Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Portfolio - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
Luty 2012
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Portfolio - ebook

Z posłowia Karola Samsela:



Manasterski jest humorystą, ironicznym i niezwykle spostrzegawczym. Czerpie z dziedzictwa Rabelais'go, Villona, rewaloryzuje pojęcie mitu, opierając się na egzemplifikacjach z Księgi Rodzaju (Noe, Sodoma, Gomora, żona Lota). I w tej radośnie ironicznej gorączce przechodzenia od narracji do narracji nagle – mniej więcej w połowie książki -napotykamy opór poetyckiej materii.

Ze zdumieniem odkrywamy, że Miłosz Kamil Manasterski z humorysty przeistacza się

w katastrofistę. Opowieść o człowieku niespodziewanie zmienia swój bieg. Tak jak może zmienić życie przeprowadzka z Sodomy do Gomory wskutek zalanego mieszkania (...)

W tym właśnie kryje się atut tej poezji – jej „niestabilność”, to psychologicznie uwiarygodnione przejście od kpiny do lęku – tak bardzo ludzkie, bliskie człowiekowi, tak bardzo go definiujące jak tytułowe portfolio...



Więcej wierszy?


Strona : www.manasterski.eu

Blog: www.manasterski.blogspot.com

e-mail: [email protected]


Miłosz Kamil Manasterski ur. 1977 r. w Kaliszu. Poeta, prozaik, animator kultury. Redaktor naczelny Magazynu Związku Literatów Polskich www.literaci.eu. Członek Zarządu Głównego Związku Literatów Polskich, Skarbnik Oddziału Warszawskiego ZLP. Zawodowo związany z literaturą – pracował m.in.. w Akademickim Ośrodku Kultury i Śródmiejskim Forum Kultury w Łodzi,  Państwowym Instytucie Wydawniczym i Bielańskim Ośrodku Kultury

w Warszawie. Od 2002 r. pracuje w Domu Kultury w Łomiankach, gdzie m.in. realizuje cykl spotkań „Na strychu w Łomiankach” podczas której prezentuje twórczość najlepszych polskich poetów.

Wydał zbiory poezji: „Zasady gry” (arkusz poetycki, Oficyna Wydawnicza „Obrzeża”, Zgorzelec 1999 - Nagroda VII Nadnyskich Spotkań Literackich), „Sztuka czytania” (Warszawa 2005) – Nagroda za Debiut Światowego Dnia Poezji 2006), „Spa” (Warszawa 2007), „Portfolio” (Warszawa 2008), „Notebook Norwida” (Warszawa 2009), „Złote i czerwone” - książka dwujęzyczna - przekład na język chiński Ju Shan (Łódź 2010), zbiór opowiadań „Tramwaj zwany 805N” (e-bookowo.pl). Laureat wielu ogólnopolskich konkursów w dziedzinie poezji i prozy, obecnie sam ocenia wiersze jako juror.

W roku 2009 był gościem China Writers’ Association - jako delegat ZLP przebywał w Pekinie i Szanghaju. W roku 2011 reprezentował Polskę na I Festiwalu Poezji Moskwa-Abramcewo. Dwukrotnie był gościem Międzynarodowego Listopada Poetyckiego w Poznaniu, od 2007 roku uczestniczy w Międzynarodowym Festiwalu „Warszawska Jesień Poezji” a także w Spotkaniach Literackich na Kurpiach - obecnie Festiwal Literacki „Kupiszewiada” w Ostrołęce. Przekładany na język rosyjski, chiński, wietnamski i słowacki. Zajmuje się popularyzacją poezji i czytelnictwa wśród młodzieży, jego specjalnością są mutlimedialne spotkania autorskie i prelekcje.

Strona autora: www.manasterski.eu.

Spis treści


Potop. Zapiski.
Potop – Dzień Pierwszy
Potop – Dzień Drugi
Potop – Dzień Trzeci
Potop – Dzień Czwarty
Potop – Dzień Piąty
Potop – Dzień Szósty
Potop – Dzień Siódmy
Potop – Dzień Ośmy
Po Potopie

Martwa Natura Ze Strzykawką
Przed Gabinetem
Noc W Przychodni
Terapia Światłem
Martwa Natura Ze Strzykawką
Nadzieja
Szptal Zakaźny
Zasady Higieny
Hospitalizacja

Sodoma Żegna
Miasto Nocą
Miłość W Sodomie
Nowy Dzień Wstaje
Godziny Szczytu
Zachód Słońca W Sodomie
Milczenie Jest Złotem
Odroczenie
Sodoma Żegna / Gomora Wita

Seanse
Poranek
Południowy Seans (Multibabykino)
Popołudniowy Seans
Wieczorny Seans
Nocny Seans

Gomora Wita
Ucieczka Z Sodomy
Spacer
Zanim
Ludzie Z Sodomy
Ocalenie

Ostatni Tramwaj
Msza  Za  Miasto Łódź
Niepotrzebne Słowo „Inteligencja”
Sennik Polsko-Egipski
Cenzura
Ostatni Tramwaj
Wyścig W Pokoju
Poeta I Róże

Karol Samsel O Portfolio

Kategoria: Poezja
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-63080-52-5
Rozmiar pliku: 2,0 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

POTOP – DZIEŃ PIERWSZY

kiedy zepsuł się

kran w kuchni

nie sądziłem

że to początek

potopu

co prawda Noe

powtarzał o potrzebie naprawy

ale kto traktuje poważnie

człowieka którego hobby

to szkutnictwo

hydraulicy rozłożyli ręce

takich uszczelek

nigdzie się nie dostanie

Noe siedzi na jachcie

przegląda albumy przyrodnicze

dzwoniłem do niego

nie ma już wolnych miejsc

dla pasażerów

musi jeszcze zmieścić

parę żubrów

taki z niego

ekolog

POTOP – DZIEŃ DRUGI

straż pompuje

całą dobę

ludzie z wodociągów

mówią że cały potop

pójdzie na mój licznik

moje ubezpieczenie

nie obejmuje

szkód wodno-kanalizacyjnych

na skalę globalną

sąsiedzi mają pretensje

pływają do sądu

składać pozwy

Noe wykupił wszystko

ze sklepu zoologicznego

była promocja

pająki przecenili

o 75%

tylko złote rybki

zdrożałyLiteratura jest szczególną forma wyznania wiary, a zarazem próbą zamknięcia. Wyabstrahowania z formy tego, co krystaliczne. Pytanie, czy jesteśmy zdobywcami języka, który podbijamy jak nowy ląd i zaprowadzamy na nim nowy porządek, czy może raczej jego niewolnikami... Literatura jako forma ekspiacji i zadośćuczynienia z założenia na to pytanie odpowiedzi nie udziela. Jest inną formą milczenia, z milczenia bowiem się rodzi. Tu nie chodzi o prawo głosu, poeta walczy o prawo do ciszy. Wie bowiem doskonale, że dialog w ciszy się rodzi, a słowo powstaje z braku. Jest bowiem taki przedziwny rodzaj braku, który nie jest pustką ani nie jest wypełnieniem. Tkwi gdzieś pośrodku świata i nas samych, czekając na łapczywe zagarnięcie...

Człowiek jest niczym więcej ponad opowieść o samym sobie – powiedział niegdyś Paul Ricoeur, sławny hermeneuta i filozof literatury. Miłosz Kamil Manasterski w najnowszym zbiorze wierszy pt. Portfolio dowodzi jeszcze raz tej prawdy, że pisarz pisząc wypisuje z siebie pisarza. To już nie odpływ atramentu, ale odpływ człowieka - pierwiastek po pierwiastku. Na swój sposób cudowna, na swój sposób niepokojąca ofiara z umysłu, którą składa się czytelnikowi, jeśli (rzecz jasna) jest się dostatecznie odważnym...

Ricoeurowska opowieść o człowieku w Portfolio realizuje się dzięki wieloetapowemu opowiadaniu historii. Struktury narracyjne w wierszach Miłosza Kamila Manasterskiego to mieniący się odblaskami realności strumień epizodów, składający się na dynamiczną całość zjednoczoną przez jeden podmiot liryczny, czas i przestrzeń – jako przykład wystarczy podać rozpisaną na 9 aktów historię potopu, czy 8-częściowe dzieje pewnego szpitala zakaźnego w rozdziale pt. Martwa natura ze strzykawką. Tych wierszy nie da się czytać w oderwaniu, dopiero bowiem jako suma tworzą całość lirycznego przekazu. Zbiory kolejnych zapisków są smugami świadomości, mającymi zdefiniować świat doznań poprzez jego metamorfozy. W tym sensie poezja Miłosza Kamila Manasterskiego jest impresjonistyczną poezją całości. A przy tym – poezją konkretu, nieraz pragmatycznego, ale zarazem tworzącego liryczną humoreskę. Miłosz włącza się tym samym do dyskusji dotyczącej kryzysu tematyczności poezji po 2000 roku. I – dodajmy to od razu: proponuje program pozytywny...

To tomik „niestabilny” w najlepszym tego słowa znaczeniu. Na deskach teatru świata wpierw dokonuje się mała apokalipsa, jaką jest powódź w kuchni wpisana w kontekst biblijnego potopu. W manierze komedii dell'arte, komedii ludzkiej: w sytuację zalania wodą mieszkania wpisywane są figury z Księgi Rodzaju. Manasterski jest humorystą, ironicznym i niezwykle spostrzegawczym. Czerpie z dziedzictwa Rabelais'go, Villona, rewaloryzuje pojęcie mitu, opierając się na egzemplifikacjach z Księgi Rodzaju (Noe, Sodoma, Gomora, żona Lota). I w tej radośnie ironicznej gorączce przechodzenia od narracji do narracji nagle – mniej więcej w połowie książki - napotykamy opór poetyckiej materii. Ze zdumieniem odkrywamy, że Miłosz Kamil Manasterski z humorysty przeistacza się w katastrofistę. Opowieść o człowieku niespodziewanie zmienia swój bieg. Tak jak może zmienić życie przeprowadzka z Sodomy do Gomory wskutek zalanego mieszkania. Wiersze takie, jak Odroczenie czy Ocalenie odnoszą się już do apokalipsy faktycznej, apokalipsy wielkiej – na miarę czasów, w których autorowi żyć przyszło. W tym właśnie kryje się atut tej poezji – jej „niestabilność”, to psychologicznie uwiarygodnione przejście od kpiny do lęku – tak bardzo ludzkie, bliskie człowiekowi, tak bardzo go definiujące jak tytułowe portfolio. Przejście jak opowieść o człowieku. Chciałoby się rzec: res humana – nic, co ludzkie, nie jest mu obce. Autor zdaje się uparcie powtarzać, że jedynym możliwym wyborem człowieka jest wybór między Sodomą a Gomorą – czy na tym ma polegać triumf wolnej woli i wszechwładza ludzi w epoce eksperymentów genetycznych i kolonizacji Marsa?

Manasterski jest piewcą miasta, a właściwie – poetą dzielnicy. Sakralizuje tę rzeczywistość, jednocześnie nie wyrzekając się jej porażającej zwyczajności. Każdy w miasteczkach Miłosza ma swoje wyznaczone przez fatum i okoliczności miejsce, pod tym względem opisywane miejsca przypominają państwo Boże św. Augustyna - tam również wszyscy mieszkańcy zostają określeni i sfunkcjonalizowani przez ich nazwanie po to, żeby utworzyć hierarchię idealnego społeczeństwa. Manasterski daleki jest od apoteozy utopijnego obrazu świata, on tylko wskazuje poszczególne klisze i nazywa, zapełniając swoją projektowaną zbiorowość figurami postaci takich, jak: listonosz, komornik, dzielnicowy, policjant w Sodomie, bileter czy taksówkarz stojący przed multikinem, kibice z Gomory albo emeryci w przychodni. Łączy ich wspólnota miejsca, tworzą małe społeczne konglomeraty, rutynowe lub anarchiczne, spolegliwe lub buntownicze. W tym sensie poezja Manasterskiego jest poezją silnie zakorzenioną w przestrzeni – nie ma tu człowieka oddzielonego od miejsca, jest zdeterminowany pejzażem miasta, jest przez ów pejzaż ucieleśniany. Jednocześnie, nie będąc w stanie wyrwać się z zaklętej przestrzeni szpitala zakaźnego, dzielnicy, miasta (bo ucieczka z Sodomy może się tylko skończyć powitaniem Gomory), cierpi na chorobę duszy, indywidualności, także intelektu. Nieprzypadkowo w tomiku sąsiadują ze sobą dwa wiersze-diagnozy tej sytuacji – jeden z nich, o tytule tak podobnym do tytułu powieści Andrzeja Szczypiorskiego Msza za miasto Łódź unaocznia dramat wybrakowania sakralności, drugi zaś - Niepotrzebne słowo «INTELIGENCJA» - konsekwencje wyrugowania intelektu. To ten sam kontekst i ta sama problematyka, która nakazała T. S. Eliotowi napisać jego najważniejszy zbiór poezji pt. The Hollow Men. Wydrążonych ludzi Miłosza Kamila Manasterskiego łączy z ich prototypami ta sama oszczędna celebracja dnia codziennego, a także identyczna: prosta i mechaniczna gospodarka rytuałami sankcjonującymi przeciętną egzystencję.

Więcej wierszy?

Strona : www.manasterski.eu

Blog: www.manasterski.blogspot.com

e-mail: [email protected]
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: