O wartości zaufania - ebook
O wartości zaufania - ebook
Książka przedstawia fundamentalną rolę zaufania z perspektywy przedsiębiorstwa i jego obecności na rynku kapitałowym. Ponadto omawia wpływ zaufania (dla którego kluczowe znaczenie ma komunikacja z inwestorami) na wycenę przedsiębiorstwa.
Książka ma charakter interdyscyplinarny: problematykę zaufania i komunikacji analizuje z perspektywy językoznawstwa, prakseologii, psychologii, socjologii, zarządzania i ekonomii – w kontekście współczesnego rynku kapitałowego. Na potrzeby pomiaru zaufania autorka stworzyła indeks zaufania do przedsiębiorstwa (IZ). Podając przykłady z rynku kapitałowego, pokazuje negatywne, a niekiedy wręcz dramatyczne skutki nieetycznej komunikacji największych światowych korporacj
. Autorka wspiera to stwierdzenie wynikami badań, przeprowadzonych na polskim rynku kapitałowym. Książka ukazuje się serii wydawanej wspólnie przez Poltext oraz Instytut Zarządzania Wartością SGH.
Spis treści
- Wprowadzenie
- Rozdział 1
- Komunikacja i budowa zaufania. Teoretyczne ujęcie komunikacji społecznej
- 1.1. Problematyka komunikacji w ujęciu wybranych nauk
- 1.2. Komunikacja jako element konstytuujący zaufanie
- 1.3. Komunikacja między spółką a uczestnikami rynku kapitałowego – założenia
- teoretyczne
- 1.3.1. Informacja na rynku kapitałowym. Wpływ informacji na ceny akcji
- 1.3.2. Znaczenie komunikacji na rynku kapitałowym. Komunikacja a efektywność rynku
- 1.3.3. Komunikacja w koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa (Value Based Management)
- 1.3.4. Komunikacja a zarządzanie oczekiwaniami inwestorów
- Rozdział 2
- Zaufanie – z perspektywy socjologii, prakseologii, nauk o zarządzaniu i rynku kapitałowego
- 2.1. Istota kapitału społecznego
- 2.2. Kapitał społeczny jako kapitał optymalizujący
- 2.3. Zaufanie – strategia radzenia sobie z niepewnością i niemożności kontrolowania przyszłości
- 2.4. Rosnąca rola zaufania. Spojrzenie z perspektywy nowego społeczeństwa i współczesnej ekonomii
- 2.5. Zaufanie w działalności gospodarczej – z perspektywy prakseologii i nauk o zarządzaniu
- 2.6. Istota zaufania na rynku papierów wartościowych
- 2.6.1. Etyczne uwarunkowania funkcjonowania rynku kapitałowego
- 2.6.2. Zaufanie na rynku papierów wartościowych
- 2.7. Metodyka pomiaru zaufania
- Rozdział 3
- Zaufanie na współczesnych rynkach kapitałowych
- 3.1. Doświadczenia kryzysu zaufania z lat 2007–2013
- 3.1.1. Nowy paradygmat funkcjonowania rynków kapitałowych według G. Sorosa
- 3.1.2. Przejawy deficytu zaufania na podstawie analizy wydarzeń na rynkach kapitałowych z lat 2007–2011
- 3.2. Utrata zaufania w problematyce bankructw przedsiębiorstw
- 3.2.1. Spekulacje rynkowe a bankructwo Bear Stearns
- 3.2.2. Run w Northern Rock
- 6 Spis treści
- 3.2.3. Rozpad grupy bankowo-ubezpieczeniowej Fortis
- 3.2.4. Upadek General Motors
- 3.3. Migracja wartości i migracja zaufania
- Rozdział 4
- Komunikacja i budowa zaufania na rynku papierów wartościowych
- 4.1. Etyka komunikacji
- 4.2. Najwięksi i najlepsi oszukiwali – przykłady ze współczesnego rynku kapitałowego
- 4.2.1. Błędy w sprawozdaniach finansowych General Electric
- 4.2.2. Kłamstwa Citigroup w sprawie zaangażowania w papiery subprime
- 4.2.3. Oskarżenia o oszukiwanie inwestorów przez Goldman Sachs
- 4.3. Utrata zaufania do agencji ratingowych – przyczyny i konsekwencje
- 4.3.1. Rozbieżności w ocenach ratingowych – agencje amerykańskie a Dagong Global
- 4.3.2. Kryzys zadłużeniowy w strefi e euro a decyzje S&P
- 4.3.3. Poznawczy wymiar kryzysu w Europie – w kierunku wspólnej światowej waluty
- 4.4. Wyzwania komunikacyjne na rynku kapitałowym
- 4.4.1. Rzetelność i transparentność
- 4.4.2. Dwustronna komunikacja i dialog
- 4.4.3. Komunikacja zintegrowana i strategiczna
- 4.4.4. Maksymalizacja wartości rynkowej
- 4.5. Wpływ komunikacji na wycenę walorów spółki – dotychczasowe ujęcia
- Rozdział 5
- Konstrukcja indeksu zaufania oraz wyniki badań empirycznych
- 5.1. Wnioski z analizy desk research
- 5.1.1. RESPECT Index
- 5.1.2. Ranking spółek z najlepszymi relacjami inwestorskimi według
- „Pulsu Biznesu”
- 5.2. Wnioski z analizy jakościowej – na podstawie wywiadów z ekspertami
- 5.2.1. Atrybuty spółki godnej zaufania – aspekty biznesowe
- 5.2.2. Cechy modelowe spółki godnej zaufania – komunikacja
- 5.2.3. Powody utraty zaufania
- 5.2.4. Zaufanie a wyższa wycena rynkowa
- 5.2.5. Brak zaufania jako potencjalna przyczyna upadku spółki
- 5.2.6. Migracja zaufania
- 5.3. Konstrukcja indeksu zaufania do spółki
- 5.3.1. Indeks zaufania uczestników rynku do spółki – wskaźniki indeksu
- 5.3.2. Przykłady wybranych indeksów
- 5.3.3. Indeksy CSR
- 5.4. Pomiar indeksu zaufania
- 5.4.1 Metoda badania oraz uzasadnienie próby badawczej
- 5.4.2. Prezentacja wyników badania
- 5.5. Podsumowanie badań empirycznych
- Załącznik nr 1
- Zakończenie
Bibliografia
Kategoria: | Ekonomia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7561-416-9 |
Rozmiar pliku: | 4,9 MB |