Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Powieść graficzna. Studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej - ebook

Rok wydania:
2016
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Powieść graficzna. Studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej - ebook

W publikacji dokonano analizy powieści graficznej jako gatunku o znamionach literackości przy zastosowaniu metodologii kognitywnej. Czytelnik zostaje zapoznany z podstawowymi założeniami poetyki kognitywnej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na mechanizmy stojące za tekstem, w tym na te związane z procesem lektury. Autor sytuuje powieść graficzną w perspektywie historycznej, ale przede wszystkim podejmuje próbę gatunkowego wyróżnienia jej z dziedziny komiksu. Rozważa przy tym teoretyczne zagadnienia związane ze sposobem badania gatunków hybrydycznych i wieloznakowych w obliczu kryzysu genologii esencjalnej, dowodząc, że komiks i powieść graficzna zasługują na włączenie ich w sferę zainteresowań (nowej) genologii.

Spis treści

Uwagi wstępne 11

Rozdział 1. Kultura popularna 23

1.1. Swoistość kultury (po)nowoczesnej: kultura masowa a kultura popularna 23

1.2. Kultura masowa 25

1.2.1. Kultura masowa: podstawowe aspekty 28

1.2.2. Krytyka kultury masowej (przegląd głównych stanowisk) 31

1.3. Kultura popularna 37

1.3.1. Kultura popularna a gra i zabawa 46

1.3.2. Kultura popularna, zwrot wizualny i komiks 56

Rozdział 2. Od protokomiksów do powieści graficznej 63

2.1. Zarys historii powszechnej komiksu 63

2.1.1. Od „prahistorii” do protokomiksów 65

2.1.2. Pierwsze komiksy 69

2.1.3. Lata 20. i 30. XX wieku 72

2.1.4. Narodziny superbohaterów 74

2.1.5. Komiks i propaganda: II wojna światowa i pierwsze lata po wojnie 79

2.1.6. Lata 40. i 50. poza propagandą 84

2.1.7. Komiks i kontrkultura 89

2.1.8. Lata 70. i 80. i sytuacja komiksu superbohaterskiego 92

2.1.9. Powieść graficzna 93

2.2. Komiks polski a komiks w Polsce 99

Rozdział 3. W stronę genologii (po)humanistycznej i kognitywistyki 109

3.1. Genologia w kontekście teorii polisystemów 110

3.2. Rzut oka na kategorię literackości 112

3.3. Literackość a powieściowość 118

3.4. Rekonfiguracje narratologii 119

3.4.1. Poetyka kognitywna i kognitywistyczna teoria narracji 123

3.4.2. (Meta)krytyczność, metareprezentacje i metakognicja 124

Strażnicy Alana Moore’a i Dave’a Gibbonsa 126

3.4.3. Intersubiektywność i fokalizacja 135

Maus Arta Spiegelmana 138

3.5. Zarys sytuacji polskiej genologii literackiej 141

3.6. Powieść graficzna: przedmiot kognitywistycznej genologii (po)humanistycznej 146

Rozdział 4. Komiks w systemie znaków 151

4.1. Teoria komiksu: rekonesans 151

4.2. O interpretacjach gatunku:

wstępne zdefiniowanie pojęć komiks i powieść graficzna 153

4.3. W stronę historii komiksu 171

4.4. O kilku pojęciach: gatunek, medium, język i tekst 173

4.5. Ikonolingwizm: relacja obrazu i słowa w komiksie 177

4.6. Tekst komiksowy a amalgamat konceptualny 189

Rozdział 5. Analiza powieści graficznych w perspektywie kognitywistycznej 195

5.1. Perspektywa, kierunki i narzędzia kognitywistyki 195

5.2. Metodologia analizy 209

5.3. Model poznawczy a powieść graficzna

i co z niego wynika dla studiów nad gatunkiem 211

5.4. Kategorie narratologiczne Mieke Bal a powieść graficzna 216

Narrator i poziomy narracji 217

5.5. Metafory i amalgamaty konceptualne jako kognitywne wektory narracji 252

Narrator i poziomy narracji 252

Zakończenie: zwrot cyfrowy i co dalej? 283

Bibliografia 291

Indeksy 321

nazwisk 321

powieści graficznych i innych tytułów komiksów 329

Spis ilustracji 333

 

O Autorze 337

Kategoria: Komiks
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8088-533-2
Rozmiar pliku: 31 MB

BESTSELLERY

Kategorie: