Pedagog społeczny. Teoria i praktyka działalności społecznej - ebook
Pedagog społeczny. Teoria i praktyka działalności społecznej - ebook
Publikacja wpisuje się w nurt badań łódzkiej szkoły pedagogów społecznych odwołujących się do tradycji reprezentowanej przez twórczynię tej dyscypliny naukowej, Helenę Radlińską. Autorzy postawili sobie za cel przedstawienie sylwetki pedagoga społecznego, kontekstów i przestrzeni jego działalności, uwzględnili przy tym również nowe wyzwania wynikające ze zmian społecznych w otoczeniu. W drugiej części publikacji Czytelnicy znajdą liczne odniesienia do praktyki działania pedagogów społecznych, np. pracy asystentów rodzinnych, kwestii psychiatrii środowiskowej czy też rewitalizacji społeczno-pedagogicznej.
„Rola pedagoga społecznego nadal nie jest jednoznacznie rozpoznawana w przestrzeni społecznej. Fakt ten, który może jedynie zaskakiwać (posiadamy bardzo bogaty dorobek naukowy z pedagogiki społecznej dzięki wybitnym jej twórcom), stanowi także inspirację do kolejnych wyzwań, bowiem zarówno zasług twórców, jak i ich współczesnych kontynuatorów dla rozwoju tej dyscypliny naukowej, tworzenia wielu szkół naukowych oraz wkładu w rozwój społeczeństwa nie wolno zapominać. Ponieważ znacząco poszerzyło się też pole praktyki działania pedagoga społecznego, na analizę naukową zasługują wszystkie aktywności dotąd nierozpoznawane w kręgu jego działania”.
Z recenzji prof. dr hab. Barbary Kromolickiej (Uniwersytet Szczeciński)
Spis treści
Wstęp 7
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI – PERSPEKTYWA MAKRO 11
Bogusław Śliwerski, „Spropagowany” pedagog społeczny jako uczony w przestrzeni politycznych konfrontacji 13
CZĘŚĆ 1. PEDAGOG SPOŁECZNY W POGLĄDACH TWÓRCÓW ŁÓDZKIEJ SZKOŁY PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ – PERSPEKTYWA TEORETYCZNA 31
Arkadiusz Żukiewicz, Pedagog społeczny w ujęciu profesor Heleny Radlińskiej 33
Rafał Dłużyński, Pedagog społeczny w ujęciu profesora Aleksandra Kamińskiego 69
Ryszarda Czerniachowska, Pedagog społeczny w ujęciu profesor Ireny Lepalczyk 93
CZĘŚĆ 2. PEDAGOG SPOŁECZNY W SŁUŻBIE OSOBOM, RODZINOM I GRUPOM LUDZKIM – PERSPEKTYWA PRAKTYKI SPOŁECZNEJ 105
Lucyna Telka, Ku autonomii wychowawcy 107
Magdalena Rakowska, Kompensacja sieroctwa w Domu Dziecka dla Małych Dzieci – na przykładzie Domowego Przedszkola 125
Izabela Kamińska-Jatczak, Linie aktywności w procesie przepływu informacji – przykład asystentów rodziny 145
Anna Jarkiewicz, Możliwości działania pedagoga społecznego w obszarze problematyki chorób i zaburzeń psychicznych – na przykładzie psychiatrii środowiskowej 161
Anita Gulczyńska, Mariusz Granosik, Rewitalizacja w perspektywie społeczno-pedagogicznej 173
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8088-643-8 |
Rozmiar pliku: | 1,5 MB |