Kontrola zarządcza w przedszkolu - ebook
Kontrola zarządcza w przedszkolu - ebook
Publikacja prezentuje, w jaki sposób dyrektor przedszkola powinien zaplanować, a następnie realizować kontrolę zarządczą. Dlatego książka poświęcona jest praktycznym aspektom realizacji obowiązku, jaki na dyrektorów przedszkoli nakłada ustawa z 2009 r. o finansach publicznych. Książka w prosty sposób tłumaczy, czym jest kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych i czym różni się od kontroli w ujęciu klasycznym. Poradnik jest doskonałym przewodnikiem po rozwiązaniach, które w przedszkolu już funkcjonują, a dyrektor może je dostosować do wymagań standardów kontroli zarządczej. Rozdziały na temat realizacji kontroli zarządczej oraz mechanizmów kontroli i samooceny zawierają praktyczne wskazówki, jak wyznaczać cele, identyfikować ryzyka, planować samoocenę, czy angażować pracowników w te procesy. Cennym uzupełnieniem tej wiedzy są zawarte w książce wzory procedur i dokumentów, a także przykłady realizacji kontroli zarządczej w praktyce.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-269-2552-8 |
Rozmiar pliku: | 1,5 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Wprowadzenie
Rozdział 1. Kontrola zarządcza – obowiązek dla dyrektorów przedszkoli
1.1. Kodeks etyki
1.2. Opisy stanowisk
1.3. Oceny pracowników
1.4. Instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt
Rozdział 2. Obowiązki dyrektora jednostki i sankcje za ich niewykonanie
2.1. Zakres obowiązków dyrektora
2.2. Zespół do spraw wyznaczania celów
2.3. Zespół do spraw identyfikacji ryzyka
2.4. Zespół do spraw samooceny kontroli zarządczej
2.5. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o kontroli
2.6. Kontrola zarządcza w oddziałach przedszkolnych
Rozdział 3. Realizacja kontroli zarządczej
3.1. Wyznaczanie i realizacja celów
3.2. Identyfikacja ryzyka
Rozdział 4. Mechanizmy kontroli i samoocena
4.1. Samoocena kontroli zarządczej
4.2. Przygotowanie i przeprowadzenie samooceny
4.3. Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
Rozdział 5. Wzory dokumentów
5.1. Regulamin kontroli zarządczej w przedszkolu – przykład
5.2. Procedura wyznaczania celów, ryzyk i reakcji na ryzyko
5.3. Procedura kontroli finansowej
5.4. Wzór oświadczenia o stanie kontroli
5.5. Kodeks etyki
5.6. Opis stanowiska
5.7. Regulamin oceny pracownika administracji i obsługi
5.8. Instrukcja kancelaryjna
Rozdział 6. Kontrola zarządcza w praktyce
6.1. Realizacja standardów kontroli zarządczej
6.2. Kontrola zarządcza w przedszkolu w 10 krokach
6.3. Przykłady zastosowania kontroli zarządczej
Wykaz aktów prawnychWprowadzenie
Od 1 stycznia 2010 r. wszystkie przedszkola, tak jak szkoły i placówki oświatowe, dla których organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego, mają obowiązek prowadzenia kontroli zarządczej. Z tą bowiem datą, na podstawie art. 123 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1241) wszedł w życie rozdział 6 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157 poz. 1240 ze zm.), który przewiduje obowiązek prowadzenia kontroli zarządczej w tych jednostkach.
Za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej odpowiedzialny jest kierownik jednostki sektora finansów publicznych, którym w przypadku szkół i placówek oświatowych jest dyrektor (art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych).
Zgodnie z istniejącymi w doktrynie poglądami na temat szeroko rozumianej kontroli należy przez nią rozumieć obserwowanie i analizowanie działań jednostek kontrolowanych, porównywanie istniejącego stanu rzeczy z zamierzeniami, występowanie przeciwko zjawiskom niekorzystnym i sygnalizowanie właściwym jednostkom o dokonanych spostrzeżeniach.
Kontrola polega więc na:
– badaniu istniejącego stanu rzeczy,
– zestawianiu tego, co istnieje w rzeczywistości, z tym, co powinno być, tzn. co przewidują odpowiednie wzorce czy normy postępowania i sformułowaniu na tej podstawie odpowiedniej oceny,
– ustaleniu przyczyn rozbieżności pomiędzy stanem istniejącym a stanem pożądanym,
– sformułowaniu zaleceń mających na celu wskazanie sposobu usunięcia niepożądanych zjawisk.
Kontroli zarządczej nie można utożsamiać i ograniczać do czynności kontrolnych wykonywanych przez pracowników komórek kontroli, mimo że takie podejście bywa łączone z pojęciem „kontroli”. Kontrola zarządcza jest bowiem systemem bardziej złożonym, który ma za zadanie sprawić, że samorządowa jednostka organizacyjna osiągnie cele przed nią postawione. Z tego też powodu najistotniejszym elementem kontroli zarządczej jest realizacja misji oraz wyznaczenie celów właściwych dla danego przedszkola, a następnie bieżące monitorowanie, czy wyznaczone cele są osiągane w zaplanowanym czasie, czy też jakiś czynnik/zjawisko może zagrozić ich realizacji.
W efekcie czynności kontrolne wykonywane w ramach dawnej kontroli finansowej w samorządowej jednostce organizacyjnej stanowią jedynie niewielką część systemu kontroli zarządczej, pozwalając na częściową diagnozę stanu przedszkola jako jednostki organizacyjnej systemu oświaty.
Zgodnie z art. 68 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
– zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
– skuteczności i efektywności działania,
– wiarygodności sprawozdań,
– ochrony zasobów,
– przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
– efektywności i skuteczności przepływu informacji,
– zarządzania ryzykiem.
Z uwzględnieniem powyższych celów opracowane zostały standardy kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych. Obowiązują one także szkoły i placówki oświatowe, w tym przedszkola. Standardy te są zawarte w załączniku do komunikatu nr 23 ministra finansów z 16 grudnia 2009 r. (Dz.Urz. ministra finansów z 2009 r. nr 15, poz. 84). Określają podstawowe wymagania odnoszące się do kontroli zarządczej.
Podkreślić należy, iż kontrola zarządcza nie ogranicza się jedynie do badania prawidłowości procedur finansowych jednostki. Jej cel jest bowiem szerzej określony i obejmuje ocenę całokształtu czynników wpływających na funkcjonowanie przedszkola. Wchodzą tu w grę zarówno czynniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne, których rodzajów nie sposób z góry zdefiniować. Dlatego też w ramach kontroli zarządczej dyrektor obowiązany jest do dbania o właściwe funkcjonowanie tej jednostki i eliminowanie wszelkich zagrożeń dla działalności jednostki pochodzących zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz struktury organizacyjnej przedszkola.
Co istotne, kontrola zarządcza nie ogranicza zagrożeń zewnętrznych wyłącznie do sfery finansów jednostki, czyli środków przewidzianych na jej funkcjonowanie w planie finansowym. Zagrożenia stanowiące realne niebezpieczeństwo dla działalności jednostki oświatowej mogą bowiem przychodzić z zupełnie innej strony, dotyczą choćby środowiska naturalnego, czy zmian w strukturze demograficznej społeczności lokalnej. Wiąże się z tym zmienne zainteresowanie ofertą edukacyjną.