Nowi ewangelizatorzy dla Nowej Ewangelizacji - ebook
Nowi ewangelizatorzy dla Nowej Ewangelizacji - ebook
Książka, która podsumowuje 40 lat doświadczenia ewangelizacyjnego José H. Prado Floresa!
Ewangelia to moc Boża ku zbawieniu dla każdego wierzącego (zob. Rz 1,16). Jednak głoszenie kerygmatu jest również głupstwem (por. 1 Kor 1,21). Na jedności tych dwóch paradoksalnie sprzecznych czynników opiera się ewangelizacja z wielką mocą.
Autor niniejszej książki przedstawia kerygmat jako wielkie bogactwo Kościoła i podstawę życia chrześcijańskiego. Swoje rozważania prowadzi z perspektywy duszpasterskiej. W jego przekonaniu warto najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie, jak ewangelizował Kościół pierwotny.
Ewangelizator powinien: zanurzyć się w Jordanie, aby posiąść osobiste doświadczenie bezwarunkowej miłości Boga, upaść w Damaszku poprzez osobiste spotkanie z Jezusem zmartwychwstałym, wstąpić do Wysokiej Komnaty, aby otrzymać dynamis Ducha, oraz pójść do Emaus, aby jego serce zapłonęło ogniem Słowa. Czytelnicy odnajdą stronice pełne bardzo konkretnych tropów, aby to nawrócenie stało się rzeczywistością.
Kategoria: | Duchowość |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7516-897-6 |
Rozmiar pliku: | 1,8 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Kończyłem właśnie prace nad tą książką, kiedy otrzymałem serdeczne zaproszenie od księdza Pigi Periniego, mego dobrego przyjaciela. Nasza przyjaźń dojrzewała w miarę upływu lat. Ksiądz Pigi poprosił mnie o poprowadzenie rekolekcji dla kapłanów zaangażowanych w Komórki Ewangelizacji, powstające na całym świecie. Temat: Nowa Ewangelizacja. Miejsce: monumentalna zakrystia parafii Świętego Eustorgiusza w Mediolanie, we Włoszech.
Zważywszy, iż ksiądz Pigi napisał mi, że w zeszłym roku rekolekcje te poprowadził ojciec Raniero Cantalamessa, kaznodzieja Domu Papieskiego, przygotowałem starannie spis tematów, posiłkując się tekstami teologicznymi i cytatami z wypowiedzi Magisterium Kościoła.
Zamierzałem streścić rekolekcjonistom swoje czterdzieści lat doświadczenia ewangelizacyjnego, chociaż taka zuchwałość wydawała mi się podobna do chęci zamknięcia gorejącego krzewu z góry Synaj w pudełku zapałek. Kiedy rozpoczynaliśmy rekolekcje, było zimno – jako że spotkanie odbywało się w środku zimy. W związku z tym potrzebne nam było ogrzewanie.
I tak z notatkami w ręku stawiałem ostrożnie kolejne kroki, wykorzystując znajomość logiki i pedagogiki, moim zdaniem dwóch koniecznych – ze względu na wyjątkowych uczestników rekolekcji – nauk.
• Zacząłem od przedstawienia historii uczniów idących do Emaus, którzy ze zwykłych sprawozdawców powtarzających opowieść kobiet usłyszaną od aniołów, stali się świadkami zmartwychwstania Jezusa, gdy ich serca zapłonęły ogniem Słowa.
• Ukazałem także różnicę między kerygmatem a katechezą, głoszeniem a nauczaniem. Mówiłem również o tym, że problem Kościoła nie polega na braku ewangelizacji (pierwszego głoszenia), lecz na tym, że ewangelizują osoby, które same nie są zewangelizowane, zamieniając przez to Dobrą Nowinę (która nie jest czymś, tylko Kimś – samym Jezusem, jedynym pośrednikiem między Bogiem a ludźmi) w zimną katechezę.
Szczegółowo i precyzyjnie wyjaśniłem treść, cel i metodologię głoszenia kerygmatu, tłumacząc, że chodzi o wielki nakaz, który Jezus powierzył swoim uczniom (czyli o głoszenie Dobrej Nowiny). Musimy uważać, aby tego wielkiego nakazu nie zamienić w wielkie zaniedbanie; łatwiej nam bowiem przychodzi tworzyć schematy teologiczne, prowadzić rozważania doktrynalne i budować sylogizmy filozoficzne, niż głosić z mocą Dobrą Nowinę o Jezusie, jak czynił to diakon Filip (zob. Dz 8,35).
• Następnie stwierdziłem kategorycznie, że aby móc realizować założenia Nowej Ewangelizacji, potrzebne są cztery rzeczy. Po pierwsze – porażka, żeby móc poczuć pragnienie odmiany. Dalej – przynaglenie przez miłość Chrystusa. Potrzebni są także nowi ewangelizatorzy, będący świadkami. I wreszcie – nowe Zesłanie Ducha Świętego, kiedy to Boskie ruah osiąga siłę huraganu, a nie klimatyzacji, którą możemy regulować, jak chcemy.
• Wykazałem również, że należy zacząć od początku, od źródła: najpierw kerygmat, a dopiero potem katecheza, moralność czy teologia. Aby móc wzrastać, najpierw trzeba się urodzić.
• Potem upomniałem obecnych, że nowe wino potrzebuje nowych bukłaków i że trzeba czasem odświeżać formuły nabożeństw, które kostnieją i nie odpowiadają już ani Ewangelii, ani dzisiejszemu światu.
• Kluczowy moment nastąpił, kiedy powiedziałem im, że nie możemy ewangelizować, jeżeli nie jesteśmy świadkami, którzy doświadczyli zbawienia i osobiście spotkali się z Jezusem.
Nagle w połowie mojego zdania pewien kapłan podniósł rękę i nie czekając, aż udzielę mu głosu, rzucił:
– WYSTARCZY!
Wszyscy oniemieli, a najbardziej zaskoczony byłem ja.
– WYSTARCZY, BŁAGAM! – krzyknął głośniej ów ksiądz.
Nie wiedziałem, o co mu chodzi. W milczeniu rozłożyłem ręce, tym gestem prosząc go o wyjaśnienie. Jego słowa zdawały się być jednocześnie skargą i błaganiem.
– Wystarczy! Nie mówmy już o kerygmacie! Błagam, wystarczy. Powiedz nam o Dobrej Nowinie!
Zamknąłem oczy, skinąłem głową i w ułamku sekundy zrozumiałem, że ci wszyscy kapłani nie potrzebują kerygmatu na zdjęciu rentgenowskim. Oni potrzebują Ewangelii, która ma charakter i nosi imię: Jezus, Zbawiciel i Pan. Odłożyłem notatki, wziąłem do ręki Biblię i powiedziałem:
– Jestem świadkiem tego, że Jezus przemienia życie, bo zmienił także i moje. Nie chodzi mi o przemianę grzesznika w sprawiedliwego, tylko człowieka sprawiedliwego w syna, z prawem do dziedzictwa. I jeszcze więcej, o wiele więcej. Moje prawdziwe nawrócenie polegało na przemianie człowieka sprawiedliwego dzięki uczynkom w człowieka usprawiedliwionego przez łaskę Boga. I jeżeli taki faryzeusz jak ja doświadcza nowego życia, to może go doświadczyć każdy. Skoro Pan uczynił to we mnie, to może tego dokonać w każdym z was.
Przez trzy godziny głosiłem Jezusa i Ewangelię łaski; mówiłem, że zostaliśmy zbawieni za darmo. Potem wyznaliśmy Jezusa jako jedynego i wystarczającego Zbawiciela i przyjęliśmy Go jako wyłącznego Pana naszego życia. Na koniec pomodliliśmy się za każdego rekolekcjonistę, prosząc o nowe wylanie Ducha, które Jezus nazywa chrztem w Duchu Świętym (por. Dz 1,5).
Przypomniałem sobie wówczas owo zdanie Świętego Łukasza: „Bardzo wielu kapłanów przyjmowało wiarę” (Dz 6,7c).
Wróciłem do Meksyku. Było słonecznie, co zapowiadało zbliżającą się wiosnę.
Po kilku tygodniach otrzymałem maila, którego zacytuję tutaj w całości za zgodą nadawcy, księdza Mateusza:
Drogi Pepe!
Mam na imię Mateusz, jestem kapłanem w diecezji padewskiej we Włoszech. Poznaliśmy się na rekolekcjach dla kapłanów, w lutym, u Świętego Eustorgiusza, w Mediolanie… Zachwyciły mnie katechezy przez Pana głoszone, ale także – w sposób szczególny – Pańskie PRZEKONANIE i BOGACTWO SŁOWA BOŻEGO, które nieustannie Pan cytował. Być może pamięta Pan naszą krótką rozmowę. Powiedziałem Panu, że wywarła na mnie wrażenie czwartkowa modlitwa wieczorna, kiedy objaśniał Pan Ewangelię o ŚLEPYM BARTYMEUSZU… Podczas modlitwy o uzdrowienie prosiłem Jezusa, aby uleczył mój wzrok, a potem powiedziałem Panu, że nie poczułem niczego szczególnego. Niemniej jednak, teraz WIDZĘ moje życie w nowym świetle; ZOBACZYŁEM, że Ewangelia to życie moje i życie świata. Teraz nieustannie towarzyszy mi owa motywacja: W EWANGELII JEST ŻYCIE, W ŻYCIU JEST EWANGELIA… Wywołuje to we mnie RADOŚĆ, ŻEBY CZYTAĆ, MODLIĆ SIĘ, ROZWAŻAĆ SŁOWO BOŻE – do tego stopnia, że ZNAJDUJĘ RADOŚĆ W PRZYGOTOWYWANIU HOMILII – RADOŚĆ, JAKIEJ NIGDY WCZEŚNIEJ NIE DOŚWIADCZAŁEM!
Byłbym bardzo szczęśliwy, gdyby podzielił się Pan swoim spostrzeżeniem na to, co się ze mną dzieje. Proszę, aby pomógł mi Pan to zrozumieć. Chcę Panu powiedzieć: DZIĘKUJĘ ZA TĘ WIZJĘ EWANGELIZACJI, KTÓRĄ PRZEDSTAWIŁ NAM PAN W LUTYM… Modlę się za Pana, za Szkołę Świętego Andrzeja oraz o to, żeby Duch Święty poruszył Kościół ku nowej WIOŚNIE i NOWEJ EWANGELIZACJI.
Dziękuję i do szybkiego zobaczenia,
Ksiądz Mateusz
Nie odpisałem księdzu Mateuszowi na jego maila, jednak odpowiedź jest bardzo prosta: głoszenie. Tak – głoszenie – które Paweł nazywa „kerygmatem” (1 Kor 1,21) lub „Ewangelią” (Rz 1,16), bo jest ono mocą Bożą ku zbawieniu dla każdego wierzącego. Duch Święty za pośrednictwem Słowa dał w życiu księdza Mateusza świadectwo o Jezusie.
Ów kapłan domagający się głoszenia, usilnie o nie błagający, nie reprezentował wyłącznie potrzeb księdza Mateusza, lecz ujawniał potrzeby każdego „Mateusza”, który czeka z założonymi rękami, aż Jezus będzie przechodził koło niego i powie: „Pójdź za Mną”. Wówczas ów „Mateusz” zdolny będzie porzucić wszystko i pewnego dnia zostać ewangelizatorem, który z kolei zaświadczy: „Każdy uczony w Piśmie, który stał się uczniem królestwa niebieskiego, podobny jest do ojca rodziny, który ze swego skarbca wydobywa rzeczy nowe i stare” (Mt 13,52).
Istnieje wielu potencjalnych ewangelizatorów, którzy gorączkowo oczekują, żebyśmy głosili Słowo (por. 2 Tm 4,2a), aby i oni mogli wstać, iść naprzód, żyć i głosić Ewangelię zbawienia; abyśmy nie powtarzali wyuczonej lekcji, lecz byli świadkami, którzy osobiście spotkali zmartwychwstałego Jezusa.
W monumentalnej zakrystii kościoła pw. Świętego Eustorgiusza, z wieloma relikwiami, popełniłem błąd, który sam krytykowałem: zamiast wykorzystać szansę ewangelizowania w porę i nie w porę, zamieniłem kerygmat w wykład katechetyczny z podstawami teologii. Mówiłem o Słowie, zamiast pozwolić przemówić Słowu. Jednak gdy zacząłem głosić Dobrą Nowinę, ci kapłani doświadczyli, że nie są jak zimna zakrystia ani relikwie z przeszłości, lecz jak żywe świątynie Ducha, z nowym życiem, i to życiem w obfitości, po to, by przestać być sprawozdawcami i zamienić się w świadków zmartwychwstania Jezusa. Przez trzy dni rozjaśniałem ich umysły wiedzą, ale kiedy ogłosiłem Dobrą Nowinę, ich serca zostały przeszyte – ujawniła się wewnętrzna siła Słowa.
Mam nadzieję, że ta książka także w was wzbudzi to pragnienie i każdy zażąda, i poprosi: „Wystarczy! Wystarczy, błagam”. Tylko dzięki temu będzie miała wartość. Inaczej stanie się dowodem na to, że katecheza, nawet katecheza kerygmatu, nie prowadzi ludzi do nawrócenia.
Z tą wątpliwością i jednocześnie nadzieją mam odwagę przedstawić nasze doświadczenie ewangelizacyjne w Szkole Ewangelizacji Świętego Andrzeja, która od trzydziestu trzech lat poszukuje Piotrów, gotowych służyć, miłować i głosić Jezusa lepiej niż założyciele Szkoły, formując nowych ewangelizatorów na rzecz Nowej Ewangelizacji w 63 krajach, a nawet więcej: formując osoby formujące ewangelizatorów w ponad dwóch tysiącach szkół na całym świecie.
Nowa Ewangelizacja nie jest koncepcją, którą można omówić; nie jest też tematem sążnistych rozpraw. Nowa Ewangelizacja jest „ewangeli-akcją”, „działaniem Ewangelii” lub „Ewangelią w działaniu”; działaniem, które należy podjąć natychmiast, ponieważ „miłość Chrystusa przynagla nas” (2 Kor 5,14).
Meksyk, 15 maja 2013Szkoły i ośrodki Nowej Ewangelizacji w Polsce
.
Biuro Szkoły Nowej Ewangelizacji św. Jakuba Apostoła
Parafia św. Piotra i Pawła
Medyka 232
37-732 Medyka
tel. 606119563, 501807507
sne@przemyska.eu
www.sne.przemyska.eu
Katolickie Stowarzyszenie Apostolskie w Służbie Nowej Ewangelizacji
ul. św. Józefa 23/35
87-100 Toruń
tel. 566623143
jacdubel@gmail.com
www.sne.torun.pl
Katolickie Stowarzyszenie Gdańskiej Szkoły Nowej Ewangelizacji „Jezus Żyje”
ul. św. Mikołaja 1
81-062 Gdynia
tel. 791306192
www.snegdansk.pl
Katolickie Stowarzyszenie Szkoła Nowej Ewangelizacji Świętych Apostołów Piotra i Pawła we Wrocławiu
ul. Katedralna 4
50-328 Wrocław
tel. 602378448
wawpiotr@gmail.com
www.sne.archidiecezja.wroc.pl
Katolickie Stowarzyszenie w Służbie Nowej Ewangelizacji „Wspólnota św. Barnaby”
ul. Forteczna 53
61-362 Poznań
tel. 605825052
sekreta[email protected]znan.pl
www.sne.poznan.pl
Katolickie Stowarzyszenie w Służbie Nowej Ewangelizacji „Wspólnota św. Piotra”
Nowa Karczma
83-404 Nowa Karczma
tel. 586877178, 602879016
jspierewka@odnowa.opoka.org.pl
www.jspierewka.odnowa.opoka.org.pl
Katolickie Stowarzyszenie w Służbie Nowej Ewangelizacji „Wspólnota św. Tymoteusza”
ul. Kresowa 258 skr.p. 39
66-620 Gubin
tel. 683594963
e-mail: t.matyjaszczyk@tymoteusz.org.pl
www.tymoteusz.org.pl, www.przystanekjezus.pl
www.przystanekJezus.pl/ksiegarnia
Koinonia św. Pawła – Centrum Modlitwy i Ewangelizacji św. Pawła
ul. Bęczkowska 53A
25-411 Kielce
tel. 413685813
r.missio@complex.com.pl
www.rmissio.pl
Pallotyńska Szkoła Nowej Ewangelizacji
al. Warszawska 31
20-803 Lublin
tel. 507406031
krzysiek[email protected]
www.razemzajezusem.pl
Szkoła Nowej Ewangelizacji „Zacheusz”
ul. Szersznika 3
43-400 Cieszyn
Szkoła Nowej Ewangelizacji Diecezji Kaliskiej Świętej Rodziny
ul. Grabowska 212
63-400 Ostrów Wielkopolski
tel. 602663020
domwod@gmail.com
www.sne.kalisz.pl
Szkoła Nowej Ewangelizacji Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej im. bł. Matki Teresy z Kalkuty i Jana Pawła II
ul. Chrobrego 7
75-063 Koszalin
tel. 783390033, 516272092
ewangeliza[email protected]
www.kochaj.my
Szkoła Nowej Ewangelizacji Diecezji Płockiej św. Łukasza
ul. Tumska 3
09-402 Płock
tel. 502215386
iwona.zielonka@diecezjaplocka.pl
www.nowaewangelizacja.com.pl
Szkoła Nowej Ewangelizacji Diecezji Toruńskiej św. Jana Umiłowanego Ucznia
ul. św. Józefa 23/35
87-100 Toruń
tel. 566623143, 602595842
[email protected]run.pl
www.sne.torun.pl
Szkoła Nowej Ewangelizacji „Emaus” w Olsztynie
ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 11
10-456 Olsztyn
tel. 503617428, 697757928
sneolsztyn@gmail.com
www.sne.olsztyn.pl
Szkoła Nowej Ewangelizacji Jezusa Zmartwychwstałego Diecezji Gliwickiej
ul. Stefana Okrzei 31
44-100 Gliwice
tel. 322705830, 608-019-058
a.sepiolo.sne@gmail.com
www.snegliwice.org
Szkoła Nowej Ewangelizacji „Oikos 2.04” Centrum Duchowości Świętorodzinnej Misjonarzy Świętej Rodziny
ul. Stawowa 6
87-720 Ciechocinek
tel. 696305275, 518014522
annamaria[email protected]
www.swietarodzina.pl
Szkoła Nowej Ewangelizacji św. Kingi
ul. Biegonicka 8
33-300 Nowy Sącz
tel. 184429522, 512188260
biu[email protected]
www.sne.nsacz.pl
Szkoła Nowej Ewangelizacji św. Marka Centrum Ewangelizacji i Modlitwy „Wzgórze Miłosierdzia”
Stryszawa 589
34-205 Stryszawa
tel. 338747023, 502545222
galilea@galilea.pl
www.galilea.pl
Szkoła Nowej Ewangelizacji św. Filipa
ul. Słoneczna 1B
11-700 Mrągowo
tel. 694144312
o-ja[email protected]
www.sne-filip.saletyni.pl
Szkoła Nowej Ewangelizacji św. Jacka
ul. Drzymały 1A
45-342 Opole
tel. 608403444
ne.swjacka@gmail.com
www.sne.opole.pl
Szkoła Nowej Ewangelizacji św. Jakuba Młodszego
ul. Bohaterów Westerplatte 6/6
64-100 Leszno
tel. 605894478
sekretariat@sneleszno.pl
www.sneleszno.pl
Szkoła Nowej Ewangelizacji śś Cyryla i Metodego
ul. św. Pawła 2
43-300 Bielsko-Biała
tel. 603992378
xprze[email protected]sko.pl
www.sne.bielsko.pl
Wspólnota Ewangelizacyjna „Woda Żywa”
Parafia Matki Boskiej Królowej Polski
ul. Mariacka 20
06-500 Mława
tel. 514168818
zbyszekkowalski@autograf.pl
www.woda.natan.pl
Warszawska Szkoła Nowej Ewangelizacji Matki Boskiej Łaskawej
ul. Powstańców Śląskich 67d
01-355 Warszawa
tel. 609659242, 505281651