Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Perfekcyjna Pani domu - ebook

Wydawnictwo:
Tłumacz:
Data wydania:
1 października 2015
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Produkt niedostępny.  Może zainteresuje Cię

Perfekcyjna Pani domu - ebook

Stań się boginią domowego ogniska i królową czystości: sztuka nowoczesnego zarządzania domem w 19 lekcjach.

W tej książce znajdziesz wiele porad dotyczących wszelkich aspektów prowadzenia domu – od sprzątania, przez prasowanie i zmywanie, po urządzanie rozmaitych spotkań i przyjęć. Dzięki prostym lekcjom nauczysz się, w jaki sposób małym wysiłkiem i kosztem uczynić swój dom lepszym. Niezależnie od tego im jesteś – gospodynią domową czy pracujesz, studiujesz lub właśnie rozpoczynasz samodzielne życie, w „Perfekcyjnej pani domu” znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci się doskonale zorganizować.

Kategoria: Poradniki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-62903-23-8
Rozmiar pliku: 748 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Podziękowania:

Anthea Turner:

Dziękuję Grantowi Mansfieldowi i zespołowi produkcyjnemu RDF Production z Bristolu, którzy nie mają sobie równych.

BBC3 za ich nieustające wsparcie.

Heather Norris i całemu zespołowi z Virgin za wydanie tej książki, choć ich biuro nie przeszłoby testu białej rękawiczki!

Michaelowi Joyce’owi, Sarze Hutchinson, Christinie Todd i Amandzie Armstrong, dzięki którym moje życie jest prostsze.

Kerry Southern i mojemu zespołowi z Imagine Furnishings, którzy dbają o wszystko, podczas gdy ja jeżdżę po całym kraju i zaglądam ludziom do szafek, szuflad i pod łóżka (nie uwierzylibyście, co tam znajduję!).

Tym, którzy przez lata wywarli wielki wpływ na moje życie, choć mogą sobie z tego nie zdawać sprawy – Sue Van Der Ree, Lindzie Young, Pat Astbury i Joan Sims.

Sally Meen za to, że stanowiła dla mnie silną konkurencję.

Mamie i Tacie za to, że nauczyli mnie doceniać piękne przedmioty.

I wreszcie Grantowi, Lily, Amelii, Claudii oraz naszym psom Diggerowi i Buddy, dzięki którym nasz dom jest prawdziwym domem.

BBC THREE:

Julian Bellamy

RDF Television:

Grant Mansfield

Nick Shearman

Jo Shinner

Hattie Saxton

Louise Astbury

Maria Morley

Conrad Mewton

RDF Management:

Michael Joyce

RDF Rights:

Rachel Barke

Carly Spencer

Fiona McGarrityWSTĘP

Przez całe swoje życie urządzałam domy. Ten pierwszy był domkiem pod drzewem. Odwrócone do góry dnem doniczki pełniły rolę krzeseł, kartonowe pudło udawało stół, za łóżko służyła poszewka na poduszkę wypchana sianem, a obudowa starego wentylatora odgrywała rolę kuchenki. Godzinami przyjmowałam w tym domku gości, a byli wśród nich mama, tato, młodsze siostry, koleżanki, i cała kolekcja moich pluszowych misiów. Najcenniejszy z nich siedzi teraz na półce i spogląda na mnie, gdy piszę te słowa.

Nasz dom jest naszą opoką, gniazdem i schronieniem. Odzwierciedla to, kim jesteśmy, co możemy dać innym, i w jakim stanie ducha się obecnie znajdujemy. Dlaczego są domy, które chętnie odwiedzamy, i takie, w których nie czujemy się komfortowo? Byłam już w tak wielu domach, zarówno na gruncie prywatnym, jak i zawodo-wym, że są dla mnie niczym otwarta książka i rzadko zdarza mi się na podstawie tego co widzę formułować błędne wnioski.

W tym momencie chcę coś wyjaśnić. Często spotykam się z pewną wymówką, która sprawia, że gotuje się we mnie krew (nawet gdy o tym piszę, czuję, że skacze mi ciśnienie), zwłaszcza gdy jest używana w dyskusji ze mną jako argument. Piękny, przytulny dom ma niewiele wspólnego z pieniędzmi czy jego rozmiarem. Sztuka polega na tym, by maksymalnie wykorzystać dostępne nam zasoby. Często opowiadam pewną historię, żeby zilustrować to, co mam na myśli. Ostatnio podzieliłam się nią z grupą studentów, którzy mieszkali jak w chlewie w przepięknym starym domu w Bristolu. Oto ona: pracując dla organizacji The Brooke Hospital, wybrałam się do Indii, gdzie wraz z weterynarzem odwiedzaliśmy ubogie wioski w pobliżu Delhi, potrzebujące naszej pomocy. Tego konkretnego dnia poznaliśmy trzynasto-osobową rodzinę zamieszkującą wspólnie jeden dom.

Jej życie było w pełni zależne od pracy jedynego muła.

To na jego grzbiecie dzieci jeździły do szkoły i to on zawoził ojca i starszych braci na pola, gdzie ścinali trzcinę cukrową (ich zarobek zależał od ilości trzciny ściętej i przewiezionej na miejsce skupu). Można by powiedzieć, że to zwierzę pełniło rolę terenowego samochodu z napędem na cztery koła. Niestety, uległo wypadkowi – jego tylne nogi były poważnie poranione i istniało ryzyko infekcji. Infekcja oznaczała utratę władzy w nogach, muł nie mógłby pracować, a rodzina straciłaby jedyne źródło utrzymania.

Już w drzwiach czekało nas niezwykle ciepłe powita-nie. Zaparzono herbatę i wyniesiono dla mnie jedyne krzesło, jakie posiadała ta rodzina. Obejrzałam ich kuchnię, w której puszki po jedzeniu wykorzystano na wszelkie możliwe sposoby, tworząc różne przedmioty – od lampek do pojemników na przechowywanie produktów. W salonie bielone wapnem ściany, zrobione z cegieł i gliny, zostały przyozdobione jaskrawymi tkaninami. Pościel znajdująca się w sypialniach była zgrzebna, ale zadbana i idealnie czysta. To było miejsce, w którym chciało się zostać. Mieli tak mało, ale udało im się stworzyć prawdziwy dom – źródło dumy i radości.

Rozejrzyj się wokół siebie: czy w maksymalny sposób wykorzystujesz to, co masz? Czy ci zależy? Czy twój dom jest dla ciebie powodem do dumy? A może słowa „ciężka praca” i „organizacja” są ci obce?

Jednym z (wielu) problemów nękających współczesne społeczeństwo jest fakt, że dbanie o dom sprowadziliśmy do roli zajęcia dla kompletnych nieudaczników życiowych, lub wciskamy je na siłę w nasz napięty grafik. Dbanie o dom nie znajduje się już na liście priorytetów, a dokonania ludzi (zwłaszcza kobiet) mierzymy na podstawie ich osiągnięć poza domem. Cóż, ja nie mam ochoty obudzić się, w wieku pięćdziesięciu lat, trzymając w objęciach stertę kaset wideo dokumentujących moje największe dokonania w telewizji. Rodzina i przyjaciele dadzą mi dużo więcej satysfakcji. Zapytałam jedną z uczestniczek programu „Perfekcyjna Pani Domu”, jak zdefiniowałaby swoją rolę. Nie zwlekając, odparła, że przed urodzeniem pierwszego dziecka (pięć lat wcześniej) pracowała na sta-nowisku głównej księgowej w branży marketingowej i że zamierza wrócić do pracy za dwa lata, kiedy jej najmłodsze dziecko pójdzie do szkoły. Czyżby przez siedem lat nie żyła w zgodzie ze sobą i nie była w stanie powie-dzieć z podniesioną głową: „Jestem teraz panią domu i mamą, uwielbiam to i jestem w tym dobra?”. Niestety, nie.

Ja sama mam problemy z określeniem siebie, ponieważ, jak większość kobiet, odgrywam wiele ról. Jestem żoną, macochą, przyjaciółką, córką, siostrą, panią domu, prezenterką telewizyjną, szefową firmy meblarskiej, zajmuję się poza tym mnóstwem innych rzeczy, o których na pewno nie chce ci się czytać. Fakt, że jestem w stanie połączyć te wszystkie funkcje, zawdzięczam sprawnej organizacji, a to oznacza, że w moim domu – mojej bazie i odskoczni – wszystko musi chodzić jak w zegarku. Potrzebuję tego nie tylko ja sama, ale również wszystkie osoby ode mnie zależne. Bo owszem, mam pomoc – w końcu najważniejszą zasadą zarządzania jest wyznaczanie obowiązków. Realizując pierwszą serię programu, poznałam błyskotliwą, inteligentną kobietę o imieniu Tracy. Miała ładny dom w Cheshire, dwójkę małych dzieci, zarządzała z domu agencją PR i usiłowała być „superwoman”.

Sprawy wymknęły się jej spod kontroli, a ona sama zaharowywała się, usiłując zapanować nad chaosem. Zapytałam, dlaczego nie zatrudni jakiejś pomocy, skoro ewidentnie ją na to stać. Odparła, że wywołałoby to u niej poczucie winy. Przecież powinna być w stanie sama nad wszystkim zapanować. Podejrzewam, że przeczytała zbyt wiele idiotycznych poradników. Bardzo cię proszę, jeśli możesz sobie na to pozwolić, zatrudnij pomoc do mycia okien, sprzątania, prasowania, opieki nad dziećmi i pielęgnacji ogrodu.

Każdy przypadek jest indywidualny, trudno więc silić się na uogólnienia, ale chyba mogę bezpiecznie stwierdzić, że prowadzenie domu jest podobne do prowadzenia małego hotelu. Nie ma tu miejsca na sentymenty.

Trzeba mieć biznesowe podejście i jak najlepiej wykorzystać dostępne finanse i czas. Wspominam często pewien dzień, gdy akurat ubiegałam się o tytuł „Superwoman Roku”. Biegłam w środku nocy na dół z workiem pełnym śmieci, kiedy znienacka worek się rozdarł, a jego obrzydliwa zawartość wysypała się na schody. Tego dnia nie przystąpiłam od razu do sprzątania, przeklinając jak szewc, ale wybuchnęłam płaczem. Wiem, że to babskie zachowanie, ale byłam u kresu wytrzymałości. Ten rozdarty worek na śmieci był ostatnią kroplą. Następnego dnia, po kilku ostrych słowach od mojego męża, na nowo ustaliłam swoje priorytety i do prowadzenia domu podeszłam z zupełnie innej strony.

To ty prowadzisz swój dom, a nie na odwrót. Nie jesteś niewolnicą i musisz cenić swój czas. Czytałam kiedyś książkę o prowadzeniu domu, w której calusieńka strona była poświęcona obszywaniu materiałem wiesza-ków na ubrania. Całkowicie się zgadzam, że ubrania powinny wisieć na przyzwoitych wieszakach. Słono płacimy za stroje z najnowszych kolekcji, należy więc o nie dbać. Ale samodzielne obszywanie wieszaków? Obliczyłam, że obszycie czterech wieszaków zabrałoby mi dokładnie cztery godziny. To oznacza, że – nie wliczając materiałów – sam czas poświęcony na ich wykonanie jest wart przynajmniej 60 zł, a w tej cenie można kupić sześć zapachowych, obszytych materiałem wieszaków. Nie twierdzę, że takie podejście należy mieć zawsze i do wszystkiego. Są takie rzeczy, jak na przykład domowa szarlotka, których nie kupimy za żadne pieniądze świata, ale mam nadzieję, że wiesz, o co mi chodzi.

Pracując poza domem, musisz się dostosować do planu narzuconego ci przez pracodawcę: cele, daty i terminy zmuszają cię do organizacji pracy. W domu sama jesteś szefem, więc nie możesz sobie pobłażać i pozwalać na tracenie czasu na nieistotne sprawy, takie jak przeciągane w nieskończoność pogaduszki pod szkolną bramą, godziny spędzone na licytowaniu niepotrzebnych przedmiotów na Allegro (nie zapominaj o wartości twojego czasu!), rozmaite gry online, powtórki seriali i telezakupy, mejlowanie, SMS-owanie, itd., itp.

Jednym z najważniejszych dla ciebie słów musi stać się wyraz „priorytet”. Przygotowując któryś z odcinków programu, trafiliśmy do straszliwie zabałaganionego domu. Jego właścicielka wyszła nam na spotkanie z talerzem świeżo upieczonych, domowych rogalików.

Wyglądały ślicznie, musiały być niezwykle pracochłonne i smakowały zupełnie jak rogaliki, które można kupić w cukierni. Mniam! Ale czy ona naprawdę miała czas, by je przygotować? Jedno spojrzenie na dom i od razu nasunęła się odpowiedź: Nie.

Nieważne, czy mieszkasz sama, z przyjaciółmi, w związku partnerskim, czy masz rodzinę. Niezależnie od sytuacji, zazwyczaj jedna osoba przejmuje odpowie-dzialność za prowadzenie domu. Jeśli mogę się pokusić o uogólnienie (co jest zawsze niebezpieczne), tą osobą jesteś ty. W końcu czytasz tę książkę i jesteś kobietą (przykro mi, panowie, ale w tych sprawach naprawdę jesteśmy lepsze). Oczywiście umiem uzupełnić olej w samochodzie, naprawić płot czy zamocować półkę, ale jeśli mogę, wolę tych rzeczy nie robić. Większość znanych mi facetów świetnie sobie radzi z prasowaniem koszul, nakryciem stołu czy ułożeniem poduszek (sztuka sama w sobie), ale to, co dobre dla jednych, niekoniecznie musi być dobre dla drugich. Odłóżmy więc na bok polityczną poprawność.

Wrócę na chwilę do zasady prowadzenia domu jak małego hotelu: ty jesteś menedżerem, i to ty ustalasz zasady. Jeśli ktoś ma ochotę przejąć twoje obowiązki – droga wolna, choć, szczerze mówiąc, wątpię, by tak się zdarzyło. Wszyscy wielcy menedżerowie – i menedżerki – zachęcają podwładnych do pracy nie pokrzykiwaniami, ale stawiając siebie samych za przykład. Ich energia i zaangażowanie są źródłem inspiracji dla całego zespołu.

Czy można oczekiwać od dzieci sprzątania pokojów, kiedy za przykład mają dorosłą wersję małego bałaganiarza?

Kiedy wszyscy domownicy dostrzegą zalety płynące z posiadania czystego, dobrze zorganizowanego domu, nikt nie będzie chciał powrócić do tego, co było wcześniej, mogę ci to obiecać.

Szczegółowe informacje znajdziesz dalej, ale w zarysie tak będzie wyglądać twoja strategia: prosta, skuteczna, w czterech krokach.

1. Wielkie Odgracanie,
2. wyjątkowo gruntowne porządki,
3. wprowadzenie systemu organizacji domu,
4. uczynienie domu przytulnym.

Przyznaję, że pod koniec poczujesz się wyczerpana, ale wrażenie wszechogarniającego samozadowolenia będzie silniejsze od zmęczenia.

Praca nad programem „Perfekcyjna Pani Domu” od początku dawała i nadal daje mi wiele radości. Nie jestem w nim jedynie „prezenterką” – ten program pokazuje, jaka jestem naprawdę, i głęboko wierzę we wszystko, co w nim mówię lub robię. Program znalazł się na antenie dzięki wspaniałemu zespołowi produkcyjnemu i stacji BBC3, która w nas uwierzyła. Dziękuję – dowiedliście, że wszyscy mieliśmy rację.

------------------------------------------------------------------------

1 The Brooke jest organizacją charytatywną zajmującą się niesieniem bezpłatnej opieki weterynaryjnej zwierzętom roboczym: koniom, mułom i osłom. Zwierzęta te pracują na utrzymanie całych rodzin zamieszkujących ubogie kraje.LEKCJA 1 Wielkie Odgracanie Jak pozbyć się rupieci, pokój po pokoju

Jeśli chcesz mieć czysty i dobrze zorganizowany dom, wcale nie musisz spędzać całych dni w fartuszku, z rurą odkurzacza w jednej dłoni, mopem w drugiej i szmatką do kurzu w zębach. Możesz skorzystać z prostych sposobów na ułatwienie sobie pracy. Wybierz te, które najbardziej ci odpowiadają, i wykorzystaj je, by stworzyć dom, w którym będziesz czuła się szczęśliwa.

Na samym początku musisz się pozbyć z domu rupieci. Nie da się posprzątać domu pełnego niepotrzebnych gratów. Jak nasi przodkowie, musisz stać się myśliwym-zbieraczem: rozpocznij polowanie na brud i pozbieraj zalegające śmieci.

Znaki rozpoznawcze

Czy tak wygląda twój dom? Zaznacz wszystkie pasujące odpowiedzi.

- Gości witasz słowami: Jak się cieszę, że was widzę. Przepraszam za bałagan.
- Przedpokój jest zawalony butami, torbami i rupieciami.
- Kosze na śmieci są przepełnione do granic możliwości.
- Stół jadalny ginie pod stertami śmieci.
- Wszystkie szuflady pękają w szwach, a po otwarciu ich zawartość wysypuje się na zewnątrz.
- Wszystkie kąty w przedpokoju są zastawione pudłami i siatkami pełnymi „niezbędnych” drobiazgów.
- Na półce masz kasety wideo, których nie obejrzałaś od dwóch lat.
- W twojej szafie są przynajmniej trzy ubrania, których nie włożyłaś w ciągu ostatnich dwóch lat.
- Blatów kuchennych praktycznie nie widać spod stosów rzeczy.
- Łazienka wygląda jak po przejściu stada dzikich bawołów.
- Łóżka są zarzucone stosami ubrań, książek i czasopism.

Jeżeli zaznaczyłaś przynajmniej trzy odpowiedzi, twój dom błaga o ratunek.

Najwyższa pora na Wielkie Odgracanie.

Jak uprzątnąć rupiecie

Pierwsza lekcja to zakaz wstępu dla bałaganu i nieporządku do twojego domu. Dzięki temu zamiast wstydu poczujesz ulgę oraz dumę ze swojego mieszkania. Nie musisz wierzyć mi na słowo, wystarczy porozmawiać z którąś z uczestniczek programu „Perfekcyjna Pani Domu”. Sprzątanie zajmuje dwa razy tyle czasu, jeśli najpierw musisz się przekopać przez sterty ubrań i stosy gazet, oraz uprzątnąć zalegającą od miesięcy na stole korespondencję i setki innych drobiazgów.

Odgracanie domu jest warte wysiłku. Owszem, to może być trudne i stresujące zadanie, ale jeśli do pracy włączysz wszystkich domowników, przyniesie wam wiele satysfakcji, a może również i przyjemności.

Kiedy wszyscy już będziecie w nastroju do odgracania, postaraj się, żeby każdy zapamiętał tę prostą zasadę: W domu jest miejsce tylko na rzeczy potrzebne, piękne, lub o dużym znaczeniu sentymentalnym.

Każda rzecz musi sobie zasłużyć na miejsce w twoim domu.

Być może uważasz, że to dużo pracy, ale kiedy już zlikwidujesz ogniska bałaganu, twój dom wyda ci się odnowiony – i ty też tak się poczujesz. Nieporządek odejdzie do historii, a sprzątanie stanie się łatwe i przyjemne.

Zaczynamy!

Co to są rupiecie?

- Wszystkie popsute rzeczy, których nie zamierzasz naprawiać.
- Wszystko, co ci się nie podoba.
- Wszystko, czego nigdy nie nosisz i nie używasz.
- Niechciane prezenty.

Co nie jest rupieciem?

- Wszystko, czego regularnie używasz.
- Wszystko, co uważasz za piękne.
- Wszystko, z czym łączą się piękne wspomnienia (nie pozwól sobie na nadmierny sentymentalizm).

Sztuka pozbywania się rupieci

Pozbywanie się rupieci jest czynnością wymagającą starannego zaplanowania. Nim zaczniesz, przejrzyj wszystkie szafki i szuflady, i niezależnie od tego, co się w nich aktualnie znajduje, zaplanuj, co zamierzasz w nich przechowywać w przyszłości. Dzięki temu podczas sprzątania będziesz mogła od razu odkładać rzeczy na miejsce. Nie chodzi o to, żeby po prostu ułożyć równo w szufladzie czy szafce znajdującą się tam kolekcję przypadkowo zgromadzonych przedmiotów – to najprostsza droga do klęski.

Zaplanuj tylko tyle pracy, ile jesteś w stanie wykonać jednorazowo: jeden pokój lub tylko pół, jedną szafkę, a nawet jedną szufladę. Warto zacząć od bałaganu, który rzuca się w oczy – sterty gazet, porozrzucane po podłodze buty, ubrania wiszące na oparciach krzeseł, na łóżkach czy na podłodze. Uprzątnij je, a efekt będzie zdumiewający. Jeżeli porządkujesz wnętrze szafki, wyjmij z niej tylko tyle rzeczy, ile możesz włożyć z powrotem w ciągu godziny.

Nim zaczniesz, przygotuj sobie cztery duże worki na śmieci i oznacz je następująco:

NA SPRZEDAŻ, DLA POTRZEBUJĄCYCH, DO ODZYSKU i DO KOSZA. Wkładając rzeczy, których chcesz się pozbyć, od razu do właściwego worka, unikniesz konieczności segregowania wielkiej sterty śmieci z podłogi. Wszystko, co chcesz zatrzymać, od razu odkładaj na miejsce.

Warto mieć pod ręką papierową torbę na listy, rachunki, dokumenty, instrukcje obsługi i inne ważne papiery, które na pewno wpadną ci w ręce podczas robienia porządków w szufladach i szafkach. Łatwiej będzie je później posegregować podczas wprowadzania systemu przechowywania ważnych dokumentów (Lekcja 9).

Biorąc do ręki jakąś rzecz, musisz sobie zadać cztery pytania, które ułatwią ci podjęcie decyzji, do którego worka dana rzecz powinna trafić:

- Czy naprawdę tego potrzebuję?
- Czy to naprawdę mi się podoba?

NA SPRZEDAŻ – wszystko, na czym uda ci się zarobić kilka złotych. Możesz wybrać się na pchli targ albo sprzedać niepotrzebne rzeczy na internetowej aukcji. Jeśli podejrzewasz, że jakiś przedmiot może mieć sporą wartość, zasięgnij rady fachowca.

DLA POTRZEBUJĄCYCH – domy dziecka, domy dla samotnych matek, schroniska dla bezdomnych i sklepy z używanymi rzeczami chętnie przyjmą niepotrzebne ubrania, bieliznę pościelową, artykuły gospodarstwa domowego czy książki, a nawet niechciane meble. Można również skorzystać z giełdy przedmiotów używanych, a wielu odbiorców chętnie odbierze od ciebie tzw. gabaryty.

DO ODZYSKU – do ponownego przetwarzania nadają się: papier, papier pakowy, szkło, plastik, stare ubrania (które można wrzucić do pojemników PCK). Stare baterie oraz sprzęt elektroniczny należy oddać w specjalnych punktach. Resztki roślinne i domowe odpadki organiczne można przerobić na kompost.

DO KOSZA – zepsute rzeczy lub to, co sama uznasz za śmieci.

Porządkowanie i organizacja domu, pokój po pokoju

Przedpokój

Przedpokój powinien być jasny, zachęcający do wejścia oraz niezagracony. To dobre miejsce na rozpoczęcie pozbywania się rupieci, ponieważ nie powinno ci to zabrać zbyt wiele czasu, a ty i twoi goście od razu zauważycie różnicę.

Porządkowanie przedpokoju:

- Zbierz i posegreguj wszystkie rupiecie.
- Odłóż na miejsce wszystko, co powinno się znajdować gdzie indziej.

Organizacja przedpokoju:

- W pobliżu drzwi postaw pojemnik na buty i kapcie. Dzięki niemu domownicy mogą przebrać się w kapcie zaraz po wejściu do domu i zostawić buty w pojemniku. Nie chcesz przecież, by wnosili do domu brud z zewnątrz – to oznacza konieczność dodatkowego sprzątania. Wieczorem wszyscy powinni odstawić na miejsce swoje buty, jeśli nie zamierzają ich włożyć następnego dnia.
- Zamocuj kilka haczyków na okrycia wierzchnie.

Kuchnia

Porządek jest szczególnie ważny w kuchni, nie tylko po to, by ułatwić i usprawnić sobie pracę, ale również dla zachowania bezpieczeństwa i higieny. Nieporządna kuchnia to niebezpieczna kuchnia.

Porządkowanie kuchni:

- Sprzątaj tylko jedną szufladę lub szafkę na raz.
- Zacznij od szafek z żywnością. Wyrzuć wszystkie przeterminowane produkty znajdujące się w puszkach, plastikowych opakowaniach i pudełkach. Przechowuj sypkie i suche produkty w słoikach lub puszkach, a nie w oryginalnych opakowaniach.
- Jeżeli brakuje ci miejsca, możesz wynieść do garażu, piwnicy lub na strych rzadko używane duże garnki, których potrzebujesz tylko podczas świąt lub przy przygotowywaniu dużych przyjęć. Zawiń je w papier i włóż do kartonów. Nie zapomnij opisać każdego kartonu, żebyś łatwo mogła odnaleźć potrzebne rzeczy.
- Uprzątnij blaty szafek i staraj się, by było na nich zawsze jak najmniej rzeczy.
- Dużo przyjemniej gotuje się w niezagraconej kuchni. Gofrownica czy młynek do kawy, których i tak nigdy nie używasz, nie muszą przecież stać na wierzchu – schowaj je. Na blatach mogą stać jedynie małe urządzenia, których często używasz. Gdy twoja kuchnia będzie już czysta, porządna i miła dla oka, zapałasz nieposkromioną chęcią włożenia fartuszka i przyrządzenia uczty dla podniebienia.

Organizacja kuchni:

- Przechowuj rzeczy w pobliżu miejsc, gdzie ich używasz – dzięki temu naprawdę możesz zyskać na czasie. Ciężkie przedmioty powinny znajdować się w dolnych szafkach, a lżejsze i te, po które sięgasz wielokrotnie w ciągu dnia – w szafkach wiszących lub na półeczkach znajdujących się nad blatami.
- Trzymaj wszystko co potrzebne do gotowania – garnki, utensylia kuchenne i składniki – w pobliżu kuchenki.
- W małych szufladach ułóż sztućce, drobne przybory kuchenne, ściereczki, oraz nożyczki, sznurek, taśmę klejącą, itp.
- Wszelkie rzeczy przechowywane na otwartych półkach powinny się znajdować w pojemnikach lub słojach – to dobry sposób na ponowne wykorzystanie estetycznych opakowań.
- Jeżeli w kuchni jest stół, nie może on przypominać wyglądem wysypiska śmieci. Chyba nie chcesz być zmuszona do sprzątania go za każdym razem, gdy potrzebujesz chwili odpoczynku od pracy i relaksu przy filiżance kawy?

Pokój dzienny

Niech twój pokój dzienny będzie przytulny, schludny i zachęcający do odpoczynku w gronie rodziny i przyjaciół. Wyeksponuj tylko te przedmioty, które uważasz za piękne, lub te, które mają dla ciebie wartość sentymentalną. Jeśli masz dzieci, nie umieszczaj drobnych, delikatnych ozdób w zasięgu ich rączek – łatwo mogą zostać zniszczone.

Porządkowanie pokoju dziennego:

- Opróżnij szafki i regały, i pozbądź się niepotrzebnych przedmiotów. Włóż je do czterech worków na śmieci. Pozostałe rzeczy odłóż z powrotem na miejsce.
- Regał z książkami – jeśli jego zawartość jest równo ułożona i uporządkowana – poprawi wygląd pokoju. Sterty książek, gazet i ulotek reklamowych piętrzące się na półkach – wręcz przeciwnie. Oddaj lub sprzedaj książki, które już przeczytałaś lub których nie chcesz.
- Uporządkuj swoją kolekcję płyt. Jeśli nie słuchasz jakiejś płyty, nie lubisz jej, lub nawet nie pamiętasz, dlaczego w ogóle ją kupiłaś – oddaj ją do sklepu z używanymi rzeczami, na pewno komuś się przyda.

Organizacja pokoju dziennego:

- Jeżeli w pokoju dziennym zajmujesz się również swoim hobby, zainwestuj w solidne pojemniki do przechowywania niezbędnych przyborów. Estetycznie wyglądające pojemniki mogą również służyć za podręczne stoliki.
- Jeśli w pokoju dziennym znajduje się kącik do pracy z komputerem, przechowuj wszelkie papiery w estetycznych segregatorach.
- Zrób miejsce na regał na zabawki lub pojemnik na zabawki z płaską pokrywą, który może służyć dzieciom jako siedzisko. Naucz dzieci odkładać zabawki na miejsce, kiedy skończą zabawę.

Sypialnia

Sypialnia powinna być oazą relaksu i spokoju. Niezwykle łatwo zamienić ją w składzik, tyle że z łóżkiem, pod pretekstem, że to strefa prywatna nieodwiedzana przez gości.

Spróbuj znaleźć w domu inne miejsce na składowanie przedmiotów. Jeśli to niemożliwe, wykorzystaj do przechowywania komody, płaskie pojemniki, które można wsunąć pod łóżko, lub pojemniki albo wiklinowe kosze, które możesz postawić na szafie.

Nie urządzaj w sypialni biura – to nie miejsce na komputer i telewizor. Jeśli naprawdę nie masz innego wyjścia, urządź kącik do pracy zamykany w szafie.

Porządkowanie sypialni:

- Zacznij od szafy.
- Według naukowych obliczeń, nosimy 20 procent naszych ubrań przez 80 procent czasu. Dlaczego więc nasze szafy są wypełnione ciuchami, z których 80 procent nigdy nie włożymy? Wszystkie ulegamy pokusie impulsywnych zakupów, szaleństwu łowienia okazji na wyprzedażach, przechowujemy stare ubrania w nadziei, że powróci na nie moda, i nie możemy się rozstać z sukienką, którą włożyłyśmy jeden raz na specjalną okazję.
- Pora na audyt odzieżowy. W szafie powinny znajdować się ubrania tylko na bieżącą porę roku, zwłaszcza gdy brakuje ci w niej miejsca. Wyjmij wszystko, czego nie będziesz nosić w tym sezonie, i zdecyduj, co zatrzymać, a co wyrzucić. Jeśli z jakąś częścią garderoby wiążą się szczególne wspomnienia, odłóż ją na bok, a potem do pudełka z pamiątkami. Ubrania na inne pory roku przechowuj w pokoju gościnnym lub starannie złóż i trzymaj pod łóżkiem albo w pudełkach na szafie. Jestem wielką zwolenniczką przechowywania próżniowego – puchowe kurtki i grube bluzy zajmują dzięki niemu o połowę mniej miejsca. Starannie przejrzyj ubrania i upewnij się, czy któreś nie powinny trafić do pojemników PCK.
- Posprzątaj na półkach i w szufladach, i wyrzuć wszystko co zbędne.
- Zrób porządki na toaletce i pozostaw na wierzchu tylko te kosmetyki, których regularnie używasz.
- Przechowuj perfumy w ciemnym i chłodnym miejscu, ponieważ w świetle słonecznym ich zapach się ulatnia.

Organizacja sypialni:

- Przestrzeń pod łóżkiem i na szafach wykorzystaj do przechowywania bielizny pościelowej oraz niepotrzebnych przez następne pół roku ubrań. Włóż je do zamykanych pudełek lub koszyków, żeby się nie kurzyły.
- Na ścianach zamocuj półki, na których wyeksponujesz książki i fotografie.
- Łóżko powinno być głównym akcentem estetycznym pokoju i radością dla oczu. Kup najlepszą pościel, na jaką cię stać. Jeśli pościel, to tylko biała i świeżo wyprasowana. Czy kiedykolwiek widziałaś w przyzwoitym hotelu pościel w kratkę? Z pewnością nie. Kołdra o rozmiar większa od łóżka da złudzenie luksusu.

Sztuka robienia pudełka z pamiątkami

Każda z nas ma jakieś skarby z przeszłości. Zazwyczaj nie są to przedmioty cenne, ani nawet ładne, ale mimo to wyjątkowe. Rzeczy te przywołują wspomnienia ważnych wydarzeń i pięknych chwil z przeszłości. Są częścią nas i dlatego nie należy mieszać ich ze śmieciami. Musisz jednak być wybiórcza – wszystkiego nie da się zatrzymać. Wybierz najcenniejsze przedmioty i odłóż je do pudełka z pamiątkami.

Do zrobienia pudełka z pamiątkami będą ci potrzebne:

- duże pudełko na prezenty z pokrywką – można je dostać np. w stoisku z kartkami okolicznościowymi – lub duży karton oklejony ładnym papierem do pakowania prezentów,
- szeroka, dobrana kolorystycznie wstążka,
- bibuła niezawierająca chloru,
- małe ozdobne puzderko do przechowywania drobnych przedmiotów.

Wyłóż pudełko bibułą i włóż do niego wszystko, co chcesz zatrzymać. Jeśli wkładasz do pudełka jakiekolwiek fragmenty garderoby, zabezpiecz je bibułą. Drobne przedmioty włóż do ozdobnego pudełeczka, żeby się nie pogubiły.

Owiń pudełko wstążką i odstaw je w bezpieczne miejsce. Od czasu do czasu coś do niego dołożysz lub wymienisz na nową pamiątkę.

Warto zachęcić dzieci do zrobienia własnych pudełek na pamiątki. Dzięki temu zrozumieją, że nie można zachować wszystkiego, ale również to, że niektóre przedmioty można zechcieć zatrzymać na zawsze.

Jeśli nie wystarczy ci czasu teraz, podczas akcji Wielkie Odgracanie, na zrobienie pudełka na pamiątki, włóż wszystkie skarby do kartonowego pudła. Postaw je na dnie szafy i złóż sobie solenną obietnicę, że zajmiesz się nimi, kiedy tylko doprowadzisz do ładu swój zagracony dom.

Sztuka porządkowania garderoby

Jeśli zadbasz o to, żeby twoje ubrania zawsze były schludne, czyste, pocerowane i wyprasowane, nigdy więcej nie będziesz musiała w pośpiechu poszukiwać igły i nitki do przyszycia guzika, albo w ostatniej chwili wyciągać żelazka, żeby przeprasować spodnie. Ubrania możemy podzielić na dwie kategorie według sposobu ich przechowywania.

Kategoria 1: ubrania, które należy przechowywać złożone.

- Swetry, bluzki i koszulki po złożeniu umieść na półce lub w szufladzie.
- Ciężkie bluzy włóż do siatkowych woreczków do prania delikatnych ubrań, dzięki czemu łatwiej będzie je wyjąć z szafy.
- Sportowe spodnie, bojówki i dżinsy ułóż na półce lub w szufladzie.
- Długie suknie wieczorowe z dżerseju, oraz suknie bogato zdobione, powieszone na wieszaku mogłyby się zdefasonować.
- Majtki najlepiej przechowywać w szufladzie. Przewlecz pasek stanika przez nogawkę majtek i zapnij haftkę – dzięki temu obie części kompletu zawsze będą sczepione razem.
- Skarpetki dobrane w pary złóż na pół i schowaj do szuflady. Nigdy nie zwijaj skarpetek w kulkę, powoduje to rozciąganie się jednej skarpetki i osłabianie elastycznych włókien.

Kategoria 2: ubrania, które należy wieszać na wieszakach.

- Odzież wieszaj na drewnianych lub obciągniętych gąbką wieszakach, żeby nie straciła fasonu. W przepełnionej szafie ubrania łatwo się gniotą. Na wieszakach z gąbką wieszaj ubrania ze śliskich tkanin, jak jedwab i satyna, oraz z delikatnych, łatwo się mnących materiałów: aksamitu, szyfonu, tafty, itd.
- Wieszając bluzki koszulowe i koszule, zapnij guziki, żeby kołnierzyki i przody bluzek się nie pogniotły.
- Spódnice warto wieszać na specjalnych wieszakach z żabkami lub za specjalne uchwyty wszyte w pasek spódnicy.
- Spodnie z materiału wieszaj na specjalnych wieszakach do spodni, lub przewieś je przez drewniany wieszak. Pamiętaj o wyrównaniu szwów!
- Kurtki, marynarki, żakiety i płaszcze wieszaj na wyprofilowanych szerokich wieszakach, żeby zachowały fason.

Łazienka

Łazienka powinna być przytulnym miejscem, gdzie chce się spędzać czas. Czysta i uporządkowana, może stać się prawdziwym azylem dla ciebie i twojej rodziny.

Porządkowanie łazienki:

- Przejrzyj przedmioty stojące w szafkach i na półkach, i usuń wszystkie, których nie używasz. Przetrzyj z kurzu to, co chcesz zatrzymać, i odłóż z powrotem na miejsce.

Organizacja łazienki:

- Staraj się trzymać jak najmniej rzeczy w sąsiedztwie umywalki i wanny. Jeśli brakuje ci miejsca na przechowywanie utensyliów w łazience, do minimum ogranicz liczbę słoiczków i buteleczek stojących na parapecie lub brzegu wanny. Szczoteczkę i pastę do zębów trzymaj w kubku lub specjalnym stojaku, ułatwi to zachowanie czystości na umywalce i w jej pobliżu.
- W łazience niezbędny jest niewielki kosz na śmieci.
- Ręczniki rozwieś starannie na wieszakach lub, równie starannie złożone albo zwinięte, ułóż na półce.

Pokój dziecięcy

W pokoju dziecięcym zawsze brakuje miejsca na przechowywanie rzeczy, musisz więc maksymalnie wykorzystać przestrzeń. Pamiętaj tylko, by umieścić wszystkie potrzebne dzieciom rzeczy na dostępnej im wysokości, żeby nie musiały się wspinać na meble.

Pomóż dzieciom stworzyć niezagraconą przestrzeń, a ułatwisz im zabawę i stworzysz miejsce sprzyjające wypoczynkowi.

Większość dzieci z przyjemnością włączy się do odgracania, ale musi ono być starannie zaplanowane. Nie ma sensu oczekiwać pomocy od dzieci, kiedy są zmęczone albo kiedy właśnie się zaczyna ich ulubiony program telewizyjny.

Pozostawione samym sobie, dzieci są prawdziwymi mistrzami tworzenia chaosu.

Jeśli jednak nauczysz je, jak można organizować przestrzeń i pracę, ułatwisz im start w dorosłe życie. Wyjaśnij, dlaczego tak ważne jest utrzymywanie porządku w sypialni – dzięki temu będą mieć więcej miejsca na zabawę, łatwiej będzie im znaleźć potrzebne rzeczy, a ich zabawki unikną smutnego końca rozdeptane czyimiś stopami. Powiedz dzieciom, że zabawki, którymi już nie lubią się bawić, mogą się spodobać innemu dziecku. Wytłumacz im, na jaki cel są organizowane zbiórki rzeczy używanych, i że oddając swoje stare zabawki podczas podobnych akcji, mogą pomóc osieroconym dzieciom z biednych krajów. W moim przypadku ten argument okazał się stuprocentowo skuteczny.

Porządkowanie pokoju dziecięcego:

- Uporządkuj wnętrza szaf i szafek, pozbywając się ubrań, z których dzieci już wyrosły a także innych niepotrzebnych rzeczy.
- Wyrzuć zepsute zabawki i namów dziecko, żeby oddało te, którymi już się nie bawi, na zbiórkę rzeczy używanych lub do domu dziecka.
- Uprzątnij podłogę i odłóż zabawki do pojemników lub worków. Pokrywki pojemników powinny być lekkie, żeby dziecko nie poprzycinało sobie nimi palców.
- Zrób porządek na regałach i półkach.

Organizacja pokoju dziecięcego:

- Kiedy pokój dziecka będzie miły dla oka, dziecko chętniej zadba o porządek w nim.
- Wykorzystaj przestrzeń na szafie na przechowywanie zimowych ubrań i rzeczy, do których dziecko nie musi dosięgnąć.
- Jeśli pod łóżkiem jest wolne miejsce, warto wykorzystać je na plastikowe płaskie pojemniki na kółkach, w których można przechowywać zabawki. Dzieciom łatwiej jest korzystać z pudełek i pojemników niż z szafek i szuflad.
- Posegreguj zabawki – klocki powinny znajdować się w jednym pojemniku, gry planszowe i puzzle w drugim, pluszaki w kolejnym. Dzięki temu, dziecku będzie łatwiej znaleźć konkretną zabawkę. Jeśli masz małe dzieci, wytnij z czasopism lub katalogów zdjęcia przedstawiające zabawki i przyklej je na wierzchu każdego pudełka. Nawet bardzo małe dzieci łatwo trafią po obrazku do właściwego pudełka.
- Na ścianie warto zamocować kilka haczyków, na których można powiesić worki na lekkie zabawki. Nie musisz kupować specjalnych worków na zabawki; w tej roli świetnie sprawdzą się siatkowe woreczki do prania delikatnych części garderoby. Dzieci na pierwszy rzut oka będą widziały, co się znajduje w każdym z nich.
- Na drzwiach sypialni można umocować kolorowe wieszaki na dziecięcy szlafroczek i mały woreczek na brudną bieliznę.

Utrzymywanie zabawek w czystości

Na przedmiotach zbierają się różnorodne bakterie. Zabawki często się poniewierają po brudnej podłodze, a potem trafiają do buzi dziecka.

- Regularnie myj zabawki w wodzie z mydłem i osuszaj miękką ściereczką.
- Drewniane zabawki przecieraj wilgotną szmatką.
- Większość pluszaków można prać w pralce, ale zawsze najpierw przeczytaj instrukcję prania. Włóż je do woreczka do prania lub do zawiązanej tasiemką poszewki na poduszkę i wybierz specjalny program do prania delikatnych ubrań. Po wysuszeniu wyszczotkuj je miękką szczotką.
- Jeśli pluszaki nie nadają się do prania w pralce, wyczyść je wilgotną szmatką maczaną w wodzie z płatkami mydlanymi lub płynem do prania wełny. Wytrzyj suchą ściereczką i ewentualnie wysusz suszarką do włosów nastawioną na chłodny nawiew powietrza. Można je również odświeżyć, wkładając do plastikowej torebki z niewielką ilością sody oczyszczonej. Zawiąż torebkę i delikatnie potrząśnij. Po godzinie usuń proszek za pomocą miękkiej szczotki lub odkurzacza.

Pokój gościnny

Jeśli jesteś szczęśliwą posiadaczką zapasowego pokoju służącego jako pokój gościnny, sama możesz również z niego korzystać. Takie pomieszczenie może pełnić funkcję pokoju do pracy lub domowego biura oraz jest dodatkowym miejscem na przechowywanie rzeczy. Pamiętaj jednak, by stale utrzymywać je w ładzie, dzięki czemu nie będziesz musiała przeprowadzać gruntownych porządków z powodu wizyty gości.

Porządkowanie i organizacja pokoju gościnnego:

- Jeśli jest na to miejsce, wstaw szafę – to świetne miejsce na przechowywanie zimowej odzieży.
- Od tradycyjnego wolno stojącego biurka lepszy jest mebel robiony na zamówienie, ze znajdującymi się pod blatem szufladami, zwłaszcza jeśli zamierzasz w tym pokoju pracować lub zajmować się swoim hobby.
- Pudełka i koszyki, umieszczone tak, by nie zawadzały, to oczywiście dodatkowe miejsce do przechowywania rzeczy.

DOBRE RADY

- Prześcieradła i obrusy układaj na półkach krawędzią w miejscu złożenia do przodu – dzięki temu łatwiej wyciągniesz potrzebne.
- Składaj komplety bielizny pościelowej razem – prześcieradło, poszwę na kołdrę i poszewki na poduszki włóż do jednej z poszewek. Dzięki temu zaoszczędzisz na czasie i za jednym razem wyjmiesz komplet. Również ręczniki składaj zestawami.
- W bieliźniarce trzymaj zapas mydła – nie tylko nada zapach pościeli, ale również stwardnieje, dzięki czemu wystarczy na dłużej.

Utrzymuj porządek – Uczyń to zdanie swoim motto, a wkrótce wejdzie ci to w nawyk.

- Bałagan narasta w zastraszającym tempie, więc wszystkie rzeczy od razu odkładaj na miejsce.
- Nie zostawiaj ubrań na podłodze. Brudne ubrania od razu powinny trafić do kosza na bieliznę, a pozostałe należy zaraz po zdjęciu odwiesić do szafy.
- Zachęcaj pozostałych domowników do przyjęcia tej zasady, a prowadzenie schludnego i dobrze zorganizowanego domu stanie się proste.

Wreszcie widzisz, dokąd zmierzasz!

Kiedy doprowadzisz do końca Wielkie Odgracanie, a podłogi i inne powierzchnie nareszcie wyłonią się spod sterty zalegających na nich śmieci, przyjdzie pora na zaplanowanie taktyki utrzymania takiego stanu rzeczy.

Po zaprowadzeniu w domu porządku musisz przejąć nad nim kontrolę. Łatwo jest sobie odpuścić i wrócić do starych nawyków, a to spowoduje powrót chaosu.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: