Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Fizjoterapia w ortopedii - ebook

Data wydania:
1 stycznia 2016
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
144,00

Fizjoterapia w ortopedii - ebook

Podręcznik został przygotowany z założeniem, że korzystający z niego Czytelnik dysponuje wiedzą z zakresu: anatomii, fizjologii, patofizjologii, kinezjologii, diagnostyki obrazowej i fizjoterapii. Zawiera praktyczne wiadomości użyteczne w pracy z pacjentami z pierwotnymi dysfunkcjami narządu ruchu. Opisuje postępowanie w leczeniu najczęstszych chorób i najczęściej występujących obrażeń narządu ruchu.
Zawarta w podręczniku treść została przedstawiona w uporządkowany i przejrzysty sposób. Dodatkowym uzupełnieniem książki jest ponad 80 instruktażowych filmów zamieszczonych na stronie internetowej www.fizjoterapia.pzwl.pl.
Filmy przedstawiają testy kliniczne w podziale na poszczególne części ciała i patologie. Pokazują również badanie odruchów, wybrane testy czynnościowe stosowane w fizjoterapii oraz podstawową analizę chodu z wykorzystaniem powszechnie dostępnego sprzętu. Każdy test opatrzony jest komentarzem dotyczącym jego wykonania oraz wskazówkami pozwalającymi na uniknięcie ewentualnych błędów w trakcie testowania lub interpretacji wyników.

Spis treści

Wykaz autorów
Wykaz skrótów
WstępDariusz Białoszewski

CZĘŚĆ OGÓLNA
1. Zasady stosowania metod fizjoterapii w ortopedii i traumatologii narządu ruchuDariusz Białoszewski, Magdalena Czajkowska, Izabela Korabiewska, Anna Mosiołek, Edyta Smolis-Bąk
1.1. Fizykoterapia
1.2. Kinezyterapia
1.2.1. Zastosowanie kinezyterapii w leczeniu pacjentów ze schorzeniami narządu ruchu
1.2.2. Specyfika kinezyterapii po zabiegach chirurgicznych
1.3. Masaż
1.4. Terapia manualna
1.5. Metody specjalne
1.6. Metody relaksacyjne i arteterapia
1.7. Optymalizacja fizjoterapii – fizjoterapia skojarzona (FS) (fusion physiotherapy, FP)
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

2. Podstawowe zasady celowanego postępowania fizjoterapeutycznego w wybranych zmianach patologicznych narządu ruchuDariusz Białoszewski, Magdalena Czajkowska, Anna Słupik, Izabela Korabiewska, Anna Mosiołek
2.1. Stłuczenia i krwiaki tkanek miękkich
2.2. Rany
2.3. Obrzęki pourazowe
2.4. Wysięki, przesięki i krwiaki śródstawowe
2.5. Skręcenia
2.6. Zwichnięcia
2.7. Złamania
2.8. Przykurcze stawów
2.9. Przykurcze mięśni (skrócenie mięśni lub przykurcz z nadmiernego napięcia)
2.10. Zaniki mięśni z nieczynności
2.11. Dysfunkcje powięzi
2.12. Dysfunkcje kaletek maziowych
2.13. Dysfunkcje ścięgien
2.14. Wybrane powikłania poprzeciążeniowe, pourazowe i jatrogenne
2.14.1. Wtórne dysfunkcje nerwów obwodowych – usidlenia i zespoły cieśni
2.14.2. Zespoły algodystroficzne (zespół Sudecka)
2.14.3. Odleżyny
2.14.4. Stany septyczne tkanek miękkich/septyczne zapalenia stawów
2.14.5. Artrofibroza
2.14.6. Zakrzepica żylna
2.14.7. Obrzęki limfatyczne
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

3. Wybrane aspekty fizjoterapii narządu ruchu u pacjentów z wywiadem onkologicznymPiotr Majcher, Rafał Sapuła
3.1. Uwagi ogólne dotyczące fizjoterapii narządu ruchu u pacjentów z wywiadem onkologicznym
3.2. Fizjoterapia pacjenta z wywiadem onkologicznym w okresie okołooperacyjnym43 3.3. Leczenie ambulatoryjne
3.4. Leczenie uzdrowiskowe
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

4. Zasady stosowania ortez w fizjoterapiiGrzegorz Benke
4.1. Ortezy elastyczne
4.2. Ortezy kończyn dolnych
4.3. Ortezy kończyn górnych
4.4. Ortezy tułowia
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

5. Zasady stosowania i przydatność dynamicznego plastrowania w leczeniu pacjentów z dysfunkcjami narządu ruchuZbigniew Śliwiński
5.1. Wybrane aspekty teoretyczne dynamicznego plastrowania – kinesiology tapingu
5.2. Testy przesiewowe stosowane w kinesio tapingu w celu określenia dysfunkcji i tzw. afektacji wybranych obszarów ciała
5.2.1. Testy przesiewowe dla górnej części ciała
5.2.2. Testy przesiewowe dla dolnej części ciała
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

6. Wybrane aspekty rehabilitacji choduAnna Słupik
6.1. Ocena chodu
6.2. Wybrane metody reedukacji chodu
6.3. Nauka chodu z wykorzystaniem pomocy ortopedycznych i przyrządów
6.4. Znaczenie doboru obuwia i wkładek w reedukacji chodu
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

7. Zasady stosowania leków dostępnych bez recepty w chorobach narządu ruchuPaweł Krząścik
7.1. Skuteczność (profil działania)
7.1.1. Leki przeciwbólowe
7.1.2. Leki przeciwzapalne (NLPZ)
7.1.3. Inne leki stosowane w chorobach narządu ruchu
7.2. Bezpieczeństwo stosowania (działania niepożądane i toksyczne)
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

8. Wybrane psychologiczne aspekty praktyczne pracy fizjoterapeuty w leczeniu pacjentów z dysfunkcjami narządu ruchu Krzysztof Owczarek
8.1. Wprowadzenie
8.1.1. Postawa pacjentów wobec choroby
8.1.2. Temperament – typ układu nerwowego
8.1.3. Problematyka różnic indywidualnych
8.1.4. Podsumowanie
8.1.5. Wnioski
8.2. Asertywność
8.2.1. Zachowania agresywne
8.2.2. Zachowania bierne
8.2.3. Zachowania asertywne
8.2.4. Wybrane techniki asertywne
8.2.5. Asertywne krytykowanie i przyjmowanie ocen
8.2.6. Istota asertywnej komunikacji
8.3. Wybrane psychologiczne aspekty wzajemnej relacji fizjoterapeuta–pacjent
8.3.1. Dzieci
8.3.2. Osoby starsze
8.4. Pacjenci po urazie
8.5. Podsumowanie
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

9. Fizjoterapia a niepełnosprawność narządu ruchuJakub Grzegorz Adamczyk
9.1. Amputacje
9.2. Urazy i uszkodzenia rdzenia kręgowego
9.3. Choroby i urazy ośrodkowego układu nerwowego
9.4. Inne schorzenia narządu ruchu
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

10. Wybrane aspekty współpracy fizjoterapeuty z zespołem terapeutycznym i rola edukacyjna fizjoterapeutyMonika Lewandowska
10.1. Współpraca w zespole terapeutycznym
10.2. Rola edukacyjna fizjoterapeuty
10.2.1. Rola edukacyjna fizjoterapeuty skierowana na osobę pacjenta
10.2.2. Rola edukacyjna fizjoterapeuty skierowana na samego siebie
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA

11. Rozwojowe wady kręgosłupa i klatki piersiowejJanusz Nowotny
11.1. Wady kręgosłupa
11.1.1. Postawa ciała
11.1.2. Nieprawidłowa postawa ciała
11.1.3. Wady postawy w płaszczyźnie strzałkowej
11.1.4. Boczne skrzywienia kręgosłupa
11.1.5. Diagnostyka wad postawy
11.1.6. Postępowanie korekcyjne
11.2. Wady klatki piersiowej
11.2.1. Klatka piersiowa lejkowata
11.2.2. Inne wady klatki piersiowej
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

12. KręgosłupJerzy Edward Kiwerski, Katarzyna Czerniewska
12.1. Charakterystyka czynnościowa
12.2. Wybrane sposoby funkcjonalnej oceny kręgosłupa
12.3. Zespoły przeciążeniowe
12.4. Najczęstsze choroby kręgosłupa
12.4.1. Zmiany przeciążeniowo-zwyrodnieniowe kręgosłupa szyjnego
12.4.2. Zmiany przeciążeniowo-zwyrodnieniowe kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego
12.4.3. Kręgozmyk
12.4.4. Choroba Scheuermanna
12.5. Urazowe uszkodzenia kręgosłupa
12.5.1. Rehabilitacja pacjentów po urazie rdzenia szyjnego
12.5.2. Rehabilitacja pacjentów po urazach niższego segmentu rdzenia kręgowego
12.6. Specyfika leczenia fizjoterapeutycznego pacjentów w wieku podeszłym z osteoporozą
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

13. Obręcz barkowa i staw ramiennyLeszek Romanowski, Ewa Lisiewicz-Bręborowicz
13.1. Zespół ciasnoty podbarkowej, uszkodzenie pierścienia rotatorów
13.1.1. Anatomia, patofizjologia, rozpoznanie
13.1.2. Leczenie zachowawcze
13.1.3. Leczenie operacyjne
13.2. Bark zamrożony
13.2.1. Patofizjologia, rozpoznanie
13.2.2. Leczenie zachowawcze
13.2.3. Leczenie operacyjne
13.2.4. Postępowanie pooperacyjne
13.3. Zwichnięcie i niestabilność stawu ramiennego
13.3.1. Anatomia, patofizjologia, rozpoznanie
13.3.2. Leczenie zachowawcze
13.3.3. Leczenie operacyjne
13.3.4. Postępowanie pooperacyjne
13.4. Endoprotezoplastyka stawu ramiennego
13.4.1. Anatomia, wskazania, rodzaje endoprotez, powikłania
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

14. Ramię i staw łokciowyStanisław Pomianowski, Szymon Pietruszka
14.1. Wstęp
14.2. Zespoły przeciążeniowe
14.2.1. Łokieć tenisisty a zespół bólowy przedziału bocznego stawu łokciowego
14.2.2. Łokiec golfisty
14.3. Choroby okolicy stawu łokciowego
14.3.1. Zespół Kiloha–Nevina
14.3.2. Zespół mięśnia nawrotnego obłego
14.3.3. Górny zespół cieśni nerwu łokciowego
14.4. Obrażenia ramienia i okolicy stawu łokciowego
14.4.1. Złamanie trzonu kości ramiennej + zespół cieśni nerwu promieniowego
14.4.2. Zwichnięcia stawu łokciowego
14.5. Złamanie dalszego końca kości ramiennej
14.6. Złamanie bliższego końca kości łokciowej
14.7. Złamanie bliższego końca kości promieniowej
14.8. Specyfika leczenia przykurczów pourazowych stawu łokciowego
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

15. Przedramię i rękaLeszek Romanowski, Ewa Lisiewicz-Bręborowicz
15.1. Neuropatie uciskowe nerwu łokciowego
15.2. Neuropatie uciskowe nerwu pośrodkowego
15.3. Neuropatie uciskowe nerwu promieniowego
15.4. Rola fizjoterapii w leczeniu neuropatii w obrębie przedramienia i ręki
15.5. Uszkodzenia ścięgien w obrębie przedramienia i ręki
15.5.1. Uszkodzenie ścięgien prostowników palców
15.5.2. Uszkodzenie ścięgien zginaczy nadgarstka i palców
15.5.3. Fizjoterapia w uszkodzeniach ścięgien w obrębie przedramienia i ręki
15.5.4. Tenoliza ścięgna
15.6. Złamania w obrębie przedramienia i ręki
15.6.1 Złamania dalszego końca kości promieniowej
15.6.2. Fizjoterapia w leczeniu złamań w obrębie przedramienia i ręki
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

16. Obręcz biodrowa, staw biodrowy i udoJarosław Czubak, Agnieszka Stępień
16.1. Charakterystyka czynnościowa stawu biodrowego
16.2. Wybrane aspekty oceny funkcjonalnej
16.3. Wady rozwojowe stawu biodrowego
16.3.1. Rozwojowe przykurcze mięśni okolicy stawu biodrowego
16.4. Biodro koślawe, szpotawe i dysplastyczne
16.4.1. Biodro koślawe
16.4.2. Biodro szpotawe
16.4.3. Biodro dysplastyczne
16.5. Zespoły przeciążeniowe miednicy i okolicy stawu biodrowego
16.5.1. Entezopatie obręczy miednicznej i stawu biodrowego
16.5.2. Zapalenia przeciążeniowe kaletek maziowych okolicy stawu biodrowego
16.6. Choroby stawu biodrowego
16.6.1. Choroba Legga–Calvégo–Perthesa
16.6.2. Konflikt udowo-panewkowy
16.6.3. Choroba zwyrodnieniowa stawów z umiejscowieniem w stawie biodrowym – koksartroza
16.7. Obrażenia miednicy i stawu biodrowego
16.7.1. Uszkodzenia obrąbka stawu biodrowego
16.7.2. Złamania kości krzyżowej i miednicy
16.7.3. Złamanie bliższego końca kości udowej
16.7.4. Złamania trzonu kości udowej
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

17. Staw kolanowyArtur Stolarczyk, Magda Kamińska
17.1. Diagnostyka dysfunkcji stawu kolanowego
17.1.1. Badanie podmiotowe
17.1.2. Badanie przedmiotowe
17.1.3. Diagnostyka obrazowa – wskazania
17.1.4. Ocena funkcjonalna aktywności codziennej i sportowej
17.2. Wady rozwojowe i choroby wieku dziecięcego
17.2.1. Kolano koślawe i szpotawe
17.2.2. Kolano tyłowygięte
17.2.3. Choroba Osgooda–Schlattera
17.3. Obrażenia stawu kolanowego
17.3.1. Złamania
17.3.2. Uszkodzenia więzadłowe
17.3.3. Uszkodzenia łąkotek
17.3.4. Uszkodzenia chrząstki
17.3.5. Choroba zwyrodnieniowa stawu kolanowego
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

18. Podudzie i stopaJarosław Czubak, Agnieszka Stępień
18.1. Charakterystyka czynnościowa
18.2. Wybrane sposoby oceny funkcjonalnej
18.3. Dziecięce wady rozwojowe
18.3.1. Stopa dziecięca płaska i płasko-koślawa
18.4. Stopa płaska statyczna u dorosłych
18.4.1. Badanie przedmiotowe
18.4.2. Leczenie
18.5. Stopa poprzecznie płaska
18.5.1. Leczenie
18.6. Paluch koślawy
18.6.1. Badania obrazowe
18.6.2. Leczenie
18.7. Zespoły przeciążeniowe
18.7.1. Przewlekłe zespoły przeciążeniowe ścięgna piętowego – achillodynia
18.7.2. Zespół kanału stępu
18.7.3. Zespół przeciążeniowy rozcięgna podeszwowego – tzw. ostroga piętowa
18.8. Choroby stopy
18.8.1. Choroba Haglunda–Severa
18.8.2. Paluch sztywny
18.9. Obrażenia podudzia i stopy
18.9.1. Skręcenia stawu skokowo-goleniowego
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo

Skorowidz

Kategoria: Medycyna
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-200-5098-1
Rozmiar pliku: 7,7 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wykaz autorów

Dr n. kult. fiz. Jakub Grzegorz Adamczyk

Warszawski Uniwersytet Medyczny

Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie

Dr n. med. Grzegorz Benke

Warszawski Uniwersytet Medyczny

Dr hab. n. med. Dariusz Białoszewski

Warszawski Uniwersytet Medyczny

Mgr Magdalena Czajkowska

Warszawski Uniwersytet Medyczny

Mgr Katarzyna Czerniewska

Mazowieckie Centrum Rehabilitacji w Konstancinie

Dr hab. n. med., prof. nadzw. Jarosław Czubak

Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie

Mgr Magda Kamińska

Warszawski Uniwersytet Medyczny

Prof. dr hab. n. med. Jerzy Edward Kiwerski

Wyższa Szkoła Rehabilitacji w Warszawie

Dr n. med. Izabela Korabiewska

Warszawski Uniwersytet Medyczny

Dr n. farm. Paweł Krząścik

Warszawski Uniwersytet Medyczny

Dr n. med. Monika Lewandowska

Warszawski Uniwersytet Medyczny

Mgr Ewa Lisiewicz-Bręborowicz

Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu

Dr hab. n. med., prof. nadzw. Piotr Majcher

Uniwersytet Medyczny w Lublinie

Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

Ośrodek Rehabilitacji Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej

im. św. Jana z Dukli w Lublinie

Mgr Anna Mosiołek

Warszawski Uniwersytet Medyczny

Prof. dr hab. Janusz Nowotny

Wydział Fizjoterapii Wyższej Szkoły Administracji w Bielsku-Białej

Dr hab. n. med. Krzysztof Owczarek

Warszawski Uniwersytet Medyczny

Mgr Szymon Pietruszka

Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie

Prof. dr hab. n. med. Stanisław Pomianowski

Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie

Prof. dr hab. n. med. Leszek Romanowski

Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu

Dr n. med. Rafał Sapuła

Katedra Fizjoterapii Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

Katedra Fizjoterapii Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Zamościu

Dr n. o zdr. Anna Słupik

Warszawski Uniwersytet Medyczny

Dr hab. n. kult. fiz. Edyta Smolis-Bąk

Warszawski Uniwersytet Medyczny

Dr n. kult. fiz. Agnieszka Stępień

Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie

Dr hab. n. med. Artur Stolarczyk

Warszawski Uniwersytet Medyczny

Dr hab. n. med., prof. nadzw. Zbigniew Śliwiński

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w KielcachWykaz skrótów

CPM – ciągły ruch bierny (continuous passive motion)

EMG – badanie elektromiograficzne

F – fizykoterapia

K – kinezyterapia

M – masaż

MR – badanie rezonansem magnetycznym

MS – metody specjalne

NLPZ – niesteroidowe leki przeciwzapalne

PIR – poizometryczna relaksacja mięśni (post isometric relaxation)

PNF – torowanie nerwowo-mięśniowe (proprioceptive neuromuscular facilitation)

ROM – zakres ruchu (range of motion)

RTG – badanie radiologiczne

T – testy czynnościowe

TK – tomografia komputerowa

TM – terapia manualna

USG – badanie ultrasonograficzne

Z – ważne zalecenia praktyczneWstęp

Niniejszy podręcznik jest w swym zamyśle przeznaczony dla studentów i absolwentów studiów I stopnia kierunku fizjoterapia, którzy po zdobyciu tytułu licencjata otrzymują dyplom uprawniający ich w świetle obowiązującego obecnie w Polsce stanu prawnego (2014 rok) do samodzielnego prowadzenia prywatnej praktyki fizjoterapeutycznej (w tym miejscu jednak należy wyraźnie przypomnieć, że na razie w świetle obowiązującego obecnie w Polsce systemu prawnego za leczenie chorych odpowiada wyłącznie lekarz). Jest to dla wielu świeżo upieczonych absolwentów duża pokusa, ale i znaczny stres związany z koniecznością pełnej samodzielności niewspartej, tak jak w przypadku lekarzy, żadnym wymaganym stażem zawodowym. Ta książka ma im w tym pomóc. Zawiera wiedzę praktyczną, użyteczną w pracy z pacjentami wymagającymi leczenia z powodu pierwotnych dysfunkcji narządu ruchu. Opisano w niej postępowanie w leczeniu najczęstszych chorób i najczęściej występujących obrażeń narządu ruchu. Nie ujęto w podręczniku metod leczenia pacjentów z wtórnymi zmianami w obrębie narządu ruchu spowodowanymi np. chorobami reumatoidalnymi albo zoonozami. W podręczniku omówiono również rzadko poruszane, a niezmiernie ważne dla efektu procesu usprawniania aspekty psychologiczne pracy z pacjentem oraz zasady pracy fizjoterapeuty w zespole terapeutycznym.

Podręcznik ten, napisany przez wybitnych klinicystów, ma być zatem swoistym praktycznym przewodnikiem po fizjoterapii narządu ruchu bazującym na nabytej wcześniej przez studentów wiedzy z zakresu: anatomii, fizjologii, patofizjologii, kinezjologii, diagnostyki obrazowej i fizjoterapii (fizykoterapii, kinezyterapii, masażu, terapii manualnej i metod specjalnych). Nie jest on zatem podręcznikiem nauczającym tych dziedzin. Nie jest również podręcznikiem ortopedii i traumatologii narządu ruchu. Syntetyczna wiedza przekazana w podręczniku jest podana w sposób zunifikowany, przejrzysty i ma charakter wybitnie praktyczny.

W publikacji podzielonej na część ogólną i szczegółową po każdym rozdziale zamieszczono pytania sprawdzające nabytą podczas lektury podręcznika wiedzę oraz odsyłacze do wybranych przez autorów wiarygodnych pozycji piśmiennictwa dotyczących opisywanych zagadnień. Integralną częścią książki jest towarzyszący jej materiał multimedialny, w którym pokazano sposób wykonywania wiarygodnych, czynnościowych testów klinicznych najbardziej użytecznych w praktyce fizjoterapeutycznej.

Niniejszy podręcznik może być przydatny dla studentów studiów II stopnia kierunku fizjoterapia i dla zawodowo już czynnych fizjoterapeutów. Mamy nadzieję, że zainteresuje również specjalistów w dziedzinie ortopedii i traumatologii oraz rehabilitacji medycznej. Odpowiednio przygotowany merytorycznie Czytelnik, po przyswojeniu wiedzy zawartej w podręczniku i w zintegrowanym z nim materiałem multimedialnym, powinien potrafić podjąć skuteczne, nowoczesne postępowanie fizjoterapeutyczne pacjentów z najczęściej występującymi pierwotnymi dysfunkcjami narządu ruchu dzięki nabyciu umiejętności:

- syntetycznego, czynnościowego spojrzenia na narząd ruchu człowieka;

- posługiwania się odpowiednimi testami do oceny funkcjonalnej narządu ruchu (służy temu załączony do podręcznika materiał filmowy);

- odpowiedniego zaplanowania i realizacji zleconego przez lekarza postępowania fizjoterapeutycznego we wszystkich obszarach fizjoterapii narządu ruchu;

- wiarygodnej oceny wyników funkcjonalnych prowadzonego leczenia na każdym z jego etapów;

- wskazania pacjentom ich istotnych ograniczeń czynnościowych i sposobów ich kompensacji;

- zaplanowania postępowania profilaktycznego – fizjoterapii prewencyjnej wczesnej i profilaktyki zmian wtórnych – tzw. fizjoterapii odległej.

Ze względu na pionierski w Polsce sposób prezentowania zagadnień dotyczących fizjoterapii narządu ruchu będziemy jako autorzy wdzięczni Czytelnikom za każde słowo rady i krytyki. Pozwoli nam to na doskonalenie kolejnych wydań prezentowanego dzieła. Wszelkie uwagi prosimy kierować pod adres mailowy [email protected]

W imienu swoim i postałych autorów życzę wszystkim Czytelnikom pożytecznej lektury.

Dr hab. n. med. Dariusz Białoszewski
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: