Zaawansowane narzędzia do graficznej prezentacji w Excelu - ebook
Zaawansowane narzędzia do graficznej prezentacji w Excelu - ebook
Excel oferuje wiele sposobów dokonywania obliczeń oraz dużą gamę możliwości prezentacji danych i wizualizacji wyników. Te możliwości pozwalają przedstawić analizy statystyczne czy trendy w sposób dostosowany do danego użytkownika i ułatwiają mu analizę, a tym samym podejmowanie decyzji. Znajomość poszczególnych metod prezentacji i wizualizacji danych w Excelu jest podstawową umiejętnością sprawnego menedżera, księgowego czy specjalisty ds. kontrolingu. W tej książce przedstawiamy poszczególne narzędzia służące do tych celów i omawiamy je dokładnie na przykładach. Autor opisuje nie tylko popularne narzędzia, takie jak tabele czy wykresy, ale również te rzadziej wykorzystywane: motywy czy obiekty SmartArt. Omawia również bardziej zaawansowane metody wizualizacji połączone z automatyczną reakcją na zachowanie użytkownika.
Spis treści
1. Wykorzystanie tabel do prezentacji danych
1.1. Tworzenie tabeli
1.2. Zmiana ustawień tabeli
1.3. Tworzenie nowego stylu tabeli
1.4. Modyfikowanie niestandardowego stylu tabeli
1.5. Tworzenie nowego stylu tabeli na podstawie istniejącego
1.6. Kopiowanie stylu tabeli do innego skoroszytu
2. Zaawansowane możliwości tworzenia wykresów
2.1. Wybór odpowiedniego rodzaju wykresu i ustawienie podstawowych opcji
2.2. Zmiana opcji formatowania wykresu
2.3. Dodanie linii trendu i jej sformatowanie
3. Przykłady zastosowania motywów
3.1. Korzystanie z motywów
3.2. Tworzenie własnego motywu
3.3. Inne ciekawe operacje na motywach
4. Opcje formatowania warunkowego
4.1. Używanie odpowiednich kryteriów przy formatowaniu warunkowym
4.2. Użycie pasków danych
4.3. Użycie skali kolorów
4.4. Użycie ikon przy formatowaniu warunkowym
4.5. Użycie skomplikowanych formuł przy formatowaniu warunkowym
5. Używanie grafiki SmartArt
5.1. Dodawanie grafiki SmartArt do arkusza
5.2. Dostosowywanie ustawień grafiki SmartArt
5.3. Przełączenie na inną grafikę SmartArt i inne przydatne operacje
6. Używanie formantów do zmiany wizualizacji na arkuszu
6.1. Dodanie paska przewijania w celu przesuwania osi czasu
6.2. Dodanie pokrętła zmieniającego liczbę punktów na wykresie
6.3. Dodawanie rozwijanej listy w celu wyboru danych pokazywanych na wykresie
6.4. Przedstawienie zmian „na żywo” na drugim ekranie podczas prezentacji
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-269-3323-3 |
Rozmiar pliku: | 17 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Excel jest jednym z najbardziej popularnych narzędzi do analizy danych. Swoją popularność zawdzięcza temu, że oferuje wiele różnych sposobów dokonywania obliczeń oraz ma dużą gamę możliwości prezentacji danych i wizualizacji wyników. Te możliwości pozwalają przedstawiać analizy statystyczne czy trendy w sposób dostosowany do konkretnego użytkownika i ułatwiają mu analizę, a tym samym podejmowanie decyzji. Znajomość poszczególnych metod prezentacji i wizualizacji danych w Excelu jest podstawową umiejętnością sprawnego menedżera, księgowego czy specjalisty od kontrolingu. W tej książce przedstawimy poszczególne narzędzia służące do tych celów i omówimy je dokładnie na bazie przykładów.
Każda kolejna wersja Excela jest wzbogacana o nowe narzędzia prezentacji danych. Użytkownik może pogubić się w tym, jak te narzędzia wykorzystać do własnych zadań. Dlatego w tej książce położono nacisk na omówienie prawie wszystkich narzędzi służących do wizualizacji wyników wraz z zaznaczeniem różnic pomiędzy nimi. Po zapoznaniu się z tą publikacją Czytelnik zdobędzie szeroką wiedzę na temat poszczególnych narzędzi. Będzie również w stanie wybrać odpowiednie narzędzie do własnych potrzeb w zakresie prezentacji danych. Wszystkie informacje zawarte w tej książce są dostosowane do nowszych edycji Excela, począwszy od wersji 2007.
Autor omawia nie tylko popularne narzędzia, jak tabele czy wykresy, ale również te rzadko wykorzystywane: motywy czy obiekty SmartArt. Omawia również bardziej zaawansowane metody wizualizacji umożliwiające użytkownikom interakcję z arkuszem. Tę publikację można traktować jako obszerny zbiór wiedzy na temat metod wizualizacji danych i prezentacji wyników analiz, którą powinien mieć pod ręką każdy menedżer czy analityk.
Wszystkie pliki Excela z przykładami
omawianymi w książce można pobrać
ze strony:
http://online.wip.pl/download/exceltom5.zip1. Wykorzystanie tabel do prezentacji danych
Jednym z podstawowych narzędzi, które pozwalają na odpowiednie zwizualizowanie danych, są tabele programu Excel. Tabele te zostały wprowadzone w wersji Excel 2007, zastępując listy. Zaprezentujemy możliwości przedstawienia danych w takiej tabeli na podstawie arkusza z rozliczeniem budżetu przedstawionym na rysunku 1.1.
Rys. 1.1. Arkusz z rozliczeniem budżetu
1.1. Tworzenie tabeli
Najpierw musimy utworzyć tabelę. W tym celu zaznacz dowolną komórkę w zakresie wypełnionych komórek. Następnie na karcie Narzędzia główne w grupie poleceń Style wybierz Formatuj jako tabelę i z listy dostępnych stylów formatowania wybierz ten, który najlepiej będzie pasował do wyglądu naszej tabeli, np. styl Średni 9.
Rys. 1.2. Wybieranie stylu formatowania z galerii stylów
Pojawi się okno Formatowanie jako tabelę z zakresem komórek obejmującym bieżący obszar zaznaczonej komórki. Jeśli tabela ma obejmować inne komórki, to trzeba skorygować ten zakres komórek. Jeżeli opcja Moja tabela ma nagłówki nie jest zaznaczona, to ją zaznacz, ponieważ zestawienie ma nagłówki. Następnie naciśnij przycisk OK, aby zastosować tabelę dla danego zakresu komórek.
Rys. 1.3. Okno dialogowe wyświetlane przy tworzeniu tabeli
Tabela zostanie sformatowana zgodnie z użytym stylem formatowania. Tabela ma w wierszach nagłówkowych znaczniki autofiltra, co może ułatwić ukrycie pewnych danych.
Rys. 1.4. Tabela po utworzeniu
Tabelę można utworzyć również przez zaznaczenie dowolnej komórki w zakresie i na karcie Wstawianie w grupie poleceń Tabele wybranie polecenia Tabela. Po ewentualnym skorygowaniu zakresu komórek i opcji Moja tabela ma nagłówki następnie musimy nacisnąć przycisk OK. Przy tym sposobie utworzenia tabela zostanie utworzona z domyślnym stylem formatowania.
1.2. Zmiana ustawień tabeli
Tabela kolorystycznie nam odpowiada, ale chcielibyśmy wprowadzić kilka zmian wizualnych, np. wyróżnić pierwszą kolumnę, dodać wiersz sumy i naprzemiennie kolorować kolumny, a nie wiersze. Tabele programu Excel oferują kilka możliwości zmiany swojego wyglądu i w bardzo prosty sposób można zmienić te podstawowe opcje.
W tym celu:
1. Zaznacz dowolną komórkę w tabeli. Na karcie Narzędzia tabel/Projektowanie w grupie poleceń Opcje stylu tabeli wybierz na liście dostępnych opcji Pierwsza kolumna, aby wyróżnić pierwszą kolumnę tabeli.
2. Wśród tych samych opcji w grupie poleceń Opcje stylu tabeli zaznacz opcję Kolumny naprz., a opcję Wiersze naprz. zmień na niezaznaczoną, aby zamiast wierszy na przemian kolorowane były kolumny.
3. W tym samym miejscu w grupie poleceń Opcje stylu tabeli zaznacz jeszcze opcję Wiersz sumy, aby na dole tabeli pokazany został wiersz z podsumowaniem zestawienia.
Rys. 1.5. Zmiana opcji stylu tabeli
Tabela po zmianie tych opcji jest przedstawiona na rysunku 1.6.
Rys. 1.6. Tabela po zmianie opcji stylu tabeli
Zmień jeszcze tylko opcje podsumowania tabeli, ponieważ domyślnie wstawiona jest wyłącznie suma wartości dla kolumny E, co nam nie odpowiada. Zaznacz komórkę E38. Pojawi się po prawej stronie komórki znacznik listy rozwijalnej. Po kliknięciu go z listy rozwijalnej wybierz pozycję Brak, ponieważ w tej kolumnie nie chcemy użyć żadnej funkcji do podsumowania.
Rys. 1.7. Zmiana funkcji agregującej w komórce E38
W podobny sposób zaznacz kolejno komórki B38, C38 oraz D38 i dla każdej z nich z listy rozwijalnej wybierz funkcję Suma, ponieważ chcemy sumować wszystkie wartości w tych kolumnach.
Widok dolnej części tabeli po zmianie ustawień podsumowania jest przedstawiony na rysunku 1.8.
Rys. 1.8. Wiersz podsumowania po zmianie funkcji agregujących w wierszu
1.3. Tworzenie nowego stylu tabeli
Jeśli żaden z predefiniowanych stylów tabeli nam nie odpowiada, w Excelu mamy możliwość utworzenia własnego stylu tabeli. Dalej pokażemy, jak utworzyć taki styl tabeli, który można wykorzystać przy innych tabelach w skoroszycie.
Najpierw zaznacz dowolną komórkę w tabeli. Na karcie Narzędzia tabel/Projektowanie w grupie poleceń Style tabeli wybierz przycisk rozwinięcia galerii stylów znajdujący się w dolnym prawym rogu grupy poleceń i po rozwinięciu galerii stylów wybierz na dole polecenie Nowy styl tabeli. Zostanie otwarte okno Nowy szybki styl tabeli. W tym oknie w polu Nazwa wpisz nazwę naszego stylu: Moja tabela.
Następnie można zaznaczać poniżej na liście elementów tabeli poszczególne elementy tabeli i ustawiać ich formatowanie. Na początku zaznacz pozycję Cała tabela i wybierz przycisk Format, a następnie w oknie Formatowanie komórek w zakładce Wypełnienie wybierz kolor jasnobłękitny i naciśnij przycisk OK.
Rys. 1.9. Ustawianie koloru wypełnienia dla całej tabeli
Rys. 1.10. Okno tworzenia nowego stylu po ustawieniu koloru wypełnienia dla całej tabeli
Następnym elementem jest Pierwszy pasek kolumny, zaznacz go i w polu rozmiar paska wybierz ilość 2, ponieważ chcemy, aby naprzemiennie były kolorowane co dwie kolumny. Dla elementu Drugi pasek kolumny robimy podobnie i dodatkowo kolor wypełnienia ustaw na trochę ciemniejszy błękitny.
Rys. 1.11. Okno tworzenia nowego stylu po ustawieniu formatowania dla pierwszego i drugiego paska kolumny
UWAGA
Jeśli pomyliliśmy się i ustawiliśmy element tabeli, którego nie chcieliśmy zmieniać, to możemy zaznaczyć ten element tabeli na liście wszystkich elementów w oknie ustawienia nowego stylu tabeli i nacisnąć przycisk Wyczyść, aby usunąć formatowanie tego elementu.
Dla elementu Pierwsza kolumna ustaw ciemniejszy kolor niebieski oraz w zakładce Czcionka w polu Kolor ustaw dodatkowo kolor biały czcionki, gdyż z tym wypełnieniem lepiej wygląda jaśniejsza czcionka. Podobnie ustaw element Wiersz nagłówka, ale kolor wypełnienia wskaż na jeszcze ciemniejszy niebieski i dodatkowo wybierz pogrubienie czcionki. Ostatnim elementem do modyfikacji jest Wiersz sumy. Dla tego elementu wskaż pochyloną czcionkę. W zakładce Obramowanie w polu Linia wybierz podwójną linię i w polu Obramowanie zaznacz górną krawędź, a następnie naciśnij OK.
Darmowy fragment