Święte wojny Piastów - ebook
Święte wojny Piastów - ebook
W 1095 roku papież Urban II wezwał do zbrojnej pielgrzymki do Grobu Pańskiego. Rozpoczęła się era chrześcijańskich wojen świętych, które z czasem nazwano wyprawami krzyżowymi. Na Wschód wyruszyły rzesze rycerzy europejskich, aby wyrwać Jerozolimę i Ziemię Świętą z rąk niewiernych. Jak zareagowała na to Polska, znajdująca się wtedy nieco na uboczu wydarzeń rozgrywających się w centrum Europy? Czy idea świętej wojny była bliska polskim władcom? Czy Piastowie włączyli się w ruch krucjatowy i podążyli do Ziemi Świętej? Czy święta wojna, uznawana za obowiązek każdego chrześcijańskiego władcy, była jednym z kierunków ich działań? Kiedy służyć miała zbawieniu, a kiedy stawała się doskonałym instrumentem polityki?
Wyprawa do Jerozolimy wiązała się z wieloma niedogodnościami: wydatkami i koniecznością opuszczenia na dłuższy czas swoich ziem. To mogło zniechęcać, zwłaszcza w dobie rozbicia dzielnicowego, które nie służyło stabilizacji kraju. Nie dziwi więc, że książęta piastowscy woleli realizować swój obowiązek świętej wojny jak najbliżej domu i chętnie wybierali aktywną rolę w misjach w rejonie Bałtyku, prowadzonych, by zlikwidować ostatni bastion pogaństwa
w Europie.
Książka wpisuje się w prowadzony obecnie w polskiej historiografii dyskurs na temat recepcji idei krucjatowych w Polsce średniowiecznej, udziału Polski w szeroko rozumianym ruchu krucjatowym i wpływie tej recepcji na polskie elity. Güttner-Sporzyński omówił przyswajanie sobie przez polskie elity pojęcia świętej wojny i stopniowe łączenie tego pojęcia z pojęciem krucjaty. Oryginalność tego ujęcia jest zaletą pracy. Drugą ważną zaletą jest dokładna analiza międzynarodowego tła recepcji idei świętej wojny w Polsce.
Prof. dr hab. Maria Starnawska (z recenzji)
Darius von Güttner-Sporzyński – doktor historii, wykładowca na Uniwersytecie w Melbourne. Zajmuje się dziejami średniowiecza, na które spogląda z szerszej perspektywy i bada je interdyscyplinarne. Poszukuje wzorców i schematów, zwłaszcza w dziedzinie historii idei
kultury. Istotne są dla niego kulturowe aspekty wojny, pamięci historycznej i tożsamości oraz duchowości człowieka wieków średnich. Podejmuje tematy związane z chrystianizacją, krucjatami, zakonami rycerskimi i papiestwem. Wśród jego szczególnych zainteresowań znalazła się historia państwa Piastów.
Kategoria: | Historia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-19327-0 |
Rozmiar pliku: | 669 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
św. Bernard z Clairvaux, De laude novae militiae ad Milites Templi liber, III. 4. (tłum. autora)Wstęp do wydania polskiego
Książka, która pod tytułem Święte wojny Piastów trafia do rąk polskiego czytelnika, ukazała się w pierwodruku w języku angielskim i przeznaczona była dla czytelnika anglojęzycznego, mało znającego historię Polski. Czytelnik polski powinien oczekiwać spojrzenia na historię Polski i Polaków jakby z zewnątrz – spojrzenia historyka, który analizuje historię monarchii Piastów nie tylko z dalszej perspektywy czasowej, lecz także i geograficznej. W wydaniu polskim usunięto rozdział wprowadzający w historię wczesnej monarchii piastowskiej, uproszczono przypisy oraz pominięto genealogię Piastów.
Jestem niezmiernie wdzięczny za pomoc udzieloną mi podczas pracy nad książką. Dziękuję Megan Cassidy-Welch za to, że była moją przewodniczką w tej podróży, oraz Charlesowi Zika, Constantowi Mews, Jonathanowi Riley-Smithowi i Karlowi Borchardtowi, którzy przez wiele lat zachęcali mnie do prowadzenia badań i bez których rad i pomocy projekt ten nigdy nie ujrzałby światła dziennego.
Podziękowania winien jestem wielu innym osobom, które wspierały mnie na różnych etapach badań: Kurtowi Villadsowi Jensenowi, Jonathanowi Phillipsowi, Andrzejowi Ciechanowieckiemu i Fra’ Andrew Bertiemu, oraz tym, którzy pomogli mi zmierzyć się z wyzwaniami polskiej historii i historiografii: Józefowi Doboszowi, Jerzemu Kłoczowskiemu, Tomaszowi Jasińskiemu i Jarosławowi Wencie. Piotr Górecki zaznajomił mnie z badaniami Stanisława Smolki i dzielił się swoimi przemyśleniami na temat władzy Piastów, za co jestem mu wdzięczny. Podobnie Adam Zamoyski wtajemniczył mnie w swoje rozważania na temat joannitów w północnej i środkowej części Europy i wzbudził moje zainteresowanie ich działalnością. Chciałbym podziękować Magdalenie Biniaś-Szkopek, Tadeuszowi W. Lange i Marii Starnawskiej za pomoc w dotarciu do najnowszych badań polskich oraz Stefanowi K. Kuczyńskiemu za wieloletnie wsparcie, które było dla mnie źródłem inspiracji i zachęciło mnie do wytrwałej pracy nad książką.
Ponadto chciałbym podziękować ks. Marianowi Aleksandrowiczowi za udostępnienie mi zbiorów Archiwum Archidiecezjalnego w Gnieźnie. Pragnę też podziękować Krzysztofowi Skupieńskiemu za umożliwienie mi odwiedzenia kościoła pw. św. Idziego w Inowłódzu.
Chciałbym także podziękować Joannie Adamczyk z Wydawnictwa Naukowego PWN za podjęcie trudu wydania tej książki, a Annie Kijak i Georgii von Güttner-Sporzyńskiej za pomoc w przekładzie tekstu.