­ki su­biek­tyw­ne, ta­kie jak choć­by chęć moż­li­wie wy­czer­pu­ją­ce­go scha­rak­te­ry­zo­wa­nia in­sty­tu­cji ban­ku lo­kal­ne­go na tle po­glą­dów dok­try­ny w pew­nej per­spek­ty­wie cza­so­wej, ale i obiek­tyw­ne, wy­ni­ka­ją­ce ze sta­wia­nych ba­da­niom na­uko­wym wy­mo­gów pra­wi­dło­wej me­to­do­lo­gicz­nie we­ry­fi­ka­cji przy­ję­tych hi­po­tez. Uzna­no, że ocze­ki­wa­nia te speł­nią po­łą­czo­ne me­to­dy ba­daw­cze: hi­sto­rycz­na, do­gma­tycz­na oraz kom­pa­ra­ty­stycz­na. W za­ło­że­niu ma to po­zwo­lić w spo­sób moż­li­wie naj­peł­niej­szy na re­ali­za­cję celu ni­niej­szej pra­cy, roz­strzy­gnię­cie sfor­mu­ło­wa­nych pro­ble­mów ba­daw­czych i do­ko­na­nie we­ry­fi­ka­cji po­sta­wio­nych w ni­niej­szej dy­ser­ta­cji hi­po­tez.

W pra­cy uwzględ­nio­no stan praw­ny na dzień 30 wrze­śnia 2013 r.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: