Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Scenariusze zajęć - ebook

Data wydania:
1 stycznia 2022
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
22,45

Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Scenariusze zajęć - ebook

Publikacja jest zapowiadaną trzecią częścią monografii poświęconej metodzie edukacyjnej nazwanej warsztatami z dociekań filozoficznych. Dwie pierwsze części wydane w jednym tomie Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka (2019) traktują o podstawach teoretycznych i metodycznych tytułowych zajęć, zaś ten zbiór zawiera opatrzone szczegółowymi informacjami ich scenariusze.

Warsztaty z dociekań filozoficznych są dla polskiego czytelnika względnie nowym instrumentem. Służą do wyrabiania umiejętności, motywacji i postaw społecznych oraz poznawczych związanych ze zdobywaniem intelektualnej i moralnej samodzielności. Kształtują kompetencje miękkie, ucząc: stawiania pytań problemowych, formułowania własnego stanowiska i jego argumentacji, krytycznego myślenia, wrażliwości, wyobraźni, kreatywności i wielu innych. Stanowią uniwersalne narzędzie w dwojakim sensie. Po pierwsze można z nich korzystać na każdym poziomie nauczania (od przedszkola po uniwersytet trzeciego wieku) w różnych placówkach kształceniowych i wychowawczych, pełnią bowiem swoją edukacyjną funkcję niezależnie od wieku i poziomu intelektualnego uczestników. Po drugie nadają się do zastosowania na wszystkich przedmiotach, doskonale sprawdzając się również na lekcjach etyki.

W serii ukazały się:

E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej
E. Płóciennik, Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć dla młodzieży
E. Płóciennik, Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania
R. J. Sternberg, L. Jarvin, E. L. Grigorenko, Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces
A. Pobojewska, Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka
I. Czaja-Chudyba, Myślenie krytyczne w edukacji. Metodyka kształcenia w szkole podstawowej
K. J. Szmidt, E. Płóciennik, Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie

M. Lipman, Myślenie w edukacji

Spis treści

WPROWADZENIE 7

Specyfika i rezultaty warsztatów z dociekań filozoficznych 8

Zakres stosowania warsztatów z dociekań filozoficznych 11

Adresaci książki 12

Struktura scenariusza zajęć 13

Warsztaty z dociekań filozoficznych on-line 16

Zalecane techniki podziału na pary i zespoły 17

Sekwencja warsztatów w cyklu 19

Zakończenie 23

SCENARIUSZE ZAJĘĆ 25

Zajęcia wprowadzające 27

1. Warsztaty informacyjno-integracyjne 27

Edukacja 33

2. Edukacja (czego i jak uczyć) 33

3. Dobry nauczyciel (rozpoznanie oczekiwań uczących się) 39

4. Komunikacja uczeń–nauczyciel (skuteczne porozumiewanie się i jego bariery) 44

Zagadnienia społeczne 53

5. Adam i Ewa (praworządność, wolność, kara, stereotypy płci) 53

6. Arabka (wielokulturowość, media, rola i kondycja społeczna kobiety) 62

7. Imbirowe ciasteczka (sprawiedliwość) 66

8. Kto do kogo pasuje? (stereotypy) 70

9. Człowiek i wojna (konsekwencje wojny, pamięć i jej zmiany) 74

Pojęcia abstrakcyjne 77

10. Teraz (czas, zmiana i trwanie, absolut) 77

11. Czas (czas, pomiar czasu) 84

12. Krzesło. Cechy indywidualne i ogólne (nazwa i jej desygnat, byty abstrakcyjne oraz sposoby ich istnienia) 89

13. Kura (niemożliwe, pamięć, wyobraźnia, sugestia) 97

14. Pośrodku (mikro- i makroświat, nieskończoność, miejsce człowieka w kosmosie) 103

Poznanie i porozumiewanie się 109

15. Dialog (rodzaje dialogu, odróżnienie dialogu od dyskusji) 109

16. Informacja (komunikacja, status wiedzy, prawda, fakt) 114

17. Tłumaczenie (język, jego zadania i ograniczenia, translacja) 123

18. Pytania (rodzaje, rola i wartość pytań, poznawanie świata) 129

19. O co możemy pytać? (możliwy obiekt pytań przy analizie tekstu) 136

20. Cebula (metody badawcze, ich zalety i wady) 144

21. Korrida (rola metafory, problemy interpretacji) 152

Kondycja ludzka 157

22. Mały Książę (sens podróży, dzieciństwo a dorosłość, obecne uwarunkowania kulturowe) 157

23. Moje miejsce w świecie (jednostka i jej sytuacja świecie) 164

24. Moja tożsamość (kulturowe uwarunkowania tożsamości, na co jednostka ma wpływ) 169

25. Wielkie pytanie (sens życia i jego uwarunkowania) 172

26. Wartość życia (kto ma prawo decydować o ciele danej osoby, wartości życia) 177

27. Sucharek (problem śmierci i umierania) 182

LITERATURA 187

BIOGRAMY AUTOREK I AUTORÓW SCENARIUSZY 189

Kategoria: Pedagogika
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8220-970-9
Rozmiar pliku: 2,3 MB

BESTSELLERY

Kategorie: