Społeczeństwo Królestwa Polskiego wobec patologii społecznych w latach 1864–1914 - ebook
Społeczeństwo Królestwa Polskiego wobec patologii społecznych w latach 1864–1914 - ebook
Przemiany społeczno-ekonomiczne w Królestwie Polskim w latach 1864–1914, obok pozytywnych konsekwencji, niosły ze sobą polaryzację społeczeństwa, eskalację biedy i zjawisk dewiacyjnych. Niniejsza publikacja jest poświęcona rozwijającym się w tym czasie patologiom społecznym, które w badanym okresie i współcześnie są uważane za szczególnie groźne: alkoholizmowi, prostytucji, „handlowi żywym towarem”, dzieciobójstwu, porzucaniu dzieci, aborcji, krzywdzeniu i zaniedbywaniu dzieci prowadzącemu do powstania grupy „dzieci ulicy” oraz demoralizacji i przestępczości nieletnich. Analizie poddano opinie i poglądy społeczeństwa Królestwa Polskiego na temat uwarunkowań tych zjawisk, ich przejawów i konsekwencji. Równolegle przedmiot badań stanowiły inicjatywy społeczne o charakterze profilaktycznym, edukacyjnym i opiekuńczo-wychowawczym na rzecz osób najuboższych, opuszczonych, zaniedbanych, wykazujących zachowania patologiczne. Celem pracy było także określenie skuteczności owych działań i ich znaczenia w modernizacji życia społecznego na przełomie XIX i XX w.
Metodologię badań historyczno-pedagogicznych starano się połączyć z metodami badań idei, myśli i praktyk pedagogicznych. Złożoność podejmowanego zagadnienia spowodowała, że zasadne było sięgnięcie do ustaleń specjalistów z pokrewnych dyscyplin naukowych – pedagogów, historyków społecznych, historyków prawa i medycyny, literaturoznawców. Wzbogaciło to pracę, będącą monografią o charakterze historyczno-pedagogicznym, o interdyscyplinarną refleksję nad badanymi zjawiskami.
Spis treści
Wstęp
Rozdział I. Położenie ludności w Królestwie Polskim w latach 1864–1914
1. Przemiany społeczne w dobie industrializacji i zmian pouwłaszczeniowych
2. Warunki socjalno-bytowe
3. Zdrowotność mieszkańców i stan opieki medycznej
4. Dostęp do oświaty i nauki
Rozdział II. Ideowe podstawy zainteresowania problematyką patologii społecznych w XIX i na początku XX w.
1. Pozytywizm
2. Socjalizm i nacjonalizm
3. Społeczna nauka Kościoła
4. Od dobroczynności do polityki społecznej
5. Ruch higieniczny i eugenika
6. Nowe koncepcje pedagogiczne
Rozdział III. Opinia publiczna wobec przyczyn, przejawów oraz społecznych i wychowawczych konsekwencji alkoholizmu
1. Obyczajowe uwarunkowania pijaństwa
2. Alkoholizm – skala zjawiska i jego przyczyny
3. Zdrowotne i społeczne skutki alkoholizmu
4. Kongresy, wystawy, odczyty jako forma popularyzacji wiedzy o alkoholizmie
5. Działalność organizacji społecznych na rzecz propagowania trzeźwości
6. Spożywanie alkoholu przez dzieci i młodzież jako problem społeczno-wychowawczy
Rozdział IV. Prostytucja jako przedmiot dyskusji społecznej i działań opiekuńczo-wychowawczych
1. Problem prawnych regulacji prostytucji
2. Uwarunkowania i skutki prostytucji
3. Prostytucja nieletnich i przemoc seksualna wobec dzieci i młodzieży
4. Działalność organizacji społecznych na rzecz pomocy prostytutkom i kobietom zagrożonym prostytucją
5. Wychowanie seksualne jako środek zapobiegania prostytucji
Rozdział V. Opinie i poglądy dotyczące dzieciobójstwa i porzucania dzieci oraz formy zapobiegania tym patologiom
1. Dzieciobójstwo jako naruszenie ładu społecznego
2. Przyczyny dzieciobójstwa i porzucania dzieci
3. Formy zapobiegania dzieciobójstwu
4. Opieka nad porzuconymi dziećmi
5. Aborcja jako forma dzieciobójstwa
Rozdział VI. Postawy społeczne oraz obszary działań profilaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych wobec dzieci opuszczonych, zaniedbanych i zaburzonych przestępczo
1. Problem „dzieci ulicy” w dyskursie publicystycznym i aktywności organizacji społecznych
2. Działania opiekuńczo-wychowawcze wobec dzieci osamotnionych i najuboższych jako forma przeciwdziałania demoralizacji
3. Inicjatywy społeczne w zakresie działań profilaktyczno-wychowawczych na rzecz dzieci ubogich i zagrożonych dewiacjami społecznymi
4. Działalność resocjalizacyjna wobec dzieci i młodzieży
Zakończenie
Wykaz skrótów
Bibliografia
Od Redakcji
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7969-862-2 |
Rozmiar pliku: | 2,4 MB |