Higiena szkolna w szkolnictwie ogólnokształcącym w Drugiej Rzeczypospolitej - ebook
Higiena szkolna w szkolnictwie ogólnokształcącym w Drugiej Rzeczypospolitej - ebook
Reformowanie wychowania i nauczania, jakie dokonało się w drugiej połowie XIX i początkach wieku XX, zawdzięcza rozwojowi higieny szkolnej, która inspirowała do rozleglejszego i wnikliwszego spojrzenia na praktykę szkolną oraz pobudzała do poszukiwań bardziej optymalnych rozwiązań organizacyjnych, programowych i metodycznych w dziedzinie szeroko pojętej edukacji. Narastająca świadomość ważności zdrowia jako podstawy wychowania i kształcenia zyskała intensywniejsze uzasadnienie ze strony higieny szkolnej, wyodrębniającej się z higieny ogólnej, jako nauki zajmującej się zachowaniem zdrowia, stanowiącej jedną z najstarszych dyscyplin medycznych. Postęp w pedagogice, wiążący się pod koniec XIX w. z rozwojem psychologii eksperymentalnej, współgrał z osiągnięciami nauk medycznych. Szczególnie bakteriologia, okulistyka i pediatria odegrały w procesie formowania się higieny szkolnej ważną rolę. Można łączyć rozwój higieny szkolnej ze stopniowym wprowadzaniem obowiązku szkolnego i upowszechnianiem nauczania, jakie dokonywały się w drugiej połowie wieku XIX, mając jednakże świadomość daleko głębiej sięgających w przeszłość związków pedagogiki i medycyny. Problematyka zawarta w książce ma charakter interdyscyplinarny, ale jest mocno osadzona w nurcie rozważań pedagogiki i historii wychowania. Praca jest wartościowym przedsięwzięciem badawczym i może stanowić ważną lekturę nie tylko dla historyków wychowania, pedagogów, ale i dla osób zajmujących się zagadnieniami kultury fizycznej.
Spis treści
Wstęp
Rozdział I. Kształtowanie się koncepcji higieny szkolnej w okresie międzywojennym i jej uwarunkowania
1. Geneza zainteresowania higieną szkolną w Europie
2. Formowanie się polskiego modelu higieny szkolnej do I wojny światowej
3. Założenia ideowo-organizacyjne i struktura władz w zakresie higieny szkolnej w II RP
Rozdział II. Higiena szkolna wobec materialnego środowiska szkoły
1. Budownictwo szkolne i wymagania higieniczne z nim związane a obowiązujące regulacje prawne
2. Stan sanitarno-higieniczny lokali szkolnych
3. Składniki materialnego środowiska szkoły jako przedmiot badań naukowych
4. Polska recepcja zagranicznych rozwiązań w dziedzinie higienizacji materialnej bazy szkół
Rozdział III. Opieka higieniczno-lekarska nad zdrowiem uczniów w szkołach powszechnych i średnich
1. Założenia i organizacja opieki medycznej w szkolnictwie ogólnokształcącym
2. Stan zdrowia dzieci i młodzieży w wieku szkolnym
3. Realizatorzy szkolnej opieki higieniczno-lekarskiej
Rozdział IV. Higieniczne aspekty edukacji szkolnej
1. Właściwości fizyczne i psychiczne dzieci i młodzieży polskiej jako podstawa kształcenia i wychowania
2. Higiena nauczania i wychowania oraz badania prowadzone w tym zakresie
3. Nauczyciel i jego zdrowie w procesie nauczania i wychowania
4. Środki dydaktyczne w aspekcie higienicznym
5. Zdrowie indywidualne i społeczne w dyskursie nad polskim systemem edukacji
Rozdział V. Propagowanie higieny w pracy dydaktyczno-wychowawczej szkół
1. Miejsce higieny/nauki o zdrowiu w programach nauczania szkół ogólnokształcących
2. Metodyka edukacji zdrowotnej
3. Edukatorzy zdrowotni
4. Prace na rzecz propagowania zdrowia w szkole
Podsumowanie
Wykaz skrótów
Bibliografia – najważniejsze źródła
The school hygiene in general education in the Second Republic of Poland (1918–1939) – Summary
Od redakcji
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7969-707-6 |
Rozmiar pliku: | 3,2 MB |