Międzypokoleniowe uczenie się - ebook
Międzypokoleniowe uczenie się - ebook
Międzypokoleniowe uczenie się jest zjawiskiem naturalnym, a przez to wszechobecnym. Występuje w większości sytuacji społecznych, takich jak chociażby wychowanie czy socjalizacja, choć z drugiej strony, samo pojęcie jest jeszcze mało znane, słabo rozpoznane w publikacjach o charakterze naukowym. Nie jest ono jednak obecne w świadomości wielu ludzi, a przyczyną tego może być m.in. segregacja społeczeństw ze względu na wiek, która zaczyna się już od najmłodszych lat życia jednostki. Najlepiej widać to na przykładzie edukacji, w której podział ten utrzymuje się aż do okresu starości. Instytucjonalnie zorganizowany bieg życia jednostki daje niewiele możliwości doświadczania zjawiska międzypokoleniowego uczenia się, ponieważ człowiek najczęściej przebywa w grupie rówieśniczej, począwszy od przedszkola, a skończywszy na uniwersytetach trzeciego wieku.
Przygotowanie gruntu umożliwiającego przebicie się zjawiska międzypokoleniowego uczenia się do świadomości opinii publicznej (uczenie nieformalne) w dużej mierze zależy od kontekstu formalnego, w którym można zdiagnozować, zdefiniować oraz nadać odpowiedni sposób percepcji tego zjawiska, czyniąc go „widzialnym”. Rolę taką pełnić może niniejsza publikacja, która jest zbiorem autorskich badań oraz refleksji na temat międzypokoleniowego uczenia się. Jest kolejnym przyczynkiem w nowo rozpoznawanym polu badawczym. Kolejne artykuły poszerzają nie tylko listę obszarów, lecz także specyficzne ujęcia uczenia się w wymiarze międzypokoleniowym.
Spis treści
Marcin Muszyński, Międzypokoleniowe uczenie się – wprowadzenie
– Intergenerational Learning – Introduction
Marcin Rojek, Międzypokoleniowe uczenie się w kontekście badania hi storii życia
– Intergenerational Learning in the Context of Life History Research
Lucyna Telka, Wyobraźnia społeczna wychowawcy – perspektywa pedagogiki społecznej
– Sociological Imagination of an Educator – Social Education Perspec tive
Ryszard Kałużny, Międzypokoleniowe uczenie się w refleksyjnym dialogu dziadków i wnuków
– Intergenerational Learning in a Reflexive Dialogue between Grand-parents and Grandchildren
Magdalena Sasin, Międzypokoleniowy przekaz zainteresowań na przykła dzie zainteresowań sztuką
– Intergenerational Transfer of Interests on the Example of an Interest in Arts
Elżbieta Woźnicka, Seniorzy lubią blogi – międzypokoleniowy wymiar pi sania pamiętników w Internecie
– Seniors Like Blogs – Intergenerational Dimension of Writing Diaries on the Internet
Renata Maciejewska, Tradycja jako przedmiot przekazu międzygeneracyjnego w dawnych społecznościach wiejskich
– Tradition as a Subject of Intergenerational Transfer in Rural Communities in the Past
Małgorzata Szokalak, Międzypokoleniowy dialog a wartości religijne w radiowych homiliach biskupa Józefa Zawitkowskiego
– Intergenerational Dialogue vs. Religious Values in Radio Homilies of Bishop Józef Zawitkowski
Hanna Solarczyk-Szwec, Pokolenia andragogów w Niemczech
– Generations of Andragogists in Germany
Renata Konieczna-Woźniak, „Młodzi nauczyciele” a budowanie międzypokoleniowych relacji
– “Young Teachers” and Building an Intergenerational Relationships)
Anna Sladek, Zdrowie jako obszar uczenia się (między)pokoleniowego
– Health as (Inter)generational Field Learning
Dorota Nawrat, Uczenie się międzypokoleniowe w środowisku pracy – wybrane strategie i metody
– Intergenerational Learning in the Workplace – Selected Strategies and Methods)
Agata Matuszewska, Mentoring w przedsiębiorstwach na przykładzie łódzkiej instytucji finansowej
– Mentorship in Companies on the Example of a Financial Institution in Łódź
Autorzy
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7969-723-6 |
Rozmiar pliku: | 2,8 MB |