Biografia i badanie biografii. Tom 3. Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty - ebook
Biografia i badanie biografii. Tom 3. Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty - ebook
Biografie i badanie biografii zyskują na znaczeniu w sytuacji permanentnej zmiany, w jakiej przyszło nam współcześnie żyć. Pozwalają nam zbliżyć się do świata poszczególnych jednostek, by na tej podstawie formułować hipotezy i wnioski dotyczące przebiegu procesów uczenia się. Konieczność całożyciowego uczenia się podnosi znaczenie tej wiedzy, jednocześnie uświadamia nam, jak ważna jest umiejętność uczenia się z biografii własnej i innych. W procesach uczenia się biograficznego tkwi bowiem potencjał, jaki możemy wykorzystać do rozwiązywania problemów życia osobistego i zawodowego, dalszego rozwoju. Ta wiedza jest cenna zarówno dla uczących się, jak i tych, którzy mają ich wspierać w rozumieniu i korzystaniu z procesów i efektów całożyciowego uczenia się. Książka jest rezultatem badań prowadzonych w latach 2011–2013 przez pedagogów, socjologów i psychologów z różnych uczelni, które koordynował łódzki ośrodek badań biograficznych. Ma także interdyscyplinarny charakter.
Zawiera ciekawy materiał, prezentujący różne rodzaje i aspekty biografii edukacyjnych. Znajdziemy w niej wątki metodologiczne, teoretyczne i empiryczne, które mogą wykorzystać w swej pracy naukowej i dydaktycznej nauczyciele dorosłych. Adresatami książki są nie tylko studenci nauk społecznych, pracownicy naukowi, ale także praktycy oraz osoby szukające inspiracji do uczenia się z biografii własnej i innych.
Spis treści
Wstęp 7
Elżbieta Dubas – „Ja przez całe życie nie przeczytałem książki...” Nietypowa biografia edukacyjna – uczenie się „poza” książką
Kamila Lasocińska – Autobiografia jako autokreacja. Twórcze aspekty procesu myślenia autobiograficznego w edukacji dorosłych
Paulina Wawer – Tożsamość i uczenie się biograficzne w wikiświecie
Dorota Nawrat – Sylwetka innowacyjnego menedżera w oparciu o biografie edukacyjne menedżerów
Beata Kunat – „Całożyciowe uczenie się” pedagogów-artystów na tle ich autobiografii zawodowych
Magdalena Wnuk-Olenicz – Aktywność edukacyjna uczestników UTW jako kompensacja i/lub kontynuacja rozwoju na przykładzie wybranych biografii edukacyjnych
Dorota Sieroń-Galusek – Świadectwo, wyznanie, wyzwanie – dla pedagogii? O doświadczeniach formacyjnych Jerzego Stempowskiego, Józefa Czapskiego i Czesława Miłosza
Agnieszka Teresa Tys – Aktualność mechanizmów dochodzenia do władzy na przykładzie biografii Juliusza Cezara
Krzysztof Kamiński – Nietraumatyczne a smutne okoliczności śmierci w kontekście intelektualnej biografii Stefana Swieżawskiego
Magdalena Hasiuk – Opowieść o dawnym życiu – „Zły” Dariusza Jeża i Grzegorza Kondrasiuka w reżyserii Łukasza Witt-Michałowskiego
Kamila Lasocińska – Kryzys połowy życia – zdobywanie kompetencji autokreacyjnej i dążenie do mądrości
Emila Mazurek – Edukacyjny wymiar cierpienia w biografii
Urszula Tabor – Cierpienie i strata w narracjach autobiograficznych
Anna Gutowska – Biografia edukacyjna i jej osobliwości – studium jednego przypadku
Joanna Żeromska-Charlińska – Potencjalna gotowość do spotkania w kontekście opieki i pomocy chorym w stanie terminalnym
Olga Czerniawska – Śmierć w badaniach biograficznych
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7969-691-8 |
Rozmiar pliku: | 11 MB |