Zgromadzenie wspólników w spółce z o.o.Od zaproszenia do wykonania uchwał - ebook
Zgromadzenie wspólników w spółce z o.o.Od zaproszenia do wykonania uchwał - ebook
W publikacji „Zgromadzenie wspólników” zawarte są porady jak zwołać zgromadzenie wspólników i jakich formalności należy dopełnić w związku z jego zwołaniem. Wskażemy obowiązki spółki w związku z odbyciem zgromadzenia wspólników. Z naszej publikacji czytelnik dowie się, w jakich sytuacjach w spółce powinno zostać zwołane zwyczajne zgromadzenie wspólników, a w jakich nadzwyczajne. Porady ekspertów pomogą rozwiać wątpliwości, czy należycie został ustalony przebieg obrad i czy protokół ze zgromadzenia został prawidłowo sporządzony. Czytelnik znajdzie w publikacji wskazówki, w jaki sposób przygotować przebieg obrad i co powinien zawierać protokół. Wszystkie zagadnienia omówione są w jednej broszurze, dzięki temu czytelnik zaoszczędzi cenny czas na poszukiwanie odpowiedzi na swoje pytania. Natomiast zarząd, który z lektury publikacji pozna swoje obowiązki, będzie mógł uchronić się przed odpowiedzialnością za niedopełnienie niezbędnych formalności związanych ze zwołaniem i odbyciem zgromadzenia. Uniknie również ryzyka zaskarżenia uchwał przez wspólników spółki.
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-269-2827-7 |
Rozmiar pliku: | 927 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Po zakończeniu zgromadzenia wspólników zarząd powinien przede wszystkim:
1) umieścić w księdze protokołów protokół z obrad wraz z treścią podjętych na zgromadzeniu uchwał,
2) udostępnić wspólnikom księgę protokołów,
3) wykonać uchwały, a więc zrealizować wytyczne wspólników (lub – jeśli uważa, że są one niezgodne z prawem – zaskarżyć je do sądu; prawo do zaskarżenia uchwały przysługuje każdemu z członków zarządu),
4) złożyć odpowiednie dokumenty i wnioski w sądach i urzędach (np. sprawozdanie finansowe do urzędu skarbowego).
PROTOKÓŁ ZE ZGROMADZENIA I UCHWAŁY
Kodeks spółek handlowych wymaga, aby z obrad zgromadzenia wspólników został sporządzony pisemny protokół. Jest on spisywany przez protokolanta, którym może być każdy ze wspólników lub osoba trzecia. W niektórych sytuacjach protokolantem musi być notariusz – będzie tak, gdy uchwały dotyczą:
- zmiany umowy spółki (art. 255 ksh),
- rozwiązania spółki oraz przeniesienia jej siedziby za granicę (art. 270 ksh),
- połączenia, podziału oraz przekształcenia spółki (art. 506, art. 541, art. 562 ksh).
Jeśli w takich sprawach protokół nie został sporządzony przez notariusza, lecz przez inną osobę, nie warto w ogóle składać wniosku o wpis do KRS, gdyż wpis nie zostanie dokonany. Należy zwołać na nowo zgromadzenie wspólników, aby jeszcze raz podjęło uchwały, tym razem już protokołowanej przez notariusza.
Elementy protokołu ze zgromadzenia
Protokół, który zarząd odbiera po zgromadzeniu, powinien być sporządzony poprawnie. Koniecznie należy sprawdzić jego poprawność i jeśli występują w nim jakieś błędy, zarząd powinien wystąpić do protokolanta i przewodniczącego o sprostowanie protokołu.
+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| Ważne |
| |
| Niewłaściwie sporządzony protokół lub brak załączników może być argumentem przemawiającym za stwierdzeniem nieważności uchwały, co mogłoby okazać się niekorzystne dla spółki lub zarządu (np. gdy uchwała dotyczy udzielenia absolutorium, przedłużenia mandatu, wniesienia dopłat). |
+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
Protokół powinien zawierać następujące informacje:
1) stwierdzenie prawidłowości zwołania zgromadzenia (ta kompetencja nie należy do zarządu, lecz do przewodniczącego zgromadzenia);
2) stwierdzenie zdolności zgromadzenia do powzięcia uchwał;
3) określenie, jakie jest kworum (jeśli jest ono wymagane);
4) dokładną treść powziętych uchwał i liczbę głosów oddanych za każdą uchwałą;
5) zgłoszone sprzeciwy (zazwyczaj przyjmuje się, że sprzeciw może być złożony w dowolnym momencie aż do zamknięcia protokołu, choć możesz też spotkać się z odmiennym poglądem, zgodnie z którym sprzeciw można zgłosić tylko w ramach tego punktu porządku obrad).
Pod protokołem niezbędne są przynajmniej dwa podpisy – przewodniczącego zgromadzenia i protokolanta. Do protokołu trzeba dołączyć listę obecności z podpisami uczestników zgromadzenia. Listę tę sporządza z reguły zarząd (jeśli to on organizuje zgromadzenie). Oprócz protokołów i uchwał zarząd składa do księgi protokołów dowody zwołania zgromadzenia wspólników (np. dowody nadania listów poleconych zawierających zaproszenie na obrady).
Udostępnienie wspólnikom księgi protokołów
Każdy ze wspólników ma prawo wglądu do znajdującej się w spółce księgi protokołów, aby dowiedzieć się, jak przebiegało zgromadzenie, jakie zapadły na nim uchwały itp. (prawo to obejmuje całą księgę, a więc także wszystkie wcześniejsze protokoły i uchwały). Takie prawo przysługuje wszystkim udziałowcom, nie tylko tym, którzy byli nieobecni na zgromadzeniu.
Zarząd nie może odmówić wspólnikom udostępnienia księgi. Natomiast sposób realizacji tego uprawnienia przez wspólnika będzie zależał od praktyki przyjętej w spółce.
WYKONANIE UCHWAŁ PRZEZ ZARZĄD
Do zadań zarządu należy wykonanie uchwał podjętych przez zgromadzenie wspólników. A zatem w zależności od tego, co było przedmiotem podjętych na zgromadzeniu uchwał, zarząd powinien np. rozpocząć inwestycję, podjąć działania zmierzające do połączenia z inną spółką, dokonać wypłaty dywidendy. Często realizacja uchwał sprowadza się do przekazania odpowiednich wniosków do sądu lub urzędu.
Realizacja uchwały
Termin realizacji uchwał zależy od postanowień wspólników w tej kwestii. Często w uchwałach pojawiają się zapisy typu „uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia” i „zarząd otrzymuje umocowanie do jej dokonania”. W przypadku gdy uchwała nie wskazuje żadnego terminu, należy uznać, że zarząd powinien podjąć odpowiednie działania w miarę możliwości jak najszybciej.
Zaskarżenie uchwały
Zdarza się, że wspólnicy podejmują uchwały, które mocno wkraczają w kompetencje zarządu lub są sprzeczne z interesem spółki, np. nakazują zawarcie niekorzystnej dla spółki umowy (transferującej faktycznie zyski do innego podmiotu) lub zlikwidowanie części dochodowej produkcji. Taką uchwałę zarząd powinien niezwłocznie zaskarżyć do sądu.
Zaskarżenie uchwały – reprezentacja spółki
Jeśli członek zarządu pozwie spółkę i zażąda stwierdzenia nieważności uchwały zgromadzenia wspólników lub jej uchylenia, wówczas – tak jak w każdym innym sporze – spółkę będzie reprezentować zarząd. Gdyby jednak okazało się to niemożliwe (np. wszyscy członkowie zarządu zaskarżyli uchwałę), wówczas spółkę reprezentuje pełnomocnik powołany uchwałą wspólników lub kurator wyznaczony przez sąd (art. 253 ksh). Prawomocny wyrok uchylający uchwałę ma moc obowiązującą w stosunkach między spółką a wszystkimi wspólnikami oraz w relacjach między spółką a członkami jej organów.
Czasami uchylenie uchwały nie unieważnia zawartej na jej podstawie czynności prawnej. Będzie tak, gdy ważność dokonanej przez spółkę czynności zależy od zgody zgromadzenia wspólników wydanej w formie uchwały, co jest wymagane np. w przypadku sprzedaży udziałów lub zbycia należącej do spółki nieruchomości. Uchylenie takiej uchwały nie ma skutku wobec osób trzecich działających w dobrej wierze, a więc w zaufaniu do podjętej uchwały. Taka umowa może zatem pozostać ważna.
Gdy na skutek uchylenia uchwały zostanie wydany prawomocny wyrok, zarząd ma obowiązek zgłosić go sądowi rejestrowemu, w terminie siedmiu dni.
Te same reguły stosuje się odpowiednio w przypadku wyroków stwierdzających nieważność uchwały (art. 254 ksh).
ZŁOŻENIE ODPOWIEDNICH DOKUMENTÓW W SĄDACH I URZĘDACH
Po zakończeniu zgromadzenia zarząd otrzyma od prowadzącego zgromadzenie, protokolanta i komisji powołanych podczas zgromadzenia dokumenty (np. uchwały, sprawozdanie finansowe). Koniecznie powinien sprawdzić, czy są one kompletne i poprawne (np. czy ich forma jest właściwa) oraz czy nie naruszono zasad dotyczących większości głosów lub głosowania tajnego itp. Jeśli zarząd stwierdzi uchybienia, wówczas powinien zaskarżyć uchwałę, żądając jej uchylenia lub stwierdzenia jej nieważności.
Rejestracja uchwał w KRS
Zazwyczaj na zgromadzeniu podejmowane są uchwały, które wymagają zarejestrowania zmian w KRS (np. wykreślenie z rejestru nazwisk odwołanych członków zarządu i wpisanie nowych, zmiana umowy spółki).
Jeśli uchwała stanowiąca obowiązkowy punkt programu obrad zwyczajnego zgromadzenia nie została podjęta, wówczas zarząd, składając wnioski o wpis do KRS, powinien poinformować na piśmie, że niektórych uchwał nie może dołączyć, gdyż nie zostały one podjęte. Być może uda się w ten sposób uniknąć przedłużenia postępowania rejestracyjnego, ponieważ referendarz nie będzie prosił o uzupełnienie wniosku (jest to jego standardowym działaniem, gdy złożone w KRS dokumenty są niekompletne).
Formularze KRS
Wniosek do KRS składa się na odpowiednim formularzu (można go pobrać ze strony www.ms.gov.pl), należy dołączyć do niego wszystkie załączniki i opłacić. Trzeba go skierować do sądu rejonowego (gospodarczego) właściwego ze względu na siedzibę spółki. Musi on być podpisany przez zarząd zgodnie z zasadami reprezentacji (chyba że jakiś przepis wymaga podpisów wszystkich członków zarządu – jest tak np. przy podpisaniu listy wspólników).
Najczęściej wykorzystywane formularze to:
- KRS-Z3 – formularz wniosku o zmianę danych spółki;
- KRS-ZE – formularz załącznika do wniosku o zmianę danych – wspólnicy spółki z o.o. podlegający wpisowi do rejestru; wpisuje się wyłącznie wspólników, którzy posiadają samodzielnie lub łącznie z innymi co najmniej 10% udziałów;
- KRS-ZK – formularz załącznika do wniosku o zmianę danych – organu podmiotu. Składa się go, gdy likwidowany jest któryś z organów spółki (np. radę nadzorczą), zmienia się jego skład lub zasady reprezentacji spółki;
- KRS-ZM – formularz załącznika do wniosku o zmianę danych – przedmiot działalności. Składa się go, gdy zmienia się zakres prowadzonej działalności gospodarczej;
- KRS-Z30 – formularz wniosku o zmianę wpisu – sprawozdania finansowe i inne dokumenty;
- KRS-ZN – formularz załącznika do wniosku o wpis/zmianę danych – sprawozdania finansowe i inne dokumenty.
Darmowy fragment