Kup teraz! Jak stworzyć swój e-sklep i odnieść sukces - ebook
Kup teraz! Jak stworzyć swój e-sklep i odnieść sukces - ebook
„Kup teraz!” to hasło, które w dzisiejszych czasach zna każdy użytkownik sieci. Żyjemy w czasach digitalizacji i wiele aspektów naszego życia przenosi się właśnie do Internetu. Na naszych oczach ma miejsce jedna z większych rewolucji zakupowych w XXI wieku. I ile konsumenci szybko przystosowują się do nowych trendów, inaczej jest już z samym biznesem, który do tej pory w dużej części opierał się na sprzedaży stacjonarnej.
Przejście z offline na online jest jednak możliwe, a w dzisiejszych czasach wręcz konieczne. Ta książka powstała dla ciebie, żebyś mógł postawić pierwsze kroki w biznesie sprzedaży internetowej, dowiedział się o najczęstszych błędach i najlepszych rozwiązaniach oraz dowiedział się:
Jak krok po kroku założyć swój e-sklep? Jak nie dać się naciągnąć na „genialne jednodniowe kursy” i złote porady odnośnie sprzedaży w internecie? Czym jest konwersja, Presta, SaaS czy też Google Ads ? Jak współpracować z influencerami i jak reklamować się w sieci? I przełączyć się z trybu offline na online?
Kategoria: | Sprzedaż i obsługa klienta |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8053-968-6 |
Rozmiar pliku: | 8,1 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Ta książka powstała dla ciebie, głównie po to, żebyś mógł postawić pierwsze kroki w biznesie sprzedaży internetowej. Żebyś miał pojęcie, co to jest konwersja, Presta, SaaS czy też Google Ads. Zależy mi, żebyś po jej przeczytaniu potrafił zaplanować transformację biznesu do e-commerce oraz nie dał się oszukać naciągaczom w internecie, którzy często proponują „genialne kursy” lub złote porady, zapewniając, że wystarczy godzina dziennie, abyś opływał w luksusy dzięki sprzedaży w swoim sklepie online.
Tak, tak – po jej przeczytaniu możesz zostać e-commerce managerem i bardzo dobrze rozumieć ten biznes. Nie ma tu ukrytej wiedzy tajemnej – jest to wiedza zebrana w ciągu ostatnich 10 lat mojej pracy z ponad 200 sklepami internetowymi. Na co dzień mam do czynienia z różnymi doświadczeniami moich klientów i dlatego chcę cię ustrzec przed popełnieniem błędów, a zarazem wyposażyć w zasób niezbędnych informacji, które pozwolą ci wybrać własną ścieżkę rozwoju, swój sposób na sprzedaż w internecie i poszerzanie tej sprzedaży.
Zawartą tu moją wiedzę, całe 15 rozdziałów, dedykuję wszystkim biznesom, które gdzieś w obecnych czasach trochę zaspały i teraz muszą nadrabiać i gonić konkurencję w internecie. A czas ucieka!
Możesz spać spokojnie – jeszcze jest dla ciebie miejsce w e-commerce, a wykonując mądre ruchy, szybko dorównasz innym. Przeczytaj uważnie! Skutecznego zarządzania własnym e-sklepem można się nauczyć. Krok po kroku – wybierz swoją drogę, nie wszystko jest przecież dla ciebie. I dobrze!
Zacznij sprzedawać w internecie.
Nic się nie dzieje przypadkiem, a e-commerce to inwestycja na lata, która nie zawsze się zwraca w pierwszych miesiącach, ale przyszłość dzieje się teraz, więc warto ją doścignąć.
Powodzenia!
Maciej StodolnyE-commerce – handel drogą internetową – to jedna z niewielu współczesnych branż, która podczas pandemii COVID-19 rozwija się bardzo dynamicznie. Przymusowa izolacja społeczeństwa i wprowadzane coraz to nowsze obostrzenia napędziły ogromny popyt na zakupy internetowe, które dały Polakom możliwość alternatywnej rzeczywistości zakupowej przez większą dostępność, praktycznie na wyciągnięcie ręki, i przez jedno kliknięcie. Bez wychodzenia z domu, szukania miejsca parkingowego, dźwigania, za sprawą paru kliknięć otrzymujemy interesujący nas produkt. Dziś dziwnie się czujesz, jeśli nie kupujesz w internecie i nie pędzisz do paczkomatu po „złowione w sieci” dresy, a jeszcze dziwniej, kiedy trafiasz już do sklepu stacjonarnego, żeby coś kupić, i czekasz w kolejce do kasy. Nasza normalność wygląda zupełnie inaczej niż rok temu. COVID-19 zmienił nasze zachowania jako konsumentów i klientów zarazem. Dziś cenimy komfort i wielką możliwość wyboru, jaką daje nam globalna sieć.
Dane za rok 2020 pokazują, że mieliśmy do czynienia z jednym z największych wzrostów e-commerce w historii. W ciągu roku branża sklepów i sprzedaży internetowej urosła technologicznie _de facto_ aż o siedem lat. Jest to wynik, którego nikt się nie spodziewał, nawet najbardziej przewidujący analitycy rynkowi. Okazało się, że przychody ze sprzedaży internetowej wzrosły z 50 mld zł w 2019 do ponad 100 mld zł w 2020 roku. Analiza przeprowadzona przez globalną sieć przedsiębiorców PwC pokazuje, że ten rynek w kolejnych latach będzie wart aż 162 mld zł. Warto być częścią tego tortu, tylko jak?
Przychody ze sprzedaży internetowej w latach 2018-2020 (mld zł)
No właśnie, to dobre pytanie, a w zasadzie litania dalszych pytań: Jak w nowej sytuacji mają się odnaleźć osoby, które nie korzystały wcześniej z internetu? Co powinni zrobić właściciele sklepów stacjonarnych i lokalnych biznesów, którzy do tej pory liczyli na panią Zosię czy pana Władka z sąsiedztwa, czyli klienta zaglądającego do nich codziennie, zazwyczaj o stałych porach?
Czy tego chcemy, czy nie, mamy do czynienia z jedną z największych rewolucji cyfrowych w historii zakupów, czyli nasza codzienność zmieniła się nie do poznania. Przez rok ewoluował nasz styl życia – mamy nowe przyzwyczajenia i sympatyzujemy nie tyle z konkretnym sklepem stacjonarnym za rogiem, ile z platformą sprzedażową, sklepem online, czy nawet aplikacją zakupową, która powstała najdalej pół roku temu. Dziś inaczej pozyskujemy produkty pierwszej konieczności, inaczej łowimy okazje i inaczej wydajemy pieniądze. W nowej rzeczywistości zamiast jechać do sklepu, raczej szukamy towaru w internecie. Zmieniły się nasz rytm dnia, priorytety i potrzeby. Jednocześnie powinniśmy zadać sobie pytanie, czy biznes stacjonarny jest w stanie poradzić sobie z niewiarygodnie szybko rosnącą i rozwijającą się branżą internetową. Jak myślisz? Według mnie najwyższy czas, by nauczyć się nowej e-commerce’owej rzeczywistości, przed którą nie ma odwrotu, i rozpocząć inwestycję we własne działania sprzedażowe w internecie. To jest nasza przyszłość.
Niezależnie od tego, jaką formę sprzedaży wybierzesz i która będzie najlepsza dla twojego biznesu, pamiętaj – biznesu internetowego nie da się zbudować w jeden dzień. Jeśli ktoś twierdzi, że jest inaczej, to zwyczajnie buja w obłokach! To proces i warto zdawać sobie z tego sprawę, ciekawe zajęcie, które może dać zarówno zysk, jak i satysfakcję z pracy, a ta z kolei może się stać twoim nowym zatrudnieniem, zarobkiem, rozwinięciem pasji, alternatywą dla obecnej drogi zawodowej.
Pandemia w Polsce
Czy wiesz, jakich produktów poszukują e-konsumenci (czyli ty, ja i wszyscy, którzy kupują online) w czasie pandemii w sklepach internetowych? Co jest dla nas obecnie wyjątkowo ważne? Jakie są nasze produkty pierwszego wyboru?
Otóż po roku funkcjonowania w nowej rzeczywistości wiemy, że niektóre odpowiedzi na te pytania mogą się okazać zaskakujące.
Z raportu E-commerce w czasach kryzysu przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute wynika, że 14% e-konsumentów zadeklarowało chęć zakupu produktów spożywczych i środków czystości tylko przez internet, a 24% częściowo przez internet i stacjonarnie. Z danych firmy Stackline wynika także, że wśród kategorii produktów, które cieszyły się w ostatnim okresie największym zainteresowaniem klientów, znalazły się:
• jednorazowe rękawiczki (+670%),
• maszyny do pieczenia chleba (+652%),
• leki na przeziębienie (+535%),
• zupy (+397%),
• kasze i ryże (+386%),
• gotowe jedzenie pakowane (+377%),
• kubki ze świeżymi owocami (+326%),
• przyrządy do ćwiczeń (+307%),
• nabiał (+279%),
• płyny do mycia naczyń (+275%).
Zmalał natomiast popyt na:
• bagaże i walizki (-77%),
• aktówki, teczki (-77%),
• sprzęt fotograficzny (-66%),
• suknie ślubne (-63%),
• garnitury (-62%).
Trendy te nie powinny nikogo dziwić, chociaż zastanawiają na przykład wzmożone zakupy zup i kubków ze świeżymi owocami. Pandemia wymusiła na nas konieczność dostosowania się do nowych realiów oraz próby zaspokojenia przede wszystkim tych najważniejszych, najprostszych potrzeb. Dlatego właśnie wzrósł popyt na artykuły spożywcze i środki ochrony osobistej. Zanotowano natomiast spadek popytu głównie w branżach, które zostały objęte największymi restrykcjami, czyli ślubnej i turystycznej oraz mody wizytowej. To ważne wnioski również dla ciebie, jeśli właśnie zastanawiasz się nad odpaleniem swojego biznesu w wersji online. Już chyba wiesz, jakie gałęzie handlu rozkwitają, a jakie odnotowują straty. Czy taka dynamika się utrzyma w przyszłości? Piszę o tym w następnych rozdziałach. _Stay tuned_!
Czy branża e-commerce odczuła rynkowe wahania wywołane pandemią?
Sektor handlu elektronicznego w dobie pandemii zwycięsko walczy. To właśnie oferowanymi korzyściami przyciąga zarówno nowych przedsiębiorców, jak i osoby zainteresowane nietradycyjną formą robienia zakupów. Powstają nowe sklepy i zwiększa się grupa kupujących w internecie.
Z raportu firmy Shopper, najczęściej wybieranej platformy e-commerce w Polsce, zatytułowanego _Handel vs koronawirus – jak sprzedaż przeniosła się do internetu_ wynika, że w pierwszym kwartale 2020 roku swoje pierwsze kroki w internecie postawiło od 5% do 23% więcej sklepów (w zależności od kategorii zakupowej) niż w poprzednim roku. Najwięcej nowych e-commerce związanych jest z branżą artykułów spożywczych (18%) oraz z książkami i multimediami (23%). Wiele należy do przedsiębiorców, którzy do tej pory mieli tylko sklepy stacjonarne. Wybuch pandemii koronawirusa sprawił, że zostali oni zupełnie odcięci od możliwości sprzedawania swoich produktów i usług, co skłoniło ich do poszerzenia kanałów zbytu o internet dla ratowania swoich biznesów. Z pomocą w tym trudnym czasie przyszły także media społecznościowe. Informacje o problemach przedsiębiorców i zalegających towarach, zwłaszcza tych o krótkiej ważności, są chętnie udostępniane, dzięki czemu niektóre z firm poniosły mniejsze straty, niż można było oczekiwać. Byliśmy otwarci na apele, ogłoszenia o sprzedaży, powstało wiele zamkniętych grup sprzedażowych. Wsparcie zaoferowało również wiele platform sklepowych, wprowadzając promocje czy wydłużone okresy testowe, oraz specjalistyczne agencje pomagające przedsiębiorcom zaistnieć z biznesem w sieci.
Jak widać, rok 2020 był dla e-commerce wyjątkowy. Narastające obostrzenia związane z pandemią COVID-19 sprawiły, że internet stał się głównym, a w pewnych momentach jedynym, kanałem sprzedaży i kontaktu z klientami, co uratowało wiele firm przed zamknięciem. To z kolei przyczyniło się do wzrostu liczby nowych e-sklepów na poziomie 39%. Tak dynamiczny rozwój sektora doprowadził do wykształcenia trendów, które będą się rozwijać dalej w 2021 roku. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej! Co kryje e-commerce’owa przyszłość?
Najnowsze trendy
Sprzedaż abonamentowa
Wśród głównych trendów e-commerce na 2021 rok coraz częściej pojawia się model sprzedaży abonamentowej. Przez lata kojarzony był on przede wszystkim z telekomunikacją, prenumeratą czasopism czy klubami wysyłkowymi. Okazuje się, że sprawdzi się również i zyska na popularności w sprzedaży internetowej. Model ten, nazywany zamiennie subskrypcyjnym, zapewnia dostęp do określonych towarów i usług dzięki uiszczeniu regularnej, cyklicznej opłaty abonamentowej. Można powiedzieć, że to już było. Niby tak, ale subskrypcja czy członkostwo ma teraz nowy wymiar i zyskuje na wartości.
Wśród przykładów można wskazać choćby popularne serwisy usługowe typu Netflix i HBO, Spotify czy Tidal. Opcję subskrypcji oferuje też Allegro Smart i Amazon Prime. Analitycy prognozują dalszy wzrost takiego modelu sprzedaży i objęcie nim kolejnych kategorii produktowych, takich jak: książki, kosmetyki, zdrowa żywność, chemia domowa czy artykuły dziecięce i wiele, wiele innych. Wygoda comiesięcznego automatycznego polecenia zapłaty i możliwość rezygnacji z usługi w dowolnym momencie kuszą konsumentów. Wielu z nas nie wyobraża sobie nie odpalić wieczorem Netflixa czy nie śledzić losów Nicole Kidman w najnowszej produkcji HBO GO – te serwisy idealnie wpisały się w lukę po kinie, do którego na próżno było się udać na film czy randkę w 2020 roku i nadal się na to nie zapowiada...
Sprzedaż abonamentowa oznacza również bardzo wiele korzyści dla sprzedających. Pozwala im zwiększyć handel na stronie, budować przywiązanie do danej marki, zakładając większą relacyjność z klientami, również dokładniej oszacować popyt na dane towary. To ważne kwestie przy zakupach w obecnej sytuacji ekonomicznej i zmieniającej się cały czas zakupowej rzeczywistości.
_Dalsza część książki dostępna w wersji pełnej_