O sztuce opowiadania - ebook
O sztuce opowiadania - ebook
Opowiadanie czyni z życia jedną całość, porządkuje je wciąż na nowo i pozwala nam – tak zupełnie mimochodem – przeżywać samych siebie. Na przykład doświadczać tego, że każdy z nas rzeczywiście potrafi opowiadać i że czyni to w niepowtarzalny, autentyczny, pełen wyrazu sposób. Kto początkowo nie ma po temu dość odwagi, może dzięki podanym przez Autorkę ćwiczeniom nauczyć się docierać do źródeł własnej kreatywności i wykorzystywać zdobyte możliwości dla ożywienia komunikacji. Nie mniej ważne jest poza tym nawiązywanie dialogu z własną fantazją oraz intuicją.
Książka wprowadza w tajniki sztuki opowiadania biograficznego, opowiadania baśni oraz teatru narracyjnego. Ukazuje możliwości wykorzystania sztuki opowiadania w pedagogice oraz w terapii. Nie pomija także problemu narracyjnych natręctw i nadużyć. Na zakończenie zaś proponuje Czytelnikowi opowieści jako prezenty. Jest to cenna publikacja dla tych wszystkich, którzy wobec zalewu anonimowego słowa płynącego z mediów starają się na nowo odkryć zapomnianą sztukę opowiadania.
Publikacja O sztuce opowiadania to podręcznik dla studentów, nauczycieli, terapeutów, duszpasterzy i pracowników społecznych, a także oczywiście dla rodziców, dla wszystkich babć i dziadków, którym dziecko często wdrapuje się na kolana i... tak bardzo prosi o jakąś opowieść.
Słowo od redakcji do wydania niemieckiego
Sztukę posługiwania się żywym słowem można z pewnością nazwać jedną z zasadniczych kolumn, na jakich wspiera się cała waldorfska sztuka wychowania. Nie tylko w przedszkolu, lecz także w kolejnych latach nauki szkolnej każdego dnia dużo się dzieciom opowiada. Opanowanie umiejętności opowiadania, zarówno swobodnego, jak i w obrębie ustalonych form, przysparza jednak współczesnym pedagogom i rodzicom coraz więcej trudności. A przecież, jak stwierdza autorka książki O sztuce opowiadania, każdy człowiek potrafi opowiadać lub może się tego nauczyć. Każdy wychowawca, jeśli tylko tego chce, potrafi dotrzeć do drzemiących we własnej duszy zasobów twórczych umożliwiająch snucie opowieści i swobodną ekspresję werbalną.
Słowo od redakcji do wydania polskiego
Przekład z języka niemieckiego Michał Głażewski.
Spis treści
Prolog:
Dominium komunikacji: opowiadanie; 11
Część pierwsza: Opowieść o samym sobie…
„Nie potrafię opowiadać…”; 28
Negatywne doświadczenia z przeszłości, lęki i zahamowania narracyjne; 29
Pięć filarów nauki opowiadania; 34
„Umiem opowiadać!”; 37
„Chodzenie”; 41
Obrazy praźródeł i początków, raju i dzieci, krajobrazów, ukochanych miejsc, ulubionych motywów i przedmiotów miłych sercu; 45
Dziecko opowiada; 48
Dzieci opowiadają; 49
Żywioły i „żywiołowe” opowiadanie; 52
Baśń jako dostęp; 62
Zabawa; 69
Role i modele narracyjne; 75
Niech zabawa w opowiadanie cię wyzwoli; 79
Część druga: Swobodne opowiadanie
Zabawy i ćwiczenia czyniące opowiadającego bardziej mobilnym, a tym samym przydające dynamiki jego opowieści; 82
Zabawy zapoznawcze w kręgu; 83
Zabawy percepcyjne; 86
Ćwiczenia aktywujące naszą percepcję zmysłową; 87
Zabawy narracyjne z elementami ruchu; 95
Dźwięk i przejrzystość; 97
Rytmy i rymy; 99
Perspektywy – napięcie – stopniowanie; 107
Tok opowiadania; 111
Asocjacje i dysocjacje; 112
Swobodne opowiadanie dla dzieci; 115
Opowieści mojej babci; 115
Receptywność; 122
Opowiadanie dzisiaj; 126
Wymyślanie historii – sposoby podejścia i skojarzenia; 127
Drogocenna szkatuła; 130
Fantazja; 130
Fantastyka; 132
Różne opowiadania dla ludzi w różnym wieku?; 133
Swobodne opowiadanie dla dorosłych słuchaczy; 136
Stosunek do słuchacza; 138
Podróże imaginacyjne; 140
Pośrednie włączanie słuchacza; 142
Epicki styl opowiadania; 142
Dramatyczny styl opowiadania; 148
Stosunek do narratora; 151
Brak uprzedzeń; 153
Postawa aktywnego słuchania; 155
Świadoma akceptacja opowiadającego; 156
Stosunek do samego siebie; 157
Baśnie biograficzne; 169
Przykładowa baśń; 172
Część trzecia: Opowiadanie aranżowane
Opowiadanie baśni; 177
Na tropach baśni: wprowadzenie do języka obrazów i symboli; 177
Baśń jako ścieżka praktyki dla narratora; 184
Uczenie się baśni na pamięć; 186
Teatr narracyjny; 195
Środki inscenizacyjne jako pomoce w teatrze narracyjnym; 197
Teatrzyk na stole albo inscenizacja ze stojącymi lalkami; 206
Gra światła i cienia; 213
Malowanie, rysowanie i materiał ilustracyjny; 217
Muzyka; 221
Wcielanie się w role i mowa niezależna; 225
Teatrzyk współnarracyjny dla dzieci; 229
Tytułem podsumowania tematu „teatrzyk narracyjny”; 235
Część czwarta: Opowiadanie – Ars longa…
Narracyjne natręctwa i nadużycia; 238
Pewna para małżeńska opowiada dowcip; 240
Pedagogiczne aspekty opowiadania; 243
Opowieść pedagogiczna; 243
Tworzenie sprzyjających okazji narracyjnych; 248
Analiza narracyjna, która wiedzie dość daleko poza aspekty pedagogiczne; 255
Pytania kluczowe; 258
Skrypty; 260
Gdybym był drzewem... – ciąg dalszy opowiadań; 264
Terapeutyczne aspekty opowiadania; 267
O uzdrawiającej mocy słowa; 267
Opresja jako źródło opowiadania; 269
Słuchacz odpowiada, opowiadając historię; 276
Opowieści jako prezenty; 280
Opowieści dla ciebie i dla mnie; 280
Pierwsza historia; 283
Druga historia; 285
Podziękowanie; 287
Narrare necesse est. Posłowie do polskiego wydania (Michał Głażewski); 289
Zakres zastosowań ćwiczeń; 313
Bibliografia; 317
Bibliografia uzupełniająca (Barbara Kowalewska); 323
Kategoria: | Podręczniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7850-107-7 |
Rozmiar pliku: | 66 MB |