Praktyki pedagogiczne w szkole. Projekt i porady metodyczne - ebook
Praktyki pedagogiczne w szkole. Projekt i porady metodyczne - ebook
Książka zawiera rozważania na temat pedagogicznego znaczenia praktyk, sposobu pojmowania wiedzy, procesu kształcenia w trakcie praktyk oraz zasad budowania programu, który traktować można jako proces przyczyniający się do konstruowania wiedzy. Kształcenie to polega na tworzeniu warunków, w których doświadczenia wszystkich uczestników mogą być wykorzystane jako podstawa do kreowania nowej jakości wiedzy i jej twórczego konstruowania. Sposób, w jaki wiedza odnoszona jest do doświadczenia, ma też uzasadnienie w procesie kształcenia osób dorosłych. Uczenie staje się używaniem wiedzy (praktykowaniem) – ugruntowanym w całokształcie doświadczenia.
Wśród zasad budowania programu praktyk należy wymienić: zasadę doskonalenia jakości wiedzy i doświadczeń. Zaangażowanie traktuje się jako podstawę i warunek spełnienia innej zasady – atrakcyjności praktyk pedagogicznych. Jakość i atrakcyjność stanowią ważkie reguły o tyle, o ile znajdują one swe potwierdzenie w sposobie organizacji praktyk. Jego celowość – jako regułę uporządkowania czasowego i tematycznego, a także przesłankę włączenia w strukturę treściową całości programu studiów – traktować należy jako kolejną ważną zasadę. Wiąże się ona częściowo z charakterem uporządkowania tematycznego, na którym opierają się aktualna konstrukcja programów studiów, a także rozwiązania formalno-organizacyjne.
Praktyki studenckie mogą być pojmowane jako dziedzina wspólnego, twórczego używania wiedzy w jej sensownym, pozytywnym kształtowaniu.
Spis treści
O tworzeniu koncepcji praktyk pedagogicznych w kształceniu akademickim. Wstęp – Jacek Piekarski
Rozdział 1. Praktyki pedagogiczne – założenia i ukierunkowanie projektu
1.1. Aksjologiczny kontekst praktyk pedagogicznych – Bohdan Cyrański
1.1.1. Wybrane aksjologiczne uzasadnienia pracy i pracy wychowawczej
1.1.2. Model relacji opiekun – student-praktykant
1.2.Idea i założenia dobrych praktyk pedagogicznych – Ewa Cyrańska
1.2.1. Szkoła, jaka jest, każdy widzi, czyli dlaczego, mimo reform i troski o poprawę jej jakości, nie jest ona przyjazna i bezpieczna dla uczniów i nauczycieli
1.2.2. Dobre praktyki pedagogiczne, czyli przygotowanie studentów do realizowania w przyszłości zadań wychowawczych i opiekuńczych w szkole
1.2.3. Nauka pływania w głębokiej wodzie – wsparcie studentów i nauczycieli w trakcie realizowania praktyk
1.2.4. Efekty kształcenia. Innowacyjność dobrych praktyk pedagogicznych realizowanych w ramach projektu „Przyjazna i bezpieczna szkoła”
1.3.Trening kreatywności jako forma kształcenia zdolności twórczego rozwiązywania problemów – relacja z praktyki akademickiej – Krzysztof Szmidt, Aleksandra Chmielińska, Monika Modrzejewska-Świgulska, Aleksandra Wodzyńska
1.3.1. Model treningu kreatywności
1.3.2. Trening kreatywności – przykład praktyki akademickiej
1.3.3. Trening kreatywności w projektowaniu działań społeczno-wychowawczych
1.4. Negocjacyjny model praktyk pedagogicznych – problemy w procesie tworzenia – Beata Adamczyk, Monika Kosiada-Król
1.4.1. Idea praktyk pedagogicznych i jak się ona ma do obecnego praktykowania
1.4.2. Dialog i komunikowanie się – filary negocjacyjnego modelu praktyk
1.4.3. Negocjacyjny model praktyk – uwarunkowania organizacji praktyk pedagogicznych
Rozdział 2. Elementy diagnozy w rozpoznawaniu środowiska szkoły
2.1. Elementy diagnozy pedagogicznej w działalności opiekuńczo-wychowawczej szkoły. Założenia ogólne – Ewa Cyrańska, Bohdan Cyrański
2.2. Diagnoza indywidualnych przypadków – Ewa Cyrańska
2.3. Diagnozowanie grup – Beata Adamczyk, Monika Kosiada-Król
2.4. Diagnozowanie środowiska wychowawczego szkoły
Rozdział 3. Propozycje rozwiązań metodycznyc
3.1. Charakterystyka metod użytecznych w budowaniu projektu – Wojciech Świtalski
3.1.1. Metoda dyskusji i techniki dyskusyjne
3.1.2. Metoda projektów
3.1.3. Gry dydaktyczne
3.2. Zastosowanie metod dydaktycznych z uwzględnieniem rodzaju aktywności
3.2.1. Metoda pedagogiki zabawy
3.2.2. Techniki relaksacyjne – Ewa Kos, Agnieszka Świerczyńska
3.2.3. Kinezjologia edukacyjn
3.2.4. Metoda sześciu myślowych kapeluszy
3.2.5. Arteterapi
Rozdział 4. Refleksje uczestników projektu
4.1. Nauczyciel też się uczy! – refleksje uczestnika projektu „Przyjazna i bezpieczna szkoła” – Joanna Stelmaszczyk
4.2. Praktyki studenckie w ramach projektu „Przyjazna i bezpieczna szkoła” – Anna Maciejewska
4.3. Praktyki studenckie w ramach projektu „Przyjazna i bezpieczna szkoła” – doświadczenia uczestnika – Marcin Będkowski
4.4. Projekt „Przyjazna i bezpieczna szkoła” z perspektywy studenta – Tomasz Łaszczewski
Bibliografia
Aneks
Autorzy
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7969-607-9 |
Rozmiar pliku: | 12 MB |