Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Moje zbrodnie są owocem miłości. Mit Medei w literaturze niemieckojęzycznej - ebook

Rok wydania:
2019
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
19,95

Moje zbrodnie są owocem miłości. Mit Medei w literaturze niemieckojęzycznej - ebook

Autorka dokonuje porównania i analizy wybranych utworów podejmujących problem mitu Medei w literaturze niemieckojęzycznej. W kulturze niemieckiej motyw Medei cieszy się szczególną popularnością od połowy lat 70. XX wieku, zostały mu poświęcone liczne inscenizacje teatralne, operowe, opowiadania i powieści. Autorka stawia tezę, że wielki potencjał mitu polega na jego wieloznaczności oraz aktualności. Twórcy umieszczali tragiczną postać dzieciobójczyni w różnych kontekstach, przedstawiając bohaterkę jako opuszczoną kochankę, cudzoziemkę pozbawioną ojczyzny, a nawet ofiarę prześladowań na tle politycznym czy rasowym.

*

Jaka jest prawdziwa twarz Medei? Czy prawdziwa Medea w ogóle istnieje? Czy ta, którą przedstawił Eurypides, odpowiada jednej mitycznej postaci? Nawet w przypadku mitu nie można mówić o homogenicznej koncepcji tej figury. A może rację ma Christa Wolf, twierdząc, że bohaterka stała się przedmiotem politycznej manipulacji? W prezentowanej publikacji pytania te pozostaną bez odpowiedzi, gdyż znacznie bardziej istotna wydaje się sama recepcja mitu i próba adaptacji mitologicznej materii we współczesnym świecie. Można tu zaobserwować dwie odmienne tendencje: próbę archaizacji i osadzenia w mitycznych realiach, a także akcentowanie boskiego pochodzenia bohaterki; druga to próba uwspółcześnienia przy pomocy umiejscowienia historii dzieciobójczyni we współczesności danego pisarza. Można ewentualnie wymienić jeszcze trzecią grupę lub raczej podgrupę: utwory, które mimo umiejscowienia akcji w czasach antycznych, cechują się zdecydowaną aktualizacją poruszanych problemów. Mit stanowi w nich pewien rodzaj kamuflażu. We wszystkich przypadkach mit traktowano zatem jako kompleks reguł i modeli ludzkich zachowań, które z upływem czasu nie uległy zmianie.

Z Podsumuwania

Spis treści

 

Wprowadzenie 7

Postać Medei w mitologii greckiej i w literaturze antycznej 7

Stan badań 19

Teoria mitu 23

Rozdział I. Friedrich Maximilian Klinger: Medea in Korinth 31

1. Mit Medei w literaturze niemieckojęzycznej XVIII wieku. Pomiędzy oświeceniowym humanizmem i erupcją uczuć 31

2. Wprowadzenie: Friedrich Maximilian Klinger Medea in Korinth 40

3. Medea: samotna półbogini 44

4. Dzieciobójstwo 61

5. Medea auf dem Kaukasos 69

Rozdział II. Franz Grillparzer: Das Goldene Vlies 79

1. Wprowadzenie: Franz Grillparzer Das Goldene Vlies 79

2. Medea: Charyta i Menada 83

3. Dzieciobójstwo 105

4. Kolonializm 110

5. XIX wiek: mit Medei w dobie kolonializmu 120

Rozdział III. Hans Henny Jahnn: Medea 127

1. Wprowadzenie: Hans Henny Jahnn Medea 127

2. Transformacja mitu 129

3. Stara Medea 144

4. Czarna Medea 152

5. XX wiek: rozwój mitu Medei 162

Rozdział IV. Heiner Müller: Verkommenes Ufer Medeamaterial Landschaft mit Argonauten 177

1. Wprowadzenie 177

2. Gnijący brzeg. Materiały do Medei. Krajobraz z Argonautami – chaos i zagłada 181

3. Funkcjonalizacja mitu 186

4. Wizja katastrofy 199

Rozdział V. Christa Wolf: Medea. Stimmen 207

1. Wprowadzenie 207

2. Medea: „Postać z pogranicza epok” 216

3. Struktury władzy 229

4. Niewinna Medea? 243

Ekskurs: Mit Medei w literaturze polskiej 251

Podsumowanie 271

Załącznik. Wykaz dzieł literatury niemieckojęzycznej na temat mitu Medei 273

Bibliografia 275

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8142-406-6
Rozmiar pliku: 6,2 MB

BESTSELLERY

Kategorie: