Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Uwaga! Manipulacja - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2008
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Uwaga! Manipulacja - ebook

W życiu zawodowym i prywatnym doświadczamy często sytuacji, gdy jesteśmy przez naszych rozmówców atakowani w sposób nieuczciwy i manipulowani. Przedstawione w tej książce metody i techniki mają za zadanie pomóc nam zachować niezależność, w odpowiedni sposób wyrazić i utrzymać odmienne zdanie oraz wypracować bezpieczną przestrzeń do działania w zgodzie z samym sobą.

Poznamy:

  • tło, podstawowe struktury i elementy nieuczciwych strategii,
  • intencje agresora,
  • typowe i oczekiwane typy reakcji ofiary manipulowania,
  • najskuteczniejsze metody obrony.
Kategoria: Poradniki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-61655-98-5
Rozmiar pliku: 519 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Przedmowa

Za­pew­ne chciał­byś wie­dzieć, jak bro­nić się przed ma­ni­pu­la­cją. Co praw­da, ni­niej­sza książ­ka nie ustrze­że cię przed nią, ale na­uczy cię, jak po­stę­po­wać i re­ago­wać z więk­szą pew­no­ścią sie­bie i bar­dziej su­we­ren­nie, gdy ze­tkniesz się z ja­kim­kol­wiek prze­ja­wem ma­ni­pu­la­cji. Po­ka­że tak­że, w ja­kich sy­tu­acjach cza­sem le­piej nie re­ago­wać. Po­nad­to uzmy­sło­wi ci, że aby po­ra­dzić so­bie w sy­tu­acji, w któ­rej jest się ma­ni­pu­lo­wa­nym, trze­ba się na­pra­co­wać. Lek­tu­ra tej książ­ki nie spra­wi, że prze­sta­niesz być ste­ro­wa­ny przez in­nych, ale jed­no jest pew­ne: po­dej­mu­jąc ja­kie­kol­wiek dzia­ła­nia, po­czu­jesz się bar­dziej od­prę­żo­ny i bę­dziesz re­ago­wał sku­tecz­niej. A za­tem do dzie­ła!

Ber­gisch-Glad­bach,

wio­sną 2007

Clau­dia Grot­ze­bach1. Suwerenność i nieuczciwa komunikacja

Za­pew­ne nie raz w ży­ciu za­wo­do­wym lub pry­wat­nym za­kpio­no z cie­bie, oszu­ka­no cię, albo też zmu­szo­no do dzia­ła­nia lub mó­wie­nia cze­goś wbrew so­bie. Pa­mię­taj, za­wsze i wszę­dzie bę­dziesz się spo­ty­kał z ta­ki­mi nie­uczci­wy­mi po­su­nię­cia­mi.

Jed­nak nie każ­de za­cho­wa­nie dru­gie­go czło­wie­ka, któ­re od­bie­ra­my jako nie­uczci­we, fak­tycz­nie jest nie­uczci­we. A je­śli na­wet ta­kim się oka­że, nie mu­sisz stać bez­rad­nie.

Kie­dy po­znasz pod­sta­wo­wą struk­tu­rę i ele­men­ty nie­uczci­wej ko­mu­ni­ka­cji, le­piej zro­zu­miesz za­rów­no in­nych, jak i sie­bie, na wszyst­ko spoj­rzysz z pew­ne­go dy­stan­su, a w przy­szło­ści bę­dziesz dzia­łał bar­dziej su­we­ren­nie. Oto, co osią­gniesz:

- spo­kój du­cha,
- po­czu­cie, że je­steś rza­dziej ata­ko­wa­ny,
- umie­jęt­ność pa­no­wa­nia nad chę­cią od­we­tu,
- swo­bo­dę re­ago­wa­nia,
- zdol­ność szyb­sze­go od­czy­ty­wa­nia in­ten­cji swo­ich roz­mów­ców,
- mniej­szą po­dat­ność na ma­ni­pu­la­cję,
- uzna­nie wśród zna­jo­mych,
- sku­tecz­ność,
- umie­jęt­ność kon­cen­tro­wa­nia się na celu.

Nie­uczci­wość nie jest ma­ni­pu­la­cją

Na­le­ży wy­zna­czyć gra­ni­cę po­mię­dzy po­ję­cia­mi „nie­uczci­wość” a „ma­ni­pu­la­cja”.

- Ma­ni­pu­la­cja jest for­mą za­mie­rzo­ne­go i in­ten­cjo­nal­ne­go wy­wie­ra­nia wpły­wu na oso­bę w taki spo­sób, by nie­świa­do­mie i z wła­snej woli re­ali­zo­wa­ła cele ma­ni­pu­la­to­ra, szko­dząc tym so­bie.
- Nie­uczci­wość jest po­ję­ciem szer­szym i ozna­cza nie­przy­zwo­ite czy też nie­od­po­wied­nie za­cho­wa­nia w ży­ciu pry­wat­nym, biz­ne­so­wym i za­wo­do­wym.

Być może nie­któ­rzy po­czu­ją się nie­co roz­cza­ro­wa­ni, gdy stwier­dzą, że ni­niej­sza książ­ka sto­sun­ko­wo mało miej­sca po­świę­ca ma­ni­pu­la­cji. Rze­czy­wi­stość po­ka­zu­je, że praw­dzi­wa ma­ni­pu­la­cja, a więc ukie­run­ko­wa­ne wpły­wa­nie na oso­bę przy ak­cep­ta­cji tego, że ona na tym ucier­pi, od­gry­wa w na­szym ży­ciu spo­łecz­nym ra­czej pod­rzęd­ną rolę.

Więk­szość dzia­łań, któ­re od­bie­ra­my jako nie­uczci­we, znacz­nie czę­ściej jest przy­kry­mi zbie­ga­mi oko­licz­no­ści, nie­po­rad­no­ścia­mi i nie­po­ro­zu­mie­nia­mi, z któ­ry­mi, je­śli tyl­ko tego chce­my, mo­że­my so­bie po­ra­dzić. Wła­śnie o tego typu sy­tu­acjach bę­dzie mowa w tej książ­ce.

Kie­dy tak­ty­ki obron­ne są sku­tecz­ne?

Jak my­ślisz, kie­dy mo­żesz spraw­dzić, czy sto­su­jąc swo­je tak­ty­ki obron­ne, od­no­sisz suk­ces?

Kie­dy już po­rząd­nie się od­gry­złeś? Na swo­ich se­mi­na­riach czę­sto sły­szę: „na­le­ży się ze­mścić, od­pła­cić pięk­nym za na­dob­ne”. A może war­to za­dbać o to, by w przy­szło­ści nie do­cho­dzi­ło do sy­tu­acji, któ­re za­chę­ca­ją do od­we­tu!

Ze­msta nie­wie­le daje, a zwy­kle tyl­ko na­krę­ca spi­ra­lę agre­sji. Nie ma też co li­czyć na to, że dana oso­ba nig­dy wię­cej nie po­stą­pi wo­bec nas nie­uczci­wie. Nie­któ­rzy po pro­stu się nie zmie­nia­ją. Pa­mię­taj, praw­dzi­we­go celu nie osią­ga się po­przez ze­mstę, strach czy triumf.

Nie­uczci­we tak­ty­ki obron­ne wy­wo­łu­ją zwy­kle jed­no: od­da­la­ją cię od two­ich ce­lów i wy­pro­wa­dza­ją z rów­no­wa­gi. A taki wła­śnie jest cel świa­do­me­go, nie­uczci­we­go po­su­nię­cia two­je­go prze­ciw­ni­ka.

Twój wy­si­łek obron­ny po­wi­nien sku­pić się na wy­pra­co­wa­niu wła­snej su­we­ren­no­ści lub jej za­cho­wa­niu.

Czym jest su­we­ren­ność? To po­ję­cie wy­wo­dzi się z po­li­ty­ki. Ozna­cza mię­dzy in­ny­mi dzia­ła­nie sa­mo­dziel­ne po­dej­mo­wa­ne bez in­ge­ren­cji in­nych osób.

Sku­tecz­ne tak­ty­ki obron­ne mają wła­śnie po­móc ci dzia­łać su­we­ren­nie, tak abyś nie był ma­rio­net­ką w rę­kach in­nych, kon­cen­tro­wał się na swo­ich spra­wach i dą­żył do wła­snych ce­lów.

Być może w pierw­szej chwi­li wy­da­je się to mało prze­ko­nu­ją­ce. Praw­dą jest jed­nak to, że naj­więk­szy pro­blem oso­bie ata­ku­ją­cej spra­wisz wte­dy, gdy wła­snym za­cho­wa­niem osią­gniesz swo­je cele i po­ka­żesz, że jej wy­sił­ki zda­ły się na nic. Wte­dy to ona bę­dzie mu­sia­ła do­sto­so­wać się do cie­bie, a nie ty do niej.

W ten oto spo­sób dasz do zro­zu­mie­nia, że kon­tro­lu­jesz sy­tu­ację i dzia­łasz we­dług wła­sne­go pla­nu. Po­ka­żesz swo­ją siłę i z pew­no­ścią spra­wisz, że agre­sor po­ła­mie so­bie na to­bie zęby, a bez zę­bów już prze­cież nie ugry­zie.

Tak po­win­no być

Za­sa­dy i cele do­brej ko­mu­ni­ka­cji

Do­bra, a więc po­myśl­na ko­mu­ni­ka­cja spra­wia, że lu­dzie za­czy­na­ją ze sobą prze­by­wać, uni­ka­jąc nie­po­ro­zu­mień i kłót­ni. W koń­cu cho­dzi prze­cież o to, żeby współ­pra­co­wać i so­bie po­ma­gać, a nie wza­jem­nie szko­dzić.

Do­bra ko­mu­ni­ka­cja to taka, w któ­rej wszy­scy jej uczest­ni­cy:

- czu­ją się swo­bod­nie,
- coś zy­sku­ją,
- są sza­no­wa­ni,
- osią­ga­ją wy­ni­ki ak­cep­to­wa­ne przez wszyst­kich.

Za­sa­dy do­brej ko­mu­ni­ka­cji

- Ist­nie­ją pew­ne wzor­ce za­cho­wań, któ­re sprzy­ja­ją do­brej ko­mu­ni­ka­cji, my­śle­niu i pra­cy:
- Nie na­kła­niaj, lecz prze­ko­nuj.
- Daj dru­giej oso­bie czas, by mo­gła po­dą­żyć za two­ją my­ślą i się za­sta­no­wić.
- Mów wol­no i rób prze­rwy.
- Po­zwól dru­giej oso­bie mó­wić. Pa­mię­taj, że jej wy­po­wiedź jest waż­niej­sza od two­jej.
- Mów o tym, co in­te­re­su­je dru­gą oso­bę, a nie cie­bie. Pa­mię­taj, że ona po­dej­mu­je de­cy­zje zgod­nie z wła­snym prze­ko­na­niem, a nie two­im.
- Re­aguj na to, co zo­sta­ło po­wie­dzia­ne, a nie na swo­ją in­ter­pre­ta­cję tego, co się mówi.
- Sta­raj się zro­zu­mieć, co mówi twój roz­mów­ca.
- Zre­zy­gnuj z osą­dza­nia/po­tę­pia­nia.
- Trzy­maj swo­je emo­cje na wo­dzy.
- Za­kła­daj, że dru­ga oso­ba ma swo­je po­wo­dy, aby tak wła­śnie po­stę­po­wać.
- Bądź spo­koj­ny i cier­pli­wy.
- pa­nuj nad ję­zy­kiem swo­je­go cia­ła.
- Roz­wią­zuj pro­ble­my roz­mów­cy.
- Przy­słu­chuj się temu, co mówi twój roz­mów­ca.
- Za­nim za­czniesz in­ter­pre­to­wać sło­wa swo­je­go roz­mów­cy, spy­taj, co miał na my­śli.

Cele do­brej ko­mu­ni­ka­cji

Czy zda­rza ci się mó­wić „tak”, a po krót­kim za­sta­no­wie­niu we­ry­fi­ko­wać w my­ślach swo­ją de­cy­zję? Czy czę­sto da­jesz się na­mó­wić na coś, cze­go nie chcesz zro­bić, a po­tem gorz­ko tego ża­łu­jesz? Je­śli tak, to zna­czy, że po­wi­nie­neś w swo­im ży­ciu za­sto­so­wać za­sa­dy do­brej ko­mu­ni­ka­cji. Do­bra ko­mu­ni­ka­cja dzia­ła dwu­kie­run­ko­wo: Chro­ni cię przed two­ją nie­prze­my­śla­ną, i dla­te­go czę­sto błęd­ną de­cy­zją, oraz osła­nia przed rów­nie nie­prze­my­śla­ną, i dla­te­go błęd­ną de­cy­zją two­je­go roz­mów­cy. In­ny­mi sło­wy – chro­ni cię przed krzyw­dą, świa­do­mie strze­gąc praw two­je­go part­ne­ra.

Gra­ni­ce do­brej ko­mu­ni­ka­cji

Do­bra ko­mu­ni­ka­cja koń­czy się wte­dy, gdy dru­ga oso­ba prze­sta­je współ­pra­co­wać (np. od­ma­wia kon­ty­nu­owa­nia roz­mo­wy lub swo­im za­cho­wa­niem na­ru­sza na­sze gra­ni­ce). Wła­śnie o ta­kich sy­tu­acjach i lu­dziach bę­dzie mowa w tej książ­ce.

Pod­su­mo­wa­nie

- Znacz­ną część dzia­łań, któ­re od­bie­ra się jako nie­uczci­we, sta­no­wią nie ma­ni­pu­la­cje, lecz nie­zręcz­ne wy­po­wie­dzi, po­tknię­cia czy nie­po­ro­zu­mie­nia.
- Sku­tecz­ne tak­ty­ki obron­ne wy­ma­ga­ją wspa­nia­ło­myśl­no­ści i cier­pli­wo­ści.
- Sku­tecz­ne tak­ty­ki obron­ne re­zy­gnu­ją z ze­msty na rzecz za­cho­wa­nia su­we­ren­no­ści.
- Sku­tecz­ne tak­ty­ki obron­ne okre­śla­ją gra­ni­ce ko­mu­ni­ka­cji i umoż­li­wia­ją osią­gnię­cie sta­nu, w któ­rym moż­li­we jest po­now­ne pod­ję­cie współ­pra­cy bez więk­szych prze­szkód.
- Sku­tecz­ne tak­ty­ki obron­ne wy­ma­ga­ją du­że­go opa­no­wa­nia i że­la­znej dys­cy­pli­ny.2. Tajemnica dobrej komunikacji

Od teo­rii do prak­ty­ki

Tym, co może po­móc w ra­dze­niu so­bie z ata­ka­mi współ­ro­zmów­cy, jest wie­dza, szcze­gól­nie ta z za­kre­su psy­cho­lo­gii ko­mu­ni­ka­cji i dys­cy­plin jej po­krew­nych. Oto mo­de­le psy­cho­lo­gicz­ne, któ­re po­zwa­la­ją zro­zu­mieć, na czym po­le­ga do­bra ko­mu­ni­ka­cja:

2.1 Mo­del dwóch płasz­czyzn Pau­la Wat­zla­wic­ka

We­dług Pau­la Wat­zla­wic­ka, au­striac­kie­go psy­cho­lo­ga ko­mu­ni­ka­cji i te­ra­peu­ty, każ­dy czło­wiek ko­mu­ni­ku­je się za­wsze na dwóch płasz­czy­znach – rze­czo­wej i emo­cjo­nal­nej.

Wła­ści­wa in­for­ma­cja prze­ka­za­na w wy­po­wie­dzi, „Ma pan nowe ubra­nie”, brzmi: ktoś za­uwa­żył, że masz nowe ubra­nie. Jed­nak w ży­ciu rzad­ko stwier­dza­my stan rze­czy cał­ko­wi­cie neu­tral­nie. Naj­czę­ściej ta­kie­mu ko­mu­ni­ka­to­wi to­wa­rzy­szą uczu­cia, np. uzna­nia, za­sko­cze­nia, ra­do­ści, ulgi, wy­ra­ża­ją­ce sto­su­nek mó­wią­ce­go do tego, o czym mówi. Tak więc wy­po­wiedź „Ma pan nowe ubra­nie” może wy­ra­żać emo­cjo­nal­ny prze­kaz „No, był już naj­wyż­szy czas”.

Tak oto po­śred­nio otrzy­mu­jesz in­for­ma­cję, że we­dług mó­wią­ce­go zwy­kle nie cho­dzisz do­brze ubra­ny. Taka uwa­ga zwy­kle nie wpły­wa kon­struk­tyw­nie na sto­sun­ki mię­dzy­ludz­kie lecz wy­wo­łu­je ra­czej kon­flik­ty. Ko­mu­ni­ka­ty to­wa­rzy­szą­ce prze­ka­zo­wi zna­czą­co okre­śla­ją, jak jest ro­zu­mia­ny ko­mu­ni­kat wła­ści­wy, i do­star­cza­ją wska­zów­ki do jego in­ter­pre­ta­cji. Są ko­men­ta­rza­mi do za­war­to­ści rze­czo­wej ko­mu­ni­ka­tu.

Wnio­ski

Zwra­caj uwa­gę na ko­mu­ni­ka­ty to­wa­rzy­szą­ce prze­ka­zom. Słu­chaj sie­bie i in­nych – po­zwo­li ci to unik­nąć za­kłó­ceń w pro­ce­sie ko­mu­ni­ka­cji albo w porę je eli­mi­no­wać. Pa­mię­taj, że im dłu­żej utrzy­mu­je się za­kłó­ce­nie, tym trud­niej je po­tem usu­nąć.

2.2 Mo­del góry lo­do­wej

Mo­del góry lo­do­wej nie jest kon­cep­cją na­uko­wą, jed­nak wspa­nia­le uzu­peł­nia mo­del dwóch płasz­czyzn Wat­zla­wic­ka, i dla­te­go war­to go tu­taj przed­sta­wić. Wia­do­mo, że z wody wy­sta­je tyl­ko szczyt góry lo­do­wej. Znacz­nie więk­sza jej część jest nie­wi­docz­na i znaj­du­je się pod wodą. Spo­tka­nie z taką prze­szko­dą może być nie­bez­piecz­ne (o czym wie­my co naj­mniej od za­to­nię­cia Ti­ta­ni­ca), zwłasz­cza dla­te­go, że nikt nie wie, jaki kształt ma część góry znaj­du­ją­ca się pod wodą. Nie po­zwa­la to prze­wi­dzieć, w któ­rym miej­scu może dojść do ko­li­zji.

Gdy mo­del góry lo­do­wej od­nie­sie­my do czło­wie­ka, zo­ba­czy­my, że czło­wiek w prze­wa­ża­ją­cym stop­niu jest zde­ter­mi­no­wa­ny przez uczu­cia (emo­tio), a je­dy­nie w nie­wiel­kiej czę­ści – przez ro­zum (ra­tio). Na­uko­we po­zna­nie me­cha­ni­zmów po­dej­mo­wa­nia de­cy­zji, ak­tyw­no­ści mó­zgu, za­pa­mię­ty­wa­nia i ucze­nia się po­twier­dza to za­ło­że­nie.

Gdy do­cho­dzi do ja­kie­goś nie­po­ro­zu­mie­nia, a więc gdy, mó­wiąc prze­no­śnie, wpa­da­my na znaj­du­ją­cą się pod po­wierzch­nią wody bry­łę lodu, de­cy­du­ją­ce zna­cze­nie ma emo­cjo­nal­ne tło tego nie­po­ro­zu­mie­nia.

Czło­wiek w znacz­nym stop­niu pod­le­ga wpły­wom emo­cji

W wie­lu przy­pad­kach od­bie­ra­my i wi­dzi­my tyl­ko ra­cjo­nal­ne mo­ty­wy pre­zen­to­wa­nych za­cho­wań, nie zwra­ca­jąc uwa­gi na mo­ty­wy wła­ści­we – ukry­te pod po­wierzch­nią. W ta­kiej sy­tu­acji dys­ku­sja od­by­wa się je­dy­nie na płasz­czyź­nie rze­czo­wej. Po­nie­waż pier­wot­ne pro­ble­my po­zo­sta­ją nie­co ukry­te, nie uda się ich wy­ja­śnić na płasz­czyź­nie rze­czo­wej.

Mamy za­tem do czy­nie­nia z dys­ku­sją po­zor­ną. Po czym moż­na ją po­znać? Mimo po­zor­nie rze­czo­wej wy­mia­ny po­glą­dów roz­mów­ca czę­sto re­agu­je ostro – a więc emo­cjo­nal­nie – i od­rzu­ca po­ro­zu­mie­nie rze­czo­we lub, je­śli na płasz­czyź­nie rze­czo­wej do­cho­dzi do po­ro­zu­mie­nia, chęt­nie pod­da­je je po­tem kry­ty­ce lub na­wet unie­waż­nia.

Czy pa­mię­tasz ze swo­je­go dzie­ciń­stwa na­stę­pu­ją­cą scen­kę? „Ja mam ra­cję” – mówi je­den. „Nie, ja” – mówi dru­gi. „A wła­śnie, że ja” – po­wta­rza pierw­szy. Nie cho­dzi przy tym o rze­czo­wy spór, lecz o to, kto dłu­żej prze­trzy­ma dru­gie­go, a za­tem o to, kto w koń­cu oka­że się sil­niej­szy. Po­zor­ne dys­ku­sje wy­glą­da­ją tak samo, z tą tyl­ko róż­ni­cą, że na plan pierw­szy wy­su­wa­ją dys­ku­sję rze­czo­wą, pod­czas gdy tak na­praw­dę cho­dzi o wła­dzę, czy­li o to, kto kogo po­ko­na w kon­kret­nym przy­pad­ku.

Naj­praw­do­po­dob­niej – co po­ka­zu­je mo­del góry lo­do­wej – to czyn­ni­ki emo­cjo­nal­ne w znacz­nej mie­rze mają wpływ na po­dej­mo­wa­nie przez nas de­cy­zje. Je­śli na przy­kład szef dzia­łu kadr ma do wy­bo­ru dwóch kan­dy­da­tów ma­ją­cych od­po­wied­nie kwa­li­fi­ka­cje, to wy­bie­rze tego, któ­ry wyda mu się sym­pa­tycz­niej­szy, a na­stęp­nie to zra­cjo­na­li­zu­je i bę­dzie prze­ko­na­ny, że wy­brał lep­sze­go.

Wie­lu uwa­ża, że de­cy­zje emo­cjo­nal­ne są do­wol­ne, ale się mylą. Na przy­kład sym­pa­tia w re­la­cjach mię­dzy­ludz­kich ba­zu­je na po­do­bień­stwach. Je­śli ja­kiś czło­wiek w swo­im my­śle­niu i dzia­ła­niu jest po­dob­ny do cie­bie, ist­nie­je duże praw­do­po­do­bień­stwo (moż­na się tego na­wet spo­dzie­wać), że ry­zy­ko wej­ścia z nim w kon­flikt bę­dzie znacz­nie mniej­sze.

Tak więc de­cy­zja, cho­ciaż pod­ję­ta emo­cjo­nal­nie, jest umo­ty­wo­wa­na ra­cjo­nal­nie i (su­biek­tyw­nie) prze­ko­nu­ją­ca.

Wnio­ski

Ob­chodź się z ludź­mi ostroż­nie i uważ­nie. Nie wiesz prze­cież, gdzie w kon­tak­tach z nimi po­ja­wią się mie­li­zny. Je­śli już doj­dzie do za­kłó­ceń ko­mu­ni­ka­cji, usuń je, aby za­pew­nić dru­giej oso­bie zdol­ność swo­bod­ne­go my­śle­nia i spo­koj­nej pra­cy.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: