Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Nieszczęście bycia Grekiem - ebook

Wydawnictwo:
Tłumacz:
Data wydania:
1 maja 2016
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Nieszczęście bycia Grekiem - ebook

Nieszczęście bycia Grekiem jest z założenia zapewne książką satyryczną, ale nie wiadomo, w których momentach autor przestaje żartować. Na szczęście dla nas, czytelników spoza Grecji, nie można jej traktować jako zbioru prawd  objawionych, ale raczej jako listę anegdot i tropów, przydatnych w myśleniu i mówieniu o współczesnej Grecji.

Książka Dimu nie jest na pewno źródłem akademickim, choćby dlatego, że tak swobodnie i niesprawiedliwie generalizuje. Może stać się jednak  rodzajem wyśmienitego antyprzewodnika, opisującego ciemne strony kraju, który w jakże licznych  bedekerach odmalowywany jest zawsze w bieli i błękicie, jako kraina słońca i beztroski, pijącego Dionizosa i tańczącego Zorby.

Kategoria: Komiks i Humor
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-64887-55-0
Rozmiar pliku: 527 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wstęp. Nieszczęście bycia człowiekiem

1. Szczęściem nazywamy (zazwyczaj tymczasowy) stan, w którym rzeczywistość zbiega się z naszymi pragnieniami.

2. Przez analogię, nieszczęście musi oznaczać brak zbieżności między pragnieniem a rzeczywistością.

3. Innymi słowy, nieszczęściem można nazwać dystans pomiędzy pragnieniem a rzeczywistością.

4. Im większy dystans, tym bardziej jesteśmy nieszczęśliwi.

5. Szczęście (nieszczęście) zależy z jednej strony od wielkości, intensywności i liczby naszych pragnień, z drugiej zaś od natury rzeczywistości.

6. Być może jestem nieszczęśliwy dlatego, że mam nadmierne i wygórowane pragnienia, które (słusznie) pozostają niespełnione. A może moje pragnienia są „umiarkowane” (jeśli mierzyć je skalą przeciętnego człowieka) i to rzeczywistość mnie prześladuje (jak Hioba). Wówczas możemy mówić o pechu.

7. Tworzymy sobie koncepcję szczęścia opartą na statystyce. Wierzymy, że człowiek o „umiarkowanych” pragnieniach dozna tyluż sukcesów, ilu rozczarowań (dowodem zwroty takie jak: „fortuna kołem się toczy” czy „raz na wozie, raz pod wozem” itp.).

8. Cóż z tego, skoro życie nie potwierdza takiego poglądu. Zazwyczaj odczuwający liczne i silne pragnienia zaspokajają ich więcej niż ci, których pragnienia są nieliczne i skromne. Z tym tylko, że to właśnie nienasycona natura tych pierwszych rzadko kiedy pozwala im osiągnąć ów stan równowagi, który zwykliśmy nazywać szczęściem.

9. Dystans, jaki nazwaliśmy nieszczęściem, ma i pozytywne, i negatywne właściwości. Nie mam tego, czego pragnę, lub mam coś, czego wcale nie chcę (na przykład chorobę).

10. Autorzy „recept na szczęście” próbują zwykle przekształcać lub ograniczać pragnienia – nie tak łatwo jest przecież wpływać na rzeczywistość. To oczywiste, że im mniej mamy pragnień, tym mniejsze ryzyko rozczarowań i cierpień.

11. Następny krok to nauka Buddy. Jako niezawodne antidotum na nieszczęście zaleca on wyzbycie się wszelkich pragnień. (Jeszcze efektywniej: wyzbycie się źródła wszelkich pragnień – własnego ja).

12. W przypadku zwierząt luka między pragnieniem a rzeczywistością jest minimalna. Podstawowe cele życiowe zwierzęcia pokrywają się z jego możliwościami. Jest w pełni przystosowane do swojego środowiska.

13. Trudno jest mówić o zwierzętach szczęśliwych i nieszczęśliwych, skoro nie występuje u nich napięcie między dwoma biegunami (ludzkimi). Coś mi jednak szepcze, że ptaki niebieskie2 z pewnością są szczęśliwe…

14. W przeciwieństwie do zwierząt człowiek ma pragnienia physei kai thesei, „z natury i z umowy” – nie do spełnienia. Marzy o nieśmiertelności. Tymczasem jedyne, co wie na pewno o przyszłości, to fakt, że kiedyś umrze.

15. Moglibyśmy zdefiniować człowieka jako takie zwierzę, które zawsze pragnie więcej, niż może osiągnąć. Zwierzę nieprzystosowane. Moglibyśmy, innymi słowy, zdefiniować człowieka jako byt, który nosi w sobie – wrodzone – nieszczęście.

16. Jeszcze inaczej, można by zdefiniować człowieka jako zwierzę tragiczne (zoon tragikon). Czymże innym jest bowiem tragedia, jeśli nie bolesnym doświadczeniem owego dystansu między człowiekiem a światem?

17. Im bardziej człowiek jest kimś, im silniej pragnie i pożąda, tym szersza rozwiera się przepaść. Jeśli jest bohaterem, walczy i ginie. Jeśli artystą, próbuje wypełniać tę przestrzeń formami.

18. Jeśli przyjmiemy, że człowiek jako taki nosi w sobie nieszczęście, to niektórzy ludzie mają doń większe predyspozycje, podobnie jak i niektóre narody. A wśród tych ostatnich, naturalnie – Grecy. Nowo-Grecy.

19. Teza niniejszej książki brzmi zatem: „Grek z racji historii, dziedzictwa i charakteru doświadcza znacznie większego dystansu między pragnieniem a rzeczywistością niż średnia przewidziana dla reszty ludzkości”.

20. Jeśli samo to, że jesteś człowiekiem, oznacza gwarancję przeżycia pewnej dozy nieszczęścia – bycie Grekiem zapowiada zwielokrotnienie dawki.

21. Mówimy o „nieszczęściu bycia Grekiem”.

2 Por. Ewangelia wg św. Mateusza 6, 26.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: