Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Stylistyka czyli teoryja stylu. Tom 1, Stylistyka ogólna - ebook

Wydawnictwo:
Rok wydania:
2011
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Stylistyka czyli teoryja stylu. Tom 1, Stylistyka ogólna - ebook

Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.

Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.

Kategoria: Klasyka
Zabezpieczenie: brak
Rozmiar pliku: 329 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

WIA­DO­MO­ŚCI PRZY­GO­TO­WAW­CZE.

§ 1. Dla cze­go Sty­li­sty­ka a nie Re­to­ry­ka?

§ 2. Sty­li­sty­ka jest od­ręb­ną na­uką.

§ 3. O ile praw­dą jest, że styl jest czło­wie­kiem?

§ 4. Czem­że więc jest styl, gdy nie jest ani rze­czą ani czło­wie­kiem?

§ 5. Jaki jest uży­tek ze Sty­li­sty­ki.

§ 6. Gra­ma­ty­ka, Psy­cho­lo­gi­ja, Es­te­ty­ka i Lo­gi­ka są po­moc­ni­cze­mi na­uka­mi.

Krót­kie wia­do­mo­ści z nauk po­moc­ni­czych Sty­li­sty­ki a mia­no­wi­cie z Psy­cho­lo­gii, jako naj­waż­niej­szej i naj­po­trzeb­niej­szej do zro­zu­mie­nia mowy.

O wła­dzy czu­cia czy­li przyj­mo­wa­nia wra­żeń.

Co są uczu­cia i ilo­ra­kie pod wzglę­dem po­cho­dze­nia?

Co są uczu­cia przy­jem­ne i nie­przy­jem­ne i kie­dy nie od­bie­ra­my wra­żeń?

O wy­obraź­ni, to jest wła­dzy prze­mie­nia­nia wra­żeń w wy­obra­że­nia.

Co zna­czy po­gląd.

Uwa­ga jest wła­dzą sku­pia­nia my­śli na je­den przed­miot wra­że­nie ro­bią­cy.

Pa­mięć jest wła­dzą za­trzy­my­wa­nia na­by­tych wy­obra­żeń, i co jej po­ma­ga?

Ro­zum jest wła­dzą two­rze­nia po­jęć, wy­da­wa­nia są­dów i wy­pro­wa­dza­nia wnio­sków.

Umysł jest wła­dzą two­rze­nia po­jęć ogól­nych ode­rwa­nych z idei, a po­ma­ga mu do tego abs­trak­cy­ja.

Abs­trak­cya po­ma­ga do kla­sy­fi­ka­cyi.

Co jest pięk­ność, szczyt­ność i smak?

Fan­ta­zy­ja two­rzy nowe po­ję­cia z tych, ja­kie się daw­niej na­by­ło.

Zna­cze­nie ide­ałów, jako utwo­rów fan­ta­zyi.

Wola jest albo wła­dzą chce­nia albo ener­gi­ją.

O pra­gnie­niach, po­pę­dach, skłon­no­ściach i na­mięt­no­ściach.

Po­dział Sty­li­sty­ki.

* * *

STY­LI­STY­KA OGÓL­NA.

ZA­DA­NIE STY­LI­STY­KI OGÓL­NEJ.

ROZ­DZIAŁ I.

O WY­RA­ZACH.

§ 1. Co są wy­ra­zy?

§ 2. Mowa na­tu­ral­na i sztucz­na.

§ 3. Pierw­sze pró­by mowy gło­so­wej.

§ 4. Po­rów­na­nie mowy pier­wot­nej z mową dzie­cin­ną.

§ 5. Ja­kie mo­że­my so­bie zro­bić wy­obra­że­nie o mo­wie pier­wot­nej?

§. 6. Dzi­siej­sze ję­zy­ki są po­chod­ne.

§. 7. Jak wy­so­ka war­tość ję­zy­ka.

§ 8. W ję­zy­ku są róż­ne ży­wio­ły, tak swoj­skie jak i obce.

§ 9. Wy­ra­zy swoj­skie ła­twiej zro­zu­mieć moż­na jak obce?

§ 10. Ję­zyk pi­śmien­ny i lu­do­wy czy­li pro­win­cjo­na­li­zmy.

§ 11. Spis nie­któ­rych pro­win­cjo­na­li­zmów.

ROZ­DZIAŁ II.

O ZNA­CZE­NIU ZA­WAR­TEM W WY­RA­ZACH.

§ 12. Wy­ra­zy na po­ję­cia zmy­ło­we.

§ 13. Wy­ra­zy na po­ję­cia zmy­sło­we nie są wła­ści­wie ozna­cze­niem jed­no­stek zmy­sło­wych, lecz ca­łe­go ich ga­tun­ku.

§ 14. Wy­ra­zy na po­ję­cia przed­mio­tów nie­zmy­sło­wych.

§ 15. Zna­cze­nie wy­ra­zów dwo­ja­kie: wła­ści­we i prze­no­śne.

§ 16. Wy­ra­zy wie­lo­znacz­ne czy­li z róż­nem zna­cze­niem.

§ 17. Na czem się opie­ra prze­mia­na w zna­cze­niu wy­ra­zów?

§ 18. Trud­ność two­rze­nia no­wych wy­ra­zów jest jed­ną z waż­niej­szych przy­czyn przy­no­sze­nia wy­ra­zów z jed­ne­go zna­cze­nia do dru­gie­go.

§ 19. Po­dwój­ny ruch w ję­zy­ku: Zo­gól­nia­nie czy­li Ge­ne­ra­li­za­cy­ja i Ze­szcze­gól­nia­nie czy­li Spe­cy­ja­li­za­cy­ja.

§ 20. Naj­głów­niej­szą przy­czy­ną zo­gól­nia­nia jest Nie­wia­do­mość.

§ 21. Przy­kła­dy na prze­mia­nę zna­cze­nia szcze­gól­ne­go w ogól­ne.

§ 22. Spe­cy­ja­li­za­cy­ja czy­li Ze­szcze­gól­nia­nie.

§ 23. Wy­ra­zy nie tyl­ko zmie­nia­ją zna­cze­nie ale i prze­zna­cze­nie swo­je.

§ 24. Ho­mo­ni­my czy­li wy­ra­zy rów­no­brz­mią­ce z róż­nem zna­cze­niem.

§ 25. Wy­ra­zy nie tyl­ko na­bie­ra­ją no­we­go zna­cze­nia, ale i tra­cą daw­ne, a tem sa­mem sta­rze­ją się i wy­cho­dzą z uży­cia (Ar­cha­izmy).

§ 26. Przy­kła­dy na wła­ści­we Ar­cha­izmy.

§ 27. Przy­kła­dy na zmia­nę za­szłą w wy­ra­zach dziś uży­wa­nych, czy­li nie­wła­ści­we ar­cha­izmy.

§ 28. Zna­cze­nie Sy­no­ni­mów.

§ 29. Jak so­bie tło­ma­czyć po­wsta­nie Sy­no­ni­nów?

§ 30. Neo­lo­gi­zmy czy­li wy­ra­zy no­wot­ne.

ROZ­DZIAŁ III.

O MY­ŚLACH CZY­LI SĄ­DACH I ZDA­NIACH.

§ 31. Co jest sąd czy­li zda­nie, i ilo­ra­ki pod wzglę­dem po­jęć do po­łą­cze­nia wcho­dzą­cych.

§ 32. Ilo­ra­kie są zda­nia uwa­ża­ne pod wzglę­dem for­my, wy­ra­zów głów­nych i pod­rzęd­nych.

§ 33. Zna­cze­nie okre­su czy­li pe­ry­jo­du.

§ 34. Pe­ry­jo­dy roz­wi­nię­te i zło­żo­ne.

§ 35. Roz­ma­ite na­zwi­ska pe­ry­jo­dów.

§ 36. Zna­cze­nie Sty­lu pe­ry­jo­dycz­ne­go i ucin­ko­we­go.

§ 37. Czy my­śli i uczu­cia two­rzą styl?

§ 38. Roz­ma­ite ro­dza­je my­śli pod wzglę­dem lo­gicz­nym.

§ 39. Roz­ma­ite ro­dza­je my­śli pod wzglę­dem es­te­tycz­nym.

ROZ­DZIAŁ IV.

O WY­SŁO­WIE­NIU TO JEST ODZIA­NIU MY­ŚLI W SŁO­WA.

§ 40. Co trzy­mać o po­dzia­le sty­lu na pro­sty, śred­ni i wznio­sły.

§ 41. Waż­ność przy­mio­tów do­bre­go sty­lu i po­dział.B. Przy­mio­ty lo­gicz­ne.

Zro­zu­mia­łość, Lo­gicz­ność, Wła­ści­wość i Ści­słość, Zwię­złość.

§ 46. Zna­cze­nie Zro­zu­mia­ło­ści, jej względ­ność i ro­dza­je.

§ 47. Na czem za­le­ży zro­zu­mia­łość wy­ra­zów?

§ 48. Spo­so­by uła­twia­ją­ce zro­zu­mie­nie zna­cze­nia wy­ra­zów.

§ 49. Czem wy­kra­cza­my prze­ciw zro­zu­mia­ło­ści wy­ra­zów.

§ 50. Spis daw­niej­szych pro­win­cjo­na­li­zmów już wcho­dzą­cych, lub wejść mo­gą­cych w po­wszech­ne uży­cie, któ­re mogą za­stę­po­wać wy­ra­zy obce, ob­ja­śniać daw­ne lub pier­wiast­ki wy­ra­zów dziś uży­wa­nych.

§ 51. O two­rze­niu no­wych wy­ra­zów,

§ 52. Co jest pod­sta­wą zro­zu­mia­ło­ści my­śli i co jej prze­szka­dza?

§ 53. Co jest Lo­gicz­ność i z cze­go po­wsta­je a co Nie­do­rzecz­ność?

§ 54. Co jest Wła­ści­wość i Ści­słość czy­li pre­cy­zy­ja?

§ 55. Kie­dy wy­ra­zy są sy­no­ni­ma­mi a kie­dy nie?

§ 56. Źró­dła sy­no­ni­mów i spo­so­by od­róż­nia­nia, zna­czeń w sy­no­ni­mach.

§ 57. Przy­kła­dy na roz­róż­nie­nie zna­cze­nia sy­no­ni­mów.

§ 58 Co zna­czy Zwię­złość czy­li Moc sty­lu i co są wady jej prze­ciw­ne: Zbi­tość i Roz­wle­kłość?C. Przy­mio­ty Es­te­tycz­ne sty­lu.

Roz­ma­itość, God­ność czy­li Szla­chet­ność, No­wość, Ży­wość, Na­tu­ral­ność czy­li praw­da i Har­mo­ni­ja.

§ 59. Czem jest Roz­ma­itość i O po­sta­ciach czy­li fi­gu­rach mowy.

Po­sta­cie czy­li fi­gu­ry mowy: Prze­kład­nia, Do­dat­nia, Wy­rzut­nia, Za­mień­nia.

§ 60. Zna­cze­nie prze­kład­ni i Ryt­micz­ność.

§ 61. Zna­cze­nie Do­dat­ni i jej ro­dza­je.

§ 62. Zna­cze­nie Wy­rzut­ni i ro­dza­je.

§ 63. Zna­cze­nie Za­mien­ni i ro­dza­je jej, a mia­no­wi­cie: Enal­la­ga i Izo­dy­na­mi­ja.

§ 64 Co jest Omó­wie­nie i ja­kie jej ro­dza­je.

§ 65. Co jest God­ność czy­li szla­chet­ność wy­sło­wie­nia?

§ 66. No­wość wy­sło­wie­nia nie jest tem sa­mem co szla­chet­ność.

§ 67. Ży­wość sty­lu i zna­cze­nie prze­no­śni i po­dział.

Prze­no­śnie opar­te na po­do­bień­stwie wy­obra­żeń: Uoso­bie­nie, Po­rów­na­nie i Po­do­bień­stwo, Me­ta­fo­ra

Hi­per­bo­la.

§ 68. Co jest Uoso­bie­nie (pro­zo­po­pe­ja, per­so­ni­fi­ka­cy­ja).

§ 69. Po­rów­na­nie i po­do­bień­swo.

§ 70. Zna­cze­nie Me­ta­fo­ry.

§ 71. Ro­dza­je Me­ta­fo­ry. § 72. Wa­run­ki do­brej Me­ta­fo­ry.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: