Ira Aldridge (1807–1867) - ebook
Ira Aldridge (1807–1867) - ebook
Książka stanowi monografię Iry Aldridge’a (1807–67), pierwszego czarnoskórego tragika szekspirowskiego. Oparta jest na materiale archiwalnym, dokumentalnym i interpretacyjno-krytycznym. Przedstawia karierę zawodową wybitnego artysty oraz przybliża polskiemu czytelnikowi jego znaczenie dla kultury europejskiej 1. połowy XIX w.
Ira Aldridge rozpoczął karierę artystyczną w USA. Przez niemal 25 lat grał w teatrach na Wyspach Brytyjskich, a w latach 1852–67 odbył tournée po wielu krajach europejskich. Znali i entuzjastycznie wspominali artystę m.in. Walter Scott, Hans Christian Andersen, baron von Humboldt, Franz Liszt, Taras Szewczenko, Charles Dickens i Lew Tołstoj. Aldridge zmarł w Łodzi w 1867 r., przygotowując się do odegrania z lokalnym zespołem teatralnym tragedii „Otello”.
Monografia Krystyny Kujawińskiej-Courtney dotyczy nie tylko życia i twórczości Aldridge’a. Ukazuje też ludzi, którzy mieli wpływ na karierę artysty oraz szerokie tło polityczne, społeczne i kulturowe. Ponieważ życie Aldridge’a związane było z problematyką rasizmu, praca podejmuje wybrane zagadnienia niewolnictwa, abolicjonizmu oraz zawłaszczania Afryki przez Europejczyków. Sporo miejsca poświęcono w niej sprawom ówczesnego życia teatralnego. Zaprezentowano też znaczenie osiągnięć zawodowych Aldridge’a w kontekście studiów szekspirowskich, a zwłaszcza roli, jaką artysta odegrał w propagowaniu twórczości wielkiego, elżbietańskiego dramatopisarza na kontynencie europejskim.
Spis treści
Podziękowania
Prolog: Dlaczego Ira Aldridge
Akt 1: Amerykańskie początki
Scena 1: Losy czarnoskórych mieszkańców Nowego Yorku
Scena 2: Nauka w szkole i młodzieńcze fascynacje teatrem
Akt 2: Pierwsze kroki na brytyjskiej ziemi
Scena 1: "Czyż nie jestem Twoim czarnoskórym bratem?": Walka polityczno-społeczna o zniesienie niewolnictwa i równość społeczną w Wielkiej Brytaniii i jej koloniach
Scena 2: Aldridge jako Oroonoko: Debiut na deskach londyńskiego teatru
Scena 3: Praca w teatrach stolicy i prowincji
Akt 3: Wybrane aspekty kariery zawodowej artysty w Wielkiej Brytanii
Scena 1: " Wulgarnie odmienny": Zaproszenie do teatru Covent Garden ( 1833 r.)
Scena 2: "Bajkowe" życie, czyli pierwsza biografia artysty ( 1849)
Scena 3: Symbol walki z niewolnictwem i uprzedzeniami rasowymi
Intermedium: Otello: Interpretacja sztuki Szekspira w kontekście zagadnień rasowych
Akt 4: Sukcesy na kontynencie europejskim
Scena 1: Wolność, solidarność i uprzedzenia rasowe, czyli wyzwoleńcze aspiracje Europejczyków
Scena 2: Grając "afrykańskiego księcia" i stając się "wielkim interpretatorem wiecznego Szekspira" : Tournee po Europie kontynentalnej w latach 1852-1867 i ich reperkusje polityczno-kulturowe
Akt 5: Wizyty w Polsce
Scena 1: Triumfy artystyczne afrykańskiego Roscjusza w teatrach na terenie Polski
Scena 2: "Otello, Makbet, Szajlok zmarli w Łodzi": Koniec podróży
Epilog: Obecność (nieobecność?) Aldridge'a w Polskiej kulturze
Bibliografia
Spis ilustracji
Indeks nazwisk
Kategoria: | Biografie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-832-421-009-1 |
Rozmiar pliku: | 14 MB |