Normy czasu pracy kierowcy według rozporządzenia (WE) 561/2006. 55 praktycznych wskazówek, jak unikać najczęściej popełnianych błędów - ebook
Normy czasu pracy kierowcy według rozporządzenia (WE) 561/2006. 55 praktycznych wskazówek, jak unikać najczęściej popełnianych błędów - ebook
Niniejsza publikacja powstała, aby przybliżyć najważniejsze zasady planowania czasu pracy kierowców. Obejmuje najważniejsze kwestie związane z przepisami rozporządzenia (WE) nr 561. Czytelnik znajdzie w niej wiele przykładów błędnych czynności oraz praktyczne porady, jak w danym przypadku należy postąpić prawidłowo i zgodnie z przepisami. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach kierowcy ryzykują kary oraz podpowiadamy, jak tych kar uniknąć. Wskazujemy najkorzystniejsze i bezpieczne rozwiązania problemu z czasem pracy kierowcy.
Spis treści
Normy czasu jazdy kierowców według rozporządzenia 561/2006
Wskazówka 1. Uniknij 3 błędów w rozpoczynaniu pracy kierowców, za które grozi kara
Wskazówka 2. Rozporządzenie 561 stosuje się tylko do przewozów na terenie WE
Wskazówka 3. Naruszenie rozporządzenia (WE) nr 561/2006 to ciężkie naruszenie obowiązków kierowcy
Wskazówka 4. Gdy odpoczynek nie mieści się w ciągu dnia, można przesunąć okres rozliczeniowy
Wskazówka 5. Rekompensatę za skrócenie odpoczynku trzeba odebrać w całości
Wskazówka 6. Jeżeli kierowca zaczyna pracę o różnych porach, trzeba pilnować limitu 13 i 15 godzin
Wskazówka 7. Rekompensaty za skrócenie odpoczynku można łączyć ze sobą
Wskazówka 8. Prosty sposób na rozliczenie nadgodzin z powodu odpoczynku w dzień
Wskazówka 9. Ryzykujesz karę, robiąc rekompensatę przed odpoczynkiem
Wskazówka 10. Uniknij kar. Sprawdzaj, jak godziny odpoczynku dziennego rozkładają się w odpoczynku tygodniowym
Wskazówka 11. Odpoczynki na parkingach trzeba odbierać według określonych zasad
Wskazówka 12. Odpoczynek na parkingu – dobre praktyki w zakresie planowania podróży, doboru miejsc odpoczynków, bezpieczeństwa kierowcy i ładunku
Wskazówka 13. Odpoczynek poza bazą firmy – trzeba pamiętać o dokumentowaniu aktywności
Wskazówka 14. Rekompensatę skróconego odpoczynku tygodniowego trzeba odebrać najpóźniej w trzecim tygodniu
Wskazówka 15. Skrócony odpoczynek tygodniowy w niektórych przypadkach można odebrać w pojeździe
Wskazówka 17. Upewnij się, czy prawidłowo określasz porę nocną
Wskazówka 18. Lepiej nie wydłużać pierwszej części przerwy dzielonej
Wskazówka 19. Czas załadunku trzeba uwzględnić planując pracę i odpoczynki kierowcy
Wskazówka 20. Rok przestępny może korzystnie wpłynąć na planowanie czasu pracy kierowców
Wskazówka 21. Są możliwe odstępstwa przy odpoczynku tygodniowym w przewozach międzynarodowych okazjonalnych
Wskazówka 22. Rozkład czasu pracy oraz jego zmiany nie mogą naruszać prawa kierowcy do odpoczynku
Wskazówka 23. Kierowca może na chwilę przerwać odpoczynek, powołując się na wytyczną nr 3
Wskazówka 24. Kierowca w załodze może mieć dwa skrócone odpoczynki tygodniowe pod rząd
Wskazówka 25. Opracuj dobry plan pracy kierowców w załodze i uniknij kar
Wskazówka 26. W trzech przypadkach ITD może uznać, że kierowca z załogi nie jechał w załodze i naliczyć karę
Wskazówka 27. Prosty sposób na zaplanowanie czasu jazdy kierowców w podwójnej załodze
Wskazówka 28. Odnotuj czas przesiadki między pojazdami, aby nie było luki
Wskazówka 29. Jeżeli kierowca zmieniał pojazd, musi opisać, co robił, gdy się przesiadał
Wskazówka 30. Kierowcy muszą pamiętać o rejestrowaniu dojazdu do auta
Wskazówka 31. Czas dowozu do miejsca postoju pojazdu to dyspozycyjność
Wskazówka 32. Kierowca może zjechać do bazy po za krótkiej przerwie? Tak, ale pod jednym warunkiem
Wskazówka 33. Odstępstwa od zasady odbierania odpoczynków dwuosobowej załogi są możliwe pod kilkoma warunkami
Wskazówka 34. Przerwę w jeździe musi poprzedzać choćby minuta jazdy
Wskazówka 35. Sprawdzaj, czy kierowca prawidłowo rejestruje dojazdy do auta oraz do firmy
Wskazówka 36. Przerwy w jeździe to nie to samo, co przerwy w pracy
Wskazówka 37. Nie każdy postój powyżej wymaganych 45 minut jest postojem nieuzasadnionym
Wskazówka 38. Nie ryzykuj kar! Pamiętaj, że za sczytanie danych z karty kierowcy odpowiada firma
Wskazówka 39. Kierowców jeżdżących na linii regularnej specjalnej do 50 km też obowiązują normy czasu pracy
Wskazówka 40. W przewozach na liniach regularnych specjalnych nie trzeba przechowywać tarczek
Wskazówka 41. Zasady jednej minuty nie można wykorzystywać do omijania przepisów
Wskazówka 42. Gdy kierowca jedzie raz z przyczepą, raz bez niej, powinien rejestrować „inną pracę”
Wskazówka 43. Gdy kierowca błędnie oznaczy aktywność na karcie, trzeba wyposażyć go w weekendówkę
Wskazówka 44. Pamiętaj o granicach tolerancji tachografów
Wskazówka 45. Jednorazowy błędny wpis manualny nie zawsze musi skutkować karą
Wskazówka 46. Nie zawsze trzeba używać tachografów w przewozie na potrzeby własne
Wskazówka 47. Kierowca na przyuczeniu powinien używać karty kierowcy
Wskazówka 48. Przy przewozie niektórych rodzajach odpadów trzeba używać tachografu
Wskazówka 49. To przedsiębiorca musi wykazać, że wykonuje przewozy wyłączone spod rozporządzenia nr 561/2006
Wskazówka 50. Dbaj o prawidłowe oznaczanie aktywności kierowcy podczas załadunku pojazdu
Wskazówka 51. Praktyczne sposoby prawidłowego dokumentowania czynności kierowcy
Wskazówka 52. Dojazd do bezpiecznego miejsca postoju – jak uniknąć kary
Wskazówka 53. Przekroczenie czasu pracy przy zjeździe z promu – w niektórych przypadkach możesz powołać się na art. 12 rozporządzenia 561
Wskazówka 54. Długie czekanie na rozładunek nie uzasadnia zastosowania art. 12
Wskazówka 55. Pamiętaj o różnicach w normach czasu jazdy pomiędzy umową AETR i rozporządzeniem nr 561
Kategoria: | Pracy |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-269-6563-0 |
Rozmiar pliku: | 475 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Jeżeli choćby część pracy kierowcy w ciągu dnia jest przewozem po drogach publicznych samochodem podlegającym rozporządzeniu nr 561/2006, kierowca powinien przestrzegać przepisów tego rozporządzenia, a więc zachowywać limity czasu pracy. Jest to bowiem aktualnie obowiązujący na terenie całej Unii Europejskiej akt prawny dotyczący czasu pracy kierowców. Przepisy powyższego rozporządzenia kompleksowo określają minimalne okresy odpoczynku oraz maksymalny czas prowadzenia pojazdu.
Stosowanie się kierowców i przewoźników do tych wytycznych jest bardzo ważne, gdyż służy ono zapewnieniu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów sprawują odpowiednie organy państwowe, a za uchybienia w tej materii grożą wysokie kary. Warto zatem znać podstawowe regulacje dotyczące czasu pracy oraz przerw i okresów odpoczynku kierowców wykonujących przewóz drogowy rzeczy i osób; choć trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że są one dość zagmatwane.
Przepisy dotyczące czasu pracy kierowców są bardzo zawiłe, jednak trzeba ich bezwzględnie przestrzegać. Kierowca może odstąpić od stosowania przepisów tylko w uzasadnionych przypadkach, do których należą: awarie pojazdu, wypadki drogowe oraz choroba kierowcy. Dlatego też praca kierowców musi być tak zorganizowana, aby kierowcy mogli przestrzegać przepisów rozporządzenia.
Niniejsza publikacja powstała, aby przybliżyć najważniejsze zasady planowania czasu pracy kierowców. Obejmuje najważniejsze kwestie związane z przepisami rozporządzenia (WE) nr 561. Czytelnik znajdzie w niej wiele przykładów błędnych czynności oraz praktyczne porady, jak w danym przypadku należy postąpić prawidłowo i zgodnie z przepisami. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach kierowcy ryzykują kary oraz podpowiadamy, jak tych kar uniknąć. Wskazujemy najkorzystniejsze i bezpieczne rozwiązania problemu z czasem pracy kierowcy.
Normy czasu jazdy kierowców według rozporządzenia nr 561/2006
Darmowy fragment