Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki - ebook

Rok wydania:
2019
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
19,95

Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki - ebook

 

Monografia, będąc syntezą wieloletnich prac badawczych autorki, stanowi nowe otwarcie w pojmowaniu aktywności w polu praktyki analizowanej ze społeczno­pedagogicznej perspektywy. Prezentuje namysł nad pedagogiką społeczną, jej aktualnym postrzeganiem w odniesieniu do jej tradycji i pierwszych sformułowań oraz do współczesnego dyskursu prowadzonego w naukach humanistycznych i społecznych.

Książka przynosi zarys metateorii dotyczącej tożsamości dyscypliny, jej roli, związków z innymi dziedzinami nauk, otoczeniem kulturowo-społecznym oraz praktyką działań pedagogów społecznych. Praktyka jest jednak ujmowana także w kategoriach ogólnych. Autorkę interesuje, jak działanie wpływa na myślenie o działaniu, z czego działanie wynika i czemu służy. Wykorzystuje przy tym teorię analizy aktywności i tworzenia instytucji symbolicznej Jeana-Marie Barbiera, operując bliską mu perspektywą rozumienia aktywności jako głównej kategorii społeczno-pedagogicznego spojrzenia na pole praktyki. Ustrukturowany i podzielany przez uczestników pola praktyki zestaw pojęć i konceptów tworzy transwersalny paradygmat pedagogiki społecznej.

Publikacja może zainteresować czytelników zorientowanych na pogłębianie refleksji nad społeczno-pedagogicznym spojrzeniem na pola praktyki edukacyjnej, socjalnej, opiekuńczej oraz na poszukiwanie narzędzi analizy zachodzących w nich procesów.

Spis treści

 

Wstęp 13

Rozdział 1. Społeczno-pedagogiczny punkt widzenia: rama konceptualna 17

Uwagi wstępne: konteksty i uzasadnienia 17

Punkt widzenia – perspektywa – horyzont 21

Paradygmat humanistyczny i relacyjny paradygmat działania niestrategicznego: rama ontologiczna 23

Koncepcja instytucji symbolicznej i środowisko niewidzialne: rama aksjologiczna 25

Konstruowanie intersubiektywnie uwspólnionego doświadczenia: rama epistemologiczna 28

Badanie w toku zmiany: rama metodologiczna 29

Aparatura pojęciowa: ciągłość i zmiana 34

Rozdział 2. Aktywność w polu praktyki: konceptualizacje i narzędzia/dyspozytywy 41

Uwagi wstępne 41

Narzędzie analizy/dyspozytyw: ustalenie znaczeń 43

Relacyjna koncepcja człowieka usytuowanego w kontekstach społecznych 46

Kultura aktywności duchowej/mentalnej 52

Praca hermeneutyczna nad sobą: złożoność i paradoksalność 56

Doświadczenie i jego wymiar relacyjny: integrowanie poprzez rekonstrukcję i reorganizację 60

Uwspólnianie doświadczenia i jego konteksty: przykład pokolenia historycznego 66

Rozdział 3. Aktywność w polu praktyki: warianty transformacji 71

Uwagi wstępne 71

Zmiana paradygmatyczna i „odkrycie aktywności” 72

Aktywność w polu praktyki: koncepcje i narzędzia 74

Transwersalna analiza aktywności 75

Podejście trialektyczne 77

Aktywność – transformacje transformacji: związek „pożeniony” strukturalnie 82

Transformacje niewidoczne i bezszelestne: koncept i propozycje analizy 85

Proces bezszelestnego kumulowania doświadczeń 92

Strumień transformacji niewidocznych versus modyfikacje 96

Warkocz transformacji powiązanych/„pożenionych” 99

Rozdział 4. Kultura praktyki: orientacje aktywności 101

Uwagi wstępne: kultura praktyki – zakres pojęcia 101

Orientowanie aktywności/działania w polu praktyki: przesłanki ramy konceptualnej 105

Myślenie kompleksowe versus działanie zintegrowane 108

Przestrzeń mediacji: w kierunku podejść mediacyjnych 115

Transformacje relacji: między asymetrią a przekraczaniem mistrza 125

Transformacje orientacji aktywności: dwie oscylacje 132

Rozdział 5. Pola praktyki: sensy i znaczenia aktywności 143

Uwagi wstępne 143

Kształcenie/kształtowanie: uświadamianie ram aktywności w polu praktyki 144

Refleksyjna praktyka: tworzenie wiedzy własnej 148

Projektowanie: spiralna aktywność usytuowana w przestrzeni kształcenia 152

Praca socjalna: stawanie się/w kierunku pracy społecznej 157

Pole praktyki w transformacji: odkrycie przestrzeni niewidzialnej 166

Podmiot działający w polu praktyki: transformacje bezszelestne 168

Pola praktyki w ujęciach transwersalnych 171

Pola praktyki – pola badań: naprzemienność aktywności i implikacje 174

Rozdział 6. Wartościowanie aktywności w polu praktyki 183

Uwagi wstępne 183

Relacyjny wymiar wartości – wartościowania w polu praktyki 185

Wartościowanie: preferencje wyboru orientacji aktywności 189

Relacje społeczne w polu praktyki: interesowność (uprzedmiotowienie i marszandyzacja) versus bezinteresowność (la gratuité) 194

Wartościowanie/szacowanie efektów: ewaluacja aktywności w polu praktyki 203

Fenomen ewaluacji – punkt wyjścia 203

Ewaluacja aktywności w polu praktyki – narzędzie analizy 210

Rozdział 7. Pedagogika społeczna „na skrzyżowaniu nauk” 221

Uwagi wstępne 221

Inspiracje konceptualne i narzędzia konstruowania społeczno­pedagogicznego punktu widzenia na aktywność w polu praktyki 224

Inspiracje dla konstruowania ram orientowania aktywności w polu praktyki 225

Metoda naukowa: wzbogacanie warsztatu metodologicznego 231

Całość powiązana dyscyplinarnie: zintegrowany paradygmat aktywności w polu praktyki 237

Zintegrowany paradygmat aktywności w polu praktyki: warianty 238

Podejścia transwersalne do analizy pola praktyki 246

Inspiracje międzydyscyplinarne: dwa zwątpienia 250

Rozdział 8. Transwersalny paradygmat pedagogiki społecznej: ramy konceptualne 255

Uwagi wstępne 255

Rozum transwersalny: rama ontologiczna 256

„Długie trwanie” oraz „zerwanie i nieciągłość”: rama metodologiczna 260

Dyscyplinaryzacja i instytucjonalizacja pedagogiki społecznej: dwa sprzężone procesy 263

Szkoła myślenia: nieciągłość versus paradoks zerwania 268

Kompleksowość (złożoność/dwoistość) i zintegrowanie powiązań wzajemnych: rama epistemologiczna 271

Uwagi końcowe 273

Zamiast zakończenia: zaproszenie do współmyślenia 281

Bibliografia 283

Wykaz wybranych artykułów opublikowanych w latach 2008–2018 311

Słownik pojęć kluczowych 319

Summary 329

Table of contents 341

Résumé 347

Table de matières 359

Indeks nazwisk 365

Indeks rzeczowy 373

Kategoria: Pedagogika
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8142-558-2
Rozmiar pliku: 2,5 MB

BESTSELLERY

Kategorie: