Zbiór przepisów z obszaru kultury - ebook
Zbiór przepisów z obszaru kultury - ebook
Komentarz ten różni się od dotychczasowych opracowań, w których przeważała jednak teoria i prezentacja różnych poglądów oraz orzecznictwa sądowego, dotyczących kwestii prawnych związanych z instytucjami kultury. W tym opracowaniu, zachowując systematykę ustawy, zaprezentowano praktyczne rozwiązania spraw wynikających ze stosowania przepisów uodk. Do każdego z przepisów dobrano szereg kazusów oraz pytań, stawianych przez Czytelników, na które zostały udzielone odpowiedzi, poparte poglądami doktryny oraz orzecznictwem sądowym.
Spis treści
Ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 862) – 144 odpowiedzi na pytania
Rozdział 1. Przepisy ogólne
- Jaki jest zakres działalności kulturalnej według uodk?
- Czy prowadzenie działalności gospodarczej wyklucza działalność kulturalną?
- Czy kino prowadzone przez spółkę z o.o. może być uznane za instytucję kultury?
- Co należy rozumieć przez mecenat państwa i jednostek samorządu terytorialnego
- nad działalnością kulturalną?
- Czy instytucje kultury mogą być prowadzone w innej formie niż określone w art. 2 uodk?
- Czy klubokawiarnia może być uznana za instytucję kultury?
- Czy podstawą prawną funkcjonowania gminnej biblioteki publicznej jest ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej?
- Czy działalność kulturalna może być prowadzona przez inne podmioty niż instytucje kultury?
- Czy instytucja kultury może prowadzić inną działalność niż tworzenie i upowszechnianie kultury?
- W jakim zakresie stosuje się przepisy o działalności pożytku publicznego
- i wolontariacie w odniesieniu do instytucji kultury?
- Czym różnią się formy prowadzenia działalności kulturalnej przez inne jednostki
- niż instytucje kultury?
- Czy dodatkowa działalność kulturalna osoby prawnej jest opodatkowana?
- Które podmioty mogą otrzymać dotacje państwowe?
- Na jakich zasadach otrzymuje się dotacje?
- Kto może wnioskować o nadanie odznaki „Zasłużony dla Kultury Polskiej”?
- Gdzie należy składać wniosek i kto rozstrzyga o nadaniu odznaki?
- Czy medal „Gloria Artis” może być przyznany za wybitne osiągnięcia kulturalne w innych krajach, ale nie w Polsce?
- Czy nagroda za osiągnięcia w dziedzinie kultury może być nagrodą pieniężną?
- Jaki jest tryb przyznawania nagród?
- Czy można do uchwały dotyczącej przyznawania nagród w dziedzinie kultury wprowadzić zapisy dotyczące możliwości przyznawania nagród poza konkursem
- przez wskazany organ w uchwale?
- Czy dopuszczalne jest powołanie specjalnej komisji konkursowej lub kapituły, która będzie decydować o przyznaniu wojewódzkich nagród w dziedzinie kultury i sztuki?
- Czy jedna osoba może otrzymać wiele nagród?
- Który organ jednostki samorządowej jest właściwy do określania zasad przyznawania stypendiów?
- Rada miasta ustaliła w uchwale tylko górną granicę wysokości stypendium za działalność kulturalną, natomiast konkretną wysokość stypendium dla konkretnych osób ma określić burmistrz w odrębnym zarządzeniu. Czy takie działanie jest prawidłowe?
- Jaka jest maksymalna wysokość stypendium przyznawanego przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego?
- Na jakiej zasadzie wypłacane jest stypendium ministerialne?
- Czy dopuszczalne jest przyznanie stypendiów w różnych dziedzinach kultury?
- Czy możliwe jest przyznanie stypendium dla osób zajmujących się twórczością
- artystyczną, które jednocześnie są studentami pobierającymi stypendia ze szkoły wyższej, w której pobierają naukę?
- Czy dopuszczalne jest przyznanie stypendium osobie zajmującej się twórczością artystyczną, która jest jednocześnie zatrudniona w samorządowej instytucji kultury na etacie?
- Czy jest możliwe cofnięcie stypendium po jego przyznaniu, w sytuacji gdy stypendysta nie realizuje przedsięwzięć, na które otrzymał to stypendium?
Rozdział 2. Instytucje kultury
- Czy wojewoda ma prawo tworzenia państwowych instytucji kultury?
- Czy pracownicy państwowej instytucji kultury funkcjonują na zasadach określonych w przepisach o służbie cywilnej, czy też dotyczących pracowników urzędów państwowych?
- Czy gmina może wycofać się z tworzenia własnych instytucji kultury i pozostawić je do prowadzenia wyłącznie podmiotom prywatnym?
- Jakie jednostki mogą korzystać z dotacji ministra kultury i dziedzictwa narodowego?
- Czy dotacje mogą otrzymać jednostki samorządowe?
- Jaki jest zakres mecenatu państwowego? Na jakie cele można otrzymać dotacje MKiDN?
- Jaka powinna być treść wniosku o dotację?
- Co powinna zawierać umowa dotycząca udzielenia dotacji?
- Jakie są konsekwencje wykorzystania dotacji niezgodnie z umową?
- Czy osoba fizyczna może być organizatorem instytucji kultury?
- Kto jest organizatorem samorządowej instytucji kultury?
- Jaki jest charakter prawny aktu o utworzeniu instytucji kultury?
- Kto powinien wydać akt o utworzeniu instytucji kultury?
- Co powinien zawierać akt o utworzeniu instytucji kultury?
- Czy dopuszczalne jest wydanie aktu założycielskiego łącznie ze statutem?
- Czy działalność artystyczna może być prowadzona w innej formie niż teatr, opera, chór, zespół pieśni i tańca itp.? Czy dom kultury może być instytucją artystyczną?
- Czy działalność instytucji artystycznej oparta na sezonach artystycznych oznacza, że sezon jest właściwą jednostką czasową służącą do ustalania planów pracy i rozkładów czasu pracy pracowników?
- Jaki charakter ma plan repertuarowy? Czy można go zmieniać w toku sezonu
- artystycznego?
- Czy w przepisach regulaminu pracy lub regulaminu organizacyjnego teatru można określić inaczej sezon artystyczny, tak aby obejmował on np. tylko okres wrzesień – czerwiec i okres pozasezonowy przypadający na wakacje (lipiec i sierpień)?
- Czy organizator instytucji kultury zobowiązany jest do bezpośredniego finansowania jej działalności, tj. w szczególności pokrywania strat bilansowych instytucji z budżetu jednostki organizatora?
- Kto nadaje statut instytucji kultury?
- Jak określić nazwę instytucji w statucie?
- Czy teren działania instytucji kultury musi być identyczny z siedzibą?
- Czy w statucie należy podawać dokładny adres (ulica, nr budynku) instytucji
- kultury?
- Jak określić zakres działalności instytucji kultury?
- W jakim zakresie statut powinien określać zasady zarządzania instytucją? Czy należy w statucie określać stanowiska zastępców dyrektora?
- Czy statut może przewidywać organ nadzorczo-doradczy, np. radę instytucji?
- Czy taka działalność powinna być określona w statucie GOK?
- Czy regulamin organizacyjny – mimo obowiązywania szczegółowego statutu – musi być wydany i przez kogo?
- Czy zasięganie opinii związków zawodowych i stowarzyszeń twórczych jest zawsze obowiązkowe?
- Czy wydanie regulaminu organizacyjnego zwalnia dyrektora z ogłoszenia
- regulaminu pracy?
- Jaki jest charakter wpisu do rejestru instytucji kultury?
- Czy pracownicy gminnej biblioteki publicznej są pracownikami samorządowymi?
- Kto i na jakich zasadach prowadzi rejestr instytucji kultury?
- Czy rejestr instytucji kultury jest jawny, a jeżeli tak, to w jaki sposób zapewnić
- do niego dostęp?
- Czy dokumenty związane z utworzeniem instytucji kultury także powinny
- znajdować się w rejestrze?
- Jaki jest cel wprowadzenia wykazu obiektów, w których jest prowadzona
- jako podstawowa działalność kulturalna?
- Czy można powołać dyrektora bez określenia terminu?
- Czy można powołać dyrektora instytucji kultury kilkakrotnie?
- Czy zasięganie opinii i uzyskiwanie zgody nadrzędnych władz przed powołaniem dyrektora jest obowiązkowe? Kto takie opinie ma wydawać?
- Czy w dokumencie powołania należy podać dokładną datę zmiany wysokości składników wynagrodzeniowych (chodzi głównie o dodatek stażowy)?
- Jaki charakter ma umowa zawarta przez organizatora z osobą powołaną na dyrektora instytucji kultury? Czy umowa taka jest obowiązkowa?
- Jaki charakter ma umowa zawarta przez organizatora z osobą powołaną na dyrektora instytucji kultury? Czy umowa taka jest obowiązkowa?
- Czy w odwołaniu dyrektora instytucji kultury trzeba podawać uzasadnienie?
- Czy statut dzielnicowego ośrodka promocji kultury musi przewidywać stanowisko zastępcy dyrektora DOPK, a jeżeli tak, to ilu zastępców i na jakich zasadach należy powołać?
- Kto powołuje głównego księgowego?
- Na jakiej zasadzie następuje powierzenie zarządzania instytucją kultury?
- Na jak długi okres może być zawarty kontrakt menedżerski z dyrektorem biblioteki
- miejskiej?
- Czy powołanie na stanowisko dyrektora instytucji kultury musi zawsze poprzedzać rozpisanie konkursu?
- Jaka powinna być treść ogłoszenia o konkursie na stanowisko dyrektora instytucji kultury? Czy organizator może sam ustalać kryteria doboru kandydatów, w tym wymagania kwalifikacyjne?
- Kto i w jakim składzie powołuje komisję konkursową?
- Czy skuteczne jest powołanie dyrektora z pominięciem werdyktu komisji konkursowej?
- Do którego momentu pracuje komisja? Jak wygląda głosowanie i ogłoszenie wyników konkursu?
- Na jakiej podstawie można tymczasowo powołać osobę p.o. dyrektora i kto może zająć to stanowisko?
- Czy wójt gminy może pod nieobecność dyrektora upoważnić pracownika biblioteki do wykonywania zadań p.o. dyrektora?
- Czy możemy z dowolnie wybraną osobą podpisać umowę na czas zastępstwa dyrektora GOK?
- Czy prawidłowy można uznać zapis statutu muzeum miejskiego, zgodnie z którym do składania oświadczeń woli, w tym zawierania umów, upoważniony jest dyrektor muzeum włącznie z jednym zastępcą lub głównym księgowym?
- Czy dyrektor instytucji kultury może wykonywać inne funkcje kierownicze, w innej jednostce w tej samej gminie?
- Kto ma prowadzić akta osobowe dla dyrektorów tych jednostek i gdzie one mają być przechowywane?
- Czy powstała instytucja powinna być zakwalifikowana jako muzeum czy jako teatr?
- Czy taka opinia jest prawidłowa i czy w świetle tego uchwała jest ważna?
- Jakie są skutki prawne braku ogłoszenia w terminie 3 miesięcy przed planowanym połączeniem lub podziałem instytucji kultury? Gdzie należy publikować ogłoszenie?
- Czy na podstawie art. 19 uodk może dojść do połączenia różnych instytucji kultury mających różnych organizatorów?
- Czy w wyniku połączenia instytucji kultury wszyscy pracownicy dotychczasowych instytucji muszą być zatrudnieni przez nową instytucję powstałą po połączeniu?
- Czy dyrektorzy dotychczasowych instytucji kultury tracą stanowiska i czy nadal muszą być zatrudniani po połączeniu instytucji i utworzeniu nowej?
- Czy decyzja o podziale instytucji kultury leży w gestii rady gminy czy wójta?
- Czy można go zaskarżyć do sądu, jeżeli podział powoduje pokrzywdzenie wierzycieli dzielonej instytucji kultury?
- Jaki jest charakter prawny umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury?
- Czy w umowie można przewidzieć, że tylko jeden z organizatorów ma wyłączne prawo do odwoływania i powoływania dyrektora instytucji kultury?
- Czy umowę o przekazanie instytucji kultury jednostce samorządowej można zakwalifikować jako umowę cywilnoprawną? Kto odpowiada za jej realizację?
- Czy miasto, podejmując decyzję o likwidacji instytucji kultury, wcześniej przekazanej na mocy umowy przez resort kultury?
- Czy odmowa wydania decyzji w przedmiocie zwolnienia z obowiązku zwrotu mienia po likwidowanej samorządowej instytucji kultury może być zaskarżona do sądu?
- Jakie „uzasadnione przypadki” mogą być podstawą do likwidacji instytucji kultury?
- Czy problemy z finansowaniem instytucji kultury mogą być przyczyną jej likwidacji?
- Gdzie należy opublikować informacje o likwidacji instytucji kultury?
- Do którego dnia musi być wydany akt o likwidacji instytucji kultury?
- Co powinien zawierać akt o likwidacji instytucji kultury?
- Jak należy dokonać wykreślenia instytucji kultury?
- Czy gmina będąca organizatorem likwidowanego domu kultury ma obowiązek poinformować wszystkich dostawców usług i mediów oraz wierzycieli o likwidacji i przejęciu zobowiązań?
- Od którego momentu za zobowiązania likwidowanej instytucji odpowiada organizator?
- Czy solidarność dłużników – organizatorów instytucji oznacza, że można żądać zwrotu długu od jednego z nich, z pominięciem pozostałych?
- W jakim zakresie za zobowiązania ośrodka będzie odpowiadało miasto, a w jakim powiat?
- W jakich przypadkach na instytucję kultury przechodzą zobowiązania innej instytucji?
- Czy koncesja udzielona na rzecz instytucji kultury w razie jej likwidacji przechodzi na gminę?
- Na jakiej podstawie należy przekazać składniki mienia likwidowanej instytucji kultury dla prowadzenia działalności kulturalnej?
- Co należy rozumieć przez obowiązek zabezpieczenia mienia z art. 26 ust. 2 uodk?
Rozdział 2a. Pracownicy instytucji kultury
- Czy w instytucji kultury, w której brak jest regulacji wewnętrznych (regulaminu zatrudniania/rekrutacji na stanowiska), można zatrudnić pracownika bez ogłoszenia o naborze na wolne miejsce pracy?
- Czy pracownik dzielnicowego ośrodka kultury, artysta-rzeźbiarz jest pracownikiem
- artystycznym?
- Czy uzasadnioną przyczyną wprowadzenia przedłużonego okresu rozliczeniowego może być fakt, że instytucja kultury (gminny dom kultury) prowadzi głównie działalność w okresie wrzesień – czerwiec, a w okresie wakacyjnym
- praktycznie „zamiera”?
- Czy przedłużony okres rozliczeniowy może obejmować wyłącznie okresy „równe” okresom kalendarzowym np. półrocze – 6 miesięcy, rok – 12 miesięcy?
- Czy przedłużony okres 12-miesięczny ma odpowiadać okresowi roku kalendarzowego?
- Czy na przedłużenie okresu rozliczeniowego trzeba uzyskać zgodę inspekcji pracy?
- Które systemy czasu pracy obejmuje okres rozliczeniowy przedłużony do np. 12 miesięcy?
- Czy za przerwę w pracy, w przerywanym systemie czasu pracy, należy zapłacić wynagrodzenie?
- Czy można zastosować rozkład przerywany czasu pracy z dwoma cyklami pracy: od 8.00 do 11.00, a później od 18.00 do 23.00?
- Czy możliwe jest zastosowanie maksymalnego wymiaru czasu pracy dla systemu równoważnego w powiązaniu z przerywanym systemem czasu pracy?
- Czy jest możliwe, aby udzielić dni wolnych wyłącznie w sezonie wakacyjnym (lipiec – sierpień), kiedy następuje przerwa w działalności teatru, zamiast urlopu wypoczynkowego?
- Czy rozkład czasu pracy w instytucji kultury, przy ustalonym 12-miesięcznym
- okresie rozliczeniowym, może przewidywać wszystkie niedziele i święta jako dni pracy?
Rozdział 3. Zasady gospodarki finansowej instytucji kultury
- Jakie składniki płacowe przysługują obligatoryjnie pracownikom instytucji kultury?
- Czy w tej drugiej umowie staż pracy jest naliczony prawidłowo?
- Czy dom kultury, w którym jest zatrudniona pracownica, powinien zaliczyć do stażu pracy pracę w gospodarstwie rolnym rodziców pracownicy w okresie od 1 lipca 1997 r. do 31 grudnia 2004 r.?
- W jakiej wysokości należy pracownikowi instytucji kultury przyznać dodatek specjalny?
- Czy kierownikowi działu administracyjnego Gminnego Centrum Promocji Kultury i Twórczości Regionalnej można przyznać dodatek funkcyjny?
- Którzy pracownicy i w jakich przypadkach mogą otrzymać dodatkowe wynagrodzenie za pracę artystyczną?
- Czy muzycy mogą bez zgody dyrekcji używać swoich instrumentów i otrzymywać za to dodatek?
- Czy można w regulaminie wynagradzania pracowników gminnego ośrodka kultury zwiększyć odprawę emerytalno-rentową np. z 3 do 6 miesięcy?
- Czy pracownicy należy wypłacić nagrodę jubileuszową?
- Czy dyrektor filharmonii, będący jednocześnie znanym dyrygentem, ma prawo do nagrody jubileuszowej we wcześniejszych terminach, tj. już po przepracowaniu 15 lat?
- Jakie okresy równoważne zatrudnieniu zalicza się do stażu pracy, od którego zależy wysokość nagrody jubileuszowej?
- Czy okresy pracy, uprawniające do odprawy w określonej wysokości, ustala się analogicznie do okresów pracy dla dodatku za wysługę lat i nagrody jubileuszowej?
- Czy dyrektorowi gminnej biblioteki publicznej w związku z przejściem na emeryturę przysługuje odprawa emerytalna i w jakiej wysokości?
- Jaką podstawę odprawy emerytalnej powinniśmy naliczyć,
- Czy kierownictwo instytucji kultury może wprowadzić inne zasady wynagradzania niż określone w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej?
- Czy pracownikowi zwolnionemu dyscyplinanie musimy mu wypłacić odprawę emerytalną w pełnej wysokości?
Rozdział 4. Organizowanie imprez artystycznych i rozrywkowych
Rozdział 4a. Udzielanie zamówień na dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej
Rozdział 5. Przepisy przejściowe i końcowe
- Rozporządzenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego z 22 października 2015 r. w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (Dz.U. z 2015 r. poz. 1798)
- Ustawa z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 642)
- Ustawa z 21 listopada 1996 r. o muzeach (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 972)
Kategoria: | Inne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-269-6675-0 |
Rozmiar pliku: | 367 KB |