Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Zmierzch cesarstwa rzymskiego Tom II - ebook

Data wydania:
1 stycznia 2017
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Zmierzch cesarstwa rzymskiego Tom II - ebook

 

Dzieło Gibbona stanowiło rewolucję na tle dominującej wówczas, skostniałej w średniowiecznych schematach, uniwersyteckiej refleksji nad dziejami Rzymu. Odwaga intelektualna autora znalazła mocną podstawę w gruntownej znajomości pisarzy starożytnych i literatury naukowej godnej tego miana. Powstała oryginalna synteza, po raz pierwszy tak wszechstronnie uwzględniająca rozmaite aspekty procesu dziejowego i rewidująca wiele utartych poglądów, która czyni Gibbona jednym z ojców nowoczesnej nauki historycznej. Ta barwna panorama umierającego świata starożytnego jest jednocześnie pasjonującą książką reprezentującą najlepsze cechy literatury oświeceniowej: jasny styl, doskonałą konstrukcję, finezyjną ironię obrazoburczych konstatacji. Niniejszy polski przekład został doprowadzony do ostatniej próby restytucji pogaństwa za Juliana Apostaty; obejmuje on tom I oraz znaczną część II tomu pierwodruku. Przygotowywany jest ciąg dalszy, który sięgnie końca tomu III i będzie opowiadał o upadku Cesarstwa Rzymskiego na Zachodzie.

Spis treści

 

 

ROZDZIAŁ PIĘTNASTY

Pochód religii chrześcijańskiej oraz poglądy, obyczaje, stan liczebny i warunki życia

pierwszych chrześcijan

 

ROZDZIAŁ SZESNASTY

Postępowanie rządu rzymskiego wobec chrześcijan od czasów panowania Nerona do

czasów panowania Konstantyna

 

ROZDZIAŁ SIEDEMNASTY

Założenie Konstantynopola – System polityczny Konstantyna i jego następców – Dyscyplina wojskowa – Pałac – Finanse

 

ROZDZIAŁ OSIEMNASTY

Charakter Konstantyna – Wojna z Gotami – Śmierć Konstantyna – Podział Cesarstwa

między jego trzech synów – Wojna z Persją – Tragiczna śmierć Konstantyna Młodszego

i Konstansa – Uzurpacja Magnencjusza – Wojna domowa – Zwycięstwo Konstancjusza

 

ROZDZIAŁ DZIEWIĘTNASTY

Konstancjusz jedynym cesarzem – Wywyższenie i śmierć Gallusa – Niebezpieczna sytuacja i wywyższenie Juliana – Wojna z Sarmatami i wojna z Persami – Zwycięstwa Juliana w Galii

 

ROZDZIAŁ DWUDZIESTY

Pobudki, postępy i skutki nawrócenia się Konstantyna – Instytucjonalizacja i ustrój chrześcijaństwa, czyli Kościoła katolickiego

 

ROZDZIAŁ DWUDZIESTY PIERWSZY

Prześladowanie herezji – Schizma donatystów – Spór ariański – Atanazy – Zamęt w Kościele i w Cesarstwie pod panowaniem Konstantyna i jego synów – Tolerancja pogaństwa

 

ROZDZIAŁ DWUDZIESTY DRUGI

Julian przez legiony galijskie ogłoszony cesarzem – Jego marsz i zwycięstwa – Śmierć

Konstancjusza – Administracja cywilna Juliana

 

ROZDZIAŁ DWUDZIESTY TRZECI

Religia Juliana – Powszechna tolerancja – Julian usiłuje przywrócić i zreformować kult

pogański oraz odbudować świątynię w Jerozolimie – Jego przebiegłość w prześladowaniu chrześcijan – Obopólna gorliwość i niesprawiedliwość

 

ROZDZIAŁ DWUDZIESTY CZWARTY

Pobyt Juliana w Antiochii – Jego pomyślna wyprawa na Persów – Przejście Tygrysu –

Odwrót i śmierć Juliana – Wybór Jowiana – Jowian ratuje wojska rzymskie zawarciem

haniebnego układu

 

Przypisy

Indeks nazwisk

Indeks nazw geograficznych i etnicznych

Kategoria: Historia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8196-476-0
Rozmiar pliku: 6,4 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Spis ilustracji

ILUSTRACJE JEDNOBARWNE

1. Katakumby Kom el-Szukafa w Aleksandrii. Główny grobowiec i nisza. I w. n.e.

2. Ewangelista. Płaskorzeźba starobizantyjska. Stambuł, Muzeum Starożytne.

3. Chrystus i rybacy. Mozaika z Rawenny, IV w. n.e.

4. Poddanie się wodza barbarzyńców. Relief z pomnika ku czci Marka Aureliusza wbudowany w łuk Konstantyna w Rzymie. Fragment. 180–190 r.

5. Legionista dmący w róg. Marmurowy relief nagrobny, ok. 45 r. p.n.e. Madryt, Museo Arquelógico Nationál.

6. Widok perspektywiczny miasta rzymskiego. Relief marmurowy, II w. n.e. Avezzano, Palazzo Torlonia.

7. Konstancjusz Chlorus (293–306 r.), ojciec Konstantyna Wielkiego. Berlin, Staatliche Museen. Antikensammlung.

8. Urzędnik rzymski dający sygnał rozpoczęcia wyścigów cyrkowych. Posąg marmurowy, koniec IV w. n.e. Rzym, Palazzo dei Conservatori.

9. Tzw. sarkofag św. Heleny, matki Konstantyna Wielkiego, z przedstawieniem jego zwycięstwa nad barbarzyńcami. Czerwony porfir. Rzym, Muzeum Watykańskie.

10. Konstantyn Wielki. Posąg marmurowy. Rzym, Museo Laterano.

11. Konstantyn Wielki i jego rodzina. Portrety na monetach. Berlin, Staatliche Museen. Münzkabinett.

a. zawarcie zgody między cesarzami.

b. Konstantyn jako senator.

c. Konstantyn Wielki.

d. Helena, matka Konstantyna Wielkiego.

e. Konstancjusz Chlorus, ojciec Konstantyna Wielkiego.

f. Fausta, żona Konstantyna Wielkiego.

g. Konstans, syn Konstantyna Wielkiego.

h. Konstancjusz, syn Konstantyna Wielkiego, ze swoimi synami.

i. Konstancjusz z labarum.

12. Personifikacja miast: Rzymu i Konstantynopola. Dyptych z kości słoniowej z ok. 469 r. n.e. Wiedeń, Kunsthistorisches Museum.

13. Bazylika Maksencjusza na Forum Romanum w Rzymie, 307–313 r.

14. Cesarz Justynian na koniu. Złoty medalion. Muzeum w Konstantynopolu.

15. Wczesnochrześcijański sarkofag kamienny z przedstawieniem apostołów. Szkoła raweńska (?), IV w. n.e. Marmur. Muzeum Narodowe w Warszawie.

16. Król perski Szapur biorący w niewolę cesarza Waleriana podczas bitwy. 260 r. n.e. Kamea. Paryż, Bibliothèque Nationale, Cabinet des Médailles.

17. Rzymska stela nagrobna centuriona pretorianów, pocz. III w. n.e. Rzym, Watykan, Galleria Lapidaria.

18. Makieta pałacu Dioklecjana w Splicie, pocz. IV w. n.e.

19. Wnętrze kościoła Mądrości Bożej (Agia Sophia) w Stambule, ufundowanego przez Konstantyna Wielkiego. Później meczet, obecnie Muzeum Agia Sophia.

20. Fragment ruin pałacu cesarskiego w Stambule, XII w. n.e.

21. Rzymianie uwalniają miasto oblężone przez libijskich nomadów. Drewno cyprysowe, ok. 400 r. n.e. Berlin, Kaiser Friedrich Museum.

22. Sarkofag urzędnika administracyjnego, ok. 275 r. n.e. Rzym, Museo Nazionale Romano.

23. Głowa umierającego z tzw. sarkofagu Ludovisi. Rzym, Museo Nazionale delle Terme.

24. Bachus na panterze. Rzeźba z II w. n.e. Muzeum Narodowe w Warszawie.

25. Portret grobowy oficera palmyrskiego – Zabda (syn Ogga). Biały wapień, 100–150 r. Rzeźba znaleziona w grobowcu Zabdy (syna Mekimo) podczas polskich wykopalisk archeologicznych w Palmyrze w 1959 r. Muzeum w Palmyrze.

26. Mieszkaniec Palmyry przy uczcie żałobnej – Zabda (syn Mekimo). Biały wapień, 100–150 r. Portret fundatora z napisem fundacyjnym w języku palmyrskim.

27. Portret kobiecy z okresu panowania Trajana. Rzym, Museo Capitolino.

28. Bogini Fortuna jako opiekunka miasta Tomi. Koniec II, pocz. III w. n.e. Konstanca, Muzeum Archeologiczne.

29. Maska przedstawiająca głowę w hełmie. Brąz. British Museum.

30. Pancerz rzymski.

ILUSTRACJE WIELOBARWNE

1. Willa rzymska. Mozaika w Tunisie. IV w. n.e. Tunis, Bardo-Museum.

2. Portret trumienny kobiety z Fajum. Malowidło na drewnie, II–III w. Paryż, Luwr.

3. Portret trumienny mężczyzny z Fajum. Malowidło na drewnie, III w. n.e. Paryż, Luwr.

4. Personifikacja Nilu. Tkanina koptyjska, IV w. n.e. Moskwa, Muzeum Sztuk Plastycznych im. A. S. Puszkina.

5. Powrót z łowów. Mozaika rzymska z willi w Piazza Armerina, III–IV w.

6. Septymiusz Sewer, Julia Domna i Karakalla. Malowidło na drewnie, ok. 199 r. n.e. Berlin, Staatliche Museen.

7. Cesarz Maksymian (?). Fragment mozaiki z willi w Piazza Armerina, IV w. n.e.

8. Marek Aureliusz (167–168 r.). Portret na złotej monecie (aureus). Gabinet Monet i Medali Muzeum Narodowego w Warszawie.

9. Faustyna Młodsza II (160–165 r.). Portret na złotej monecie (aureus). Gabinet Monet i Medali Muzeum Narodowego w Warszawie.

10. Wiktorynus (265–268 r.). Portret na złotej monecie (aureus). Gabinet Monet i Medali Muzeum Narodowego w Warszawie.

11. Jowian (363–364 r.). Portret na złotej monecie (aureus). Gabinet Monet i Medali Muzeum Narodowego w Warszawie.

Na okładce:

Domniemany wizerunek cesarza Maksymiana. Fragment mozaiki z Piazza Armerina (IV w. n.e.). Złota moneta z wizerunkiem Faustyny Młodszej II (por. il. 9 w spisie ilustracji wielobarwnych).
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: