Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne. Etapy i formy - ebook
Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne. Etapy i formy - ebook
Publikacja dotyczy różnych strategii wejścia polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne. Autorzy przedstawili charakterystykę tego procesu ze szczególnym naciskiem na określenie motywów, metod oceny, wyboru rynków zagranicznych, form i kierunków geograficznych, a także działań marketingowych i efektów ekspansji zagranicznej firm. Podjęte zagadnienia zaprezentowali na podstawie przeprowadzonych badań literaturowych oraz pierwotnych na próbie polskich przedsiębiorstw z różnych branż. W monografii znajduje się też kilka studiów przypadków odnoszących się do internacjonalizacji polskich firm.
Spis treści
Wstęp 9
1. Proces ekspansji przedsiębiorstw na rynki zagraniczne 11
1.1. Czynniki i motywy ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw 11
1.2. Mikroekonomiczne teorie internacjonalizacji 16
1.3. Strategia wejścia na rynki zagraniczne i jej elementy 21
1.3.1. Rodzaje strategii ekspansji przedsiębiorstw na rynki zagraniczne 21
1.3.2. Znaczenie rynków zagranicznych w strategii firmy 24
1.3.3. Ocena i wybór rynków zagranicznych 29
1.3.4. Wybór formy ekspansji na rynki zagraniczne 31
1.4. Specyfika procesu ekspansji na rynki zagraniczne małych i średnich przedsiębiorstw 48
2. Metody wyboru rynków zagranicznych i pomiar efektów ekspansji na te rynki 55
2.1. Źródła informacji w procesie wejścia firmy na rynek zagraniczny 55
2.2. Obszar prowadzonych badań i analiz na rynkach zagranicznych 61
2.3. Metody selekcji i wyboru rynków zagranicznych 66
2.4. Pomiar stopnia internacjonalizacji i jej efektów 73
3. Proces ekspansji firm na rynki zagraniczne – wyniki badań wtórnych 81
3.1. Charakterystyka założeń badawczych 81
3.2. Formy ekspansji polskich firm na rynki zagraniczne – wyniki badań wtórnych 86
3.2.1. Działania eksportowe polskich przedsiębiorstw 89
3.2.2. Wykorzystanie franchisingu na rynkach zagranicznych 96
3.2.3. Inwestycje bezpośrednie polskich przedsiębiorstw 98
4. Proces ekspansji firm na rynki zagraniczne – wyniki badań pierwotnych 103
4.1. Charakterystyka badanych firm działających na rynkach zagranicznych 103
4.2. Motywy internacjonalizacji przedsiębiorstw województwa łódzkiego 112
4.3. Określenie metod oceny i wyboru rynków zagranicznych jako celu ekspansji firm 124
4.4. Formy ekspansji na rynki zagraniczne i ich proces 129
4.5. Kierunki ekspansji i liczba rynków zagranicznych 134
4.6. Działania marketingowe firm na rynkach zagranicznych 141
4.7. Pomiar efektów ekspansji firm na rynki zagraniczne 156
5. Ekspansja polskich firm na rynki zagraniczne – studia przypadków 163
5.1. Firma z branży kwiaciarsko‑ogrodniczej 163
5.1.1. Charakterystyka firmy 163
5.1.2. Działania na rynkach zagranicznych 165
5.1.3. Strategia marketing‑mix firmy na rynkach zagranicznych 166
5.1.4. Modele ekspansji i analiza efektywności działań za granicą 167
5.1.5. Wnioski i rekomendacje 167
5.2. Producent tworzyw sztucznych dla branży budowlanej 168
5.2.1. Charakterystyka firmy 168
5.2.2. Działalność na rynkach zagranicznych 169
5.2.3. Motywy i cel działań na rynkach zagranicznych 170
5.2.4. Modele ekspansji na rynki zagraniczne 171
5.2.5. Strategia działalności na rynkach zagranicznych 172
5.2.6. Analiza efektywności działań 173
5.2.7. Wnioski i rekomendacje 174
5.3. Zakład przetwórstwa owoców i warzyw 175
5.3.1. Charakterystyka firmy 175
5.3.2. Działalność na rynkach zagranicznych 176
5.3.3. Motywy i cel podjęcia działań na rynkach zagranicznych 176
5.3.4. Modele ekspansji na rynki zagraniczne 177
5.3.5. Strategia działalności na rynkach zagranicznych 177
5.3.6. Analiza efektywności działań 178
5.3.7. Wnioski i rekomendacje 179
5.4. Producent z branży napojów energetycznych 180
5.4.1. Charakterystyka firmy 180
5.4.2. Działalność na rynkach zagranicznych 181
5.4.3. Motywy i cel podjęcia działań na rynkach zagranicznych 182
5.4.4. Modele ekspansji na rynki zagraniczne 182
5.4.5. Strategia działalności na rynkach zagranicznych 182
5.4.6. Wnioski i rekomendacje 184
5.5. Producent drzwi i ościeżnic – branża budowlana 184
5.5.1. Charakterystyka firmy 184
5.5.2. Działalność na rynkach zagranicznych 185
5.5.3. Motywy i cel podjęcia działań na rynkach zagranicznych 186
5.5.4. Modele ekspansji na rynki zagraniczne 186
5.5.5. działalności na rynkach zagranicznych 186
5.5.6. Analiza efektywności działań 187
5.5.7. Wnioski i rekomendacje 188
5.6. Producent wyposażenia placówek oświatowych 188
5.6.1. Charakterystyka firmy 188
5.6.2. Działalność na rynkach zagranicznych 189
5.6.3. Motywy i cel podjęcia się działań na rynkach zagranicznych) 190
5.6.4. Modele ekspansji na rynki zagraniczne 190
5.6.5. Strategia działalności na rynkach zagranicznych 190
5.6.6. Wnioski i rekomendacje 191
Podsumowanie 193
Bibliografia 197
Spis rysunków i tabel 205
Kategoria: | Bankowość i Finanse |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8142-547-6 |
Rozmiar pliku: | 2,0 MB |