Sztuka i kultura Afryki Południowej. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych - ebook
Sztuka i kultura Afryki Południowej. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych - ebook
Książka jest pierwszą pozycją, omawiającą sztukę i kulturę tego kraju, przykładając do niej normy europejskie i odcinając się od podejścia etnograficznego, jakie jest stosowane zazwyczaj w odniesieniu do Czarnego Lądu. Zjawiska artystyczne opisywane są na szerokim tle społeczno-historycznym, ukazującym złożoną przeszłość i współczesność kraju. Pozwala to na zaakcentowanie odrębności i specyfiki sztuki południowoafrykańskiej.
Obejmuje okres od momentu wylądowania żeglarzy holenderskich pod wodzą Jana van Riebeecka w 1652 r. na klifowej plaży Przylądka Dobrej Nadziei do chwili obecnej. Znajdziemy w niej opisy sztuki kolonialnej, poprzez wiktoriańską do modernistycznej; od malarstwa realistycznego do abstrakcyjnego i neofiguratywnego, od pionierskich prac czarnych artystów poprzez rodzajowe malarstwo z czarnych gett do zaangażowanej politycznie twórczości lat 80. i 90. oraz przez kręgi awangardy. Zastosowane interpretacje sztuki i kultury artystycznej wykorzystują aparat wypracowany na gruncie rozmaitych metod współczesnej humanistyki, przede wszystkim jednak sztuka tego czasu widziana jest tu w szerszym kontekście zmian historycznych zachodzących Afryce Południowej, a także nieustannych „gier” toczonych w zamkniętym kręgu historii, kultury i władzy w opresyjnych systemach kolonializmu, postkolonializmu i apartheidu. Dzieło sztuki nie jest więc traktowane jako autonomiczna konstrukcja formy artystycznej, lecz jako dynamiczna struktura uwikłana w rozmaite mechanizmy władzy itp.
Spis treści
Przedmowa
Wstęp
Rys historyczny. Główne uwarunkowania historyczne kształtujące stosunki społeczno- polityczne pomiędzy grupami ludnościowymi w kraju
Zarys historyczny sytuacji politycznej w Afryce Południowej do końca XIX w.
Początki białego osadnictwa w Afryce Południowej
Władztwo Brytyjskie w Afryce Południowej
Społeczność burska
Wielki Trek i jego konsekwencje
Wojna angielsko-burska
Źródła systemu segregacji rasowej w Afryce Południowej
Opór wobec apartheidu
Republika Południowej Afryki
Ruch sprzeciwu wobec apartheidu
Reakcja międzynarodowa na system apartheidu
Apartheid w odwrocie
Czasy współczesne
Preludium: biała sztuka w Czarnej Afryce
Początki białej kultury na Przylądku Dobrej Nadziei
„Ars apodemica” jako pierwsza próba plastycznego opisania Kolonii Przylądkowej
Literatura Kolonii Przylądkowej
Rola rysowników w dokonaniach „ars apodemica” Kolonii Przylądkowej
Wizerunek Innych
Robert Gordon, François Le Vaillant i John Barrow – trzy wizje mieszkańców Przylądka Dobrej Nadziei
Romantyczna wizja Afryki Południowej – pejzaże z Zatoki Stołowej i Kapsztadu
Portrety
Brytyjski kolonializm, Afryka Południowa i plejada artystów-obieżyświatów
Rysownicy czy artyści?
Samuel Daniell
Rozwój kulturalny w Kolonii Kapsztadzkiej
„Niezbadane części globu” i ich mieszkańcy
Brytyjczycy a zagadnienie pejzażu południowoafrykańskiego
Poszukiwania form dla sztuki narodowej w środowisku afrykanerskim
Kulturotwórcza rola języka afrikaans
Malarstwo historyczne a ikonografia afrykanerska
Pejzaż południowoafrykański w afrykanerskich oczach
Jacob Hendrik Pierneef
Rozwinięcie koncepcji pejzażu w środowiskach afrykanerskich
Ikony kultury afrykanerskiej
Voortrekker Monument w Pretorii
Freski w budynku Old Mutual w Kapsztadzie
Kłopotliwe dziedzictwo apartheidu po 1994 r.
Czarny modernizm
Urbanizacja Afrykanów
„Nowi Afrykanie”
Biały mecenat
Dyskryminacja czarnej kultury
Afrykański modernizm
Artyści pionierzy czarnej sztuki
Gerard Benghu
George Pemba
Gerard Sekoto
Ernest Mancoba
John Koenakeefe Mohl
Pionierzy czarnej plastyki z afrykańskiej perspektywy
Barwna sztuka z czarnego getta
Ograniczenia Afrykanów związane z apartheidem
Formalne i nieformalne działania edukacyjne
Polly Street Art Centre
Sydney Kumalo
Mhlaba Dumile Feni
Rorkeʼs Drift
Azaria Mbatha
Kultura lat sześćdziesiątych
Sztuka townshipów
Ephraim Ngatane
Pozostali artyści z kręgu township art
Louis Maqhubela
Rysunek i grafik
Sztuka i kultura w walce z apartheidem
Ruch Świadomości Czarnych
Centrum Sztuki w Katlehong
Sztuka oporu
„Sztuka musi być funkcjonalna”
Sztuka i ideologia
Ezrom Legae
Warsztaty artystyczne a czarna abstrakcja
Biali artyści i sztuka oporu
Sztuka kobiet czy sztuka feministyczna?
Afrykański feminizm
Dyskryminacja
Saartjie Baartman
Aktywność polityczna południowoafrykańskich kobiet
Świat widziany oczami kobiet w literaturze
Malarki w Kraju Przylądkowym
Białe modernistki
Madam and Maid – najważniejsza relacja kobieca w Afryce Południowej
Schyłek doktryny apartheidu a sztuka kobiet
Czarne artystki
Sztuka kobiet i tęczowy naród
Outsiderki
Współczesna sztuka Republiki Południowej Afryki
Mitologia „tęczowego narodu”
Plastyka
Inspirująca klasyka
„Poszukiwanie tożsamości: wymyślanie nowego społeczeństwa”
Kwestie społeczne
„Sztuka przejściowa”
Projekty społecznościowe
Sytuacja artystów i świata sztuki po roku 1994
Polityka i prawodawstwo
Inicjatywy w dziedzinie sztuki i kultury
Projekty dziedzictwa
Instytucje muzealne dotowane przez fundusze rządowe i prowincjonalne
Nowe kolekcje pozamuzealne
Festiwale sztuki
Sztuki performatywne
Film i fotografia
Zakończenie
Wykaz skrótów
Bibliografia
Art and Culture of South Africa. In search of artistic identity of South Africa, as influenced by historical transformations (Summary)
Indeks
Spis ilustracji
Od Redakcji 403
Kategoria: | Malarstwo |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7969-605-5 |
Rozmiar pliku: | 54 MB |