Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Futro z czcigodnej padliny… Volksstück od Nestroya do Fassbindera - ebook

Rok wydania:
2016
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Futro z czcigodnej padliny… Volksstück od Nestroya do Fassbindera - ebook

W publikacji autorka podejmuje temat rozwoju gatunku Volksstück ze szczególnym uwzględnieniem jej współczesnych kontynuacji w dramaturgii niemieckojęzycznej XX w. Nacisk kładzie przy tym zwłaszcza na refleksję dotyczącą XX-wiecznej odmiany gatunku - na realistyczny, zaangażowany dramat będący narzędziem społecznej krytyki. Jednocześnie Czytelnik ma szansę zapoznać się ze znaną, dotąd w Polsce jedynie w zarysie, historią XIX-wiecznej Volksstück i Volkstheater, które stanowią podłoże dla każdej późniejszej próby odniesienia do konwencji tego gatunku.

Dla niemieckojęzycznej literatury i teatru Volksstück (dosł. sztuka ludowa) to zdecydowanie więcej niż jedynie forma literacka, czy tradycja teatralna, to niemalże pewien sposób myślenia i egzystowania w sieci społecznych relacji. Ten niezwykle elastyczny gatunek, którego trwanie opiera się na szeroko pojętych „transfuzjach” zachodzących między teatrem a społeczeństwem, odzwierciedla złożoną sieć kulturowych powiązań i zależności. Innymi słowy, Volksstück to swego rodzaju fenomen kulturowy, stąd opisywanie jej jedynie z perspektywy stricte literaturoznawczej, bez uwzględniania szerszego kontekstu społecznego, politycznego, a nawet ekonomicznego, jest niemożliwe.

 

Ze Wstępu

Spis treści

Wstęp            7

I. VOLKSSTÜCK JAKO GATUNEK LITERACKI      11

1. Volksstück, czyli suma sprzeczności. Wprowadzenie do problematyki gatunku 11

1.1. Vox populi, vox dei. W poszukiwaniu ludu – w poszukiwaniu Volksstück            13

1.2. Przyjemne czy pożyteczne? Filozofii antynomii ciąg dalszy          21

2. Historyczny mélange 24

2.1. Hanswurst Super Star – bohater gotowy na wszystko        34

2.2. Niepojęte czary        39

2.3. Świat Nestroyem pisany      46

3. Sinusoida upadku i odnowy. Stań badań            57

3.1. Anzengruber vs operetka     58

3.2. Nad Izarą i Sprewą  65

3.3. Volksstück – sługa wielu panów     67

3.4. Brakujące ogniwo    71

3.5. Never ending story? 73

II. KRYTYCZNA VOLKSSTÜCK. PRÓBY ODNOWY GATUNKU W PIERWSZEJ POŁOWIE XX WIEKU     81

1. Tempo i przyjemność – wspaniałe straszne lata 20. 81

2. Krytyczne przedtakty. Pionierzy czy uzurpatorzy krytycznej Volksstück? 94

3. „Moją ojczyzną jest lud!” Ödön von Horváth – świadek koronny swoich czasów        105

3.1. (Anty-)Volksstück   109

3.1.1. Horváth Nestroyem podszyty(?). Dyskusje z tradycją        115

3.1.2. Bohater bez właściwości. Produkt – przedmiot – towar      118

3.1.3. Copy & past. Podmioty żargonem mówione           120

3.2. Zrób to sam – rozpoznaj sam siebie! Publiczność i katharsis 124

3.3. „Literacka radiologia”. (Anty-)Volksstück jako dramat społeczno-politycznej denuncjacji          126

3.3.1. Państwo – organ ścigania, fabryka ideologii           129

3.3.2. Filozofia inflacji      137

3.3.3. Opowieści z bestiarium, czyli drobnomieszczański kanibalizm      148

3.4. Śmieszne tragedie    157

4. Brechta dialektyka pana i niewolnika. Volksstück jako realistyczna sztuka dla ludu    162

4.1. Spostrzeżenia o Volksstück – recepty odnowiciela czy mikstury znachora? 164

4.2. (Nie)ideologiczna, (nie)polityczna komedia marksisty Brechta      171

4.2.1. „Kto kogo?” Heglowsko-leninowskie spartakiady pana i sługi       172

4.2.2. Sztuka dydaktyczna a burżuazyjna komedia dla ludu        179

III. NOWA VOLKSSTÜCK. DRAMAT PROWOKACJI DRUGIEJ POŁOWY XX WIEKU       185

1. „Sztuka jest martwa, nie zjadajcie tego trupa!” Rewolucyjne mariaże Volksstück        185

1.1. Volksstück – „…gatunek sam dla siebie”? 192

2. Replay team – wszystkie bękarty Fleißer i Horvátha      202

2.1. Widz – wolny strzelec z rogami. Martina Sperra polowania na jelenia 204

2.2. Rainer Werner Fassbinder – pesymistyczne kolaże, czyli trening dla intelektualisty         213

2.3. Franz Xaver Kroetz i Volksstück z bożej łaski? 222

3. Nibylandia-Austria. Teatr szoku na „Wyspie Błogosławionych”           234

3.1. Groteska-makabreska. Wolfgang Bauer i ludowy teatr okrucieństwa 238

3.2. Peter Turrini – teatr w centrum społeczeństwa        247

3.2.1. Austriackie ekshumacje       256

3.2.1.1. Szlachetne szlachtowanie w sto osiemdziesiąt uderzeń na minutę 259

3.2.1.2. (Nie)produktywne szczury   267

3.2.2. Normalne katastrofy            275

3.3. Felix Mitterer – „grający do kotleta”? 278

3.4. Werner Schwab i topienie ludu w chlewie  289

4. Telewizja – nowy teatr dla ludu? 299

Zakończenie  307

Zusammenfassung    319

Bibliografia   321

Nota bibliograficzna  339

 

Indeks osobowy        341

Kategoria: Kino i Teatr
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8088-316-1
Rozmiar pliku: 6,8 MB

BESTSELLERY

Kategorie: