Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Przygotowanie do aplikacji prawniczych. Testy i kazusy. Tom III. Wydanie 2 - ebook

Wydawnictwo:
Rok wydania:
2020
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Przygotowanie do aplikacji prawniczych. Testy i kazusy. Tom III. Wydanie 2 - ebook

Książka pt. Przygotowanie do aplikacji prawniczych. Testy i kazusy. Tom 3 obejmuje tematykę:

prawa podatkowego, finansowego, bankowego, nieruchomości, administracyjnego materialnego i ustrojowego, postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego, prawa samorządowego. Opracowanie składa się z trzech części:

część I – testy, część II – kazusy, część III – odpowiedzi do testów.

Testy opierają się na brzmieniu przepisów. Nie przewidziano związkowego uwzględniania przepisów celem tworzenia pytań. Tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa spośród trzech wariantów odpowiedzi. Pytania często nie odpowiadają dosłownemu brzmieniu przepisu, ale stanowią ich modyfikację, np. Zadane od końca, dotyczące tylko części wielozdaniowego przepisu.

Autorzy zdecydowali się na przygotowanie trzech wariantów odpowiedzi z dwóch względów.

Po pierwsze, testy na aplikację ogólną budowane są w oparciu o trzy możliwe odpowiedzi.Po drugie, poszczególne moduły mają gruntownie przygotować do przystąpienia do egzaminów wstępnych – większa liczba możliwych odpowiedzi skutkuje zwiększeniem trudności testu.

Kazusy znajdują swoje źródło w orzecznictwie. Niejednokrotnie należy skorzystać z kilku orzeczeń celem określenia linii orzeczniczej służącej rozwiązaniu problemu. W każdym z kazusów pierwsze pytanie jest teoretyczne – ma służyć wprowadzeniu w problematykę doktrynalną. Kolejne pytania zmierzają do udzielenia odpowiedzi na problem sformułowany w kazusie. Ostatnie z poleceń nakazuje przygotowanie projektu pisma procesowego, orzeczenia lub opinii prawnej celem przygotowania studentów i innych osób rozwiązujących kazusy do stosowania prawa.

Przy kazusach nie są formułowane odpowiedzi. Wskazuje się jednak na niezbędne dla rozwiązania kazusu – orzeczenia sądów i organów administracji, opracowania monograficzne lub artykułu w naukowych czasopismach prawniczych. Lektura wskazanych pozycji pozwala uzyskać odpowiedź na pytanie sformułowane w kazusie. Dla celów przygotowania pism procesowych wskazuje się na przepisy prawa znajdujące zastosowanie w danym przypadku, np. Dla przypomnienia i utrwalenia elementów decyzji administracyjnych czy wymogów pisma procesowego w postępowaniu cywilnym.

Odpowiedzi do testów skonstruowane są na zasadzie:

numer pytania, odpowiedź, podstawa prawna.

Kategoria: Prawo
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8198-540-6
Rozmiar pliku: 2,1 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wstęp

Drogi Czytelniku,

niniejsza książka stanowi ostatni z trzech tomów opracowań służących przygotowaniu do aplikacji prawniczych. Tak jak w poprzednich tomach, autorzy na co dzień praktykujący w kancelariach, prowadzący zajęcia dla aplikantów oraz zasiadający w państwowych komisjach egzaminacyjnych, odpowiadają na zapotrzebowanie przede wszystkim studentów przygotowujących się do egzaminów wstępnych na aplikacje prawnicze. Wzorem przyjętego dla całości serii założenia i tym razem odnosimy się do zagadnień istotnych z punktu widzenia naboru i odbywania aplikacji prawniczych.

Struktura tomu III nie uległa zmianie i została utrzymana w konwencji determinowanej przyjętym modelem naboru i szkolenia aplikantów. Autorzy opracowali testy wraz z odpowiedziami do nich oraz kazusy. Testy opierają się na brzmieniu przepisów – nie zawsze na ich pełnej treści, czasami pytając o element nieprzewidywany przez ustawodawcę. Spośród trzech wariantów odpowiedzi tylko jedna jest prawidłowa. Umieszczenie odpowiedzi do testów w tabeli nie kusi „podglądaniem” odpowiedzi, a jednocześnie pozwala weryfikować prawidłowość udzielonych odpowiedzi.

Zakładając, że przygotowanie do aplikacji wymaga również praktyki stosowania prawa, autorzy przygotowali kazusy z poszczególnych dyscyplin prawniczych objętych niniejszym tomem. Przedstawione zadania problemowe opierają się na zagadnieniach poruszanych w orzecznictwie. Zadania wynikają z doświadczeń zawodowych samych autorów – problemów prawnych, z którymi spotkali się oni w swojej praktyce zawodowej. Brak odpowiedzi ma skłonić Cię, Drogi Czytelniku, do samodzielnej pracy. Nie pozostawiamy Cię jednak bez jakiejkolwiek pomocy. Wskazujemy podstawy prawne, literaturę i orzecznictwo pozwalające się przygotować do udzielenia odpowiedzi na pytania zadane pod kazusem. Praktyczny wymiar szkolenia studentów i aplikantów zachowaliśmy przez umieszczenie poleceń związanych z przygotowaniem projektów opinii prawnych, informacji lub pism procesowych związanych z problematyką kazusu.

Niniejsza publikacja uwzględnia najnowsze wykazy aktów prawnych obowiązujących zarówno na egzaminach wstępnych na aplikacje adwokacką i radcowską, komorniczą oraz notarialną, jak również na aplikacje prokuratorską i sędziowską.

Żywimy nadzieję, że razem z nami uda Ci się, Drogi Czytelniku, gruntownie powtórzyć zdobytą wiedzę i przygotować się do egzaminów wstępnych lub powtórzyć wiedzę przed kolokwium albo egzaminem. Liczymy, że zadania praktyczne pomogą wdrożyć się w stosowanie prawa i podwyższyć Twoje kompetencje w tym obszarze.

Dziękujemy za zaufanie i trzymamy kciuki za powodzenie na egzaminie wstępnym!

AutorzyWykaz skrótów

1. Akty prawne

---------------- -- ---------------------------------------------------------------------------------
AdmRządWojewU ustawa z 23.1.2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie
BankiHipU ustawa z 29.8.1997 r. o listach zastawnych i bankach hipotecznych
CITU ustawa z 15.2.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
EgzAdmU ustawa z 17.6.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
EwidLU ustawa z 24.9.2010 r. o ewidencji ludności
FinPublU ustawa z 27.8.2009 r. o finansach publicznych
GospKomU ustawa z 20.12.1996 r. o gospodarce komunalnej
GospNierRolU ustawa z 19.10.1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa
GospNierU ustawa z 21.8.1997 r. o gospodarce nieruchomościami
KASU ustawa z 26.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej
KC ustawa z 23.4.1964 r. – Kodeks cywilny
KK ustawa z 6.6.1997 r. – Kodeks karny
KKS ustawa z 10.9.1999 r. – Kodeks karny skarbowy
Konstytucja RP Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2.4.1997 r.
KontrAdmRządU ustawa z 15.7.2011 r. o kontroli w administracji rządowej
KPA ustawa z 14.6.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
KPC ustawa z 17.11.1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego
KSH ustawa z 15.9.2000 r. – Kodeks spółek handlowych
KZNU ustawa z 20.7.2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości
LasyU ustawa z 28.9.1991 r. o lasach
NierCudzU ustawa z 24.3.1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców
OchrPrzyrU ustawa z 16.4.2004 r. o ochronie przyrody
OrdPU ustawa z 29.8.1997 r. – Ordynacja podatkowa
PCCU ustawa z 9.9.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych
PDOFizU ustawa z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
PlanZagospU ustawa z 27.3.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
PodLokU ustawa z 12.1.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
PodSpDarU ustawa z 28.7.1983 r. o podatku od spadków i darowizn
PrPostSądAdm ustawa z 30.8.2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
PrASC ustawa z 28.11.2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego
PrBank ustawa z 29.8.1997 r. – Prawo bankowe
PrBud ustawa z 7.7.1994 r. – Prawo budowlane
PrEnerg ustawa z 10.4.1997 r. – Prawo energetyczne
PrGeodKart ustawa z 17.5.1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne
PrPrzed ustawa z 6.3.2018 r. – Prawo przedsiębiorców
PrRuchDr ustawa z 20.6.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
PrSpółdz ustawa z 16.9.1982 r. – Prawo spółdzielcze
PrStow ustawa z 7.4.1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach
SamGminU ustawa z 8.3.1990 r. o samorządzie gminnym
SamPowU ustawa z 5.6.1998 r. o samorządzie powiatowym
SamWojU ustawa z 5.6.1998 r. o samorządzie województwa
SpółdzMieszkU ustawa z 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych
UstRolU ustawa z 11.4.2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego
VATU ustawa z 11.3.2004 r. o podatku od towarów i usług
---------------- -- ---------------------------------------------------------------------------------

2. Organy i instytucje

------- -- --------------------------------------------
ETPCz Europejski Trybunał Praw Człowieka
GOSP Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
KOWR Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa
KRS Krajowy Rejestr Sądowy
KZN Krajowy Zasób Nieruchomości
NSA Naczelny Sąd Administracyjny
PCPR Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
RIO Regionalna Izba Obrachunkowa
SA Sąd Apelacyjny
SKO Samorządowe Kolegium Odwoławcze
SN Sąd Najwyższy
SO Sąd Okręgowy
SR Sąd Rejonowy
TK Trybunał Konstytucyjny
TSUE Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
URE Urząd Regulacji Energetyki
WSA Wojewódzki Sąd Administracyjny
ZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych
------- -- --------------------------------------------

3. Czasopisma i publikatory

---------- -- --------------------------------------------------------------------------------------
AUWr Acta Universitatis Wratislaviensis
Biul. SN Biuletyn Sądu Najwyższego
Dz.U. Dziennik Ustaw
EP Edukacja Prawnicza
GP Gazeta Prawna
KPP Kwartalnik Prawa Prywatnego
KPPub Kwartalnik Prawa Publicznego
KKSSiP Kwartalnik Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury
OSP Orzecznictwo Sądów Polskich
MoP Monitor Prawniczy
MoPod Monitor Podatkowy
NPN Nowy Przegląd Notarialny
NZS Nowe Zeszyty Samorządowe
OMT Organizacja, Metody, Technika
OSNAPiUS Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
OSNC Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Izba Cywilna
OSP Orzecznictwo Sądów Polskich
Pal. Palestra
PiP Państwo i Prawo
PPH Przegląd Prawa Handlowego
PPPubl Przegląd Prawa Publicznego
PPiA Przegląd Prawa i Administracji
PPP Przegląd Prawa Prywatnego
PS Przegląd Sądowy
PUG Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego
Rej. Rejent
RPEiS Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny
SP Studia Prawnicze
SPE Studia Prawno-Ekonomiczne
ST Samorząd Terytorialny
ZNSA Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego
---------- -- --------------------------------------------------------------------------------------

4. Inne

-------- -- --------------------------------------------------------------
art. artykuł
BIP Biuletyn Informacji Publicznej
CEIDG Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
EFTA Europejskie Porozumienie o Wolnym Handlu
FUS Fundusz Ubezpieczeń Społecznych
FRD Fundusz Rezerwy Demograficznej
GUS Główny Urząd Statystyczny
Nr numer
n. następne
poz. pozycja
r. rok
PKD Polska Klasyfikacja Działalności
RP Rzeczpospolita Polska
s. strona
t.j. tekst jednolity
tj. to jest
UOKiK Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
ww. wyżej wymieniony
z. zeszyt
ze zm. ze zmianami
zł złoty
ZWRSP Zasób Własności Rolnej Skarbu Państwa
-------- -- --------------------------------------------------------------Część I. Prawo podatkowe

1. Ustawa z 26.7.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.)

1.1. Test

1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:

a) dochodów przedsiębiorstwa w spadku;

b) przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej;

c) przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

2. Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

a) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów prywatnych lub ekonomicznych;

b) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym;

c) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 182 dni w roku podatkowym.

3. Ilekroć w ustawie jest mowa o dyskoncie oznacza to:

a) różnicę między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez emitenta a wydatkami poniesionymi na nabycie papieru wartościowego na rynku pierwotnym lub wtórnym, a w przypadku nabycia papieru wartościowego w drodze spadku lub darowizny – różnicę między kwotą uzyskaną z wykupu a wydatkami poniesionymi przez spadkodawcę lub darczyńcę na nabycie tego papieru wartościowego;

b) sklep wielkopowierzchniowy o miesięcznym obrocie nieprzekraczającym kwoty 500 000 zł;

c) sklep średniopowierzchniowy o miesięcznym obrocie nieprzekraczającym kwoty 500 000 zł.

4. Ilekroć w ustawie jest mowa o certyfikacie rezydencji oznacza to:

a) zaświadczenie o miejscu zameldowania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika;

b) zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zameldowania podatnika;

c) zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

5. Małżonkowie podlegają:

a) odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów;

b) łącznemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów;

c) wspólnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.

6. Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych:

a) z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci;

b) z wyjątkiem dochodów ze stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska;

c) z wyjątkiem dochodów z ich pracy oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska.

7. O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących 5 latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć:

a) 20% wysokości tej straty;

b) 25% wysokości tej straty;

c) 50% wysokości tej straty.

8. Źródłem przychodu nie jest:

a) działalność wykonywana osobiście;

b) nieodpłatne zbycie udziału w nieruchomości;

c) pozarolnicza działalność gospodarcza.

9. Z zastrzeżeniem przepisów ustawy, przychodami w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń, jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku, ustala się według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby:

a) za 1 kwartał;

b) za 2 miesiące w przyjętej w danej miejscowości wysokości;

c) w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku.

10. Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według:

a) kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu;

b) kursu średniego walut obcych w stosunku do euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc uzyskania przychodu;

c) kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc uzyskania przychodu.

11. Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:

a) 250 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3;

b) 400 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3;

c) 250 zł miesięcznie – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.

12. Jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się:

a) ostatni dzień każdego kwartału;

b) ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku;

c) ostatni dzień każdego miesiąca, chyba że w umowie określono inny termin, który nie może być dłuższy niż 3 miesiące.

13. Podatnicy prowadzący księgi rachunkowe mogą ustalać różnice kursowe na podstawie przepisów o rachunkowości pod warunkiem, że w okresie wskazanym w ustawie sporządzone przez podatników sprawozdania finansowe będą badane przez firmy audytorskie. W przypadku wyboru metody, o której mowa powyżej, podatnicy mają obowiązek stosować tę metodę przez okres nie krótszy niż:

a) jeden rok podatkowy;

b) 2 lata podatkowe;

c) 3 lata podatkowe,

licząc od początku roku podatkowego, w którym została przyjęta ta metoda.

14. Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się:

a) wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną;

b) wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie zobowiązań walutą inną niż wirtualna;

c) wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe, w tym inną walutę wirtualną lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

15. Wolne od podatku dochodowego są:

a) renty przyznane na podstawie przepisów ubezpieczenia społecznego;

b) renty przyznane na podstawie odrębnych przepisów o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin;

c) renty wynikające z przepisów prawa cywilnego.

16. Odszkodowania otrzymane na podstawie przepisów prawa geologicznego i górniczego:

a) są wolne od podatku dochodowego;

b) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w pełnej wysokości;

c) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w połowie wysokości od kwoty przekraczającej równowartość 20 000 euro.

17. Z wyjątkiem kosztów wymienionych w ustawie kosztami uzyskania przychodów są:

a) koszty poniesione w związku z osiągniętym lub zachowanym albo zabezpieczonym źródłem przychodów;

b) koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;

c) koszty związane z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

18. Wydatki poniesione przez pracodawcę na zapewnienie prawidłowej realizacji pracowniczego programu emerytalnego w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych:

a) są kosztami uzyskania przychodów;

b) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów;

c) stanowią koszt uzyskania przychodów do kwoty nie wyższej niż 128 zł na jednego pracownika.

19. Wydatki na pokrycie kosztów działalności pracowniczych towarzystw emerytalnych:

a) są kosztami uzyskania przychodu każdego pracodawcy;

b) są kosztami uzyskania przychodu u pracodawców będących akcjonariuszami pracowniczych towarzystw emerytalnych;

c) nie są kosztami uzyskania przychodów.

20. Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku pracy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku pracy:

a) wynoszą 139,06 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1668 zł 72 gr;

b) nie mogą przekroczyć łącznie 2002,05 zł za rok podatkowy;

c) wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1335 zł.

21. Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę:

a) nie mogą przekroczyć łącznie 2002,05 zł za rok podatkowy;

b) nie mogą przekroczyć łącznie 2502 zł 56 gr za rok podatkowy;

c) wynoszą 139,06 zł miesięcznie, a za rok podatkowy łącznie nie więcej niż 1668 zł 72 gr.

22. Koszty zaniechanych inwestycji są:

a) potrącalne tylko w dacie zbycia inwestycji;

b) potrącalne w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji;

c) niepotrącalne.

23. Koszty prac rozwojowych mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów:

a) jednorazowo w roku podatkowym, w którym zostały zakończone;

b) w miesiącu następującym po miesiącu, w którym zostały poniesione albo począwszy od tego miesiąca w równych częściach w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy;

c) w miesiącu następującym po miesiącu, w którym zostały poniesione albo począwszy od tego miesiąca w równych częściach w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy.

24. Z zastrzeżeniem przepisów ustawy, budowle:

a) podlegają amortyzacji w każdym przypadku;

b) nie podlegają amortyzacji;

c) podlegają amortyzacji, jeżeli przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok.

25. Amortyzacji nie podlegają:

a) spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego;

b) dzieła sztuki;

c) autorskie lub pokrewne prawa majątkowe.

26. Podatnicy mogą ustalić wartość początkową budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych wynajmowanych, wydzierżawianych albo używanych przez właściciela na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, przyjmując w każdym roku podatkowym wartość stanowiącą iloczyn metrów kwadratowych wynajmowanej, wydzierżawianej lub używanej przez właściciela powierzchni użytkowej tego budynku lub lokalu i kwoty:

a) 988 zł, przy czym za powierzchnię użytkową uważa się powierzchnię przyjętą dla celów podatku od nieruchomości;

b) 746 zł, przy czym za powierzchnię użytkową uważa się powierzchnię użytkową bez ograniczeń przyjętych dla celów podatku od nieruchomości;

c) 746 zł, przy czym za powierzchnię użytkową uważa się powierzchnię przyjętą dla celów podatku od nieruchomości.

27. Z zastrzeżeniem przepisów ustawy, podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że okres amortyzacji dla środków transportu, w tym samochodów osobowych, nie może być krótszy niż:

a) 24 miesiące;

b) 30 miesięcy;

c) 36 miesięcy.

28. Samochód osobowy uznaje się za używany, jeżeli podatnik udowodni, że przed jego nabyciem był wykorzystywany co najmniej przez okres:

a) 6 miesięcy;

b) 9 miesięcy;

c) 12 miesięcy.

29. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

a) wydatków na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, w tym opłat za wieczyste użytkowanie gruntów;

b) strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności;

c) wniesionej opłaty recyklingowej.

30. Jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu, o której mowa w art. 23b ust. 1 PDOFizU, finansujący przenosi na korzystającego własność środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, będących przedmiotem tej umowy, kosztem uzyskania przychodów przy ustalaniu dochodu ze sprzedaży jest:

a) uzgodniona wartość brutto;

b) rzeczywista wartość brutto;

c) rzeczywista wartość netto.

31. Za podmioty powiązane uznaje się podmioty, pomiędzy którymi występują relacje:

a) które są ustanawiane lub utrzymywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, w tym mające określoną strukturą właścicielską;

b) które nie są ustanawiane lub utrzymywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, w tym mające na celu manipulowanie strukturą właścicielską lub tworzenie cyrkularnych struktur właścicielskich;

c) które nie są ustanawiane lub utrzymywane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, z wyłączeniem podmiotów mających na celu tworzenie cyrkularnych struktur właścicielskich.

32. Podmioty powiązane:

a) są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane;

b) nie są obowiązane ustalać cen transferowych;

c) nie są obowiązane ustalać cen transferowych, chyba że przy czynności prawnej występują na warunkach podmiotów niepowiązanych.

33. Ceny transferowe weryfikuje się, stosując metodę najbardziej odpowiednią w danych okolicznościach, wybraną spośród wskazanych w ustawie metod. Do metod tych nie zalicza się metody:

a) porównywalnej ceny niekontrolowanej;

b) ceny odprzedaży;

c) koszt minus.

34. W przypadku transakcji kontrolowanej dotyczącej pożyczki, organ podatkowy odstępuje od określenia dochodu (straty) podatnika w zakresie wysokości oprocentowania tej pożyczki, jeżeli łącznie są spełnione ustalone w ustawie warunki, w tym:

a) pożyczka została udzielona na okres nie dłuższy niż 3 lata;

b) nie przewidziano wypłaty innych niż odsetki opłat związanych z udzieleniem lub obsługą pożyczki, w tym prowizji lub premii;

c) w trakcie roku obrotowego łączny poziom zobowiązań albo należności podmiotu powiązanego z tytułu kapitału pożyczek z podmiotami powiązanymi, liczony odrębnie dla udzielonych oraz zaciągniętych pożyczek, wynosi więcej niż 2 000 000 zł lub równowartość tej kwoty.

35. W przypadku, gdy dochody podatnika zostaną przez administrację podatkową innego państwa uznane za dochody podmiotu powiązanego mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i zaliczone do podlegających opodatkowaniu dochodów tego podmiotu:

a) dokonuje się korekty dochodów podatnika, jeżeli przepisy właściwych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, taką korektę przewidują;

b) dokonuje się korekty dochodów podatnika, nawet jeżeli przepisy właściwych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, takiej korekty nie przewidują;

c) nie dokonuje się korekty dochodów podatnika.

36. Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku podatkowym następujące progi dokumentacyjne:

a) 10 000 000 zł – w przypadku transakcji usługowej;

b) 2 000 000 zł – w przypadku transakcji finansowej;

c) 2 000 000 zł – w przypadku transakcji usługowej.

37. Podmioty powiązane, które są obowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, składają urzędom skarbowym oświadczenie o jej sporządzeniu, w terminie do końca:

a) 3. miesiąca po zakończeniu roku podatkowego;

b) 6. miesiąca po zakończeniu roku podatkowego;

c) 9. miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.

38. U podatników, którzy prowadzą księgi rachunkowe, za dochód z działalności gospodarczej uważa się:

a) dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów;

b) przychód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zmniejszony o przychody wolne od podatku i zwiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów;

c) dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zmniejszony o przychody wolne od podatku i zwiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

39. Różnice kursowe zwiększają odpowiednio przychody jako dodatnie różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów jako ujemne różnice kursowe w kwocie wynikającej z różnicy między wartościami wskazanymi w ustawie. Dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:

a) przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, jest wyższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;

b) poniesionego kosztu wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, jest wyższa od wartości tego kosztu w dniu zapłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;

c) kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego udzielenia jest wyższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego zwrotu, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni.

40. Przez koszt nabycia pakietu wierzytelności rozumie się:

a) wartość nabycia takiego pakietu wierzytelności pomniejszoną o obowiązującą stawkę podatku od towarów i usług;

b) wartość nabycia takiego pakietu wierzytelności;

c) cenę nabycia takiego pakietu wierzytelności.

41. Obowiązek podatkowy z tytułu przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych:

a) nie powstaje;

b) powstaje na ostatni dzień roku podatkowego, w którym powstał przychód w kwocie odpowiadającej nadwyżce wydatku nad przychodami (dochodami) opodatkowanymi lub przychodami (dochodami) nieopodatkowanymi;

c) powstaje na ostatni dzień miesiąca, w którym przychód ujawniono, w kwocie odpowiadającej nadwyżce wydatku nad przychodami (dochodami) opodatkowanymi lub przychodami (dochodami) nieopodatkowanymi.

42. Od przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych, z zastrzeżeniem przepisów ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy wynosi:

a) 75% podstawy opodatkowania;

b) 60% podstawy opodatkowania;

c) 50% podstawy opodatkowania.

43. W przypadku zwrotu dokonanej darowizny, obdarowany jest obowiązany przekazać urzędowi skarbowemu informację o zwróconej podatnikowi darowiźnie, w terminie:

a) tygodnia od dnia dokonania zwrotu;

b) 14 dni od dnia dokonania zwrotu;

c) miesiąca od dnia dokonania zwrotu.

44. Dla podstawy obliczenia podatku w złotych ponad 85 528 zł podatek wynosi:

a) 18% minus kwota zmniejszająca podatek;

b) 32% minus kwota zmniejszająca podatek;

c) 15 395,04 zł + 32% nadwyżki ponad 85 528 zł minus kwota zmniejszająca podatek.

45. Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z przepisami ustawy, pomniejszonego o kwotę składki, podatnik ma prawo odliczyć kwotę zgodnie z przepisami ustawy na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym wykonywał władzę rodzicielską. Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę w stosunku do trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:

a) 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko;

b) 164,67 zł na trzecie dziecko;

c) 215 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

46. Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy:

a) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 15% wygranej lub nagrody;

b) z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymywanych po zwolnieniu ze służby przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze służby stałej na podstawie odrębnych ustaw, przez okres roku co miesiąc lub za okres roku jednorazowo albo co miesiąc przez okres 3 miesięcy – w wysokości 15% należności;

c) z tytułu świadczeń otrzymanych od banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów, w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty – w wysokości 19% świadczenia.

47. Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi:

a) 18% uzyskanego dochodu;

b) 19% uzyskanego dochodu;

c) 32% uzyskanego dochodu.

48. Wysokość podatku do zwrotu określa się na podstawie:

a) zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;

b) zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych z wyłączeniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska;

c) zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych, jak też wydanych decyzji administracyjnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

49. Z zastrzeżeniem przepisów ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia:

a) 1 maja roku następującego po roku podatkowym;

b) 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym;

c) ostatniego dnia lutego roku następującego po roku podatkowym.

50. Podatnicy, którym właściwy organ podatkowy wydał decyzję w sprawie porozumienia, o którym mowa w art. 20a OrdPU, dołączają do zeznania:

a) sprawozdanie o realizacji uznanej metody ustalania ceny transferowej;

b) stosowną decyzję;

c) faktury VAT odnoszące się do ustalonych cen transakcyjnych.

1.2. Klucz odpowiedzi

Nr pytania Odpowiedź Podstawa prawna
------------ ----------- -----------------------------------------
1. C art. 2 ust. 1 pkt 3
2. B art. 3 ust. 1a pkt 2
3. A art. 5a pkt 12
4. C art. 5a pkt 21
5. A art. 6 ust. 1
6. A art. 7 ust. 1
7. C art. 9 ust. 3 pkt 1
8. B art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a a contrario
9. C art. 11 ust. 2a pkt 3
10. A art. 11a ust. 1
11. A art. 12 ust. 1 i 2a pkt 1
12. B art. 14 ust. 1e
13. C art. 14b ust. 4
14. A art. 17 ust. 1f
15. B art. 21 ust. 1 pkt 2
16. A art. 21 ust. 1 pkt 3d
17. B art. 22 ust. 1
18. A art. 22 ust. 1b
19. B art. 22 ust. 1c pkt 1
20. C art. 22 ust. 2 pkt 1
21. C art. 22 ust. 2 pkt 3
22. B art. 22 ust. 5e
23. A art. 22 ust. 7b pkt 2
24. C art. 22a ust. 1 pkt 1
25. B art. 22c pkt 3
26. A art. 22g ust. 10
27. B art. 22j ust. 1 pkt 2
28. A art. 22j ust. 2 pkt 1
29. B art. 23 ust. 1 pkt 6
30. C art. 23c pkt 2
31. B art. 23m ust. 4
32. A art. 23o ust. 1
33. C art. 23p ust. 1
34. B art. 23s ust. 1 pkt 2
35. A art. 23t ust. 1
36. C art. 23w ust. 2 pkt 3
37. C art. 23y ust. 1
38. A art. 24 ust. 1
39. B art. 24c ust. 1 i 2 pkt 2
40. C art. 24e ust. 3
41. B art. 25c
42. A art. 25e
43. C art. 26 ust. 6c
44. C art. 27 ust. 1
45. A art. 27f ust. 2 pkt 3 lit. a
46. C art. 30 ust. 1 pkt 4b
47. B art. 30b ust. 1a
48. A art. 44f ust. 1
49. B art. 45 ust. 1
50. A art. 45 ust. 5a

1.3. Kazusy

Kazus 1. Przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej

Stan faktyczny:

W stosunku do Podatnika toczyło się postępowanie podatkowe, które zostało wszczęte w efekcie przeprowadzenia kontroli podatkowej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2013–2014. Kontrola zakończyła się protokołem kontroli podatkowej. Z protokołu kontroli wynika, że w ocenie kontrolujących Podatnik nie dopełnił w roku 2014 formalności związanych z rejestracją działalności gospodarczej. Jak wskazuje bowiem fragment protokołu kontroli: Z uwagi na fakt, że kontrolowany, zgodnie z ustaleniami kontroli podatkowej, zajmował się sprzedażą towarów za pośrednictwem portalu Ollegra, ponadto czynności te wykonywał zarobkowo i w sposób ciągły, należy przyjąć, że w 2014 r. kontrolowany prowadził działalność gospodarczą. Ponadto, kontrolujący w toku czynności kontrolnych uzyskali wyciągi bankowe rachunków bankowych i ustalili, że w 2014 r. odnotowane zostały na nich wpływy w łącznej wysokości 154 280,00 zł w związku z transakcjami realizowanymi za pośrednictwem portalu Ollegra. Wskazane wpływy zostały uznane przez Kontrolujących jako przychód Podatnika. Kontrolujący nie dotarli jednak do dowodów potwierdzających zakup towarów stanowiących przedmiot transakcji na portalu internetowym, tym samym nie mając podstaw do wskazania ewentualnych kosztów uzyskania przychodu. Jak wynika z wyjaśnień Podatnika w toku postępowania podatkowego, zarobkowanie nie było głównym celem Podatnika, ponieważ towary sprzedawane przez niego w większości należały do jego przyjaciół, członków rodziny i kolegów z pracy, którym Podatnik jedynie udostępniał swoje konto na portalu Ollegra w celu przeprowadzenia transakcji. Dodatkowo, według Podatnika, działalność w zakresie handlu na portalu internetowym miała charakter okazjonalny, ponieważ w niektórych miesiącach 2014 r. nie dokonywał żadnych transakcji. W ocenie Podatnika, w dobie istnienia sieci Internet, takie działania nie mogą być uznawane za działalność gospodarczą, bowiem w przeciwnym razie większość użytkowników portali ogłoszeniowych, którzy okazjonalnie nabywają i zbywają drobne przedmioty życia codziennego (odzież, sprzęt elektroniczny itp.) stałaby się przedsiębiorcami. Jednocześnie Podatnik stał na stanowisku, że nie jest w stanie określić ceny zakupu towarów, które były przedmiotem transakcji na portalu Ollegra, ponieważ konsekwentnie wskazywał, że zakupy tych towarów w większości nie dotyczyły jego samego. Natomiast w odniesieniu do towarów, które Podatnik sprzedawał we własnym imieniu, przyznał, że nie posiadał żadnych dowodów ich nabycia z uwagi na ich zakup w sklepach stacjonarnych, w których płacił gotówką. Niezależnie od powyższych wyjaśnień Podatnika, na podstawie własnych ustaleń kontrolujących, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu zakończył postępowanie podatkowe i wydał Decyzję, w której określił Podatnikowi zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2014 w wysokości 27 770,00 zł (organ podatkowy uznał, że z uwagi na brak informacji na temat kosztów uzyskania przychodu, opodatkowaniu PIT podlegać będzie dochód równy kwocie przychodu).

Pytanie:

Sporządź odwołanie od decyzji Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poz­naniu skupiając się wyłącznie na zarzutach dotyczących przepisów prawa materialnego (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Podstawa prawna:

• art. 10, art. 5a ustawy PDOFiZU

Orzecznictwo:

Wyrok NSA z 18.8.2009 r., II FSK 1303/08

Wyrok WSA we Wrocławiu z 9.6.2011 r., I SA/Wr 391/11

Literatura:

J. Marciniuk (red.), Podatek dochodowy od osób fizycznych. Komentarz, Warszawa 2017, komentarz do art. 10, art. 5a, Legalis

Kazus 2. Impreza pracownicza w kosztach podatkowych pracodawcy

Stan faktyczny:

Spółka zatrudnia ok. 150 pracowników. Każdego roku w Spółce organizowany jest wyjazd integracyjny, który trwa kilka dni. Organizacją wyjazdu integracyjnego zajmuje się firma specjalizująca się w tego typu wydarzeniach. W ramach wyjazdu przewidziane są gry plenerowe i inne atrakcje. W trakcie wyjazdu pracownicy mają zapewnione noclegi i posiłki. Celem wyjazdu jest przede wszystkim budowanie dobrej atmosfery wśród pracowników i podniesienie efektywności pracy. Wyjazd ma również w założeniu zwiększyć lojalność doświadczonych pracowników wobec pracodawcy, a także budować pozytywny wizerunek firmy wśród nowych pracowników. Koszty imprezy integracyjnej są sfinansowane ze środków obrotowych Spółki. Znana jest lista uczestników wyjazdu, jednak w praktyce trudno określić, który z pracowników w jakim stopniu skorzystał z atrakcji zaplanowanych w trakcie wyjazdu. Co więcej, udział w wyjeździe jest dobrowolny, a pracownicy mogą uczestniczyć jedynie w części wyjazdu. Spółka jako pracodawca powzięła wątpliwość, czy w związku z poniesionymi kosztami wyjazdu integracyjnego, jako płatnik powinna ustalić przychód ze stosunku pracy (nieodpłatne świadczenie w stosunku do pracowników) i w konsekwencji pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych? Spółce zależy na pełnym bezpieczeństwie podatkowym, dlatego w jej ocenie najlepszym rozwiązaniem byłoby pobranie zaliczki na podatek dochodowy.

Pytania:

1. Wskaż kryteria, które zasadniczo zwiększają ryzyko uznania przez organ podatkowy, że pracodawca jako płatnik powinien ustalić przychód pracownika ze stosunku pracy.

2. Przedstaw generalne zasady ustalania wartości nieodpłatnych świadczeń na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3. Udziel Spółce kompleksowej informacji na temat skutków podatkowych dla pracowników w podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do opisanego powyżej wyjazdu integracyjnego.

Podstawa prawna:

• art. 11 i 12 PDOFiZU

Orzecznictwo:

Wyrok TK z 8.7.2014 r., K 7/13

Wyrok NSA z 30.9.2014 r., II FSK 2353/12

Literatura:

J. Marciniuk (red.), Podatek dochodowy od osób fizycznych. Komentarz, Warszawa 2017, komentarz do art. 11, art. 12, Legalis
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: