Gladiatorzy. Krew i igrzyska - ebook
Gladiatorzy. Krew i igrzyska - ebook
Gladiatorzy to jedne z najlepiej zapamiętanych i najbardziej rozpoznawalnych postaci starożytnego Rzymu. Choć ich życie było krótkie i pełne okrucieństwa, często podziwiano ich za odwagę, wytrzymałość i gotowość do poświęcenia życia. Byli gwiazdorami swoich czasów. Jak walczyli? Jak zmieniały się ich uzbrojenie i techniki walki? Kim byli? Ta książka obala mit i w interesujący sposób przybliża historię gladiatorów. Przedstawiono w niej różne rodzaje walki i dobieranie wojowników w pary tak, aby ich atuty i słabości odpowiednio się równoważyły. Autor zdaje raport z najnowszego stanu wiedzy o gladiatorach i wyjaśnia, skąd czerpiemy o nich informacje – z zabytków starożytności, źródeł historycznych, ówczesnych malowideł ściennych i przede wszystkim ze znalezisk archeologicznych w barakach gladiatorów odkrytych w Pompejach.
Mike C. Bishop – pisarz i archeolog specjalizujący się w badaniach nad rzymską armią. Autor licznych publikacji, w tym cenioną i popularną książkę Roman Military Equipment (2006). Jest wydawcą „Journal of Roman Military Equipment Studies”.
Spis treści
KALENDARIUM
SŁOWNICZEK
ROZDZIAŁ 1. WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ 2. POCZĄTKI IGRZYSK
ROZDZIAŁ 3. ROSNĄCA POPULARNOŚĆ GLADIATORÓW
ROZDZIAŁ 4. SZCZYT POPULARNOŚCI
ROZDZIAŁ 5. RYNSZTUNEK I MIEJSCA WIDOWISK
ROZDZIAŁ 6. ŻYCIE GLADIATORA
ROZDZIAŁ 7. KONIEC EPOKI GLADIATORÓW
BIBLIOGRAFIA
Kategoria: | Popularnonaukowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8151-077-6 |
Rozmiar pliku: | 4,2 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
275 p.n.e. Pierwszy pokaz słoni w Rzymie podczas triumfu wodza Maniusza Kuriusza Dentatusa
264 p.n.e. Pierwsza odnotowana, publiczna walka gladiatorów, stoczona na Forum Boarium
216 p.n.e. Pierwsza wystawiona walka gladiatorów na Forum Romanum
206 p.n.e. Wódz Scypion Afrykański Starszy organizuje igrzyska ku czci swojego ojca i wuja w hiszpańskiej Carthago Nova (Kartagena)
186 p.n.e. Konsul Marek Fulwiusz Nobilior urządza w Rzymie pierwszy pokaz polowania na dzikie zwierzęta
167 p.n.e. Pierwsze użycie słoni do tratowania dezerterów z rzymskiej armii
105 p.n.e. Konsul Publiusz Rutyliusz Rufus wykorzystuje instruktorów gladiatorskich do trenowania rzymskich legionistów
80 p.n.e. Wzniesienie kamiennego amfiteatru w Pompejach
73–71 p.n.e. Powstanie Spartakusa
52 p.n.e. Pierwsza wzmianka o drewnianym amfiteatrze
46 p.n.e. Juliusz Cezar organizuje igrzyska z naumachią, czyli inscenizacją bitwy morskiej, na Polu Marsowym
29 p.n.e. Wzniesienie pierwszego kamiennego amfiteatru w Rzymie
2 p.n.e. Cesarz Oktawian August wystawia naumachię na Tybrze
21 Powstanie w Galii pod wodzą Juliusza Florusa i Juliusza Sakrowira
52 Cesarz Klaudiusz wystawia naumachię na Jeziorze Fucyńskim
57 Cesarz Neron organizuje igrzyska z inscenizacją naumachii w nowym drewnianym amfiteatrze
59 Zamieszki w Pompejach i wprowadzenie zakazu organizowania igrzysk w tamtejszym amfiteatrze przez 10 lat
62 Trzęsienie ziemi w Pompejach i uchylenie zakazu organizowania igrzysk w tamtejszym amfiteatrze
ok. 70 Wzniesienie pierwszego drewnianego amfiteatru w Londynie
72 Otwarcie amfiteatru Flawiuszów (Koloseum) w Rzymie
75 Wzniesienie kamiennego amfiteatru obok fortu rzymskich legionów w Isca Augusta (obecnie Caerleon w Wielkiej Brytanii)
79 Zasypanie amfiteatru w Pompejach na skutek erupcji Wezuwiusza
158 Galen zostaje głównym lekarzem gladiatorów w Pergamonie
177 Wprowadzenie limitu wydatków na igrzyska gladiatorów
200 Cesarz Septymiusz Sewer zakazuje kobietom walk gladiatorskich
248 Cesarz Filip I Arab organizuje ludi saeculares (łac. igrzyska stulecia)
404 Przypuszczalnie cesarz Flawiusz Honoriusz zakazuje igrzysk gladiatorów w Rzymie
1823 Odkrycie amfiteatru w Pompejach
1864 Odkrycie baraków gladiatorów w Pompejach
1872 Jean-Léon Gérôme maluje obraz Pollice verso
1933 James Leslie Mitchell (pseudonim Lewis Grassic Gibbon) publikuje powieść Spartakus
1951 Howard Fast publikuje powieść Spartakus
1956 Prapremiera baletu Spartakus Arama Chaczaturiana
1960 Premiera filmu Stanleya Kubricka Spartakus
2000 Premiera filmu Ridleya Scotta GladiatorSŁOWNICZEK
W książce pojawia się szereg terminów łacińskich. Zamiast szukać ich odpowiedników, łatwiej mi było zachować ich oryginalne brzmienie.
aedilis edyl; urzędnik odpowiedzialny za organizację pokazu walk gladiatorów
amphitheatrum amfiteatr
armatura typ gladiatora, jego uzbrojenia oraz stylu walki
auctoratus wolny człowiek walczący jako gladiator
balteus szeroki metalowy pas noszony przez gladiatorów
bestiarius gladiator walczący ze zwierzętami
bustuarius wczesna nazwa gladiatora, dosłownie „człowiek stosu pogrzebowego”
caesim cięcie mieczem
cena libera publiczny posiłek gladiatorów w wieczór przed walką
censor cenzor; urzędnik odpowiedzialny za sporządzenie spisu obywateli i czuwanie nad ich moralnością
dictata „przepisy”, zestaw zwyczajowych ofensywnych i defensywnych posunięć
doctor instruktor walki
editor główny organizator pokazu walk gladiatorów
gladius miecz (generalnie w odniesieniu do krótkiego miecza)
lanista właściciel lub zarządca szkoły gladiatorów
libellus munerarius sprzedawana na ulicach broszurka z programem igrzysk
ludi igrzyska gladiatorskie
ludus szkoła gladiatorów
missio darowanie życia po walce
munus pokazy walk gladiatorskich
naumachia inscenizacja bitwy morskiej
noxius przestępca lub jeniec wojenny skazany na walkę na arenie
palus słupek o wysokości człowieka, służący do trenowania gladiatora
parmularius wojownik z małą tarczą, zwaną parma (i jego zwolennik)
pollice verso gest kciukiem oznaczający skazanie na śmierć lub darowanie życia
pompa procesja przed rozpoczęciem igrzysk
primus palus gladiator najwyżej oceniany w swojej szkole gladiatorów
probatio armorum sprawdzanie broni przed igrzyskami
prolusio pokaz walki atrapami broni przed głównymi walkami gladiatorów
puggio sztylet
punctim dźgnięcie mieczem lub sztyletem
rudis dwukrotnie cięższy, drewniany miecz ćwiczebny, wręczany jako symbol wolności
sacramentum gladiatorum przysięga składana przez gladiatorów
scutarius wojownik z dużą tarczą (i jego zwolennik)
scutum duża, wypukła tarcza
spectacula pokaz walk gladiatorskich i dawna nazwa amfiteatru
subligaculum przepaska biodrowa noszona przez gladiatora
summa rudis sędzia
tiro rekrut, żółtodziób
velaria zadaszenie widowni amfiteatru, złożone z wielu vela (patrz velum)
velum płat cienkiego płótna rozpinany dla osłony widzów przed słońcem
venator myśliwy
veteranus doświadczony gladiator
vomitorium wyjście z amfiteatruROZDZIAŁ 1
WPROWADZENIE
Historia nie pozwala na wystawianie poszczególnym ludziom złych ani dobrych ocen.
Michael Grant, Gladiatorzy
Kim był gladiator?
I w rzeczy samej, cóż zrobił dla nas wielkiego? Dał gladiatorów niewartych grosza, zdechlaków, na których gdybyś dmuchnął, to by upadli; widziałem już lepszych ludzi walczących z dzikimi zwierzętami. Jeźdźcy, których kazał zabijać, byli jak człowieczki na pokrywach lamp, rzekłbyś, że widzisz przed sobą koguty; jeden, jak osieł przetrącony w lędźwiach, drugi powłóczący nogami, trzeci, zastępca padłego, sam półmartwy z rozwalonymi ścięgnami. Jeden był jeszcze niezłej miary, Trak, który też walczył prawidłowo. Słowem, wszyscy zostali potem ochłostani, nazbyt wołano im z tłumu: „Dajcież im!” Naprawdę, po prostu tchórze. A on powiada jeszcze: „Dałem ci przecie igrzyska gladiatorów”. A ja ci klaskałem za to. Policz, a zobaczysz, że daję ci więcej, niż otrzymałem. Ręka rękę myje.
(Petroniusz, Uczta Trymalchiona, 45)
Gdy czytamy ten ustęp jednej z pierwszych powieści w zachodnim świecie, widzimy, jaka przepaść dzieli nas od starożytnych Rzymian. Bohater utworu jest na tyle obeznany z tym, o czym mówi – rozrywką, którą zapewniali ludzie walczący o swoje życie – że domyślamy się, iż takie doświadczenia były dla niego codziennością i wiedział, czego ma się spodziewać. Przybiera ton przywodzący na myśl ton siedzącego na kanapie znawcy futbolu. Uwagę zwraca dobra znajomość tematu i rozumiemy, że wystawiona grupa gladiatorów była mierna, a Trak, choć wykazał się pewną znajomością zasad walki, nie zrobił wrażenia na tłumie widzów. Gladiatorzy tak naprawdę nie zasłużyli na aplauz.
Łacińskie słowo gladiator początkowo znaczyło „walczący mieczem” i pochodziło od słowa gladius, oznaczającego miecz dowolnego rodzaju. Z czasem gladius zaczął być kojarzony z klasycznym krótkim mieczem noszonym przez rzymskich legionistów i często nazywanym gladius Hispaniensis (miecz hiszpański). I właśnie nim posługiwało się wielu pierwszych gladiatorów. Jednak określenie „gladiator” zyskało szersze znaczenie i objęło różnego rodzaju uczestników pokazowych walk na śmierć i życie na arenie, mimo że wielu z nich nigdy nie używało miecza. Jedną z najsłynniejszych kategorii gladiatorów jest retiarius, czyli sieciarz – i to nie tylko dlatego, że zagrał go Woody Strode w Spartakusie Stanleya Kubricka. Walczył obciążoną siecią i trójzębem (oba elementy uzbrojenia zapewne były wzorowane na wyposażeniu rybaka). Starał się zarzucić sieć na przeciwnika, a za pomocą trójzębu trzymać go na dystans i w końcu zadać nim śmiertelny cios. Ten typ gladiatora miał też odmiany – z lassem zamiast sieci (laquearius) lub z drewnianą platformą, z której miotał kamienie (pontarius). Jednak Rzymianie nie wątpili w to, że retiarius, mimo braku miecza, jest gladiatorem.
Do gladiatorów zaliczali się nie tylko walczący ze sobą nawzajem mężczyźni. Byli nimi też wojownicy zabijający dzikie zwierzęta (bestiarii) oraz uczestniczący w polowaniach na arenie (venatores), o czym świadczy fakt, że mieli własną szkołę. Zachowały się nawet płaskorzeźby przedstawiające mężczyzn uzbrojonych jak gladiatorzy, walczących z dużymi kotami. A zatem Rzymianie uważali ich za gladiatorów. Niekiedy trudno nam odróżnić bestiarii od venatores. Nie ma jednak wątpliwości, że Rzymianie dokonywali tego podziału w ustalony sposób i wiedzieli, kto jest kim.
Walczyli ze sobą także ludzie niebędący gladiatorami – na ogół skazani przestępcy lub jeńcy wojenni. Nie przechodzili przeszkolenia ani nie mieli przywilejów właściwych gladiatorom, ale oczekiwano od nich, że będą z entuzjazmem walczyć, przeważnie w rekonstrukcjach wielkich bitew z przeszłości (z oczywistych jednak powodów nie tych, w których Rzymianie ponieśli klęski, jak starcia w Wąwozie Kaudyńskim, pod Kannami czy nad Jeziorem Trazymeńskim). Mogły to być bitwy lądowe, z kompletną scenerią, albo nawet (począwszy od panowania Juliusza Cezara) bitwy morskie, zwane naumachiami. Oprócz winowajców skazanych na granie w makabrycznych widowiskach historycznych na arenie pojawiali się także skazani na śmierć ad bestias. Rozrywanie przez dzikie zwierzęta było kolejnym rodzajem rozrywki dla tłumu, znanym nam aż za dobrze z opowieści o chrześcijańskich męczennikach ginących taką śmiercią. Wszyscy ci nieszczęśnicy mieli jedną cechę wspólną – nikt nie oczekiwał od nich umiejętności ani finezji gladiatorów. Szli po prostu na rzeź.
Na koniec byli jeszcze gladiatorzy zapewniający lekkie wytchnienie od krwawych scen jatki. Należeli do nich paegnarii (walczący ze sobą na niby kijami) i andabatae pojedynkujący się (a raczej usiłujący to robić) w hełmach bez otworów na oczy.
Wszystkie te kategorie bardziej lub mniej śmiertelnej rozrywki składały się na to, co nazywamy igrzyskami, a co Rzymianie zwali munera. Znaczenie słowa munus ewoluowało z biegiem czasu. Początkowo oznaczało ono powinność albo obowiązek pewnego świadczenia, na ogół ze strony polityka. Pochodziło od sportowych igrzysk pogrzebowych, organizowanych ku czci zmarłego nobila i równocześnie mających zapewnić rozrywkę masom. Ostatecznie munera stało się synonimem igrzysk gladiatorskich i używano go wymiennie ze słowem ludi (ludus – w liczbie pojedynczej – to szkoła gladiatorów, zaś ludi – w liczbie mnogiej – zawsze oznaczało igrzyska). Takie igrzyska stały się niezwykle kosztowne, mogły trwać wiele tygodni i stanowiły spore wyzwanie logistyczne dla całego Imperium Rzymskiego, a cały ten wysiłek ostatecznie miał tylko zapewnić rozrywkę mieszkańcom stolicy. Igrzyska gladiatorskie były jednak integralnym i wszechobecnym aspektem życia Rzymian i nieuchronnie odcisnęły piętno na naszym postrzeganiu tamtych czasów i ludzi. Bo czyż można sobie wyobrazić Rzym bez gladiatorów?