Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Pięć kluczy do uważnego porozumiewania się - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
Listopad 2016
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Pięć kluczy do uważnego porozumiewania się - ebook

Dziś coraz częściej nasz bezpośredni kontakt z innymi ludźmi zastępują sms-y, maile. Taka „zamknięta” komunikacja nie pozwala wykorzystać możliwości naszych i naszych rozmówców. Tymczasem dobre porozumiewanie się to podstawa każdego udanego związku – w małżeństwie, rodzinie, wśród przyjaciół i współpracowników. A praktyka uważności pomaga porozumiewać się lepiej i skuteczniej.
Pięć kluczy do uważnego porozumiewania się to: milczenie, odzwierciedlenie, zachęcanie, dostrzeganie i reagowanie.
A oto proste ćwiczenia, dzięki którym zmienisz to, jak mówisz i słuchasz:
• Klucz do uważnej obecności tu i teraz: czujne ciało, czułe serce, otwarty umysł - by wyeliminować wszystko, co nas rozprasza.
• Klucz do uważnego słuchania: zachęcanie – by umieć dostrzec w drugiej osobie dobre strony.
• Klucz do uważnego mówienia: łagodność – by umieć mówić tak, żeby inni nas słuchali.
• Klucz do uważnych relacji: bezwarunkowa życzliwość – by poczuć bliskość z ludźmi i umieć ich docenić.
• Klucz do uważnych reakcji: pogoda ducha – by podchodzić do każdej sytuacji ze spontanicznością i gotowością do bezinteresownej pomocy.

Kategoria: Poradniki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-241-6167-6
Rozmiar pliku: 2,2 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wprowadzenie

Zamierzałam napisać tę książkę, aby podzielić się z czytelnikami ideą, że możemy czerpać dobro i naukę ze wszystkich rozmów, jakie prowadzimy w życiu – niezależnie od tego, czy są przyjemne, irytujące lub na pozór nieistotne. Dla mnie tym właśnie jest uważne porozumiewanie się. Praktyka uważnej komunikacji prowadzi do uświadomienia sobie, że relacje międzyludzkie są ze swojej natury oparte na postawie „najpierw my”. Pokazuje nam, że wszystkie gesty i wszystkie słowa, jakie wymieniamy z innymi, mają źródło w głębokiej ludzkiej tęsknocie za związkiem, uznaniem i docenieniem. Chcemy być dostrzegani, słuchani i znani z powodu tego, kim jesteśmy, pragniemy pochwały naszych osiągnięć i pociechy w cierpieniu. A kiedy przyjrzymy się sobie bliżej, odkryjemy równie silną potrzebę dostrzegania, słuchania i poznania innych z powodu tego, kim oni są, a także wczuwania się w ich ból. Ta dwukierunkowa potrzeba jest fundamentalną, przynoszącą korzyść każdej ze stron zasadą, leżącą u podstaw porozumiewania się i relacji, w jakie wchodzimy. Nasuwa się tu na myśl analogia do systemu korzeniowego łączącego w lesie wszystkie drzewa, z których każde, wydaje się, rośnie osobno. Kiedy znajdziemy czas i przestrzeń, by zaspokoić naszą wewnętrzną tęsknotę za autentycznością, zrozumiemy, że jest ona nierozerwalnie związana z wewnętrzną zdolnością słuchania innych ludzi i pozostawania z nimi w kontakcie. Taka – „najpierw my” – wizja relacji, w które wchodzimy, jest w tej książce jedną z kluczowych idei związanych z praktyką uważnego porozumiewania się.

„Najpierw my” znaczy, że żyjemy i komunikujemy się w strefie dynamicznej wymiany, której istotą są wzajemne zależności. Podobnie jak piękno i potęga otaczającego nas świata natury, ta strefa wymiany jest czymś, co zostało nam dane, jest darem. Jednak gdy wskutek nieuważności rezygnujemy z głębszego zastanawiania się nad tym, ograniczamy tę drogę poznania – wznosimy palisadę „najpierw ja” i bronimy swojego terytorium. Każdy, kto praktykuje uważne porozumiewanie się, stoi przed wyzwaniem – musi spojrzeć na te wprowadzające chaos nawyki komunikacyjne wnikliwie i ze zrozumieniem, wykazać się współodczuwaniem i dalekowzrocznością. Dostrzeże wtedy, że te nawyki tworzą atmosferę lęku i nieufności, w której nasza uwaga nie skupia się na prawdziwej naturze człowieka. Prowadzimy rozmowę opartą na emocjonalnym nienasyceniu i agresji. Zapominamy, że naszą najbardziej pierwotną potrzebą było nawiązanie kontaktu. Gdy lęk wymyka się spod kontroli i świat zaczyna się rozpadać, mamy okazję wrócić do podstaw i zadać pytanie: „Czego naprawdę chcę?” Musimy odzyskać poczucie autentycznej łączności z innymi. Drogą do tego jest ćwiczenie uważności, ponowne pełne skupienie uwagi na tym, co się dzieje w chwili obecnej, tu i teraz.

Porozumiewanie się jest istotą naszych relacji z innymi, więc ta książka jest w równej mierze o poznawaniu natury owych relacji, co o rozmowach. Dzięki uważności możemy wyrobić w sobie postawę „najpierw my” wobec wszystkich naszych relacji – na początku z samym sobą, następnie ze wszystkimi, których znamy, a w końcu z wizją społeczeństwa, które kieruje się takimi zasadami. Mówiąc najprościej, „najpierw my” znaczy, że w każdych okolicznościach, również w sytuacjach konfliktowych, powinniśmy starać się zachować otwartość i szacunek dla rozmówcy. Ważne jest jednak, byśmy pamiętali, że postawa „najpierw my” nie jest równoznaczna z rezygnacją z własnych interesów. Otwartość trzeba wykazywać zarówno wobec innych, jak i wobec siebie. Utrzymaniu tej otwartości służy ćwiczenie uważnego porozumiewania się.

Zaczęłam pracować nad tą książką na początku lat 90. ubiegłego wieku na prośbę klientów i uczestników moich zajęć z psychologii kontemplacyjnej. Uczyłam ich wzorców, takich jak cykl bezwzględnego umysłu i nieuważnego serca, wywodzących się z mojej pracy związanej z przemocą domową. Była to nieporadna próba przekazania nauk mojego nauczyciela – był nim Chögyam Trungpa Rinpoche – o tym, jak miłość może się przemienić w nienawiść, gdy zamrozi się otwartą przestrzeń między sobą a innymi. Później dołączyłam do tego metaforę świetlnej sygnalizacji drogowej, aby na jej przykładzie wyraźniej przedstawić trzy stany umysłu – otwarty, zamknięty i pośredni. Ponieważ dla moich klientów i studentów okazało się to pomocne, zachęcali mnie do dalszej pracy nad tym modelem.

Nie jest łatwo znaleźć język odpowiedni do opisania tych doświadczeń, głębokich, ale i dobrze znanych większości ludzi. Dlatego postanowiłam wprowadzić nowe modele, metafory i symbole, aby zilustrować przygodę odkrywania samego siebie, która rozpoczyna się, kiedy wprowadzamy uważność do naszych wzorców komunikacji. Słowniczek zamieszczony na końcu książki wyjaśnia znaczenie użytych terminów i przedstawionych koncepcji.

W tej książce będziemy niwelować niektóre z najbardziej znanych przeszkód wynikających z głęboko zakorzenionego w nas nawyku komunikacji w postawie „najpierw ja”. Stanowi ona defensywną barierę, u której podłoża legł głęboko umiejscowiony w nas lęk, że jesteśmy odizolowanymi od innych jednostkami, a także w pewien sposób niedoskonałymi. Można to nazwać syndromem „samotnego drzewa w lesie”. Czujemy się izolowani, zamykamy szlaki komunikacji i zapominamy o systemie korzeniowym otwartego porozumiewania się. A wtedy zaczyna się ciąg reakcji łańcuchowych wywoływanych przez lęk. Postawie „najpierw ja” sprzyja atmosfera nieufności – łatwo w niej nabrać przekonania, że nie jest bezpiecznie być wrażliwym. W rozmowach nieświadomie przekazujemy te lęki innym, nie zwracając uwagi na wpływ, jaki mają na nich nasze gesty i słowa. Do tego właśnie prowadzi nieuważna komunikacja. Dzięki uważności możemy odwrócić ten proces, tworząc emocjonalnie bezpieczne środowisko dla nas samych i dla innych. Nazywam takie przyjazne środowisko „zieloną strefą” i wyobrażam je sobie jako komórki macierzyste, z których może wyrosnąć kultura łagodności w naszym życiu i w całym świecie. Z tą zieloną strefą zwykle kojarzy się gabinet terapeuty. Ale możemy się nauczyć budować ją sami dla siebie. Zielone strefy tworzą sieć bezpieczeństwa dla całego społeczeństwa – podobnie jak tworzą taką sieć sąsiedzi gawędzący na ganku przed domem w ciepły letni wieczór. Te strefy dają pogodę ducha w trudnych czasach jednostkom i całym społecznościom.

Społeczeństwa „najpierw my” nie są futurystyczną fantazją. Jeśli ich poszukamy, przekonamy się, że istnieją tu i teraz. Łatwo można wyobrazić sobie wzajemny szacunek w indywidualnych relacjach lub w obrębie rodziny, ale społeczeństwo „najpierw my” wydaje się nierealne. Czyż cała ludzkość nie jest skażona chciwością, korupcją, agresją? Kolejny cel tej książki to udowodnienie, że wizja „najpierw my” ucieleśnia się w świecie najzupełniej rzeczywistym. Potrafiły ją realizować niezliczone jednostki przez wiele pokoleń. Jestem ogromnie wdzięczna mojemu nauczycielowi, Sakyongowi Miphamowi Rinpoche z tradycji Shambhala, za niezmordowane głoszenie idei, że ludzkie społeczeństwo jest z natury dobre. Ja sama żyłam i pracowałam w kilku społecznościach świadomie przyjmujących postawę „najpierw my” – od klasztornej szkoły po feministyczne schronisko dla kobiet po przejściach, od programu eksperymentalnej terapii w więzieniu o zaostrzonym rygorze po klasztor buddyjski. Doświadczenie życia i pracy w takich społecznościach, obok doświadczeń wynikających z mojej pracy jako terapeuty małżeńskiego i rodzinnego, dało mi praktyczne zrozumienie wyzwań, przed jakimi stajemy, kiedy postanawiamy być bardziej uważni i otwarci w komunikacji z innymi. Jest to trudne, ale z całą pewnością możliwe.

Aby stworzyć zielone strefy w naszym życiu, należy znaleźć czas i przestrzeń niezbędne do praktykowania medytacji na siedząco, refleksji nad samym sobą i innych form kontemplacji. Jest to przestrzeń, w której uczymy się odczuwać wrodzoną łagodność naszych serc, wsłuchiwać się we własne myśli, otworzyć się i doświadczyć piękna, ale i chaosu otaczającego nas świata. Uważne porozumiewanie się to również otwarcie wszystkich zmysłów i autentyczne słuchanie siebie samego, innych i świata.

Praktykując uważne porozumiewanie się, porzucamy stare nawyki i typy relacji na rzecz nowych. W tej zmianie potrzebujemy wsparcia, ponieważ oddziałuje ona na naszą tożsamość. Codzienne relacje i rozmowy wywierają wpływ na to, za kogo się uważamy. A jednocześnie przyjęte przez nas wzorce komunikacji rzutują na kształt środowiska społecznego, w którym żyjemy. Osoba gniewna żyje w świecie pełnym gniewu, osoba łagodna – w łagodnym. Wiedząc o tym, społeczności „najpierw my” od stuleci opierały się na zasadach i wskazówkach, które pomagają tworzyć taki rodzaj uważnego społeczeństwa, w jakim chcielibyśmy żyć. Napisana w tym duchu, ta książka jest przewodnikiem oferującym praktyczne porady dotyczące stosowania postawy „najpierw my” w naszym życiu.

Aby zilustrować najważniejsze punkty, zawarłam w niej przykłady i anegdoty zaczerpnięte z mojego życia. Niektórych przyjaciół, członków rodziny i nauczycieli opisuję pod ich własnymi imionami, ale imiona wszystkich klientów, współpracowników i uczestników warsztatów zostały zmienione.

Mam nadzieję, że ta książka zachęci czytelników, by wspólnie z zaufanymi przyjaciółmi tworzyli zieloną strefę, dostosowując do swoich potrzeb przykłady z ćwiczeń. Być może inni będą woleli pracować w samotności albo zupełnie pominąć ćwiczenia. Ta książka ma być punktem wyjścia, a nie ostatnim słowem w odkrywaniu, co uważna komunikacja może wnieść do naszego życia. Obyśmy wszyscy mogli odnieść korzyść, tworząc uprzejmą, łagodną i pełną pogody ducha społeczność. I prowadzić tylko jedną rozmowę naraz.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: