Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Szybkie porządkowanie danych w Excelu - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
Styczeń 2015
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Szybkie porządkowanie danych w Excelu - ebook

Książka opisuje, w jaki sposób, korzystając z funkcji Excela oraz samodzielnie napisanych makr, szybko uporządkować dane pochodzące z różnych źródeł. Czytelnik dowie się m.in. jak podzielić scalone komórki, rozdzielić duże ilości danych zapisanych w jednej komórce, usunąć puste kolumny i automatycznie sformatować wybrane obszary. Odrębny rozdział został poświęcony tworzeniu makr, za pomocą których można usprawnić scalanie i rozdzielanie komórek oraz dodawanie do arkusza obramowań komórek nadających zestawieniu czytelności. Te niewdzięczne czynności można przeprowadzić znacznie szybciej dzięki kilku linijkom kodu VBA.

Spis treści

Podstawowe funkcje operujące na tekście

  • Funkcja DŁ
  • Funkcja FRAGMENT.TEKSTU
  • Funkcja LEWY
  • Funkcja PRAWY
  • Funkcja PORÓWNAJ
  • Funkcja ZNAJDŹ
  • Funkcja ZŁĄCZ.TEKSTY

Złożone formuły oparte na funkcjach tekstowych

  • Rozdzielanie do dwóch kolumn wartości z jednej komórki
  • Kwota i tekstowe oznaczenie waluty w jednej komórce
  • Łączenie tekstu z kilku komórek
  • Automatyczna zamiana miejscami imion i nazwisk
  • Inicjał przy nazwisku zamiast pełnego imienia
  • Porządkowanie dat – zamiana cyfr rzymskich na arabskie
  • Modyfikowanie wartości bez używania formuł

Szybkie modyfikowanie zawartości komórek

  • Usuwanie niedrukowanych znaków
  • Usuwanie lub zamiana przecinków na kropki w liczbach
  • Wyszukiwanie i usuwanie symboli wieloznacznych

Formatowanie zestawienia

  • Formatowanie danych liczbowych za pomocą skrótów
  • Wartości czasu wyświetlane jako ułamki
  • Znikające zero na początku wartości liczbowych

Sprawne poruszanie się po dużych zestawieniach

  • Blokowanie wierszy i kolumn
  • Edycja zawartości komórek dla zaawansowanych
  • Zaznaczanie komórek i wypełnianie numerami porządkowymi

Porządkowanie danych o niestandardowym układzie

  • Zestawienie składające się z wielowierszowych bloków
  • Wprowadzenie kryterium sortowania
  • Wprowadzenie numeracji porządkowej
  • Budowa posortowanej wersji zestawienia
  • Szybkie porządkowanie danych

Uzupełnianie zestawienia o formę grzecznościową (pani/pan)

  • Tworzenie tabeli z danymi personalnymi pracowników
  • Tabela wyjątków
  • Formuła ustalająca formę grzecznościową

Szybkie scalanie, rozdzielanie i obramowywanie komórek – makra

  • Scalanie wielu komórek w pionie
  • Scalanie wielu komórek w poziomie
  • Podział scalonych komórek z kopiowaniem wartości
  • Scalenie komórek w pionie, jeśli następne komórki są puste
  • Scalanie komórek w poziomie, jeśli następne komórki są puste
  • Scalenie komórek w pionie, jeśli następne komórki zawierają taki sam tekst
  • Scalenie komórek w poziomie, jeśli następne komórki zawierają taki sam tekst
  • Obramowanie tabeli z komórkami scalonymi
  • Dodawanie odstępów po scalanych komórkach

Sortowanie według dużej liczby kryteriów

  • Sortowanie według koloru
  • Filtrowanie według koloru

Poprawianie układu danych źródłowych, aby zbudować tabelę przestawną

  • Budowa formuł zmieniających układ danych
  • Zamiana formuł na wartości
Kategoria: Poradniki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-269-3623-4
Rozmiar pliku: 6,1 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wstęp

Zanim przygotujemy wykres, przeprowadzimy analizę wyników sprzedaży czy nadamy zestawieniu czytelny wygląd, musimy mieć uporządkowane dane. Niestety zbiory pochodzące z zewnętrznych źródeł, np. z systemów księgowych czy finansowych, wymagają z reguły wstępnej obróbki, która bywa żmudna i czasochłonna. Takie operacje prawie zawsze można przyspieszyć, wykorzystując różne narzędzia Excela, formuły oraz makra.

Niniejsza publikacja jest właśnie zbiorem instrukcji pokazujących, jak w praktyce szybko uporządkować zbiory danych. Czytelnik dowie się m.in., jak w arkuszu zamienić kropki na przecinki. To bardzo częsty problem pojawiający się przy importowaniu do Excela wartości liczbowych. Pokazujemy również, jak z użyciem formuł szybko wykonywać operacje na zestawieniach zawierających imiona i nazwiska, np. zamienić ich kolejność w komórce czy uzupełnić arkusz o formę grzecznościową pani/pan.

Odrębny rozdział został poświęcony tworzeniu makr, za pomocą których można usprawnić scalanie i rozdzielanie komórek oraz dodawanie do arkusza obramowań komórek nadających zestawieniu czytelności. Te niewdzięczne czynności można przeprowadzić znacznie szybciej dzięki kilku linijkom kodu VBA.

Ważnym etapem porządkowania zestawienia jest sformatowanie danych. Wprawdzie nie wpływa to na poprawność obliczeń, ale poprawia czytelność czy wręcz umożliwia zrozumienie prezentowanych danych. Przykładem są daty, które Excel traktuje jako liczby i dopiero nadanie im odpowiedniego formatowania sprawia, że stają się zrozumiałe dla użytkowników. Jest kilka sposobów, aby sprawnie zmienić formatowania komórek. Przedstawiamy je w tej książce.

Wszystkie pliki Excela z przykładami

omawianymi w książce można pobrać

ze strony:

http://online.wip.pl/download/exceltom10.zip.

1. Podstawowe funkcje operujące na tekście

Mimo że głównym przeznaczeniem arkusza kalkulacyjnego są obliczenia i różnego rodzaju analizy, to w trakcie pracy z Excelem bardzo często trzeba wykonywać operację na tekstach. Szczególnie dużo takiej pracy jest w przypadku danych, które nie zostały wcześniej uporządkowane, np. pochodzą z systemu transakcyjnego. Jeśli nie spróbujemy zautomatyzować takich zadań i wszystkie czynności będziemy wykonywać ręcznie czy na piechotę, to czeka nas wiele godzin żmudnej pracy i niepotrzebnego klikania myszą. Na początek warto poznać kilka najbardziej przydatnych funkcji operujących na tekście.

1.1. Funkcja DŁ

Ta funkcja zwraca liczbę znaków, z których składa się tekst wskazany w argumencie funkcji. Do znaków zaliczane są znaki interpunkcyjne oraz odstępy, litery i cyfry. Składnia tej funkcji jest bardzo prosta: DŁ(tekst)

Do komórek kolumny A wpisaliśmy kilka dowolnych wartości tekstowych i liczbowych. Do kolumny obok wprowadziliśmy formułę z funkcją DŁ i kopiowaliśmy w dół. Wyniki, które otrzymaliśmy, przedstawia rysunek 1. Zauważmy, że funkcja uwzględnia liczby oraz puste ciągi znaków. Ciekawym przypadkiem jest długość obliczana dla komórki zawierającej datę. W tym przypadku funkcja zwraca długość wartości liczbowej odpowiadającej danej dacie.

Rysunek 1.1. Przykład zastosowania funkcji DŁ

Wartość, której liczbę znaków chcemy zliczyć, można także wpisać bezpośrednio w formule. Teksty powinny być podane w cudzysłowie, np. =DŁ(„Excel”). W przeciwnym razie funkcja zwróci błąd #NAZWA? Natomiast liczby nie muszą być ujęte w cudzysłów.

Przeanalizujmy następujący przykład. W arkuszu znajduje się lista danych osobowych klientów. W jednej z kolumn umieszczone zostały numery identyfikacyjne. Chcemy szybko sprawdzić, które z nich są błędne. Każdy numer składa się z 10 cyfr. Wszystkie te, które mają inną liczbę znaków, są niepoprawne. Do ich oznaczenia wykorzystamy formatowanie warunkowe i formułę opartą na funkcji DŁ.

Rysunek 1.2. Przykładowe dane

Aby zaznaczyć nieprawidłowe numery:

1. Zaznaczmy zakres komórek, w których się znajdują, i na pasku Narzędzia główne wybierzmy Formatowanie warunkowe.

2. W okienku wybierzmy Nowa reguła, a następnie Użyj formuły do określenia komórek, które należy sformatować. W puste pole wpiszmy formułę:

=DŁ(B2)<>10

3. Kliknijmy przycisk Formatuj i wybierzmy sposób oznaczenia błędnych identyfikatorów.

Rysunek 1.3. Formuła wykrywająca błędne identyfikatory

4. Zatwierdźmy, klikając przycisk OK, a uzyskamy efekt przedstawiony na rysunku 1.4.

Rysunek 1.4. Komórka zawierająca błędny identyfikator została wyróżniona

Jeżeli używamy funkcji tekstowych do przetwarzania wartości liczbowych, zwróćmy uwagę, że działanie tych funkcji odnosi się do rzeczywistej wartości w komórce, a nie sposobu jej wyświetlania na ekranie. Przykładowo, jeśli do komórki, w której zastosowano format 0,00, wpiszemy liczbę 2, funkcja DŁ w odniesieniu do tej komórki poda wartość 1, mimo że w tej komórce jest wyświetlana liczba 2,00.

1.2. Funkcja FRAGMENT.TEKSTU

Funkcja zwraca znak lub ciąg znaków zawarty w dowolnym tekście, rozpoczynający się od określonej pozycji i składający się z określonej liczby znaków. Jako znaki przyjmowane są litery, cyfry i znaki interpunkcyjne. Jest bardzo przydatna funkcja, jeśli po zaimportowaniu danych z określonych komórek potrzebne są jedynie fragmenty tekstów, a pozostała zawartość jest zbędna. Można jej użyć również do podzielenia dłuższych fragmentów tekstu na kilka komórek.

Funkcja ma następującą składnię:

FRAGMENT.TEKSTU(tekst ; liczba_początkowa ; liczba_znaków)

Pierwszy argument oznacza tekst, z którego ma zostać wyodrębniony znak lub ciąg znaków. Drugi (liczba początkowa) określa numer pozycji, liczony od lewej, pierwszego znaku tekstu, który ma zostać pobrany. Ostatni argument liczba znaków oznacza liczbę znaków, z ilu składa się wyodrębniany tekst.

Dla przykładu, do komórek kolumny A wprowadziliśmy kilka wartości tekstowych i liczbowych. Następnie zbudowaliśmy formułę =FRAGMENT.TEKSTU(A1;1;4), która z komórki A1 (argument tekst) pobiera czteroznakowy ciąg (argument liczba znaków), rozpoczynający się od pierwszego znaku (argument liczba początkowa) w tekście bazowym. W tym przypadku z ciągu tekstowego będącego de facto datą wydobyliśmy oznaczenie roku.

Rysunek 1.5. Skopiowanie wybranego fragmentu tekstu

Jeśli jako argument liczba znaków podamy wartość większą od liczby znaków pozostałych do końca tekstu, to wynikiem funkcji FRAGMENT.TEKSTU będą wszystkie znaki do końca tekstu, począwszy od pozycji określonej przez argument liczba początkowa. Można to wykorzystać do wydzielania końcowych znaków, gdy teksty w komórkach są różnej długości.

Kolejny przykład. W arkuszu znajdują się numery i kwoty zamówień jak na rysunku 1.6.

Rysunek 1.6. Z numeru zamówienia wydobędziemy identyfikator klienta

Każdy numer zawiera różne informacje: rok złożenia zamówienia, identyfikator klienta i nr transakcji, które są od siebie oddzielone ukośnikiem. Przyjmijmy, że chcemy uzyskać listę zamówień dokonanych przez klienta KWU. Aby to zrobić, za pomocą funkcji FRAGMENT. TEKSTU można wyodrębnić ten identyfikator z numeru zamówienia, a następnie przefiltrować listę.

W tym celu:

1. Do komórki C1 wpiszmy nagłówek kolumny pomocniczej ID klienta.

2. W komórce C2 wprowadźmy następującą formułę:

=FRAGMENT.TEKSTU(A2;6;3)

3. Teraz skopiujmy ją poniżej, klikając dwukrotnie prawy dolny róg komórki C2 (tzw. uchwyt wypełnienia).

4. Na koniec użyjmy filtra (Narzędzia główne/Sortuj i Filtruj/Filtruj), podając jako kryterium identyfikator KWU.

Rysunek 1.7. Identyfikator klienta uzyskany dzięki funkcji FRAGMENT.TEKSTU

1.3. Funkcja LEWY

Funkcja zwraca określoną liczbę znaków, licząc od początku tekstu (od lewej strony, stąd jej nazwa). Argument liczba znaków można pominąć, wtedy funkcja w wyniku poda pierwszy znak tekstu. Ma następującą składnię:

LEWY(tekst;liczba_znaków)

Darmowy fragment
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: