Komunikacja bez barier (wydanie II rozszerzone i zaktualizowane) - ebook
Komunikacja bez barier (wydanie II rozszerzone i zaktualizowane) - ebook
Masa przykładów wziętych z codziennego życia. Tona dowcipów i anegdot. Kilogramy ilustracji. Garść ćwiczeń i testów. Przestępny język. Wartościowe podpowiedzi. Praktyczne narzędzia. To wszystko znajdziesz w jednej książce: Komunikacja bez barier. Jak rozumieć i być rozumianym.
Efektywne komunikowanie się jest podstawą w relacjach biznesowych, rodzinnych i uczuciowych. Jest kluczową umiejętnością człowieka. Ludzie, którzy potrafili rozmawiać naprawdę efektywnie, porzucili swoje monologi na rzecz wartościowych dialogów zmieniali swoje życie na lepsze. Odnosili sukcesy w pracy i w życiu prywatnym. Stawali się szczęśliwsi. Gdyż od tego w jaki sposób potrafisz się komunikować zależy jakość twojego życia.
Świat idzie do przodu a wraz z nim kolejne pokolenia Igreków i Zetów sięgają po coraz nowsze narzędzia komunikacji. Pokolenia „teleinformatyczne” w przeważającej mierze wykorzystują social media i inne komunikatory, które z jednej strony pozwalają im pokonać barierę czasu i przestrzeni, jednak zubożają ludzkie relacje. Jednak nawet najnowsze zdobycze technologii nie zastąpią zwyklej międzyludzkiej rozmowy, dialogu, wspólnego porozumienia, bliskości. Ale rozmawiać tak, aby się wzajemnie rozumieć, aby rozmowa była prawdziwym dialogiem trzeba się najpierw nauczyć.
Z książki Komunikacja bez barier. Jak rozumieć i być rozumianym dowiesz się, między innymi:
- dlaczego skuteczna komunikacja jest ważna w życiu każdego z nas,
- jak wygląda proces komunikacji,
- podstawowych błędach i barierach w komunikacji i jak sobie z nimi radzić,
- podstawowych narzędziach utrzymywania rozmowy na właściwym kursie i docierania do wybranego portu,
- jak sobie radzić z emocjami i reakcjami swoimi i innych,
- jak rozmawiać szanując innych i zachowując szacunek do siebie,
- jak, dzięki komunikacji bez przemocy żyć w harmonii z innymi i budować pozytywne relacje osobiste i zawodowe.
Po uważnym przeczytaniu tej książki dowiesz się, jak umiejętnie budować satysfakcjonujące relacje zawodowe oraz dobre relacje osobiste.
Jeśli jesteś:
· mężem bądź żoną,
· dziewczyną swojego chłopaka lub chłopakiem swojej dziewczyny,
· rodzicem bądź dzieckiem,
· nauczycielem lub uczniem,
· szefem bądź pracownikiem…
to niewątpliwie książka dla ciebie! Dlaczego? Ponieważ to bardzo praktyczny poradnik z przykładami problemów w komunikacji, które przydarzają się każdemu oraz prostymi podpowiedziami, jak ich unikać i poprawić relacje międzyludzkie za pomocą odpowiedzialnego porozumiewania się. A do tego napisana z poczuciem humoru i ilustrowana świetnymi rysunkami Kate Bauer.
***
Żadna pojedyncza konwersacja na gwarantuje zmiany ścieżki kariery, firmy, relacji czy życia, każda pojedyncza rozmowa MOŻE to uczynnić.
Susan Scott,
Jak mówić, by inni nas słuchali? Jak słuchać, by inni nam mówili? Te pytania zadajemy sobie od dawna, bo nikt nie ma wątpliwości, jak wielka jest moc porozumienia i destruktywna siła nieporozumień - na szczęście przybywa nam wiedzy na temat komunikacji - a ta książka jest świetnym, praktycznym przewodnikiem dla każdego z nas.
Jacek Santorski , założyciel Akademii Psychologii Przywództwa
Jeżeli podkreślimy rolę komunikacji w stosunkach biznesowych, a tym zagadnieniem w tej książce byłem szczególnie zainteresowany – to warto zadać sobie pytanie, czy komunikacji można się nauczyć, czy też skazani jesteśmy na kod zapisany w genach. W tym zakresie zgadzam się z opinią, którą wygłosił Brian Tracy, że „komunikacja to umiejętność, której można się nauczyć”. To jak jazda na rowerze, czy pisanie na maszynie. Jeśli tylko nad nią popracujesz, możesz bardzo szybko poprawić jakość każdej części swojego życia”. Mając to na uwadze tym bardziej polecam omawianą książkę, bowiem stanowi ona znakomity podręcznik do nauki komunikacji pomiędzy ludźmi.
Przemysław Trawa, Prezes Zarządu Międzynarodowe Targi Poznańskie
***
Dr Beata Kozyra - Menedżer, przedsiębiorca, doradca biznesowy, autorka książek, doktor nauk ekonomicznych. Trener biznesu, coach, wykładowca studiów podyplomowych i MBA. Obecnie Prezes Polskiej Izby Przemysłu Targowego oraz właścicielka firmy doradczo-szkoleniowej Codziennielepis.com Beata Kozyra
Z powodzeniem łączy dydaktykę, wiedzę naukową oraz doświadczenie biznesowe. Współpracowała z ponad 50 firmami i organizacjami. Była prezesem, członkiem zarządu i doradcą zarządu w kilku firmach, m.in. w Instytucie Lotnictwa w Warszawie, IPT Holding w Łodzi, B&K Simple Solution w Warszawie, Polskiej Izbie Przemysłu Targowego w Poznaniu.
Jest autorką kilkudziesięciu artykułów o tematyce biznesowej oraz 4 książek: Praktyczne zarządzanie zmianą w firmie. Nie taki diabeł straszny; Zarzadzanie sobą. Zrozum siebie i realizuj swoje marzenia; Komunikacja bez barier. Czyli wilk syty i owca cała oaz Alians strategiczny jako wstęp do fuzji i przejęcia.
Prywatnie mama wspaniałego syna Mateusza i opiekunka kundelka Farta. Aktywna z zamiłowania: maratony, nurkowanie, jazda na rowerze, narty, fitness.
Spis treści
Okładka
Strona tytułowa
Strona redakcyjna
Dedykacja
Motto
Spis treści
Przedmowa do wydania drugiego
Zamiast wstępu, czyli dlaczego umiejętność komunikowania się jest ważna
Interpretacje – wariacje na cztery ręce
Książka warta przeczytania
Jak najlepiej korzystać z tej książki?
Rozdział 1 Kolor, zapach, taniec i gwizdanie,czyli komunikowanie się to rzecz naturalna
Język zwierząt
Homo communicans
Centrum zarządzania, czyli trochę o mózgu
Rozdział 2 Komunikacja – z czym to się je, czyli budowanie relacji z procesem w tle
Pojęcie skutecznej komunikacji
Proces komunikacji jednostronny
Rozdział 3 Ale kanał! Czyli rodzaje komunikacji i formy przesyłania wiadomości
Komunikacja językowa (werbalna) i niejęzykowa (niewerbalna)
Poziom intelektualny i poziom emocjonalny
Rodzaj komunikacji a odbiorca komunikatu
Rozdział 4 Co tak szumi? Czyli bariery i błędy skutecznej komunikacji
Bariery komunikacyjne
Brak umiejętności słuchania
Automatyczne potakiwanie
Błędna interpretacja
Czytanie w myślach i domyślanie się
Filtrowanie
Przekonywanie do swoich racji
Przygotowywanie odpowiedzi
Przygotowywanie rad
Skojarzenia i dygresje oraz utożsamianie się
Sprzeciwianie się
Zjednywanie
Zmiana toru rozmowy
Chaos, wiele wątków i dygresje
Gadulstwo, nadmierne zaabsorbowanie sobą
Niejasne intencje lub nieświadomość własnych intencji
Niewiarygodność rozmówcy w przedmiocie rozmowy
Niekompletna wiadomość
Przynudzanie
Uogólnienia i pustosłowia
Wieloznaczność
Wyolbrzymianie
Zły dobór kodu językowego i kanału przekazu do treści lub osoby
Gwara, dialekt
Żargon
Korpomowa
Zwroty w językach obcych
Zabójcze frazesy
Wulgaryzmy
Mowa pokolenia Z
Poziom „wyrafinowania” języka
Wzrokowiec, słuchowiec i kinestetyk
Negatywne postawy
Osądzanie
Wyśmiewanie
Wywyższanie się
Brak asertywności (agresja lub bierność)
Brak zaufania i podejrzliwość
Decydowanie za innych
Ignorowanie i obojętność
Manipulowanie
Niechęć do komunikowania się
Problemy z wyrażaniem i odbieraniem uczuć
Różnice wynikające z aspektów społecznych
Różnice kulturowe i subkulturowe
Różnice płci
Różnice w statusie społecznym
Utrudnienia fizyczne
Rozdział 5 Wstaję rano, słyszę słowa…, czyli kilka słów o komunikacji werbalnej
Komunikacja werbalna w życiu człowieka
Elementy i funkcje komunikacji werbalnej
Elementy komunikacji niewerbalnej
Funkcje komunikacji werbalnej
Wady i zalety komunikacji werbalnej
KOMUNIKACJA USTNA
KOMUNIKACJA PISEMNA
Rozdział 6 Pokaż mi język, a powiem ci, kim jesteś, czyli niewerbalne wywieranie wpływu
Komunikacja niewerbalna w życiu człowieka
Elementy komunikacji niewerbalnej
KOMUNIKACJA POZAJĘZYKOWA
Mowa ciała
Mimika
Gesty
Dotyk
Komunikacja parajęzykowa
Siła głosu
Ton głosu
Akcent
Wysokość dźwięku
Intonacja
Rytm
Inne odgłosy
Symptomy fizjologiczne
Tło i architektura czasoprzestrzeni
Proksemika
Zapach
Czasoprzestrzeń
Funkcja kształtowania wrażenia – pierwsze wrażenie
Funkcja przekazów słownych
Funkcja komunikowania postaw i emocji – metakomunikacja
Funkcja relacyjna
Kilka uwag ku przestrodze
Brak kontaktu wzrokowego lub natarczywy kontakt wzrokowy
Naruszenie terytorium
Negatywne pierwsze wrażenie
Nieodpowiednie elementy parajęzykowe
Niewłaściwa aranżacja miejsca i nieodpowiednia atmosfera
Nieodpowiedni czas
Brak odpowiedniego miejsca
Niezgodność przekazów werbalnych i pozawerbalnych
Postawa zamknięta
Różnice kulturowe w komunikacji niewerbalnej
Różnice między kobietą a mężczyzną w komunikacji niewerbalnej
Rozdział 7 A niech to! Czyli emocje w komunikacji
Emocje, a co to takiego?
Jak działają na nas emocje
Gniew
Lęk
Frustracja
Smutek
Radość
Miłość
Problemy z emocjami
Brak decentracji
Brak empatii
Ukrywanie uczuć
Nieumiejętność odczytywania swoich emocji
Blokowanie uczuć
Obawa przed wyrażaniem negatywnych uczuć
Niechęć do okazywania pozytywnych uczuć
Brak kontroli nad uczuciami
Rozdział 8 Facet z Marsa, baba z Wenus, czyli wojna światów
Przyczyny wojny, czyli skąd biorą się różnice w komunikacji
Rozmowy w języku Wenusjanek, czyli cechy kobiecego języka
Rozmowy w języku Marsjan, czyli cechy męskiego języka
Minisłowniczek wenusjańsko-marsjański
Pół żartem, pół serio: słownik męsko-damski
Różnice między kobietą a mężczyzną w komunikacji niewerbalnej
Jak kobiety używają komunikacji niejęzykowej:
Jak mężczyźni używają komunikacji niejęzykowej:
Rozdział 9 Y, Z to nie tylko końcówka alfabetu, czyli nieco o milenialsach i dla milenialsów
Pokolenie klapek i iPodów
Słówko do Zetek
Jak się dogadać z generacją rewolucji cyfrowej
Rozdział 10 Mosty zamiast murów, czyli komunikacja bez przemocy
Czego szakal może się nauczyć od żyrafy
Asertywność – wyrażanie własnych opinii i potrzeb
Komunikacja w pierwszej osobie – komunikat typu „Ja”
Zadbaj o relacje
Określ swoje emocje
Opisz zachowanie, sytuację lub zdarzenie
Opisz, jak to zachowanie, zdarzenie, sytuacja oddziałuje na ciebie
Powiedz o swoich oczekiwaniach
Zwroty, które budują relacje
Słowa jak nektar, jak ocet, jak woda
Porozumienie się bez przemocy
Konstruktywna opinia – krytyka, która nie krzywdzi
Chwalenie to też sztuka
Rozdział 11 Mistrz efektywnej komunikacji, czyli jak sobie radzić z barierami
Sprzężenie zwrotne (komunikacja dwustronna) – droga do dialogu
Eureka – recepta na błędy i bariery
Naucz się słuchać – milczenie jest złotem
Wskazówka pierwsza. Skoncentruj się na mówiącym
Wskazówka druga. Nawiąż kontakt wzrokowy
Wskazówka trzecia. Odszyfruj metawiadomość
Wskazówka czwarta. Upewnij się, że dobrze zrozumiałeś rozmówcę – parafrazuj
Wskazówka piąta. Zadawaj odpowiednie pytania
Wskazówka szósta. Stosuj potwierdzenia werbalne i niewerbalne
Wskazówka siódma. Pracuj nad empatią
Wskazówka ósma. Dbaj o pozytywną relację
Wskazówka dziewiąta. Bądź cierpliwy i opanowany
Wskazówka dziesiąta. Rób notatki
Wskazówka jedenasta. Zawsze możesz mieć własne zdanie
Naucz się mówić, by język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa
Wskazówka pierwsza. Sprecyzuj cel rozmowy i pomyśl, zanim powiesz
Wskazówka druga. Poznaj swojego rozmówcę i dostrój się
Wskazówka trzecia. Dobierz odpowiedni sposób kodowania i właściwy kanał przekazu
Wskazówka czwarta. Dostosuj wypowiedź do słuchowca, wzrokowca i kinestetyka
Wskazówka piąta. Przyciągnij uwagę odbiorcy
Wskazówka szósta. Nie przedłużaj i przejdź do sedna
Wskazówka siódma. Zastosuj odpowiednią kolejność przedstawiania informacji
Wskazówka ósma. Weź odpowiedzialność za to, co mówisz
Wskazówka dziewiąta. Wyrażaj się jasno i konkretnie
Wskazówka dziesiąta. Używaj odpowiednio swojego głosu
Wskazówka jedenasta. Bądź autentyczny
Wskazówka dwunasta. Wyrażaj emocje
Wskazówka trzynasta. Przekazuj informację zwrotną
Wskazówka czternasta. Okazuj szacunek rozmówcy
Wskazówka piętnasta. Uogólnianie i pustosłowia stosuj sporadycznie
Wskazówka szesnasta. Wulgaryzmy i żargon wyrzuć do kosza
Wskazówka siedemnasta. Wykorzystuj humor
Wskazówka osiemnasta. Wizualizuj swoje wypowiedzi
Wskazówka dziewiętnasta. Zrób podsumowanie
Zminimalizuj negatywne postawy
Wskazówka pierwsza. Obserwuj i unikaj osądzania
Wskazówka druga. Zamiast wyśmiewania i wywyższania się bądź uprzejmy
Wskazówka trzecia. Zaufaj innym
Wskazówka czwarta. Pozwól, żeby każdy decydował za siebie
Naucz się komunikacji niewerbalnej
Wskazówka pierwsza. Zrób jak najlepsze pierwsze wrażenie
Wskazówka druga. Popracuj nad mimiką
Wskazówka trzecia. Panuj nad gestami
Wskazówka czwarta. Pamiętaj o postawie otwartej
Wskazówka piąta. Szanuj terytorium swoje i innych
Wskazówka szósta. Obdzielaj dotykiem z umiarem
Wskazówka siódma. Stwórz odpowiednią czasoprzestrzeń
Wskazówka ósma. Stosuj potwierdzenia niewerbalne
Wskazówka dziewiąta. Dbaj o zgodność przekazu werbalnego i niewerbalnego
Naucz się kierować swoimi emocjami i uczuciami
Wskazówka pierwsza. Zidentyfikuj emocje
Wskazówka druga. Wyrażaj gniew, nie krzywdząc innych
Wskazówka trzecia. Naucz się reagować na cudzy gniew
Zrozum język płci przeciwnej
Dla mężczyzn – jak wykorzystywać elementy „języka kobiecego” w rozmowie z kobietą
Dla kobiet – jak wykorzystywać elementy „języka męskiego” w rozmowie z mężczyzną
Słowniczek wenusjańsko-marsjański. Co należy zrobić
Moje zakończenie, a twój początek, czyli dążenie do doskonałości
Wskazówka na wagę złota. Pamiętaj o potrzebach innych ludzi i buduj dobre relacje
Porozumienie doskonałe
Odpowiedzi i rozwiązania
Bibliografia
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8087-661-3 |
Rozmiar pliku: | 5,1 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
To trochę tak, jakby były miliony stacji radiowych, a nikt by nie słuchał ich sygnału.
Każdy siedzi w swojej stacji i nadaje.
Wojciech Eichelberger
Można mieć odmienne zdania i różne punkty widzenia, a nawet wartości,
ale jednocześnie umieć ze sobą rozmawiać, wymieniać myśli, szanować poglądy
i postawy drugiego człowieka. Do tego właśnie służy mądry dialog.
Jacek SantorskiPrzedmowa do wydania drugiego
Ponieważ sukces jest często mierzony liczbą tytułów, przejęć oraz wynikami finansowymi, niewiele uwagi poświęca się ogromnej roli rozmów w zbliżaniu nas do biznesowych czy osobisty celów – lub oddalaniu się od nich.
Ken Blanchard
Minęło 10 lat od pierwszego wydania tej książki. To kawał czasu, ale w sprawach komunikacji interpersonalnej niestety niewiele się zmieniło. Rosną nowe pokolenia, a ja mam wrażenie, że nadal u podstawy większości konfliktów między ludźmi stoi brak umiejętności komunikacyjnych. I chociaż obie strony mają zazwyczaj dobre intencje i chciałyby dojść do porozumienia oraz znaleźć rozwiązania, to nie potrafią wyjść z bagienka poczucia krzywdy, wzajemnych oskarżeń, urażonego ego, wiary w to, że „tylko ja mam rację” oraz stereotypów i złych nawyków, jakimi się posługujemy, rozmawiając z drugim człowiekiem. Szkoda, że komunikacji interpersonalnej nie ma w programie szkoły podstawowej. Jestem pewna, że gdyby dzieci od najmłodszych lat uczyły się języka bez przemocy oraz budowania pozytywnych relacji za pomocą komunikacji, w świecie byłoby mniej nieporozumień i agresji.
Dochodzi jeszcze do tego kwestia generacji Y i Z i ich odmiennych zwyczajów komunikacyjnych. Wraz z dynamicznym rozwojem teleinformatycznym daje się zauważyć zmianę sposobu komunikowania się osób pokolenia Igreków i Zetów. Pokolenia „teleinformatyczne” w przeważającej mierze wykorzystują social media i inne komunikatory, które z jednej strony pozwalają im pokonać barierę czasu i przestrzeni, jednak zubożają ludzkie relacje. Bo jak można tworzyć i podtrzymywać bliskie, głębokie relacje za pośrednictwem komunikacji interface to interface? Nie chcę tutaj deprecjonować wirtualnego świata i możliwości, jakie on stwarza. W tym możliwości komunikacji w czasie rzeczywistym w niemal dowolnym miejscu we Wszechświecie… OK, trochę się zagalopowałam, zostańmy na Ziemi. Jak by nie spojrzeć, „człowiek wirtualny to jednak człowiek okrojony z zapachu, intonacji, gestykulacji, mimiki, spojrzenia”.
Człowiek jest z natury istotą społeczną i aby prawidłowo mógł się rozwijać, potrzebuje kontaktów z innymi ludźmi. Tylko w społeczeństwie człowiek realizuje swoje potrzeby, zdobywa wiedzę o świecie, kształtuje swoje doświadczenie, rozwija się. To dzięki innym ludziom poznaje tradycję, kulturę, obyczaje, normy i reguły zachowania. Poprzez interakcje z innymi możemy poznać siebie, własne potrzeby i ideały, możemy budować swoje poczucie wartości i kształtować charakter oraz realizować swoje cele. Efektywna rozmowa, dialog są właśnie naszym naturalnym sposobem funkcjonowania w ludzkim świecie i osiągania celów. Przez całe życie nieustannie szukamy (świadomie lub nieświadomie) kontaktu z ludźmi i możliwości rozmowy z nimi oraz dzielenia się swoimi opiniami, emocjami, śmiania się czy współpracy.
Świat idzie do przodu, a wraz z nim kolejne pokolenia sięgają po coraz nowsze narzędzia komunikacji. Jednak nawet najnowsze zdobycze technologii nie zastąpią zwykłej międzyludzkiej rozmowy, dialogu, wspólnego porozumienia, bliskości. Ale rozmawiać tak, aby wzajemnie się rozumieć, aby rozmowa była prawdziwym dialogiem, trzeba się najpierw nauczyć.
Dlatego wraz z wydawnictwem MT Biznes postanowiliśmy przygotować drugie, nieco zliftingowane i stuningowane wydanie, ale zawierające te same, nadal aktualne prawdy, chociaż pokazane miejscami w nieco innym świetle, z jeszcze większą liczbą przykładów z życia wziętych.
Z życia wzięte
Dawno, dawno temu (tak dawno, że mam wrażenie, iż było to w innym życiu) koleżanka kupiła swój pierwszy samochód: Renault Clio. Po roku użytkowania auta zadzwoniła do serwisu producenta.
Koleżanka: Dzień dobry, chciałabym się umówić na przegląd samochodu.
Serwisant: A ma pani 20 tysięcy?
Koleżanka: To aż tyle kosztuje?!
Małe, śmieszne nieporozumienie. Ale to jeszcze nie koniec. Po wyjaśnieniu, że w przypadku 20 tysięcy chodzi o przebieg auta, nastąpił ciąg dalszy wywiadu.
Serwisant: Co to za auto?
Koleżanka (nieco zdziwiona): No przecież Renault.
Serwisant: Ale jakie?
Koleżanka: Clio.
Serwisant (lekko zniecierpliwiony): Ale jakie Clio?
Koleżanka (lekko zdezorientowana): No… złote.
Serwisant (mocno zniecierpliwiony): Ale jaki silnik?
Koleżanka (mocno zdezorientowana): No… nie wiem, jakiego koloru jest silnik.
Większość panów pomyśli: Oczywiście baba. I częściowo będą mieli rację. Jeśli kobieta na co dzień nie interesuje się samochodami, nie musi wiedzieć, o co serwisant może ją zapytać. Tak jak panowie, którzy nie są biegli na przykład w walce ze zmarszczkami, nie będą potrafili odpowiedzieć na pytanie kosmetyczki, czy wolą zabieg bursztynowej redermalizacji skóry XelaRederm, czy mezoterapię osoczem bogatopłytkowym. No cóż, prawdę mówi oklepane stwierdzenie: „Na głupie pytanie – głupia odpowiedź”.Zamiast wstępu, czyli dlaczego umiejętność komunikowania się jest ważna
Żadna pojedyncza konwersacja nie gwarantuje zmiany ścieżki kariery, firmy, relacji czy życia, każda pojedyncza rozmowa może to uczynić.
Susan Scott
Interpretacje – wariacje na cztery ręce
Na początek kilka małych zagadek. Mam nadzieję, że lubisz od czasu do czasu pogłówkować. Czy znak na ilustracji 1 to 6, czy 9, a może twoim zdaniem jeszcze coś innego? Jaka jest prawidłowa odpowiedź? Czy w ogóle jest prawidłowa odpowiedź? Otóż przez każdego ten symbol może być inaczej interpretowany. Dla myszy to będzie dziewiątka (9), dla lisa – szóstka (6), a dla krokodyla – mała literka „g”. Jeden znak, a minimum trzy różne odpowiedzi, trzy różne interpretacje.
Spójrzmy dla odmiany na krótkie zdanie. „Wracający do swojej rodowej posiadłości z długiego spaceru potomek hrabiego, szukając kluczy w spodniach, zauważył, że zamek uległ zniszczeniu”. Jaki zamek autor miał na myśli? Czy zamek w spodniach? Czy zamek w drzwiach? Czy może posiadłość hrabiego? Na tę wątpliwość raczej nie znajdziemy odpowiedzi w powyższym zdaniu, gdyż wyrwane z kontekstu daje szerokie możliwości interpretacji.
Ilustracja 1
Kiedy czytałam powyższe zdanie studentom na zajęciach, czy uczestnikom moich szkoleń, na ogół mniej więcej podobna liczba osób wskazywała każdą z możliwości. Konkluzja: nie ma lepszej lub gorszej interpretacji.
Przyjrzyjmy się innemu zdaniu, opisującemu wprawdzie całkowicie nierzeczywistą sytuację, ale potraktuj to proszę jako metaforę. „Chylące się ku zachodowi słońce przypomniało hasającym razem po łące wilkowi i owcy, że najwyższa pora już coś zjeść. Owca krzyknęła więc do wilka: »Czas na kolację«. Wilk na to: »Świetny pomysł«”. Czy aby na pewno oba zwierzaki miały to samo na myśli?
Czy rzucone przez ciebie hasło: „W tym roku spędzimy superwakacje nad morzem” wywoła u członków twojej rodziny skojarzenia identyczne z twoją wizją wygrzewania się w słońcu na plaży? Może twojemu partnerowi bliższa będzie interpretacja: leżaczek w cieniu z zimnym piwem w ręku, a dzieci oczami wyobraźni widzą już niekończące się kąpiele w morzu i niezliczone ilości lodów i gofrów. Trudno się dziwić, że w czasie tych „wymarzonych” superwakacji dochodzi do wielu nieporozumień. Przecież każdy, zgodnie ze swoją interpretacją, oczekiwał czegoś innego.
W tym właśnie tkwi jeden z podstawowych problemów z naszą komunikacją: każdy człowiek na swój własny sposób interpretuje symbol, słowo, wyrażenie, obraz, dźwięk, gest, zdanie, tekst, generalnie wszystko, czego doświadcza. Nadawca i odbiorca pojmują sens tych samych słów, wyrażeń w różny sposób, przez pryzmat posiadanych informacji, wiedzy, własnych wartości i przekonań oraz przeżytych doświadczeń, ale i przez pryzmat tego, na co ma w danym momencie ochotę czy w jakim jest w danej chwili nastroju oraz jaki ma stosunek do współrozmówcy.
Ilu ludzi żyje na świecie, tyle może być interpretacji treści, jakie chcemy przekazać innym, jeśli nie zrobimy tego poprawnie.
Książka warta przeczytania
Nieumiejętne komunikowanie się utrudnia nawiązywanie kontaktów i przeszkadza w osiąganiu porozumienia. I co najboleśniejsze, nie sprzyja uzyskiwaniu bliskich, głębokich więzi. Osoby, które potrafią efektywnie się porozumiewać, zazwyczaj dużo łatwiej znajdują zatrudnienie czy pozyskują klientów, są doceniane w pracy, mają udane związki oraz relacje z dziećmi czy z przyjaciółmi. Efektywne komunikowanie się jest podstawą w relacjach biznesowych, rodzinnych i uczuciowych. Jest kluczową umiejętnością człowieka. Ludzie, którzy potrafili rozmawiać naprawdę efektywnie, porzucili swoje monologi na rzecz wartościowych dialogów, zmieniali swoje życie na lepsze. Odnosili sukcesy w pracy i w życiu prywatnym. Stawali się szczęśliwsi.
Ilustracja 2
Niewłaściwy sposób komunikowania się może doprowadzić do zniszczenia relacji międzyludzkich, jak też do strat finansowych. Od tego, w jaki sposób potrafisz się komunikować, zależy jakość twojego życia.
Potwierdzają to nie tylko moje wieloletnie obserwacje, ale również wiele badań przeprowadzonych przez naukowców na całym świecie.
Mam nadzieję, że to wystarczające argumenty, aby dowiedzieć się więcej na temat właściwej komunikacji. Jeżeli tak, to zapraszam do lektury.
Jeżeli jednak uważasz, że nie masz większych problemów z porozumiewaniem się, a tę książkę wziąłeś do ręki jedynie z ciekawości, odpowiedz sam sobie szczerze na pytania: „Czy nigdy nie miałeś żadnych problemów z dogadaniem się z drugą osobą? Nigdy nie było między tobą a inną osobą żadnych nieporozumień? Nigdy z nikim nie wchodziłeś w konflikt?”. Nie? Nigdy? Szacun. W takim wypadku rzeczywiście nie musisz czytać tej książki. Ale wiesz co, raczej wątpię, że na powyższe pytania odpowiedziałeś: „Nie, nigdy”. Ponieważ to raczej niemożliwe. A skoro sięgnąłeś po tę książkę, wierzę, że masz w sobie pokorę i mądrość, która ci podpowiada, że zawsze można komunikować się lepiej, skuteczniej i z zachowaniem wzajemnego szacunku.
Z książki Komunikacja bez barier dowiesz się między innymi:
- dlaczego skuteczna komunikacja jest ważna w życiu każdego z nas,
- jak wygląda proces komunikacji,
- jakie są podstawowe błędy i bariery w komunikacji i jak sobie z nimi radzić,
- jakie są podstawowe narzędzia utrzymywania rozmowy na właściwym kursie i docierania do wybranego portu,
- jak sobie radzić z emocjami i reakcjami swoimi i innych,
- jak rozmawiać, szanując innych i zachowując szacunek do siebie,
- jak, dzięki komunikacji bez przemocy, żyć w harmonii z innymi i budować pozytywne relacje osobiste i zawodowe.
Po uważnym przeczytaniu tej książki będziesz wiedział, jak umiejętnie budować satysfakcjonujące relacje zawodowe oraz dobre relacje osobiste.
Jeżeli jesteś:
- mężem lub żoną,
- dziewczyną swojego chłopaka lub chłopakiem swojej dziewczyny,
- rodzicem bądź dzieckiem,
- nauczycielem lub uczniem,
- szefem bądź pracownikiem…
… jest to niewątpliwie książka dla ciebie! Dlaczego? Ponieważ to bardzo praktyczny poradnik z przykładami problemów w komunikacji, które przydarzają się każdemu, oraz prostymi podpowiedziami, jak ich unikać i poprawić relacje międzyludzkie za pomocą odpowiedzialnego porozumiewania się. A do tego napisana z poczuciem humoru i ilustrowana świetnymi rysunkami Kate Bauer.
Po przeczytaniu książki będziesz wiedzieć, jak:
- prowadzić właściwie rozmowę z drugą osobą,
- budować pozytywne relacje z rozmówcą,
- przekonywać innych do swojego zdania,
- interpretować zachowania innych,
- radzić sobie z trudnymi rozmówcami,
- radzić sobie w sytuacjach konfliktowych,
- panować nad swoimi emocjami,
- słuchać, aby zrozumieć,
- prowadzić wartościowy dialog, rozmawiać, aby słuchać i zrozumieć oraz być wysłuchanym i zrozumianym.
Mnóstwo przykładów wziętych z codziennego życia. Tona dowcipów i anegdot. Kilogramy ilustracji. Garść ćwiczeń i testów. Przystępny język. Wartościowe podpowiedzi. Praktyczne narzędzia. To wszystko znajdziesz w jednej książce: Komunikacja bez barier.
Jak najlepiej korzystać z tej książki?
Idealnie byłoby przeczytać ją za pierwszym razem rozdział po rozdziale, aby uchwycić ogólny kontekst komunikacji i stworzyć sobie obraz całości tego procesu. A potem według uznania, sięgać do konkretnych problemów lub porad w zależności od potrzeb.
W książce znajdziesz następujące stałe elementy:
- Cytaty – wypowiedzi ludzi, którzy wnieśli istotny wkład w rozwój ludzkości i uważali, że podstawą tego rozwoju jest skuteczna komunikacja. Dzielę się nimi z tobą, wierząc, że opinie ekspertów będą dodatkowym argumentem dla ciebie, by zgłębić sztukę porozumiewania się.
- Sentencje w ramkach – fragmenty tekstu, na które szczególnie chciałabym zwrócić twoją uwagę. Są jak kamienie milowe projektu, wskazują, że jesteśmy na właściwej drodze do jego zakończenia z sukcesem. Fragmenty te, łatwiejsze do zapamiętania niż cały tekst, pozwalają zapisać w pamięci, to co najważniejsze.
- Z życia wzięte – zabawne historie i anegdoty napisane przez życie, które choć śmieszne, mają pokazać, jakie figle potrafi nam płatać nieumiejętna komunikacja. Możesz więc potraktować je jako łągodną przestrogę.
- Anegdoty i dowcipy – kto nie lubi się śmiać? Dowcipy są zazwyczaj nieco przerysowanym odbiciem naszego życia. To nasza rzeczywistość odbijająca się w krzywym lustrze. Czasem to lustro bardzo trafnie punktuje nasze przywary. Można się z nich pośmiać, ale i zmuszają do myślenia. Dlatego niektóre fragmenty książki są „podrasowane” dowcipami mniej lub bardziej nawiązującymi do poruszanego tematu, zaczerpniętymi z zasobów pamięci moich znajomych (ja niestety nie mam pamięci do żartów) lub z pamięci wirtualnej na stronach: http://www.dowcipy.pl/, http://www.wcipy.pl/, http://www.kiermana.pl/, http://www.dowcipni.com/; https://www.goldenline.pl/grupy/Pozostale/humor-dowcip/anegdoty-o-naukowcach,1670498/; https://dziennikzachodni.pl/zarty-i-anegdoty-na-sali-sadowej-zbiera-je-katowicki-prokurator/ar/577131; http://kacperzamojski.pl/10-najlepszych-anegdot-o-znanych-ludziach/; http://www.cytaty.info/anegdoty; http://www.dowcipy.kel.pl/dowcip/humor_z_zeszytow/2867.html.
- Rysunki – jak już wspomniałam, tekst książki został wzbogacony dowcipnymi rysunkami Kate Bauer. Są one doskonałym dopełnieniem niniejszej lektury – rozbawią cię i jednocześnie pozwolą twojemu umysłowi nieco odetchnąć.
- Ćwiczenia i testy – pozwolą ci lepiej zrozumieć pozyskaną wiedzę i uświadomić sobie, jak poszczególne elementy komunikacji funkcjonują w rzeczywistości.
Tak, to wszystko znajdziesz w mojej książce. Obiecuję, że nie zaśniesz, dopóki nie przeczytasz przynajmniej trzech stron. Zgadzasz się? OK, więc zawarliśmy umowę.
Z życzeniami miłej lektury
Beata Kozyra
ĆWICZENIE
» INTERPRETACJA
Pokaż symbol z ilustracji 1 kilku osobom i sprawdź, czy ich interpretacje będą identyczne, czy różne. Zapytaj o przyczynę takiej, a nie innej interpretacji. Podobnie możesz zrobić ze zdaniem o zamku.
Ilustracja 3Rozdział 2 Komunikacja – z czym to się je, czyli budowanie relacji z procesem w tle
Podstawowym błędem w komunikacji jest wierzyć, że następuje ona sama przez się.
George Bernard Shaw
Pojęcie skutecznej komunikacji
Słowo „komunikacja” pochodzi od łacińskiego communico, które oznacza dzielenie się z kimś, uwspólnianie, upowszechnianie, a także użyczanie komuś czegoś, dopuszczanie do udziału. Można zatem powiedzieć, że komunikacja to proces, który powinien zakończyć się znalezieniem wspólnego dla obu stron znaczenia danego przekazu. To dzielenie się posiadaną informacją z drugą osobą. „A dopóki ta osoba nie zrozumie tej informacji w ten sam sposób, co ty, nie ma dzielenia się”. Nie ma mowy o zrozumieniu. To jest właśnie kwintesencja skutecznej komunikacji.
Komunikując się z drugą osobą, możemy:
- wymienić z nią nasze opinie, myśli, doświadczenia,
- przedstawić naszą ocenę rzeczy, ludzi, sytuacji,
- przekazać nasze uczucia zgodnie z posiadanym systemem postaw i wartości,
- podzielić się naszą historią z przeszłości,
- opisać teraźniejszość,
- zaprezentować pomysły, marzenia czy wyobrażenia o przyszłości.
Skuteczna komunikacja to proces przekazywania informacji, pojęć, idei, uczuć w taki sposób, żeby wiadomość otrzymana miała możliwie zbliżone znaczenie do wiadomości nadanej. Zgodność między intencją nadawcy a interpretacją odbiorcy nazywamy porozumieniem.Więcej informacji: http://www.scu.edu.au/research/whales.
https://www.polskieradio.pl/10/5366/Artykul/1678257,Zlozony-jezyk-delfinow-Maja-nawet-imiona .
Małpie gadki, „National Geographic Polska”, luty 2007.
John Adair, Anatomia biznesu – komunikacja, tłum. E. Czerwińska, Studio Emka, Warszawa 2000, s. 26.
Ibidem, s. 24–25.
Ł. Gołębiowski, Śmierć książki. No futurebook, Biblioteka Analiz, Warszawa 2008, s. 23.
A. Barker, Doskonała umiejętność komunikacji, tłum. M. Lipiec-Szafarczyk, Helion, Gliwice 2004, s. 8.
R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, tłum. M. Rusiński, PWN, Warszawa 1998, s. 554.