Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Ze szczytów Alp… Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku - ebook

Rok wydania:
2019
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Ze szczytów Alp… Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku - ebook

 

Można śmiało zaryzykować tezę, że w Polsce dramat i teatr szwajcarski to teren nieznany, że jego przedstawiciele rzadko kiedy kojarzą się polskiemu odbiorcy z kulturą szwajcarską i są identyfikowani przede wszystkim poprzez język – jako twórcy niemieckojęzyczni. W konsekwencji postrzeganie dramatu i teatru szwajcarskiego jest niezwykle ograniczone i sprowadza się do utrwalania kanonu, tak jakby szwajcarski teatr spoczywał tylko na barkach Friedricha Dürrenmatta i Maxa Frischa.

Publikacja, którą oddajemy do rąk Czytelników, wyrasta z potrzeby przybliżenia spektrum szwajcarskich twórców znanych w teatrze polskim i europejskim słabo lub w ogóle nieobecnych. Refleksja nad specyfiką dramatu i teatru szwajcarskiego jest także próbą przedstawienia nie zawsze ortodoksyjnej recepcji szwajcarskich autorów w Europie, pewnych aspektów organizacji systemu teatralnego w Szwajcarii i wreszcie ma prowadzić do nowego odczytania literackiej tradycji, z którą mierzy się nowa dramaturgia.

Ze Wstępu

„Tom pomyślany został jako przegląd najważniejszych i najciekawszych zjawisk dramatyczno-teatralnych w obszarze niemieckojęzycznej Szwajcarii, co jest jego zaletą. Wydaje się bardzo potrzebny, gdyż nasza wiedza o dramacie i teatrze Szwajcarii nie jest olśniewająca. Jeśli nie mogę stwierdzić, że jest bliska zeru, to ze względu na sporo polskich wydań dzieł dwóch twórców, Maxa Frischa i Friedricha Dürrenmatta, którzy przez lata byli również częstymi gośćmi na naszych scenach. Sytuacja dramatu i teatru jednak się zmieniła i zbiór prezentujący teatr szwajcarski może być bardzo przydatny, bowiem prezentuje utwory podejmujące istotną problematykę nowego czasu. Czyni to przy tym w sposób bardzo kompetentny – z jednej strony świadomy różnych zjawisk w literaturze i teatrze oraz zmian w dyscyplinach nimi się zajmujących, z drugiej wprowadza je w konteksty tak historyczne, jak współczesne, znamienne zarówno dla lokalnych szwajcarskich wspólnot, jak i dla tej szerszej, europejskiej, więc także naszej.

Z recenzji
prof. dr hab. Dobrochny Ratajczakowej

Spis treści

 

Wstęp 7

Kanon ożywiony 11

Carola Hilmes, „Nie jestem Stillerem. Nie jestem mężczyzną. Jestem mordercą” O zaprzeczeniu tożsamości i inności – przypadek kryminalny 13

Isabel Hernández, Don Juan w szwajcarskim przebraniu: Max Frisch a teatr szwajcarski 27

Mario Saalbach, Nieprzyjazne uczucia z ojczystych stron w Wizycie starszej pani 39

Marta Famula, Naukowcy i ich odpowiedzialność za własne czyny w dramacie szwajcarskim. Fizyk Möbius Friedricha Dürrenmatta i medyk Gustav Strom Lukasa Bärfussa 49

Światy przedstawione Lukasa Bärfussa 61

Joanna Jabłkowska, Nowy naturalizm czy teatr zaangażowany? Dramaty Lukasa Bärfussa 63

Anna Gręda-Kowalewska, Foucault i Bärfuss: seks, władza i kontrola 77

Barbara Pogonowska, Konanie i śmierć w sztuce Lukasa Bärfussa Alices Reise in die Schweiz 89

Paulina Kobus, Eksperymenty na ludziach – Alices Reise in die Schweiz, Die Probe i Die sexuellen Neurosen unserer Eltern Lukasa Bärfussa 99

W kręgu polityki 105

Ewa Mazurkiewicz, Szwajcarski teatr i polityka teatralna w latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku 107

Dorota Sośnicka, „Urs teatralny”: „agresywniejszy, bardziej polityczny, nastawiony na dialog i zwrócony na zewnątrz”. O twórczości teatralnej Ursa Widmera 115

Robert Rduch, Polityczny teatr poety Alberta Ehrismanna 129

Richard McClelland, „Szwajcario, zbudź się!” – City of Change Milo Raua (2010–2011). Teatr a szwajcarska demokracja 141

Artur Pełka, Szwajcarska „dramaturgia kobieca”? Historyczne ewokacje w tekstach teatralnych Darji Stocker 153

Bohaterowie niespokojni 163

Karolina Sidowska, Monika Wąsik, Nieznośna lekkość (nie)bytu, czyli o bohaterach nieco smutnych komedii Lukasa Lindera 165

Lukas Linder, Teatr dziwaków 173

Dariusz Komorowski, „Świat powinien być uporządkowany” – Berlinische Dramaturgie (dramaturgia berlińska) i jej adaptacja w dramatach Matthiasa Zschokkego 177

Joanna Firaza, Rozważania o końcu – Ostatni gość Thomasa Hürlimanna 193

Ján Jambor, Agnes Petera Stamma. Słuchowisko między nieopublikowaną nowelą a opublikowaną powieścią 207

Życie teatralne Szwajcarii 217

Corinna Hirrle, Wspieranie współczesnej, niemieckojęzycznej dramaturgii szwajcarskiej – zarys. Między gonitwą za premierą a debatą o zrównoważonym, trwałym rozwoju 219

Maria Janus, Teatr lalek w Szwajcarii. Rekonesans z zastosowaniem metody desk research 233

Nota o Autorach 243

Kategoria: Kino i Teatr
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8142-204-8
Rozmiar pliku: 2,2 MB

BESTSELLERY

Kategorie: