Teoria muzyki dla bystrzaków. Wydanie IV - ebook
Teoria muzyki dla bystrzaków. Wydanie IV - ebook
W prostocie tkwi siła
- Poznaj elementy składowe muzyki
- Zrozum muzykę, którą grasz, komponujesz lub analizujesz
- Posłuchaj online dołączonych nagrań
Nastrój się na prawdziwą muzykę
Czy jesteś uczniem, wykonawcą, czy fanem, dzięki tej książce bez trudu pojmiesz teorię muzyki. To przejrzyste wprowadzenie w jej koncepcje oraz w zagadnienia artyzmu i biegłości technicznej - kwestie stanowiące podstawę do tworzenia wspaniałych dźwięków. Szybko staniesz się specjalistą od wystukiwania rytmów, odczytywania nut i przewidywania dalszego ciągu utworu. Zyskasz też szersze spojrzenie na dzieła innych muzyków - i nadasz głębszy wymiar własnym.
W książce:
- Skale durowe i molowe, interwały, klucze i wysokość dźwięku
- Podstawy notacji muzycznej, oznaczeń metrum, tempa i dynamiki
- Budowanie melodii, akordów, progresji i fraz muzycznych
- Komponowanie harmonii i melodii akompaniujących dla głosu i instrumentów
Spis treści
- O autorach
- Podziękowania od autorów
- Podziękowania od wydawcy oryginału
- Wprowadzenie
- O książce
- Naiwne założenia
- Ikony wykorzystane w książce
- Co dalej
- Część 1. Wprowadzenie do teorii muzyki
- Rozdział 1. Teoria muzyki? A co to w ogóle jest?
- Archeologia narodzin muzyki i teorii muzyki
- Zacznijmy od podstaw: fundamenty teorii muzyki
- Wyjaśnienie podstaw: nuty, pauzy i uderzenia
- Przemieszczanie i łączenie nut
- Studiowanie form i kompozycji muzycznych
- W jaki sposób teoria może pomóc Twojej muzyce?
- Rozdział 2. Określanie wartości nut
- Poznaj uderzenie
- Rozpoznawanie nut i ich wartości
- Przegląd nut i ich komponentów
- Odczytywanie wartości nut
- Cała nuta
- Półnuta
- Ćwierćnuta
- Ósemki i jeszcze krótsze nuty
- Wydłużanie nuty za pomocą kropki lub łuku
- Wydłużanie nuty za pomocą kropki
- Łączenie nut za pomocą łuku
- Łączenie różnych wartości nut
- Rozdział 3. Zrób sobie pauzę
- Rodzaje pauz
- Pauza całonutowa
- Pauza półnutowa
- Pauza ćwierćnutowa
- Pauza ósemkowa i dłuższe
- Wydłużanie pauz za pomocą kropki
- Ćwiczenie taktów z nutami i pauzami
- Rodzaje pauz
- Rozdział 4. Oznaczenia metrum
- Odszyfrowywanie oznaczenia metrum i taktu
- Prostota rytmów prostych
- Liczenie prostych schematów metrycznych w oparciu o takty
- Liczenie w metrum 4/4
- Liczenie w metrum 3/4
- Liczenie w metrum 3/8
- Liczenie w metrum 2/2
- Ćwiczenie liczenia w prostych schematach metrycznych
- Liczenie prostych schematów metrycznych w oparciu o takty
- Granie złożonych schematów metrycznych
- Liczenie złożonych schematów metrycznych w oparciu o takty
- Liczenie w metrum 6/8
- Liczenie w metrum 9/4
- Ćwiczenie liczenia w złożonych schematach metrycznych
- Liczenie złożonych schematów metrycznych w oparciu o takty
- Wyczuwanie pulsacji asymetrycznych schematów rytmicznych
- Krótko o dyrygowaniu
- Tempo
- Frazowanie, artykulacja i dynamika
- Wskazówki
- Rozdział 5. Granie do rytmu
- Tworzenie schematów akcentowania i synkopy
- Ogólne reguły akcentowania
- Synkopa: uderzanie słabej części taktu
- Nabieranie rozpędu dzięki przedtaktowi
- Nieregularne podziały rytmiczne: triole i duole
- Urozmaicanie utworu triolami
- Duole
- Tworzenie schematów akcentowania i synkopy
- Część 2. Zestawianie nut ze sobą
- Rozdział 6. Nuty jako dźwięki (oraz o tym, gdzie je znaleźć)
- Poznaj pięciolinię, klucze i nuty
- Klucz wiolinowy
- Klucz basowy
- Nuty fortepianowe i C razkreślne
- Klucze C: altowy i tenorowy
- Identyfikowanie półtonów, całych tonów i znaków chromatycznych na pięciolinii
- Półtony w praktyce
- Skakanie o całe tony
- Zmiana wysokości dźwięku za pomocą znaków chromatycznych
- Zwiększanie wysokości dźwięku za pomocą krzyżyka
- Obniżanie wysokości dźwięku za pomocą bemola
- Podwójna zmiana wysokości za pomocą podwójnych krzyżyków i bemoli
- Anulowanie krzyżyków i bemoli za pomocą kasowników
- Znajdowanie dźwięków na pianinie i gitarze
- Szukanie nut na pianinie
- Przyciskanie dźwięków na gitarze
- Mnemotechniki ułatwiające zapamiętanie nut
- Poznaj pięciolinię, klucze i nuty
- Rozdział 7. Opanowanie skal durowych i molowych
- Schemat skali durowej
- Skale durowe na pianinie i gitarze
- Słuchanie skal durowych
- Odkrywanie schematów skal molowych
- Granie naturalnych skal molowych na pianinie i gitarze
- Zabawa z harmoniczną skalą molową na pianinie i gitarze
- Tworzenie świetnej muzyki na pianinie i gitarze na bazie melodycznej skali molowej
- Słuchanie skal molowych
- Schemat skali durowej
- Rozdział 8. Znaki przykluczowe i koło kwintowe
- Koło kwintowe i oznaczenia tonacji durowych
- Krzyżyki: Futro Cioci Grażyny Daj Agresywnej Ewie, Henryku
- Bemole: Henryku, Ewie Agrestu Daj Garść Cichaczem, Fajtłapo
- Identyfikowanie oznaczeń tonacji durowych i pokrewnych molowych
- Przegląd znaków przykluczowych
- C-dur i a-moll naturalna
- G-dur i e-moll naturalna
- D-dur i h-moll naturalna
- A-dur i fis-moll naturalna
- E-dur i cis-moll naturalna
- H-dur/Ces-dur i gis-moll/as-moll naturalne
- Fis-dur/Ges-dur i dis-moll/es-moll naturalne
- Cis-dur/Des-dur i ais-moll/b-moll naturalne
- As-dur i f-moll naturalna
- Es-dur i c-moll naturalna
- B-dur i g-moll naturalna
- F-dur i d-moll naturalna
- Koło kwintowe i oznaczenia tonacji durowych
- Rozdział 9. Interwały: odległości między dźwiękami
- Rozszyfrowujemy interwały harmoniczne i melodyczne
- Liczba stopni: liczymy linie i przestrzenie
- Znaki chromatyczne: uwzględniamy półtony
- Nazywanie interwałów
- Rzut oka na prymy, oktawy, kwarty i kwinty
- Pryma czysta
- Pryma zwiększona
- Oktawy
- Kwarty
- Kwinty
- Identyfikowanie sekund, tercji, sekst i septym
- Sekundy
- Tercje
- Seksty i septymy
- Tworzenie interwałów
- Determinowanie liczby stopni
- Determinowanie rodzaju interwału
- Interwały wielkie i czyste w skali C-dur
- Interwały złożone
- Tworzenie interwału złożonego
- Powrót do interwału prostego
- System liczbowy z Nashville
- Rozszyfrowujemy interwały harmoniczne i melodyczne
- Rozdział 10. Budowa akordów
- Tworzenie triad z trzech dźwięków
- Podstawa, tercja i kwinta
- Triada durowa
- Metoda liczenia półtonów
- Metoda pierwszego, trzeciego durowego i piątego stopnia
- Triada molowa
- Metoda liczenia półtonów
- Metoda pierwszego, drugiego molowego i piątego stopnia
- Triada zwiększona
- Triada zmniejszona
- Rozwijamy temat: akordy septymowe
- Septyma durowa
- Septyma molowa
- Akord dominantowy septymowy
- Akord zmniejszony z septymą małą
- Akordy zmniejszone septymowe
- Akord molowy z septymą wielką
- Przegląd wszystkich triad i akordów septymowych
- A
- As
- H
- B
- C
- Ces
- Cis
- D
- Des
- E
- Es
- F
- Fis
- G
- Ges
- Modyfikowanie triad poprzez zmianę ustawienia ich składników i przewroty
- Rzut oka na otwarty i zamknięty voicing
- Rozpoznawanie przewrotów akordu
- Akordy rozszerzone
- Akordy nonowe
- Akordy molowe nonowe
- Akordy durowe nonowe
- Akordy nonowe z podwyższoną kwintą
- Akordy nonowe z obniżoną kwintą
- Akordy septymowe z obniżoną noną
- Akordy zwiększone nonowe
- Akordy undecymowe
- Akordy tercdecymowe
- Tworzenie triad z trzech dźwięków
- Rozdział 11. Progresje akordów
- Przegląd akordów diatonicznych, chromatycznych i odmian skal molowych
- Identyfikowanie i nazywanie akordów w progresjach
- Przypisywanie nazw akordów określonym cyfrom
- Przegląd progresji akordów w tonacjach durowych
- Przegląd progresji w tonacjach molowych
- Dodawanie septymy do triady
- Oglądanie (i słuchanie) przykładowych progresji akordów
- Zastosowanie wiedzy o akordach do czytania śpiewników i tabulatur
- Modulacja na inną tonację
- Kadencje w progresjach akordów
- Kadencje autentyczne
- Kadencja autentyczna doskonała
- Kadencja autentyczna niedoskonała
- Kadencje plagalne
- Kadencje zwodnicze
- Kadencja niepełna (półkadencja)
- Kadencje autentyczne
- Część 3. Ekspresja: tempo i dynamika
- Rozdział 12. Różnicowanie brzmienia za sprawą tempa i dynamiki
- Tempo utworu
- Ustalenie uniwersalnego tempa: minim
- Utrzymywanie stałego tempa: metronom
- Wyjaśnienie terminów opisujących tempo
- Przyspieszanie i zwalnianie: zmiana tempa
- Dynamika, czyli głośno lub delikatnie
- Oznaczenia zmiennej dynamiki
- Przegląd innych oznaczeń dynamiki
- Przegląd oznaczeń dynamiki związanych z pedałami fortepianu
- Przegląd oznaczeń artykulacji dla innych instrumentów
- Tempo utworu
- Rozdział 13. Barwa i właściwości akustyczne instrumentu
- Kwestia barwy
- Atak, czyli jak zaczyna się dźwięk
- Tembr: zasadnicza część dźwięku
- Wybrzmiewanie, czyli zakończenie dźwięku
- Ustawianie zespołu, czyli lekcja akustyki
- Kwestia barwy
- Część 4. Ekspresja: formy muzyczne
- Rozdział 14. Elementy składowe muzyki: rytm, melodia, harmonia i struktura piosenki
- Ustalenie rytmu
- Kształtowanie melodii
- Uzupełnianie melodii za pomocą harmonii
- Praca z frazami i okresami muzycznymi
- Łączenie części utworu w formy muzyczne
- Forma jednoczęściowa (A)
- Forma binarna (AB)
- Forma trzyczęściowa (ABA)
- Forma łuku (ABCBA)
- Rozdział 15. Rzut oka na klasyczne formy
- Kontrapunkt jako objawienie w muzyce klasycznej
- Sondowanie sonaty
- Zacznijmy od ekspozycji
- A teraz coś z zupełnie innej beczki: rozwinięcie
- Wrzucamy luz: podsumowanie
- Zakręcony jak rondo
- Fascynująca fuga
- Łączenie form w symfonie
- Przegląd innych klasycznych form
- Koncert
- Duet
- Etiuda
- Fantazja
- Rozdział 16. Przegląd popularnych gatunków i form muzycznych
- Poczuj bluesa
- Blues dwunastotaktowy
- Blues ośmiotaktowy
- Blues szesnastotaktowy
- Blues dwudziestoczterotaktowy
- Trzydziestodwutaktowy schemat ballad bluesowych i country
- Czas się zabawić, czyli rock i pop
- Jazzowe improwizacje
- Kompozycje dodekafoniczne
- Poczuj bluesa
- Część 5. Dekalogi
- Rozdział 17. Dziesięć najczęściej zadawanych pytań dotyczących teorii muzyki
- Dlaczego teoria muzyki jest ważna?
- Jeśli potrafię już trochę grać bez znajomości teorii, po co zawracać nią sobie głowę?
- Dlaczego tak znaczna część teorii jest zogniskowana wokół klawiatury fortepianu?
- Czy istnieje szybki i łatwy sposób nauki czytania nut?
- Jak zidentyfikować tonację w oparciu o znaki przykluczowe?
- Czy da się przetransponować utwór na inną tonację?
- Czy opanowanie teorii muzyki wpłynie negatywnie na moją umiejętność improwizacji?
- Czy powinienem znać teorię muzyki, jeśli gram na bębnach?
- Skąd się wzięło dwanaście nut?
- W jaki sposób teoria muzyki ułatwia uczenie się utworów?
- Rozdział 18. Dziesięć sposobów prezentacji dźwięków
- Podstawy
- Nuty śpiewnikowe
- Partytura
- Miniaturowe nuty
- Nuty akademickie
- Nuty fortepianowe
- Skrócona partytura
- Nuty wokalne
- Tabulatura
- Bas cyfrowany
- Rozdział 19. Dziesięciu teoretyków muzyki, których powinieneś znać
- Pitagoras (ok. 582 ok. 507 p.n.e.)
- Boecjusz (ok. 480 ok. 524)
- Gerbert z Aurillac/papież Sylwester II (ok. 945 1003)
- Guido z Arezzo (ok. 990 ok. 1040)
- Nicola Vicentino (1511 ok. 1576)
- Christiaan Huygens (1629 1695)
- Arnold Schönberg (1874 1951)
- Harry Partch (1901 1974)
- Karlheinz Stockhausen (1928 2007)
- Robert Moog (1934 2005)
- Rozdział 20. Dziesięć ruchów muzycznych, które zmieniły historię
- IX wiek Anglia, chorał gregoriański
- XII wiek organum i europejska polifonia
- 1649 Anglia, diggerzy
- XVII wiek Włochy, opera
- 1789 1799 rewolucja francuska
- 1913 muzyka atonalna i Święto wiosny Igora Strawinskiego
- 1950 1990 Ameryka Łacińska i Półwysep Iberyjski, nueva canción (ruch nowej piosenki)
- Lata 60. XX wieku USA, ruch praw obywatelskich
- Lata 80. XX wieku estońska śpiewająca rewolucja
- 2010 2012 arabska wiosna
- Dodatki
- Dodatek A. Ścieżki audio
- Dodatek B. Tablica akordów
- Dodatek C. Słowniczek
Kategoria: | Muzyka, śpiew, taniec |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-7736-3 |
Rozmiar pliku: | 13 MB |