Projektowanie systemów premiowych - ebook
Projektowanie systemów premiowych - ebook
Nie ma drugiego takiego narzędzia w obszarze HR, które byłoby tak ważnym elementem oddziaływania na pracownika, a z drugiej strony użyte niewłaściwie lub niewłaściwie zaprojektowane mogłoby przynieść duże szkody i niepowetowane straty dla organizacji.
Celem publikacji jest zaprezentowanie schematu pozwalającego na samodzielne skonstruowanie lub przynajmniej świadome uczestnictwo w projektowaniu systemu premiowego. Ma ona za zadanie pomóc czytelnikom w zrozumieniu, jak działają mechanizmy premiowe i jak ich właściwa budowa pozwoli wzmocnić motywację pracowników, chroniąc interesy firmy. Konstrukcja książki i punkt widzenia przyjęty w trakcie pisania ustawiają czytelnika w pozycji osoby zarządzającej, szefa HR, osoby odpowiedzialnej za projektowanie systemu.
Szczegółowo omówiono w niej m.in.:
funkcje systemu premiowego,
rodzaje systemów wynagrodzeń,
relacje między premią a płacą zasadniczą,
premie indywidualne i premie zespołowe,
grupy premiowe,
krzywe premiowe,
częstotliwość i wysokość wypłacanej premii,
wybrane mechanizmy premiowe,
analizy wykonalności projektowanego systemu premiowego,
zasady projektowania systemów premiowych w praktyce.
Publikacja ta jest jedną z nielicznych polskojęzycznych pozycji dotyczących zagadnień projektowania systemów premiowych. Może zatem stanowić cenną inspirację dla osób, które samodzielnie zamierzają skonstruować system premiowy, zarządzają takim systemem, wprowadzają modyfikacje i analizują jego efektywność.
Spis treści
O autorze 9
Wstęp 11
1. Funkcje systemu premiowego 13 1.1. Funkcja motywacyjna 13 1.2. Funkcja buforowa 14 1.3. Funkcja zarządcza 15 1.4. Funkcja retencyjna 15 1.5. Funkcja komunikacyjna 16
2. Rodzaje systemów wynagrodzeń ze względu na typ części zmiennej 18 2.1. Systemy oparte tylko na płacy zasadniczej 20 2.2. Systemy prowizyjne 21 2.3. Systemy akordowe 24 2.4. Systemy premiowe 26 2.4.1. Systemy premiowe homogeniczne 26 2.4.2. Systemy premiowe z uwzględnieniem grup premiowych 27 2.4.3. Systemy premiowe oparte na MBO, BSC itp 28
3. Premia a płaca zasadnicza 30 3.1. Rola płacy zasadniczej przy projektowaniu systemu premiowania 31 3.2. Systemy premiowe niezwiązane z płacą zasadniczą 32
4. Premia indywidualna i premia zespołowa 34 4.1. Zasady stosowania mechanizmów indywidualnych i zespołowych 34 4.2. Ocena mechanizmów indywidualnych i zespołowych 35 4.3. Mechanizmy mieszane 36
5. Grupy premiowe 37 5.1. Definicja grupy premiowej 37 5.2. Po co tworzyć grupy premiowe 38 5.3. Zasady identyfikacji grup premiowych 38 5.3.1. Zgodnie z pozycją hierarchiczną stanowiska pracy 39 5.3.2. Zgodnie ze strukturą organizacyjną (funkcjonalną) 39 5.3.3. Zgodnie z przebiegiem procesów 42
6. Mierniki w systemie premiowym 44 6.1. Zasady doboru miernika do konkretnego mechanizmu premiowego 44 6.1.1. Jasność i zrozumiałość dla uczestników systemu 45 6.1.2. Dostępność i prostota pomiaru 47 6.1.3. Odporność na manipulację 50 6.2. Liczba użytych mierników i konsekwencje dla systemu 51
7. Krzywe premiowe 54 7.1. Rodzaje krzywych premiowych 54 7.1.1. Krzywa liniowa 55 7.1.2. Krzywa jakości 58 7.1.3. Krzywa wykładnicza 59 7.1.4. Krzywa schodkowa 60 7.1.5. Krzywe mieszane 61 7.2. Krzywe premiowe a problem budżetowania systemu premiowego 62
8. Warunki brzegowe w systemie premiowym 64 8.1. Warunki wynikające z sytuacji przedsiębiorstwa 64 8.2. Warunki opisane za pomocą krzywych premiowych 65 8.3. Warunki indywidualne 67 8.3.1. Absencja 67 8.3.2. Ocena przełożonego 68 8.3.3. Inne warunki indywidualne 69
9. Wysokość wypłacanej premii 70 9.1. Premia naliczana od płacy zasadniczej i premia od kwoty stałej 70 9.2. Wysokość premii jako motywator 72 9.2.1. Wysokość premii w funkcji położenia stanowiska w hierarchii firmy 73 9.2.2. Wysokość premii dla grupy handlowej 74
10. Częstotliwość wypłacania premii 78 10.1. Zasady decydowania o częstotliwości wypłacania premii 78 10.1.1. Częstotliwość wypłacania premii a cel systemu 79 10.1.2. Częstotliwość wypłacania premii uwarunkowana możliwością pomiaru wartości mierników 80 10.1.3. Cykl życia produktu lub usługi a częstotliwość premiowania 81
11. Systemy premiowe otwarte i zamknięte 83 11.1. Systemy otwarte 83 11.1.1. System premiowy otwarty i ryzyko przekraczania budżetu 84 11.2. Systemy premiowe zamknięte 85 11.3. Problem jednoczesnego używania mechanizmów otwartych i zamkniętych 86 11.4. Samofinansowanie się systemu premiowania 87
12. Analizy wykonalności projektowanego systemu premiowego 89 12.1. Analiza kosztochłonności systemu 89 12.1.1. Analizy na podstawie danych historycznych 90 12.1.2. Analizy z wykorzystaniem planów budżetowych 91 12.1.3. Szacowanie kosztochłonności przy braku lub przy niedostatecznej dokładności danych wejściowych 92
13. Mechanizmy premiowe związane z MBO 93 13.1. Kadra menadżerska i MBO 93 13.2. Sposoby premiowania za MBO 94 13.2.1. Skale oceny celów 98 13.2.2. Sposoby ważenia 98 13.2.3. Specyfika krzywych premiowych dla MBO 99 13.2.4. Wysokość premii, częstotliwość premiowania dla premii opartej na MBO 102
14. Szczegółowe rozważania nad niektórymi mechanizmami premiowymi 105 14.1. Premie dla handlowców 105 14.1.1. Premie dla przedstawicieli handlowych 105 14.1.2. Premie dla Regionalnego Kierownika Sprzedaży 107 14.2. Premie dla pracowników produkcji 109 14.3. Premie za udział w pracach projektowych 110 14.4. Premie dla administracji 113
15. Zasady projektowania systemów premiowych w praktyce 115 15.1. Projekt prowadzony samodzielnie czy z udziałem firmy doradczej? 115 15.1.1. Czego można oczekiwać od firmy doradczej 117 15.1.2. Zasady współpracy z firmą doradczą przy projektowaniu systemu premiowego 118 15.2. Projekt ekspercki 120 15.3. Metoda pracy zespołowej 120 15.3.1. Jak dobrać zespół 121 15.3.2. Udział związków zawodowych w pracach nad systemem 122 15.3.3. Zasada konsensusu i inne zasady 123
16. System premiowy - zapisy formalne 125 16.1. Opis mechanizmów premiowych 125 16.2. Opis procedury naliczania premii 127 16.2.1. Formatki budżetowe 130 16.3. Regulamin premiowania 130 16.3.1. Typy regulaminów 132 16.3.2. Regulamin nagród 133 16.3.3. Regulamin w ZUZP 133
17. Studium przypadku 135 17.1. Opis organizacji 135 17.2. Definicja problemu 136 17.3. Zespół i zdobywanie wiedzy 136 17.4. Pierwsze i kolejne warsztaty z zespołem projektowym 139 17.5. Prezentacja koncepcji wstępnej systemu 140 17.6. Analiza wykonalności 141 17.7. Komunikacja dla pracowników 142 17.8. Podsumowanie 143
Indeks 145
Kategoria: | Rynek pracy |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8107-042-3 |
Rozmiar pliku: | 1,9 MB |